Hoe laten wennen aan nieuwe weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Hoe laten wennen aan nieuwe weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:16

Ik ben hier niet zo goed in dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn 7 jarige volbloed heeft afgelopen zomer 24/7 op de wei gestaan. Sinds half september staat hij 's nachts op stal.

Vanaf vorige week mochten de paarden de nieuwe winterweide op, die maanden leeg heeft gestaan dus overwoekerd is met gras.

Nu verplaatste ik de paarden de eerste vijf dagen steeds rond 15 uur van de oude naar de nieuwe wei, om te wennen. Rond 18/19 uur gaan ze weer naar stal. Gister en vandaag heb ik ze rond 13 uur van de oude naar nieuwe wei gebracht en om 18/19 weer naar stal.

Wanneer zouden ze de hele dag op de nieuwe wei kunnen, zeg vanaf 10 uur?
Kan mij voorstellen dat het ook volledig aan het soort gras ligt, maar zo ingewikkeld kan ik het niet maken, het is niet mijn stalling en de oude wei kan ik voorlopig nog gebruiken om het wennen te blijven rekken.

Alvast bedankt :o

Foto van de nieuwe wei:
Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoe laten wennen aan nieuwe weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:18

Waar ben je precies bang voor in je nieuwe weide?

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:19

als ze er nu al vanaf 13 uur op staan, kun je ze er ook wel vanaf 10 uur opzetten lijkt me.
Ik bouw in het voorjaar altijd op per uur. totdat ik op een uur of 5 zit, dan gaan ze de hele dag erop.
Nu lijkt er weinig meer in het gras te zitten, dus zou het in mijn ogen moeten kunnen.

Wel fijn dat er nog zoveel gras is bij jullie. Hier alweer een aantal weken van het gras af helaas.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:23

danamuts schreef:
als ze er nu al vanaf 13 uur op staan, kun je ze er ook wel vanaf 10 uur opzetten lijkt me.
Ik bouw in het voorjaar altijd op per uur. totdat ik op een uur of 5 zit, dan gaan ze de hele dag erop.
Nu lijkt er weinig meer in het gras te zitten, dus zou het in mijn ogen moeten kunnen.

Wel fijn dat er nog zoveel gras is bij jullie. Hier alweer een aantal weken van het gras af helaas.


Ja, de wei staat al erg lang leeg, ze hebben 6 gigantische weides waar de 2 groepen (merries/ruinen) op kunnen roteren, lucky us *\o/* . We wonen overigens niet in Nederland, hier is alles nog super groen en lang, we hebben een overschot aan wildernis :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:24

Chubby schreef:
Waar ben je precies bang voor in je nieuwe weide?


Koliek! Ik heb mijn paard nog niet zo lang en weet niet zoveel van zijn geschiedenis af...
Wel weet ik dat zijn darmen altijd erg actief zijn, hij mest enorm veel en je hoort ze altijd hardop rammelen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:49

Zou ik mijn paard nog een paar dagen moeten laten wennen vanaf 12/13 uur?

Wat ik vergat: mijn paard is zo blij met de nieuwe weide dat het moeilijk is om hem en zijn vriendje 's avonds te vangen (dit doe ik niet, maar iemand anders. In het donker...). Ik ben net gebeld of ik even wilde komen helpen want mijn paard rende steeds weg, dus mijn 3 jarige dochter meegesleurd die ik eigenlijk net naar bed wilde brengen -O- Uiteindelijk was ik soort van op tijd thuis (19:45) en is het morgen herfstvakantie, maar toch... liever niet meer dit soort acties! Dus laat ze maar snel de hele dag erop zodat ze gauw uitgeklierd zijn :+ (ze zijn dus wel vanaf 's ochtends buiten, alleen vanaf 12/13 in de nieuwe wei. Daarvoor in de oude kalere wei).

Tenzij dit niet goed is voor hun lichaam natuurlijk, deels waarom ik het vraag!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoe laten wennen aan nieuwe weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:21

Volgens mij is het ook de bedoeling dat je altijd darmgeluiden hoort bij een paard.

Ik ben juist niet bang voor 'doorgeschoten' gras: het kan het fructaan verdelen over een lange spriet dus minder kans op hoefbevangenheid.

Je zou nog wat voorzichtig kunnen zijn op zonnige, erg koude ochtenden/ dagen. Dan groeit gras niet (vanwege de temperatuur) maar bouwt er wel suiker op in de spriet.

Als je paard geen probleem heeft met 5 uur op het gras, dan zal 7 a 8 uur ook wel gaan. Krijgt ie s nachts ook wel eten?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe laten wennen aan nieuwe weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:31

Als ik dat zo zie lijkt het mij niet erg "opgefokt" gras zoals ze idd in nl hebben om er maar zo veel mogelijk gras vanaf te halen.

Hier gooien we ze ook gewoon van de ene kale in de andere doorgeschoten wei. Het is voor ons ongeveer een uur lopen van de ene naar de andere wei dus gaan ze niet elke dag om zetten. Ze komen pas weer terug als de andere wei kaal is :+

Toen de paarden net hier waren vanuit nl hebben we het wel opgebouwd maar in nl stonden ze vooral op stal.
Maar het opbouwen ging ze schijnbaar niet snel genoeg want na 2 weken ofzo kwamen ze niet meer naar de poort om naar binnen te gaan. Omdat we geen zin hadden om er elke dag achteraan te lopen hebben we ze dus gewoon laten staan die nacht.
Daarna zijn ze nog een paar keer naar binnen gegaan als ze echt bij de poort stonden te wachten maar dat was vrij snel over.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 16:04

Chubby schreef:
Volgens mij is het ook de bedoeling dat je altijd darmgeluiden hoort bij een paard.

Ik ben juist niet bang voor 'doorgeschoten' gras: het kan het fructaan verdelen over een lange spriet dus minder kans op hoefbevangenheid.

Je zou nog wat voorzichtig kunnen zijn op zonnige, erg koude ochtenden/ dagen. Dan groeit gras niet (vanwege de temperatuur) maar bouwt er wel suiker op in de spriet.

Als je paard geen probleem heeft met 5 uur op het gras, dan zal 7 a 8 uur ook wel gaan. Krijgt ie s nachts ook wel eten?


In de nacht heeft hij onbeperkt hooi :j heb 3 hooinetten verspreid in zijn stal hangen om beweging te stimuleren. Elke ochtend is er sowieso nog 1 net vol én heeft ie alle poep door de stal heen gelopen en plat getrapt :=