Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 10:34

Zoals de topictitel al zegt vraag ik me echt af of ieder paard zonder deken 24/7 buiten kan staan. En dan heb ik het uiteraard over het herfst- en winterseizoen.

Ik lees zoveel berichten dat ieder paard 24/7 buiten kan staan zonder deken, mits ze een schuilstal hebben.
Paarden zouden een temperatuur tussen -10 en 10 graden het prettigste vinden (daarboven warm) en het immuunsysteem van een paard met deken zou worden aangetast.
Ook wordt er vaak gezegd dat het niet uitmaakt waar het paard vandaan komt (warm/koud land) zolang je het maar rustig opbouwt.
En dan is het natuurlijk wel een ander verhaal als je paard geschoren is. Net als dat je het als eigenaar niet ziet zitten om een teddybeer in de winter te hebben of dat het gewoon te lastig is met doortrainen. Dan is een deken uiteraard een goede oplossing.

Het gaat mij puur om de vraag hoe jullie erover denken. Wat is jullie mening over de stelling dat ieder gezond ongeschoren paard, mits met schuilstal en ruwvoer, zonder deken 24/7 buiten kan staan in de herfst en winter?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:36

Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:44

Ik denk ook dat het mogelijk is. Mijn paarden hebben vroeger altijd op een convencionele stalling gestaan ( in boxen met dekens etc). Ik ben met m'n paard overgestapt naar een PP (geen gebruik van dekens etc) en ik vind het fantastisch. Super mooi om te zien hoe een kudde zich gedraagt.
Iets wat ik alle (gezonde) paarden gun.

Voor mezelf vind ik het soms nog wel lastig als het in de winter regent en koud is.
Laatst bijgewerkt door Mopjemop op 18-10-16 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:46

Ik dacht ook dat het mogelijk was, tot onze Haflo-Arabier hier in Duitsland te maken kreeg met het gure herfstweer, dat in combi met niet alleen in de stal willen staan, want de andere paarden (Haflinger en Shetlanders) hadden dat niet nodig en bleven dus gewoon op de wei staan... Sja, toen heb ik maar een (ongevoerd) regendeken aangeschaft en dat werkte super. In de winter bij een halve meter sneeuw, had ze dan weer geen deken nodig! Dus echt puur de combinatie veel wind, frisse temperaturen en regen, dat was echt niet ok. Dan stond ze te rillen van de kou en ze werd bovendien ook erg mager doordat ze zoveel energie nodig had om zichzelf warm te houden.
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 18-10-16 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:46

Nee, de stelling ieder paard kan 24/7 zonder deken buiten is tekort door de bocht.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:49

Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.


En dus kan het niet dan toch :')

Mijn oude man kan iig niet meer zonder deken staan. Altijd zonder gestaan maar je merkt dat de leeftijd nu echt wel invloed krijgt en dat hij zich niet meer warm kan houden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:52

Nee.

In principe zou het moeten kunnen, maar er zijn altijd uitzonderingen!
Je moet dus altijd, maar dat geldt ook voor paarden mèt deken ;) , je beestje goed blijven observeren!

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:53

Niet elk paard, maar wel veel :)

Mijn huidige kon het eerst niet ivm spierbevangen.
Mij vorige wilde ik het niet doen wegens KS -> dan is het echt niet fijn in de regen :)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:55

Onder de juiste omstandigheden (schuilstal, ondergrond met voornamelijk droge delen, voldoende ruwvoer) kan 97% van de paarden 24/7 buiten zonder deken.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:56

Nee dat kan niet.
Ik heb er eentje staan (Arabisch volbloed) waarbij het echt niet kan, hij heeft het ook nooit getrokken dus het is ook geen ouderdom. Heeft ook best een flinke vacht, maar op de een of andere manier isoleert het toch niet goed. Mijn andere pony huppelt wel vrolijk rond zonder deken in de winter.
De meeste paarden/pony's kunnen het, maar er zijn zeker uitzonderingen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:58

fransje23 schreef:
Nee, de stelling ieder paard kan 24/7 zonder deken buiten is tekort door de bocht.


Precies.
En dus aan de eigenaar om het paard goed in de gaten te houden of het gaat of niet.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:58

Nee, kan niet. De sobere rassen wel. De hoog in het bloed staand gefokte paarden niet allemaal. Er is een leuk onderzoek gedaan waarbij paarden aan konden geven of ze hun deken op wilden of af of laten zoals het was. Paarden gaven dus bij koude ook aan een deken op te willen. (percentage weet ik niet)

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:59

secricible schreef:
Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.


En dus kan het niet dan toch :')

Mijn oude man kan iig niet meer zonder deken staan. Altijd zonder gestaan maar je merkt dat de leeftijd nu echt wel invloed krijgt en dat hij zich niet meer warm kan houden.


Ik bedoel met uitzonderingen gezondheid. Als een paard niet gezond is of heel oud niet.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:01

Maanlicht schreef:
secricible schreef:

En dus kan het niet dan toch :')

Mijn oude man kan iig niet meer zonder deken staan. Altijd zonder gestaan maar je merkt dat de leeftijd nu echt wel invloed krijgt en dat hij zich niet meer warm kan houden.


Ik bedoel met uitzonderingen gezondheid. Als een paard niet gezond is of heel oud niet.

En toch zijn er ook jonge gezonde paarden die het niet kunnen ;)

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:02

Mousmous schreef:
Nee, kan niet. De sobere rassen wel. De hoog in het bloed staand gefokte paarden niet allemaal. Er is een leuk onderzoek gedaan waarbij paarden aan konden geven of ze hun deken op wilden of af of laten zoals het was. Paarden gaven dus bij koude ook aan een deken op te willen. (percentage weet ik niet)



Ook niet alle sobere rassen kunnen zonder dek hoor.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:04

Ja.
Als een beest niet ziek zwak of misselijk is, of heel oud dan kan het prima.
Voorwaarde is wel dat er altijd voldoende ruwvoer is. Zelfs een schuilstal is niet echt nodig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:08

Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.

Je spreekt jezelf tegen. Ja behalve uitzonderingen is dus nee. :+

In mijn mening; neen, niet ieder paard kan dat. Hier staat eentje die vooral als het regent snel stijf is (letterlijk) van de kou. :) En hier hebben ze onbeperkt hooi dus aan te weinig ruwvoer ligt het niet. Verder is die kerngezond en rond als een tonnetje dus ook niet verzwakt. Net als iemand hierboven zit er wel een behoorlijke scheut arabisch bloed door en hij heeft ook een andere vacht dan de andere drie. Hij kan op zich wel tegen droge koude maar zodra er nattigheid bij komt (zelfs mist icm vorst) dan trekt ie het niet meer.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:11

volgens paardnatuurlijk wel.....volgens mij niet.Ieder paard individueel bekijken.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:11

Nee, kan niet.
Sommige paarden kunnen gewoon niet goed tegen regen..
Op oude stal stond alles buiten, 24/7, zonder deken. Baal hooi erheen en ze hadden genoeg te eten. Ook schuilmogelijkheden.
Maar één had het koud met regen. Ondanks genoeg ruwvoer en schuilmogelijkheden. Met een regendeken op ging het dan wel weer goed.

Waren trouwens allemaal zelfde ras (EV en AV-mixjes).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:12

Ergens is het wellicht ook wel logisch, Arabische paarden zijn woestijnpaarden... Daar kan het opzich wel heel erg koud worden maar zelden heel erg nat...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:15

Nee, er zijn vele redenen om toch een deken op te doen. Een paard dat ziek is/geweest of oudere dieren kan je er ook een plezier mee doen als het teveel energie gaat kosten om zich warm te moeten houden.
En vast heb je hier een daar een paard dat een beetje een koukleum is die heb je bij mensen ook sommige lopen met -5 in hun t-shirt buiten en de ander zou in de kachel kruipen dat zal bij paarden ook niet anders zijn. Hier staan ook wat watjes hoor. Bij een spatje regen "vliegt" de bende de schuilstal in. Paarden willen het ook gewoon comfortabel hebben en als je het ze met een deken comfortabeler kan maken waarom niet.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:15

MaritB, heb je gelijk in. Maar bijv bij shetlanders heb ik het nog nooit gezien.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:16

Nee, de meeste wel, maar er zijn ook genoeg uitzonderingen te vinden, zelfs onder de koudbloeden. Hier een trekpaard wat gewoon geen echt waterdichte vacht blijkt te hebben en na een verkoudheid een paar jaar terug loopt die toch 's winters met een ongevoerde regendeken.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:18

Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.


Haha deze is mooi. Dan kan het dus toch niet? _O-

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:20

Ik denk dat er ook een groot grijs gebied zit tussen echt niet kunnen en wel kunnen. Sommige paarden doen het beter met deken, mijn merrie ook. Helaas voor haar bijt zoonlief alles gelijk in stukken, dus staat ze zonder. En dat gaat ook prima, al zal ze meer moeite moeten doen om warm te worden als de andere paarden.