Paardrijden en paardenopleiding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Paardrijden en paardenopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 14:06

Beste Bokkers,

ik weet niet of het hier mag,anders moet iemand dat even melden. Maar ik heb een vraag en ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik doe nu een MBO 3 opleiding Flower Design/opgeleid worden voor bloemist. Als ik daarvoor geslaagd ben wil ik kijken of ik naar mijn droomopleiding op MBO 4 kan. Mocht dit toch echt niet gaan lukken en ik wil toch nog verder studeren dan wil ik misschien als het nog kan toch nog een paardenhouderij opleiding op MBO 4 gaan doen.
IK heb al best wat paardrijervaring (heb een aantal jaar gereden wel op niveau) doordeweeks rij ik niet meer fanatiek paard omdat ik dat niet red, maar in de vakanties doe ik dat wel. En ik wil er sowieso nog harder aan werken om nog meer ervaring op te doen, maar dat zou ik eventueel in zomervakanties kunnen doen.

Kunnen mensen met ervaring in deze opleiding mij misschien over een aantal dingen iets vertellen

-Waar zijn er allemaal paardenhouderij opleidingen in Nederland?
-Zit er een maximale leeftijdsgrens aan het volgen van een paarden opleiding
-Moet je goed kunnen paardrijden voor het volgen van een opleiding?
-Heb je onwijs veel ervaring nodig voor het volgen van een paardenopleiding of kan je dat opbouwen?
-Wanneer ben je te oud voor paardrijden of voor het houden van een eigen paard?

Tot slot nog een vraag voor mensen met een eigen paard

Is het te doen om met een gewone baan ((nog)niet in de paarden maar ga er in mijn geval waarschijnlijk uit als bloemist) een eigen paard te houden voor hobby zeg maar (en wedstrijden rijden) of om naast je baan als sport eerst weer lessen te volgen op de manege?
ik zou ZO graag weer lessen willen gaan volgen op de manege / en misschien hopelijk ooit een eigen paard kopen

Ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Mariska

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:14

Ik heb de opleiding paardenhouderij (in Goes) gedaan, maar zou het je niet aanraden. Het is onwijs moeilijk om een goede baan te vinden. En het is keihard werken voor weinig. Ik weet ook niet of die opleiding nou perse zoveel meerwaarde geeft.

Wij zijn begonnen met 40 leerlingen en ongeveer 3 ervan hebben een diploma gehaald. De rest is allemaal tussentijds afgehaakt. Geen idee of er nog mensen werkzaam zijn in de paarden, maar ik gok van niet.

Voor paardenhouderij hoef je niet perse (goed) te kunnen paardrijden. Tenminste dat was in mijn tijd zo.

Ik heb nu lekker m'n eigen paardje als hobby, help vaak mee op de stal waar ik sta. En ik vind het heerlijk zo!

Anoniem

Re: Paardrijden en paardenopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:20

Ik raad het absoluut af, omdat wat je daar leert, je ook gewoon in de praktijk kunt leren. Daarnaast is het werken in de paarden loodzwaar voor een mager loon, bijv €1000.- netto per maand voor een 50-urige werkweek bijv. Daarnaast doe je in de paarden werken niet je hele leven, dat trek je gewoon niet. En als je in de paarden wilt werken, kun je dat ook doen zonder opleiding, dat heb ik namelijk gedaan ;)

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 14:23

Joolien schreef:
Ik raad het absoluut af, omdat wat je daar leert, je ook gewoon in de praktijk kunt leren. Daarnaast is het werken in de paarden loodzwaar voor een mager loon, bijv €1000.- netto per maand voor een 50-urige werkweek bijv. Daarnaast doe je in de paarden werken niet je hele leven, dat trek je gewoon niet. En als je in de paarden wilt werken, kun je dat ook doen zonder opleiding, dat heb ik namelijk gedaan ;)

super bedankt voor de reactie en ervaringen! Wel een eigen paard?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Paardrijden en paardenopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:26

ik heb uit wanhoop de opleiding paardenhouderij gedaan in alkmaar. hier heb ik 1 niks geleerd , 2 keihard moeten werken en uiteindelijk alleen een papiertje en geen werk omdat er gewoonweg geen werk in zit .het klinkt allemaal zo mooi maar dat is het helaas niet . ik zou al wil je met paarden werken gewoon een bedrijf zoeken die 2x idweek iemand nodig heeft in het weekend bijvoorbeeld .

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 14:27

Skessa_ schreef:
Ik heb de opleiding paardenhouderij (in Goes) gedaan, maar zou het je niet aanraden. Het is onwijs moeilijk om een goede baan te vinden. En het is keihard werken voor weinig. Ik weet ook niet of die opleiding nou perse zoveel meerwaarde geeft.

Wij zijn begonnen met 40 leerlingen en ongeveer 3 ervan hebben een diploma gehaald. De rest is allemaal tussentijds afgehaakt. Geen idee of er nog mensen werkzaam zijn in de paarden, maar ik gok van niet.

Voor paardenhouderij hoef je niet perse (goed) te kunnen paardrijden. Tenminste dat was in mijn tijd zo.

Ik heb nu lekker m'n eigen paardje als hobby, help vaak mee op de stal waar ik sta. En ik vind het heerlijk zo!


super bedankt voor uw reactie! Oh u heeft wel een eigen paard als hobby wat gaaf! dat zou ik ook heel graag willen maar ik zou niet weten of je eventueel met een bloemistenbaan naast andere kosten zoveel kunt verdienen om een paard te houden met alle omkosten er nog bij. :( super bedankt voor uw eerlijke reactie. van een eigen paard houden leer je ook veel lijkt mij?

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 14:28

evita13 schreef:
ik heb uit wanhoop de opleiding paardenhouderij gedaan in alkmaar. hier heb ik 1 niks geleerd , 2 keihard moeten werken en uiteindelijk alleen een papiertje en geen werk omdat er gewoonweg geen werk in zit .het klinkt allemaal zo mooi maar dat is het helaas niet . ik zou al wil je met paarden werken gewoon een bedrijf zoeken die 2x idweek iemand nodig heeft in het weekend bijvoorbeeld .



Bedankt voor je reactie! ja ik heb eigenlijk een droomopleiding die op 1 staat dat wil ik eerst proberen en het paardrijden gewoon als hobby houden

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:28

Ook ik zou het niet aanraden, ik zit nu in mijn laatste jaar maar de enige reden dat ik niet ben afgehaakt is omdat ik hbo wil doen. Op jet hbo ga ik dan ook totaal iets anders doen. Ken het niet anders dan dat je uitgebuit word en als je handig bent met paarden dan kan je ook echt wel aan de bak komen in de paardenhouderij.

Om even antwoord te geven op je vragen:
Voor de opleidingen moet je even google gebruiken staat n lijstje van alle hippische scholen en opleidingen.

Je hoeft eigenlijk voor deze opleiding geen rij niveau te hebben (wij hebben zelfs mensen met 0 paarden ervaring op de opleiding)

Volgensmij zit er geen leeftijdsgrens aan

Te oud voor paarden ben je nooit.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:29