Grote schilfers op schouder; wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Grote schilfers op schouder; wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 22:56

Ik heb een Haflinger met zomereczeem. Zij heeft het deze zomer erg goed gedaan op hooi. Echter, de laatste 3 weken opeens wel jeuk aan manenkam, hals en op de schouders. Op 1 schouder zaten eerst bultjes en nu zie ik daar hele grote schilfers tussen de haren die halverwege de haren 'blijven steken'. De manenkam is ook erg schilferig opeens. En het jeukt dus. Maar ik vind het niet op de gewone zomereczeem vormen lijken.

Kan dit een schimmel zijn?

Weet iemand wat dit is?

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Grote schilfers op schouder; wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:09

Mijn eerste ingeving is rainrot.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:12

Mijn eerste ingeving is een oude bijtplek waar nu de korsten afkomen.
Rainrot lijkt me sterk, het heeft de afgelopen 6 maanden nauwelijks geregend. Draagt hij een deken?

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Grote schilfers op schouder; wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 23:23

Dank voor jullie reacties.

Rainrot lijkt me ook sterk. Ze droeg wel een eczeemdeken. En nu 's nachts een 100 grams deken (heeft ook artrose, daarom deken).

Een bijtplek kan het ook niet zijn. Het zit over een grote oppervlakte verspreid.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Grote schilfers op schouder; wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:30

Zijn het niet gewoon losse huidschilfers?

Rainrot is echt als er een soort broeiproces plaatsvind onder de haren, op het huid oppervlak. Ik ben natuurlijk geen DA, maar ik heb paarden gezien die in een periode van zwakte (ondergewicht) en slecht weer (geen deken) rainrot hebben gekregen. De vel/haar plakkaten die er af komen bij rainrot die ik heb gezien hadden ook een andere opbouw: huidschilfer haar. Op de foto lijkt het we of de schilfer in het midden van de haren zit.

Uitgaande van het feit dat TS haar Haf op gewicht is, genoeg te eten krijgt en bestand tegen de regen lijkt dit mij geen rainrot.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:35

Rainrot kan ook ontstaan onder een deken doordat er condensvorming ontstaat en de huid dus permanent nat is. Ik ben het helemaal met bisquitje eens verder.

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 23:36

Biscuitje schreef:
Zijn het niet gewoon losse huidschilfers?

Rainrot is echt als er een soort broeiproces plaatsvind onder de haren, op het huid oppervlak. Ik ben natuurlijk geen DA, maar ik heb paarden gezien die in een periode van zwakte (ondergewicht) en slecht weer (geen deken) rainrot hebben gekregen. De vel/haar plakkaten die er af komen bij rainrot die ik heb gezien hadden ook een andere opbouw: huidschilfer haar. Op de foto lijkt het we of de schilfer in het midden van de haren zit.

Uitgaande van het feit dat TS haar Haf op gewicht is, genoeg te eten krijgt en bestand tegen de regen lijkt dit mij geen rainrot.


Het zijn idd losse huidschilfers die in het midden van de haren blijven steken. Maar mijn vraag is waarom ze al die huidschilfers heeft? Ze zijn ook groter dan normale huidschilfers.
En ja, verder wordt mijn paard heel goed verzorgd :-)

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:40

mrie schreef:
Rainrot kan ook ontstaan onder een deken doordat er condensvorming ontstaat en de huid dus permanent nat is. Ik ben het helemaal met bisquitje eens verder.

Het kan idd ook ontstaan onder een deken, maar ik wilde even mijn ervaring delen wat betreft rainrot ontstaan zonder deken. :)

TS: ik heb werkelijk geen idee. Misschien is het vergelijkbaar met roos? Misschien niet zo'n goede vergelijking, maar ik heb nu het weer wat kouder wordt last van een jeukende, droge hoofdhuid met schilfertjes, nou lijkt mij dat niet echt iets voor een paard, maar toch. :+

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:46

Dit is wat mijn ponys krijgen als ze te rijk voer krijgen.
Hoe zit het met je ruwvoer/hooi? Als dit te rijk is, dan kan dat het probleem zijn
(net zoals het feit dat het gras een paar weken geleden nog een groeispurt heeft gehad, hierdoor is het gras even eiwitrijker. .ook dat kan bij mijn pony's dit soort problemen geven)

Even een week of wat op schraal voer, en dan zou het beter moeten gaan (als het dit is natuurlijk., maar het lijkt er wel heel erg op... zo typerend, zo'n korstje halverwege de haren.)
Laatst bijgewerkt door Punz op 22-10-16 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:48

Toch lijkt het best op wat een paard had die ik kende, ze was zeer moeilijk te verzorgen en van het rijden altijd heel bezweet. Haar hele kont zat onder deze plekken.
Als ik zo terugdenk, zou dat dus rainrot geweest kunnen zijn? Alleen dan van zweet. Waarom alleen de kont geen idee, was wel minst favoriet om te borstelen (losse achterbenen).

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 23:55

Biscuitje schreef:
mrie schreef:
Rainrot kan ook ontstaan onder een deken doordat er condensvorming ontstaat en de huid dus permanent nat is. Ik ben het helemaal met bisquitje eens verder.

Het kan idd ook ontstaan onder een deken, maar ik wilde even mijn ervaring delen wat betreft rainrot ontstaan zonder deken. :)

TS: ik heb werkelijk geen idee. Misschien is het vergelijkbaar met roos? Misschien niet zo'n goede vergelijking, maar ik heb nu het weer wat kouder wordt last van een jeukende, droge hoofdhuid met schilfertjes, nou lijkt mij dat niet echt iets voor een paard, maar toch. :+


Ik ken het gevoel, ik heb dat aan mijn handen ;-)

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 23:57

Punz schreef:
Dit is wat mijn ponys krijgen als ze te rijk voer krijgen.
Hoe zit het met je ruwvoer/hooi? Als dit te rijk is, dan kan dat het probleem zijn
(net zoals het feit dat het gras een paar weken geleden nog een groeispurt heeft gehad, hierdoor is het gras even eiwitrijker. .ook dat kan bij mijn pony's dit soort problemen geven)

Even een week of wat op schraal voer, en dan zou het beter moeten gaan (als het dit is natuurlijk., maar het lijkt er wel heel erg op... zo typerend, zo'n korstje halverwege de haren.)


Mmmm... vreemd. Ze eet al heel sober, vanwege de ZE, maar ze had wel even een partij hooi die wat rijker was, dat klopt. Echter, mijn DA zei ooit over een andere ruin met schilfers in zijn manen dat dit kwam door eiwitTEKORT. Dus das dan weer tegenstrijdig. Pff... wat lastig altijd dit soort vage dingen.