Welke complete ruwvoervervanger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 18:14

Op dit moment tob ik erg met de gezondheid van één van mijn oudjes. Er is uit bloedonderzoek gekomen dat hij ppid heeft, maar ook dat hij tegen bloedarmoede aan zit, veel spierafbraak heeft (functioneert alsof hij 2 uur gereden heeft) en de waarde die een chronische ontsteking of een tumor aangeeft is ook niet goed. Hij wordt nu een maand op de prednisolon gezet om te kijken of de waarden beter worden. Zo niet, dan is het waarschijnlijk een tumor ergens die hem nu aan het opbreken is :( Het is de komende maand dus er op of er onder.

Hij krijgt op dit moment bietenpulp, luzerne, zemelen en wat pavo 18+ bijgevoerd, maar hij is erg mager. De dierenarts adviseert hem vooral ruwvoervervanger bij te voeren, zoals Subli Seniores Priores.

In het verleden toen hij wel eens ziek is geweest heb ik dit ook een tijd gevoerd, maar daar deed hij het niet zo goed op. Hij kreeg er o.a. diarree van (granen, suikers?)

Ik ben dus op zoek naar een andere COMPLETE ruwvoervervanger zonder suiker en zetmeel.
Wie kan mij iets aanbevelen?

Ik ben o.a. Equifyt Zupa tegengekomen en Agrobs Alpen Gruen Mash, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit ook complete ruwvoervervangers zijn.

Hooi kan hij niet wegkrijgen met zijn oude tandjes.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:21

Het tandeloze oudje wat ik heb meegemaakt, kreeg subli seniores, fijn hooi van korte stukjes, en bruin brood in kleine stukjes. Van de subli kreeg hij wel zowat 2 kg per dag. Overdag op de wei met kort gras

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:22

Hoe lang krijgt hij al prascend voor de cushing ? Denk dat de symptomen die je noemt heel sterk cushing-gerelateerd zijn en je hier al een enorme winst gaat boeken eens hij goed ingesteld is op de medicijnen.
Misschien ( geweekte ) grasbrok bijgeven als hij verder geen hooi meer kan eten ? Die Zupa is goed, heb ik destijds mijn oldie met slechte tanden ook gevoerd, samen met Sanequi voeder. Die hebben een speciaal voer voor die oudjes, maar zijn wel redelijk aan de prijs en enkel via de DA te verkrijgen.
Met die prednisolon zou ik opletten als hij cushing heeft, zeker over een langere periode. Gevaar voor hoefbevangenheid.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:26

Zou je niet gewoon het voer wat je nu geeft kunnen verhogen? (Er staat nu niet hoeveel hij krijgt)
Als SP niet helemaal goed was en wat hij nu krijgt goed op reageert kan je daar dan niet meer van geven?
Iets van olie toevoegen (rustig aan dus met iets van 20ml beginnen)
Geef je de pavo 18+ ook geweekt want dat is misschien nog wel prettiger wegkrijgen voor je hem.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 18:26

Pandora2 schreef:
Hoe lang krijgt hij al prascend voor de cushing ? Denk dat de symptomen die je noemt heel sterk cushing-gerelateerd zijn en je hier al een enorme winst gaat boeken eens hij goed ingesteld is op de medicijnen.
Misschien ( geweekte ) grasbrok bijgeven als hij verder geen hooi meer kan eten ? Die Zupa is goed, heb ik destijds mijn oldie met slechte tanden ook gevoerd, samen met Sanequi voeder. Die hebben een speciaal voer voor die oudjes, maar zijn wel redelijk aan de prijs en enkel via de DA te verkrijgen.
Met die prednisolon zou ik opletten als hij cushing heeft, zeker over een langere periode. Gevaar voor hoefbevangenheid.


Prednisolon is idd een risico met cushing, dat gaf de dierenarts ook aan. Hij gaat een maand op de prednisolon en dan weer afbouwen als de waarden beter zijn geworden. Gelukkig is hij nooit hoefbevangen gevoelig geweest, terwijl hij vroeger wel echt een moddervette pony is geweest en véél gras binnen kreeg (dan spreek ik over zijn jonge jaren).

Hij krijgt op dit moment nog geen prascend, ik heb de uitslag nog maar een paar dagen binnen. De uitslag van het brede bloedonderzoek weet ik nog maar sinds gisteren. De dierenarts moest nog met de internist overleggen of de prascend tegelijkertijd met de prednisolon gegeven mag worden.
Ik hoop inderdaad dat alle klachten gerelateerd zijn aan cushing, want dan zou hij nog goed op kunnen knappen met medicatie. De dierenarts vond alleen de waarde van de chronische ontsteking/tumor verontrustend. Dit staat waarschijnlijk los van de cushing.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:50

ruwvoervervangers : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html
Helemaal zonder suikers en zetmeel voeren gaat natuurlijk nooit, ook in gras b.v. zitten suikers. Zonder zetmeel ( granen ) kan wel, enige mogelijkheid is dan grasbrok/ lucernebrok en/of gehakseld gras.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:56

Je bietenpulp + zemelen is al je ruwvoervervanger, daar hoef je niet voor om te schakelen. Ophogen naar 1kg/100kg gewenst gewicht is wel aan te raden.
Zemelen zijn de schillen van graan, suiker zit in het zetmeel (wat niet in de zemelen zit), bietenpulp is suiker uit gehaald, welkoop bietenpulp zit op 7.5% en dat is keurig onder de 10% grens die je in zo'n geval wil hebben. Pavo speedibeet kan ook, maar dan betaal je voor 5% suiker wel het dubbele en met grote hoeveelheden is dat al snel niet leuk meer. Welkoop pulp zwelt ook snel op, zeker met heet water en afgedekt laten weken.

Gehakseld hooi wil nog wel eens lukken, als zelf knippen niet kan (is inderdaad rotklus) kan je naar hartog compact gras kijken. Meng het door je pulp 1:1 (en pas dan totale hoeveelheid aan) of voer het in de voerbox (met bandjes er om, enkel plastic er af).

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:57

Cushing word toch door een tumor veroorzaakt? Tumor aan de hypofyse?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 19:00

1kg bietenpulp is dan nog droge stof denk ik? Dus ongeweekt?

Ik moet eens gaan wegen hoeveel ik nu precies geef.

Dat vraag ik me dus ook af Arisca, cushing wordt veroorzaakt door een tumor, dus zou dat die bloedwaarde niet kunnen verklaren?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:13

Pulp is inderdaad zonder water. Anders zit je heel snel aan veel voer, maar de voeding zit in het droge stof deel, niet in het water/vocht net als bij hooi/voordroog.

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:14

Ingrid_92 schreef:
1kg bietenpulp is dan nog droge stof denk ik? Dus ongeweekt?

Ik moet eens gaan wegen hoeveel ik nu precies geef.

Dat vraag ik me dus ook af Arisca, cushing wordt veroorzaakt door een tumor, dus zou dat die bloedwaarde niet kunnen verklaren?

Dat was bij onze pony wel zo ja.

Met medicatie gaat het dan erg snel beter.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:29

tamary schreef:
Je bietenpulp + zemelen is al je ruwvoervervanger, daar hoef je niet voor om te schakelen. Ophogen naar 1kg/100kg gewenst gewicht is wel aan te raden.
Zemelen zijn de schillen van graan, suiker zit in het zetmeel (wat niet in de zemelen zit), bietenpulp is suiker uit gehaald, welkoop bietenpulp zit op 7.5% en dat is keurig onder de 10% grens die je in zo'n geval wil hebben. Pavo speedibeet kan ook, maar dan betaal je voor 5% suiker wel het dubbele en met grote hoeveelheden is dat al snel niet leuk meer. Welkoop pulp zwelt ook snel op, zeker met heet water en afgedekt laten weken.

Gehakseld hooi wil nog wel eens lukken, als zelf knippen niet kan (is inderdaad rotklus) kan je naar hartog compact gras kijken. Meng het door je pulp 1:1 (en pas dan totale hoeveelheid aan) of voer het in de voerbox (met bandjes er om, enkel plastic er af).



Hoe ziet die zak er bij de welkoop uit?
Ik kan het op de site niet vinden.

Ik wil ook weer wat pulp gaan bijvoeren en als het goedkoper kan dan de speedibeet/SP is dat natuurlijk fijn.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:49

Op de site zie ik hem ook niet. In de winkel ligt het tussen de veekoek en de geitenkorrel. Grijze papieren zak. Staat inlandse pulp op. 20kg is 8.69

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:57

tamary schreef:
Op de site zie ik hem ook niet. In de winkel ligt het tussen de veekoek en de geitenkorrel. Grijze papieren zak. Staat inlandse pulp op. 20kg is 8.69



Okay super. Dan ga ik die volgende keer halen.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:10

Ingrid_92 schreef:
1kg bietenpulp is dan nog droge stof denk ik? Dus ongeweekt?

Ik moet eens gaan wegen hoeveel ik nu precies geef.

Dat vraag ik me dus ook af Arisca, cushing wordt veroorzaakt door een tumor, dus zou dat die bloedwaarde niet kunnen verklaren?



Ik zou het toch effe navragen bij de da. Zeker omdat ze prednison krijgt nu en dat brengt samen met cushing ook de nodige risico's met zich mee

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:36

Masters seniorenslobber is ook een goede ruwvoer vervanger. Betere kwaltiteit dan de sp.
Ppid is geen tumor maar een vergroting van de hypofise.
Ik zou ook uitkijken met de Prednison. Is zeker een risico met ppid.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 22:40

cynthiar schreef:
Masters seniorenslobber is ook een goede ruwvoer vervanger. Betere kwaltiteit dan de sp.
Ppid is geen tumor maar een vergroting van de hypofise.
Ik zou ook uitkijken met de Prednison. Is zeker een risico met ppid.


Is dat zo? ik lees overal dat de oorzaak wel een tumor in de hypofyse is. O.a: http://www.bokt.nl/wiki/Cushing

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:55

Ik wist niet dat masters seniorenslobber een ruwvoer vervanger is. Master zelf geeft aan dat het een goede afwisseling is voor het rantsoen. Er staat niet dat het een volledige vervanger is, maar als dat wel zo is, is dat fijn.
Ik zelf geef mijn oudje wel SP. Alleen zij heeft geen lichamelijke problemen, behalve een slecht gebit waardoor ze ruwvoer slecht weg krijgt. Ze is 21 en hollands welvaren en leeft al 11 jaar in haar reservetijd.
Voordat ik SP gaf, weekte ik bietenpulp en grasbrok,zemelen en gehakselde mais( ook zijn daar veel mensen tegen) Luzerne geprobeerd maar krijgt ze niet weg.
Ik had ook nog een andere hooi brok vervangen, maar daar weet ik de naam niet meer van.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:58

Aan de basis van de hersenen bevinden zich de hypothalamus en de hypofyse. Dit is het regelcentrum voor de aanmaak en de afgifte van hormonen.

In de hypothalamus zijn zenuwen aanwezig die de stof dopamine aanmaken. Deze stof is belangrijk als het gaat om het regelen en afgeven van bepaalde hormonen (zoals ACTH) door een gedeelte van de hypofyse dat de pars intermedia wordt genoemd.

In sommige oude paarden en pony’s gaan de zenuwen in de hypothalamus verloren. Hierdoor krijgt de pars intermedia onvoldoende dopamine aangeboden. Het gevolg is dat de aanmaak van hormonen door de pars intermedia niet meer door de dopamine wordt geremd. Deze verhoogde aanmaak van hormonen heeft allerlei ziekteverschijnselen tot gevolg.

Dit stukje komt van ppidbijpaarden.nl

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:00

tjady schreef:
Ik wist niet dat masters seniorenslobber een ruwvoer vervanger is. Master zelf geeft aan dat het een goede afwisseling is voor het rantsoen. Er staat niet dat het een volledige vervanger is, maar als dat wel zo is, is dat fijn.
Ik zelf geef mijn oudje wel SP. Alleen zij heeft geen lichamelijke problemen, behalve een slecht gebit waardoor ze ruwvoer slecht weg krijgt. Ze is 21 en hollands welvaren en leeft al 11 jaar in haar reservetijd.
Voordat ik SP gaf, weekte ik bietenpulp en grasbrok,zemelen en gehakselde mais( ook zijn daar veel mensen tegen) Luzerne geprobeerd maar krijgt ze niet weg.
Ik had ook nog een andere hooi brok vervangen, maar daar weet ik de naam niet meer van.


Volgensmij staat het gewoon op hun site. Ik zal het even opzoeken. Ik gebruik hetzelf ook voor mijn 28 jarige ppid-er.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:02

Dit staat er nu maar volgensmij stond het vorig jaar anders op hun site. Maar het is compleet voer, dus ook ruwvoer.

Masters Senior is een compleet voer voor paarden die ouderdomsverschijnselen en gebitsproblemen vertonen. De juiste verhouding van vezels, vetten en koolhydraten en een hoog fosforgehalte zorgen voor een optimaal energieaanbod. Tevens bevat Masters Senior een speciaal toegevoegde bioregulator en een hoog gehalte aan plantaardige oliën.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:04

Ik geef trouwens ook grasbrok en compact gras van Hartog bij. Dit kan hij ook nog goed eten in tegenstelling tot hooi en kuil.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:06

PPID en prednisolon?! Welke DA bedenkt dat 8)7

PPID zorgt voor veel te veel cortisol, wat zorgt voor o.a. de spierafbraak, veel drinken-plassen, rare vet- en insulinehuishouding, vachtverandering, gedragsverandering etc. Deze cortisol geeft ook de hogere kans op hoefbevangenheid. En wat doet jouw DA? Die geeft prednisolon = corticosteroiden.. Terwijl je paard al ziek is omdat het daarvan véél te veel in z'n systeem heeft...

Ze hebben bij mijn pony dezelfde fout gemaakt. Echter wisten wij toen nog niet dat zij PPID had. Ook prednisolon gehad, binnen 3 dagen stond ze hoefbevangen (en ze was nog nooit bevangen geweest, nooit klachten etc). Dus let daar goed mee op!

Ik denk dat het veel verstandiger is om (natuurlijk in overleg) de prednisolon te stoppen. Opstarten van medicatie (Prascend) en daarna evalueren hoe het gaat. Grote kans dat het grootste (en misschien wel alle) gedeelte van de klachten dan verdwenen zijn.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 23:17

Die prednisolon is ook in goed overleg gekozen. Ze heeft het gevaar uitgelegd. Maar hij heeft dus ergens een chronische ontsteking òf een tumor zitten. Dat is het moeilijke in dit verhaal. Hij heeft dus ppid, maar dat is niet het enige blijkbaar.
Hij balanceert nu echt op het randje: er op of er onder. Helemaal niets doen is geen optie.

Volgens de dierenarts zou alleen prascend niks oplossen, omdat er ergens een ontsteking of tumor in de weg zit die hem nu ook op aan het breken is.

Ze gaf eigenlijk 2 opties:
1. een maand prednisolon met gevaar op HB. Wordt zijn bloedwaarde beter, dan zat er een ontsteking die dan weer opgeruimd is. Dan van de prednisolon af en voor de ppid verder op prascend. Worden de bloedwaarden niet beter, zit er een tumor ergens en takelt hij alleen maar verder af.

2. Inslapen


Ik moet dit alles ook nog met een andere dierenarts bespreken die hem normaal gesproken onder behandeling heeft. Prednisolon ben ik nog niet mee begonnen, prascend ook niet.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:27

Waarom de ontsteking niet bevechten met een NSAID? (non-steroide ontstekingsremmer). Nu ben je een bom nog verder aan het opvoeren en is het wachten tot de boel ontploft. Normaliter geef je een bepaalde dosis cortico's om ontstekingen te remmen. Het nadeel van cortico's is dat ze bij te hoge dosering of te lang gebruik veel bijwerkingen hebben. Jouw paard zit van nature al gigantisch hoog in z'n cortico's (cortisol) door de PPID. Het stadium van 'een beetje hulp bij ontstekingsremming' is hij allang voorbij en dus nóg meer cortico's erbovenop doen gaat een tegenovergesteld effect geven. (Nl: verergering van Cushingklachten en risico op HB)

Want wat zijn de klachten dat hij 'opbreekt'? Die spieratrofie en zich gedragen alsof hij twee uur gewerkt heeft? Dat is nl. echt typisch Cushing. (Die van mij stond bij 15 graden al te pompen en was zo afgemat en lusteloos. Volledige bovenlijn en buikspieren verdwenen. Rent inmiddels in hartje zomer nog het hardst door het hele land).