Opleiding paarden ostheopaat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ismarboy
Berichten: 35
Geregistreerd: 25-05-10

Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 12:57

Ik wil graag de opleiding paarden ostheopaat gaan doen. Nu vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Wat ik tot nu gevonden heb is:
-icreo
-vluggen institute
-hippo sofia

Icreo is voor mij geen optie omdat ik geen para medische achtergrond heb.
De vluggen spreekt me wel aan maar kan er weinig info over vinden hoe het in zijn werk gaat ivm dat de opleiding in het engels is etc. En wat de kosten zijn hiervoor. En hoevaak de lesdagen zijn en of je een totaal 2 jaar opleiding kunt doen of alleen in losse modules.

Hippo sofia kan ook alleen ik begreep dat deze opleiding nog niet heel lang bestaat en nog niet veel afgestudeerde zijn.

Alle info is welkom.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:02

Vluggen Institute is wss wel moeilijk doordat het in het Engels is, maar die staat wel het hoogst aangeschreven naar ik hoor.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:06

Hippo Sofia heb ik ook aangedacht, nu helaas geen tijd, maar het lijkt me heel erg vaak om te doen.
Ik weet wel van iemand die daar cranio doet, dat cranio iig geen fulltime opleiding, maar gewoon deeltijd. Dus steeds drie dagen cursus en dan huiswerk. Zij heeft ongeveer elke maand cursus.

Ik lees in elk geval even mee, het lijkt me een onwijs gave opleiding.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:19

Hippe Sofia is echt niet serieus te nemen :n leuke cursus denk ik, maar je hebt er niks aan, leert er nauwelijks wat en wordt echt geen goede osteopaat.

ICREO is wat mij betreft de enige echte opleiding voor goede osteopaten. Ik denk oprecht ook dat je alleen een goede osteopaat wordt met e en gedegen vooropleiding zoals bv fysiotherapie.

Vluggen institute ken ik niet, maar na vluchtig de site te hebben gezien lijkt me dat ook nog wel een optie.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:29

verootjoo schreef:
Hippe Sofia is echt niet serieus te nemen :n leuke cursus denk ik, maar je hebt er niks aan, leert er nauwelijks wat en wordt echt geen goede osteopaat.

ICREO is wat mij betreft de enige echte opleiding voor goede osteopaten. Ik denk oprecht ook dat je alleen een goede osteopaat wordt met e en gedegen vooropleiding zoals bv fysiotherapie.

Vluggen institute ken ik niet, maar na vluchtig de site te hebben gezien lijkt me dat ook nog wel een optie.


Hippo Sofia is inderdaad een leuke cursus, maar niet geschikt als je paarden osteopaat wil worden; leuk voor de hobbyist maar persoonlijk zou ik geen osteopaat die daar de opleiding heeft gedaan naar mijn paard laten kijken........er is bijv. geen vooropleiding nodig......( ik heb er zelf 8 maanden de opleiding gevolgd en ben gestopt omdat ik het zonde van mijn tijd en geld vond....., ik heb 1,5 jaar humane fysiotherapie gestudeerd en ben zelf docent Engels, dus had wel wat vergelijkingsmateriaal ;) )
Icreo staat veel beter bekend en levert vakmensen af die ook een afdoende vooropleiding hebben gehad. De oprichter en docent van Icreo is wel eens bij 1 van mijn paarden geweest; prima, afdoende, behandeling en aardige man.

Vluggen is ook een van de betere instituten op osteopathie gebied.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:09

Klopt inderdaad, Icreo moet je kinesist zijn of dierenarts.
Hippo Sofia niet, maar daar twijfel ik inderdaad ook aan de kwaliteit van de opleiding.

Vluggen kende ik niet meteen. Dat het in het Engels is zou toch geen obstakel mogen zijn denk ik...

Ik zou ook graag nog osteopathie volgen. Ben nu bezig met de Jack Maegher Massage en vind Osteopathie een mooie aanvulling. Helaas kan ik ook niet deelnemen aan de ICREO...

ismarboy
Berichten: 35
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 11:40

is er iemand die de opleiding heeft gedaan bij the vluggen institute? hoe intensief is deze opleiding? is het te doen voor een gemiddelde studente? wat zijn de kosten voor deze opleiding? ben zo benieuwd en wil het eigenlijk echt gaan doen!!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:42

Vluggen is een wereldwijd instituut, met opleidingen in Amerika en Europa en staat voor zover ik weet, erg goed bekend. Neem eens contact met ze op en/ of met 1 van de (oud) cursisten. Dat is beste manier om er achter te komen wat de kosten, intensiteit en ervaringen van en met deze opleiding zijn.

http://vluggeninstitute.com/homepage/subcribe/#gf_2

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:49

Er is niet voor niets een vooropleiding nodig, als je weet waar osteopathie om draait dan weet je ook dat een opleiding van 2 jaar zonder vooropleiding gewoon geen goede opleiding is. Inmiddels al teveel gehoord over hoe het er aan toe gaat en derg. Ik ga het niet open en bloot op internet zetten, maar wil je het serieus doen, ga dan voor Vluggen/Icreo/Duitse opleiding.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:11

Ik heb ook even gekeken naar hippo sofia, ken ook iemand die de opleiding daar doet. Ik ben tot het besluit gekomen om gewoon eerst de opleiding fysiotherapie te doen en dan zie ik wel verder. Ik wil niet dat ik straks geld vraag voor iets wat niet of geen resultaat heeft (of erger). Ik denk dat deze opleiding/school geen goede ontwikkeling is, gebruik ook de zoekfunctie eens dan vindt je meer over hippo sofia.

ismarboy
Berichten: 35
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 15:20

Ik heb besloten om voor de vluggen institute te gaan. Nog iemand die deze opleiding wilt gaan doen. Of heeft gedaan?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:41

ismarboy schreef:
Ik heb besloten om voor de vluggen institute te gaan. Nog iemand die deze opleiding wilt gaan doen. Of heeft gedaan?


Succes, een wijs besluit, denk ik.
Als ik jonger was, zou ik die ook nog gaan doen :o
Een vooropleiding is belangrijk, niet alleen omdat je dan makkelijker in de terminologie komt, maar ook al een groot stuk basiskennis hebt.

ismarboy
Berichten: 35
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 16:24

Ik heb wel een bepaalde medische voorkennis. Vooral hoofd hals gebied, en ik ga vast beginnen met de anatomie van het paard te bestuderen. Ik ook een meeloopdag aanvragen bij de vluggen. Ben echt reuze benieuwd en heb er zin in!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Opleiding paarden ostheopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:48

Je moet het zo zien, in een vooropleiding zie je alles apart: anatomie, fysiologie, neurologie, bewegingsleer,... in de ostheopathie wordt alles verweven met elkaar, je moet dus al een behoorlijk inzicht hebben in alles apart voor je kunt snappen waar het principe van de osteopathie om draait. Het zijn niet wat kunstjes aanleren en die uitvoeren alleen. Je moet inzicht krijgen in het hele dier, wat voor gevolgen dat voor een bepaalde beweging heeft bv,...

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:03

Tof dat je naar vluggen gaat!

Ik ben momenteel Bewegingswetenschappen aan het afstuderen en heb Icreo vorig jaar al eens gecontacteerd of die opleiding onder een voldoende medische opleiding voor hun valt. Geen eenduidig antwoord op gekregen, maar volgens mijn osteo die Icreo én Vluggen heeft gedaan zou het zeker wel moeten. Overigens raad hij mij aan om naar Vluggen te gaan. Plus om hiervoor eerst nog een opleiding tot humane osteopathie te doen, daar ze daarbij al veel verder zijn dan bij paarden.

Mijn doel is ook om uiteindelijk de osteopathie in te gaan, maar weet dat daar zo nog jaren en jaren aan studeren en bijleren bij komt kijken, voordat je zo diep alles kan verbinden met elkaar.

Ik merk wel al heel veel profijt van mijn uni opleiding wanneer ik met me paard/hond naar de osteo ga. Hij begint dan ook gelijk met termen te gooien die diep in me geheugen ergens zitten van me anatomie, neurowetenschappe en inspanningsfysiologie lessen :+