Doorbrekende verstandskies grrrr

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 10:11

Ja hoor, het is weer zo ver, een van mijn verstandskiezen is weer aan het zeuren. Ik ben 29 en het ding is al zeker 8 jaar bezig met in kleine etappes naar boven te komen. Maar nu is het wel heel erg pijnlijk, tandvlees zeurt zo dat ik eigenlijk geneigd ben om maandag mn TA te bellen en het ding eruit te laten vissen. Maar wordt dat gedaan als hij nog maar voor 3 kwart door is?
Ik ben twee maanden geleden nog bij mn TA geweest, ding is op de foto gegaan en er werden geen afwijkingen aan gezien. Moest hem maar gewoon uit laten groeien. Het is dus eigenlijk niet de kies zelf die zeer doet, maar het tandvlees/gebied er omheen.

Hebben jullie tips tegen de pijn in tandvlees? Paracetamol slik ik al, dingen als Ibuprofen etc mag ik niet gebruiken. Probeer het wat te masseren met mn tandenborstel en spoel met zout water. Is er nog iets wat ik kan doen intussen?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:14

Bij mij zijn ze eruit gehaald toen ze nog niet door waren. Moet wel bij de kaakchirurg dan.
Ellende zeg. Misschien kun je bij de tandarts zo'n verdovende crème krijgen. Dat werkt wel goed :j

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:22

Voor mijn kinderen gebruikte ik altijd Gengigel bij doorkomen tanden. Ik ben het zelf ook gaan gebruiken toen mijn (ook nog steeds niet helemaal) verstandskiezen door braken in etappes.

Ik zweer erbij,het verdoofd de boel en ik was zo goed als pijnvrij.

https://www.allesvoorjetanden.nl/gengig ... AsYR8P8HAQ

Ik kocht het altijd bij de apotheek, maar sommige DA drogisterijen verkopen het ook.

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:27

Driekwart doorgebroken kan er zeker gewoon uitgehaald worden. Hooguit dat je tandarts je naar de kaakchirurg verwijst als hij zelf te weinig ervaring heeft of als er raar gevormde wortels aan zitten (te zien op röntgenfoto).
Voor nu voor jouw tandvlees even naar de apotheek en een flesje waterstofperoxide halen en van die 5x5 cm gaasjes. Waterstofperoxide even verdunnen tot 1,5% (meestal koop je 3% oplossing dus half om half verdunnen). Gaasje doordrenken met die 1,5% oplossing en op de verstandskies leggen en een minuut of tien op dichtbijten. Dat mag je een keer of acht per dag wel doen.
De bacteriën die bij zo'n verstandskies ellende aan je tandvlees geven, zijn vaak degenen die niet tegen zuurstof kunnen. Juist uit waterstofperoxide komt zuurstof vrij, daarom werkt dat in dit geval het beste.
Als je de smaak echt niet trekt dan is Perio-Aid 0,12% (ook apotheek) een alternatief.
Ik zou wel zeker je tandarts de situatie laten beoordelen. Zeker omdat dit al zo'n poos bij vlagen opspeelt. Er kan een risico zijn voor de kies die er vóór zit (omdat je het niet goed schoon kunt houden, kan een ontsteking zich naar voren uitbreiden zonder dat je dat zelf echt merkt) en dat moet je niet willen.

Verdovende zalfjes werken natuurlijk wel maar je verdoezelt de oorzaak, je kost het probleem niet op. Dat is niet erg verstandig.

Succes ermee!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 11:00

Dankje Miekje dat zijn goede tips! Ik ga eens zoeken of ik waterstofperoxide kan kopen, apotheken zijn helaas dicht in het weekend.

Valerie93

Berichten: 3134
Geregistreerd: 10-12-13

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:02

Heb het zelf ook gehad met 1 doe rekte zelfs mijn tandvlees uit. Tandarts heeft toen snee gemaakt in tandvlees en sinds toen is die goed doorgekomen.
Hij gaf toen als tip heel veel poetsen. Waarom weet ik niet meer is al aantal jaren terug. Rest is normaal doorgekomen of komt niet door.

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:05

Mars schreef:
Dankje Miekje dat zijn goede tips! Ik ga eens zoeken of ik waterstofperoxide kan kopen, apotheken zijn helaas dicht in het weekend.


Dan zou je bij een drogist voor de Perio-Aid kunnen kijken om het weekend te overbruggen, een goede drogist heeft dat wel in huis. Waterstofperoxide mogen zij geloof ik officieel niet verkopen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 11:07


Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:13

Oh maar dit is wat ik bedoel! Alleen even verdunnen tot 1,5% door half om half met water te mengen. Dan zijn het de flesjes met 10% oplossing die ze niet mogen verkopen en de apotheek wel. Maar dit gaat dus prima werken!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 11:15

Oh top, thanks! Dan ga ik dat halen :j

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:22

oeii dat klinkt als ontstoken! Inderdaad dat of perio-aid en goed spoelen en zo snel mogelijk eruit met dat ding!

En ze verwijderen verstandskiezen ook als ze er helemaal nog niet door zijn, ik heb 1 die half door was laten trekken en 3 die nog helemaal onder het tandvlees waren laten snijden bij de kaakchirurg.
Maar een keer was het ook ontstoken en daar heb ik veeeeel meer last van gehad dan de keer daarna toen er niets ontstoken was.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:26

Kaakchirurg kan hem er wel uit halen. Tandartsen doen het iig in België lang niet allemaal. :)
hoop dat die van mij nooit gaan zeuren want die moeten bij de kaakchirurg. :x

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:36

Ik heb anderhalve week terug allebei mijn bovenste verstandskiezen eruit laten halen. Die waren beide nog niet volledig door. Ben wel door gestuurd naar de kaakchirug omdat mijn tandarts aangaf zelf nooit verstandskiezen te trekken omdat die nog wel eens moeilijkheden geven met trekken en de kaakchirug heeft daar betere materialen voor.
Het trekken zelf vond ik alleen links wat pijnlijk. Ben niet goed te verdoven en dat voelde ik wel. Maar de dag erna al nergens meer last van. Terwijl ik van de kiezen zelf wel last had.

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:37

Ilsemarie schreef:
oeii dat klinkt als ontstoken! Inderdaad dat of perio-aid en goed spoelen en zo snel mogelijk eruit met dat ding!


Nadeel van spoelen is dat de vloeistof niet daar komt waar het werkzaam moet zijn. Vandaar het doordrenken van een gaasje en daarop dichtbijten. Door de druk van het bijten komt de vloeistof dan beter waar het zijn moet.
Spoelen is meer geschikt als je last hebt van tandvleesontstekingen aan de oppervlakte.

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:39

Nu ik dit topic tegenkom, weet iemand of ze er altijd uit moeten? Mijn eerste is net door en heb er geen last van..

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:41

Dat kan je tandarts beoordelen, daar is zo achter een computer scherm niets zinnigs over te zeggen.
Het hangt onder andere af van hoe goed je er bij kunt om het schoon te houden. Lukt dat niet dan ontstaan er vroeg of laat problemen. Een tandarts kan dat inschatten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:44

Irisjeeh1999 schreef:
Nu ik dit topic tegenkom, weet iemand of ze er altijd uit moeten? Mijn eerste is net door en heb er geen last van..

Ze moeten er niet altijd uit maar ze moeten wel regelmatig gecontroleerd worden. :)
Mijn wijsheidstanden liggen "dwars" en erg diep. Er was iets met mijn kaak (ze hebben de foto laten zien maar is alweer een paar jaar geleden.) en de tandarts zei toen dat ze het wel in de gate moesten houden ivm ontstekingen maar zolang ze zich gedroegen, ze het liefst ze gewoon lieten zitten waar ze zaten omdat ze vrijwel zeker mijn kaak gaan beschadigen oid om ze er uit te kunnen halen. )
Dus bij mij zitten ze nog maar wordt wel regelmatig gecontroleerd en als ik last zou krijgen moeten ze toch gaan kijken wat ze kunnen doen. :-)
Maar als ze volledig door gekomen zijn is het eigenlijk beter om ze gewoon te laten trekken... :) Zeker als die verder niet gecompliceerd zit.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-10-16 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:45

Dus als ik het met poetsen goed bijhoud is er geen probleem? Vind kiezen trekken namelijk niet het leukste ter wereld :+

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 11:49

Mars zit aan de waterstof, het smaakt weird en het bruist :=

Maar voel me beroerd joh, beetje misselijk etc. Dat t maar gauw maandag mag zijn...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:51

Irisjeeh1999 schreef:
Dus als ik het met poetsen goed bijhoud is er geen probleem? Vind kiezen trekken namelijk niet het leukste ter wereld :+

Nou.... Eerlijk, als mijn wijsheidstanden door gekomen waren en niet zo gecompliceerd lagen, dan zou ik ze laten trekken ondanks dat ik doodsbang ben voor de tandarts. "goed poetsen" is vaak niet zo goed als we denken... :) Ik zou het risico niet nemen als ze "gemakkelijk" te trekken zijn.

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:06

Met goed poetsen ben je er dus nog lang niet en Ayasha zegt heel terecht dat goed poetsen zo simpel nog niet blijkt te zijn.
Het is vooral of je naast het poetsen ook tussen je achterste kiezen schoon kunt maken met een tandenstoker. Daartussen gaat namelijk ook plaque en rotzooi zitten wat je met poetsen alleen niet wegkrijgt. Met spoelen ook niet trouwens. En die plaque geeft de ellende.

Verder meestal als verstandskiezen correct liggen en volledig zijn doorgebroken hoeven ze er juist níet uit, mits je het dus goed schoon houdt (maar dat geldt voor je hele gebit).

Kortom: in de gaten laten houden door je tandarts.


Oh en @Mars: weirde smaak klopt en het bruisen is precies de bedoeling! Dan komt de zuurstof vrij die zijn werk doet.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:15

Ik zou gewoon bellen, misschien kun je terecht voor een spoedafspraak.
De mijne heeft er ook dik 7 jaar over gedaan, elke zoveel maanden weer een weekend dat ik niks kon eten of doen van de pijn. Vorig jaar was het zo erg, dat ik op mijn werk jankend de tandarts op heb gebeld. Kon een kwartiertje later terecht. De pijn die ik de week erna had, viel echt in het niet van de zeurende pijn toen-ie nog niet door was. Achteraf dan :').

Ik heb er nog ergens eentje zitten, maar die heeft nog nooit een kik gegeven.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 10:17

Nog maar 1 nachtje voor ik eindelijk de TA kan bellen := Hoop zo dat hij plek heeft morgen en ik zsm van die kies af ben. En nee, ik ben alles behalve een held bij de tandarts maar als je eenmaal pijn hebt...

Waterstof helpt gelukkig wel een beetje, baal ervan dat ik qua pijnstilling op paracetamol aangewezen ben. Hebben zakjes Brufen 600 liggen maar durf het niet aan om ze te nemen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:22

Als de TA het niet kan krijg je een verwijzing naar de kaak chirurg en die kan het absoluut.
Mocht je een goede kaak chirurg willen weten, dokter Kroon is absoluut een hele goede.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Doorbrekende verstandskies grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 10:30

Kaakchirurg vind ik ook prima, vrees alleen dat ik nog een week met de ellende rond loop voor er plek is.