knikker laten verwijderen uit baarmoeder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hensje1990
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-10-16

knikker laten verwijderen uit baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 17:24

Vandaag achter gekomen dat er een knikker in de baarmoeder zit van mijn merrie.....

We hebben twee keer geprobeerd om mijn merrie drachtig te krijgen deze zomer, De veearts gaf eerst aan dat er een vleesboom zat en dat het daardoor waarschijnlijk niet ging lukken.
Echter kwam de veearts er later op terug, hij had het besproken met een andere veearts en vond het toch wat vreemd dat er een glimmend iets te zien was op de echo.

Vandaag heeft de veearts het toch nog een keer extra goed bekeken en gevoeld, er zit toch echt een knikker in de baarmoeder.
De veearts gaf aan welke mogelijkheden er zijn om de knikker proberen te verwijderen.

Ik zou graag willen weten, zijn hier meer die dit hebben mee gemaakt? en waar hebben jullie voor gekozen om de knikker te kunnen verwijderen?

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:35

Bij mijn merrie is destijds ook de knikker verwijderd. Ze kreeg er baarmoederontstekingen van. De knikker was relatief simpel te verwijderen. Maar nu moet ik wel zeggen, dat deze niet ingekapseld zat. Ik denk dat het anders wel lastiger zou zijn, om deze te kunnen verwijderen...
Of je merrie nog drachtig zou kunnen worden als de knikker verwijderd is, zal de tijd moeten uitwijzen.
Daar zijn volgens mij ook gevallen van, dat ze toch niet meer drachtig konden worden na het verwijderen van de knikker. Ivm littekenweefsel of zo?
Weet het niet precies, maar misschien is het wel handig om daar informatie over in te winnen?
Wel jammer dat ze het niet vermeld hebben toen je haar kocht...

Hensje1990
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-10-16

Re: knikker laten verwijderen uit baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 18:14

deze zit er al enige tijd in. Ik heb haar nu ongeveer 4 jaar en helaas is dit niet gemeld door de verkoper, en dit was ook nog een veearts. maar goed, daar kan ik niks meer aan doen.
Het zit er in, en inderdaad wat je zegt over het inkapselen.... en litteken weefsel daar zit je dan weer mee.... ik neem dit mee als de veearts weer komt, bedankt.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: knikker laten verwijderen uit baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:20

Hoe komt er opeens een knikker in haar baarmoeder?

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Re: knikker laten verwijderen uit baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:23

@ xMarieke Dat is niet ineens, kun je een beetje vergelijken met spiraaltje.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:24

xMarieke schreef:
Hoe komt er opeens een knikker in haar baarmoeder?

Dit is een methode om pismerries minder/niet hengstig te krijgen zodat ze fijner worden in de omgang.

Wat vervelend dat het destijds niet gezegd is bij de verkoop TS. Dat vind ik het nadeel van een knikker, bij verkoop zadel je er iemand anders mee op en je weet niet hoe ze gaat zijn zonder knikker.

Tips voor het verwijderen heb ik niet. Succes!

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: knikker laten verwijderen uit baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:26

Ah vandaar, ik had er nooit van gehoord

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: knikker laten verwijderen uit baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:38

Maar stel, je verwijdert de knikker, zou ze dan niet weer terug vallen in haar pismerrie gedrag?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:43

hengstveulen schreef:
Maar stel, je verwijdert de knikker, zou ze dan niet weer terug vallen in haar pismerrie gedrag?

:j die kans is aanwezig. Scheelt wel dat hij eruit moet omdat ze de merrie drachtig wil hebben, dus dan ben je in ieder geval weer tijdelijk van het probleem af.

Wel ken ik ook genoeg zaken waarbij de merrie wel een beetje lastig is tijdens hengstigheid, maar het echte heftige gedrag wordt veroorzaakt door onwetendheid/gebrek van ervaring van de eigenaar en eventueel minder management. En die krijgen dan ook maar een knikker. Dus het is altijd even afwachten of dit een echte pismerrie was of niet.

Hensje1990
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 18:41

Wil jullie nog even laten weten dat de knikker is verwijdert ongeveer een maand geleden. Haar karakter is tot nu toe niet verandert. ze is 1 keer goed hengstig geweest, maar dit liet ze normaal ook zo al merken.

De knikker is verwijdert op de manier hoe het er ook in is gekomen.

Anoniem

Re: knikker laten verwijderen uit baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:00

Nu ben ik heel benieuwd, praten we hier over een knikker waarmee kinderen vroeger op straat knikkerden?! :oo