Een ander bit, maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:09

ook wel dangerbit genoemd

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:28

mariekerocky schreef:
nicky_rilana schreef:
Waarom niet het alles simpelste enkel gebroken gewoon rvs bit? Ik heb een hekel aan dubbel gebroken bitten. Zie hier de meeste letsels mee. Er bestaat een kans dat je paard reageert op je dubbel gebroken bit.
Het tussen stukje van dat bit past in de meeste gevallen precies tussen / op de lagen. Als dit bit dan iets naar links of naar rechts gaat dan gaat precies dat schakelde over zijn lage heen. Dit beschadigd de lagen en dat wil je absoluut niet. Daarbij als hij ook niet zo fijn in de aanleuning is kan dit bit ook heel makkelijk velletjes pakken in de mond wat ook weer beschadigd.


Ik heb liever geen enkelgebroken omdat ik juist heb gehoord dat je daarmee de mond kan beschadigen, omdat dit als een soort punt in het gehemelte kan prikken. En volgens mij moet ik het wel heen bont maken en heel hard trekken als ik dat middenstukje over de lagen heen wil trekken?

In ieder geval iedereen weer bedankt voor de reacties :)


die theorie is volledig onjuist, hoe wil jij met de punt van een enkelgebroken bit in het paard zijn gehemelte prikken? dat kan alleen als je van onderaf duwt aan het bit en dat is best knap als je dat kan met teugels. heb je ooit in een paard zijn mond gekeken met een dubbel gebroken bit? ik verzin dit niet maar in denk als ik bij 20 paarden de mond willekeurig open doe dat ik bij 20% ledsel vind van een dubbelgebroken bit. en bij een enkelgebroken bit nog nooit, of er moet echt iets geks gebeuren zoals een paard dat echt achterover slaat. maar dat heb je ook met een dubbelgebroken bit ledsel.

ik zou zeggen kijk een bij je paard in zijn mond en trek zagjes aan het bit je zult van zelf zien dat je sneller de lagen en de 1e kies zult raken dan je denkt.

ik hoop dat je snel het juiste passende bit vind voor je paard en dat je zelf snel hersteld

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:46

Die onderbreek ik even. De theorie over het enkelgebroken bit is wel degelijk correct. Dit hebben wij op school ook onderzocht.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:55

0407Tamar schreef:
Die onderbreek ik even. De theorie over het enkelgebroken bit is wel degelijk correct. Dit hebben wij op school ook onderzocht.

Die inwerking is ook meer dan logische als je goed kijkt naar de paardenmond en de inwerking van het enkel gebroken bit.
Maar ondanks de druk tegen het verhemelte hoeft dit niet slecht te zijn. Elk paard accepteerd andere druk, elk paard heeft een andere voorkeur. De ene heeft een gevoelige tong, de ander kan weing hebbem op de lagen en de ander heeft een te laag rooster en kan niet tegen het 'prikken' van het enkel gebrokwn bitje.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:09

Natuurlijk kan je een bitfitter laten komen, die smeert je een prijzig bit aan, waarschijnlijk. Ik heb er wel een aantal aan het werk gezien, lieve hemel, ik ben geen fan. En bitloze optoming: niet om ieder ook maar aan te vallen en zeker het paard niet. Je paard schuimt niet lekker veel, omdat hij het bit zo lekker vindt, maar omdat hij niet kan slikken met een bit in en met ook nog een neusriem en misschien een sperriem die hem verhinderen om zijn mond vrij open en dicht te doen en slikbewegingen te maken. Een paard dat normaal kan ontspannen in de mond, heeft hooguit een heel klein en dun randje schuim op de lippen, echt minimaal. Met elke optoming kan je schade aanbrengen door onjuist gebruik, maar een bit is sowieso niet echt paardvriendelijk en al helemaal niet paardeigen, zoals ik ergens in dit topic las. Bitloze wint steeds meer terrein, omdat men tegenwoordig meer over paardenwelzijn weet. Daar hoef je geen doetje of rare alternatieveling voor te zijn. Ik weet dat ieder zijn eigen keuze maakt, maar je kan pas keuzes maken, als je ook andere dingen, zoals de bitloze optoming, ter overweging aangeboden krijgt. Ik wens iedereen veel paardvriendelijkheid en succes toe met de keuzes die je maakt voor je paard.

Johnnydepony
Berichten: 1417
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:26

Hierboven heeft imo wel een punt ten opzichte van het schuimen. Kijk eens kritisch naar je neusriem en haal anders de sperriem er eens af en doe je neusriem echt op standje los.

Qua bitten is het echt een kwestie van uitproberen. Zelf heb ik nu een neue schule, mooie bitten.

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:43

0407Tamar schreef:
ook wel dangerbit genoemd

Oh die benaming kende ik nog niet! Fijn om te weten! :)

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 06:09

Ik kan de bevindingen van Nicky_Rilana aanvullen met de ervaring van onze paardentandarts. Deze dierenarts is in België een gerenomeerd tandarts. Ook hij beweert dat de meeste schade die hij in de mond vh paard aantreft, wordt toegebracht door een dubbelgebroken bit, niet door een enkelgebroken.

(Als aanvulling even zeggen dat ik zelf meestal met een dubbelgebroken rijd. Dat heb ik na zijn uitleg niet veranderd omdat mijn paarden fijn op een dubbelgebroken lopen en geen sporen van verwonding hadden)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 08:37

De tandarts heeft bij hem geen schade gezien van het bit, dus ik zie geen reden om daarvoor over te gaan op een enkelgebroken bit. En zoals ik al eerder zei, zijn neusiem en sperriem zitten echt heel los. Ik zie zelf geen reden om dat allemaal strak aan te snoeren dus dat doe ik ook niet ;)

Bitloos is voor mij nu niet echt een optie, ik heb niemand die mij daar bij kan begeleiden en ik wil gewoon wedstrijden blijven rijden wat met bitloos maar beperkt mogelijk is.

Babootje

Berichten: 26275
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:05

Jetta schreef:
Natuurlijk kan je een bitfitter laten komen, die smeert je een prijzig bit aan, waarschijnlijk. Ik heb er wel een aantal aan het werk gezien, lieve hemel, ik ben geen fan. En bitloze optoming: niet om ieder ook maar aan te vallen en zeker het paard niet. Je paard schuimt niet lekker veel, omdat hij het bit zo lekker vindt, maar omdat hij niet kan slikken met een bit in en met ook nog een neusriem en misschien een sperriem die hem verhinderen om zijn mond vrij open en dicht te doen en slikbewegingen te maken. Een paard dat normaal kan ontspannen in de mond, heeft hooguit een heel klein en dun randje schuim op de lippen, echt minimaal. Met elke optoming kan je schade aanbrengen door onjuist gebruik, maar een bit is sowieso niet echt paardvriendelijk en al helemaal niet paardeigen, zoals ik ergens in dit topic las. Bitloze wint steeds meer terrein, omdat men tegenwoordig meer over paardenwelzijn weet. Daar hoef je geen doetje of rare alternatieveling voor te zijn. Ik weet dat ieder zijn eigen keuze maakt, maar je kan pas keuzes maken, als je ook andere dingen, zoals de bitloze optoming, ter overweging aangeboden krijgt. Ik wens iedereen veel paardvriendelijkheid en succes toe met de keuzes die je maakt voor je paard.


Wat een onzin zeg. Een paard kan prima slikken met een bit in. Heb je wel eens gehoord paarden "over het bit" te laten drinken? Als paarden hard gewerkt hebben en het warm is doe je er goed aan ze over het bit te laten drinken. Dan drinken ze minder gulzig / snel en daar voorkom je ook weer problemen mee.
Een paard schuimt als het de kaak loslaat. Dat doet het ook bitloos. De een schuim wat meer dan de ander, ook afhankelijk van het materiaal van het bit. Een bit dat "smakelijk" is in de mond, bevordert het kauwen en daarmee loslaten.
Maar speelt je paard er dan te veel mee en laat het te los, dan is dat dus ook geen oplossing.

Vergis je niet in bitloze optomingen. Het geeft een druk op de neus die paarden ook niet altijd als prettig ervaren. En je moet heel goed weten hoe je je paard optoomt wil je niet het risico lopen om neusbot (aan het eind) te breken. Zowel voor bit als bitloos geldt dat de ruiterhand bepaalt of iets prettig is voor het paard of niet. En de meeste problemen zijn rijtechnisch op te lossen.
Als je zelf niet goed op de hoogte bent van de anatomie van de mond, hoe een bit moet liggen, en niet weet hoe het staat de mond van jouw paard doe je er goed aan om een bitfitter te laten komen. Beter een iets duurdere maar goede oplossing dan maar blijven prutsen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:21

Helemaal mee eens.
Een bit is niet paard-eigen maar een bitloos hoofdstel ook niet. Waar je voor kiest hangt af van wat bij jou en je paard past. Sommige paarden vinden een bit in de mond niet fijn, ongeacht welk bit. Andere paarden zijn juist erg gevoelig voor druk op de neus en reageren beter op een bit. Mijn persoonlijke ervaring is dat je met een bit verfijnder kunt communiceren dan met een bitloze optoming, waarvan de release vaak te traag is om hele lichte hulpen goed door te laten (denk aan hele kleine beweginkjes met je ringvinger om fijne signalen te geven via de teugel). Ik ben zelf wel benieuwd naar de werking van bijv. een bloem of glücksrad als bitloze optoming, zou ik weleens een tijdje willen proberen. Maar ik zou me daarmee geen paardvriendelijker ruiter voelen dan als ik met bit rijd, ik denk dat dat meer ligt aan de mate waarin je vanuit een onafhankelijke zit en zuivere balans je paard op zithulpen kunt rijden. Dan heb je nl maar weinig teugelinwerking nodig.
Wat overigens nog een nadeel is van een aantal bitloze optomingen is dat ze slecht aansluiten op de anatomie van het paardenhoofd en daardoor kunnen drukken/irriteren. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Het blijft overigens opvallend hoe arrogant en ongenuanceerd sommige bitloos adepten (ongevraagd) hun standpunt ventileren. Het klinkt soms bijna als een verkooppraatje.

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:34

Citaat:
Eén van de aspecten van paardrijden die ik echt niet begrijp is dat men met pijn het arme beest onder controle wil houden. Ik kan me goed voorstellen dat je paard het huidige bit niet zo fijn vind. Wat zou je er van zeggen als je zelf een stalen constructie in je mond krijgt, die ongemakkelijk zit, en waar je "beste vriend/in" met heel veel liefde een stevige ruk aan geeft als je niet helemaal doet wat de bedoeling is ?

Bitloos is de enige respectvolle manier...


"Je" is in dit geval niet gericht op TS, maar als algemeen voorbeeld.

Arrogant is het niet, ongenuanceerd ook niet, wel direct!
Natuurlijk is het de hand die het bit scherp maakt, maar het is ook niet voor niets zo in de media de laatste tijd, sinds de Olympische Spelen. Verder zijn er legio foto's te vinden waarop het bit volledig fout en onverantwoord ingezet wordt echter dat reken ik toch niet iedereen aan ?
Ik verbaas me nogmaals over de bijna agressieve toon die ik over me heen krijg, alsof normaal met elkaar communiceren niet mogelijk is op een forum? Meerdere topics die ik heb gelezen zijn op deze manier "vergifitigd".......

Babootje

Berichten: 26275
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:01

Inloopstal schreef:
Eén van de aspecten van paardrijden die ik echt niet begrijp is dat men met pijn het arme beest onder controle wil houden.


Dus jij wil beweren dat het gebruiken van een bit altijd lijdt tot pijn? Dan ben je wel erg verkeerd bezig hoor.
Als ik het hoofdstel met bit bij mijn paard voor zn mond houd, hapt hij er zelf in. Ik hoef er echt z'n mond niet voor open te wrikken. Denk je dat hij dat zou doen als het bit hem pijn zou doen?

Onder controle houden van het paard is natuurlijk wel heel belangrijk :D :D :D

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:06

Inloopstal schreef:
"Je" is in dit geval niet gericht op TS, maar als algemeen voorbeeld.

Arrogant is het niet, ongenuanceerd ook niet, wel direct!
Natuurlijk is het de hand die het bit scherp maakt, maar het is ook niet voor niets zo in de media de laatste tijd, sinds de Olympische Spelen. Verder zijn er legio foto's te vinden waarop het bit volledig fout en onverantwoord ingezet wordt echter dat reken ik toch niet iedereen aan ?
Ik verbaas me nogmaals over de bijna agressieve toon die ik over me heen krijg, alsof normaal met elkaar communiceren niet mogelijk is op een forum? Meerdere topics die ik heb gelezen zijn op deze manier "vergifitigd".......


Citaat:
Bitloos is de enige respectvolle manier...


nee, alleen maar iedereen die wel met bit rijdt

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:09

Of het altijd tot pijn leidt? Ik zou het niet weten. Ik kan me voorstellen dat er een bepaalde mate van gewenning optreedt zoals je beschrijft, waardoor het geen pijn meer doet. Wanneer je dan met zachte hand "stuurt" zal het wel meevallen denk ik. Echter, als ik sommige sites bekijk, filmpjes zie hoe sommigen (niet persoonlijk opvatten graag :-)) het arme dier mishandelen uit frustratie of om ze iets te leren wat van nature er niet inzit, tsja........dan schieten de tranen me in de ogen. Jij, en andere paardenliefhebbers doen dat gelukkig niet neem ik aan.

ps. honden niet aan de riem omdat trekken niet chill is......onze herder trekt nooit....is een kwestie van leren en belonen.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:12

Dat sommige mensen niet met paarden om kunnen gaan heeft natuurlijk geen fluit met het bit te maken, beetje drogreden. Als je een paard pijn wil doen kan dat met elke optoming wel. Lekker vol aan een neckrope hangen of lekker zagen op een touwhalster is ook gemeen

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:17

Qimm: klopt, ik had net zo goed mijn betoog kunnen houden over sporen, captomen en andere zaken :(

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:22

Beter betoog houden over ruiters, al die dingen zijn opzichzelfstaand niet schadelijk voor paarden. Niet blind staren op hoe dingen verkeerd gebruikt kunnen worden, kijk naar HOE iets gebruikt wordt en gebruik je EIGEN verstand. Niet sieluguh filmpjes kijken op youtube en daar consequenties aan hangen en die met je leven verdedigen. Gewoon nadenken

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:34

Mijn eigen verstand zegt dat ik me niet kan voorstellen dat gebruik van mechanische dwang, om het zo maar te noemen, nodig is om tot resultaat te komen. We doen dat bij bijna alle andere dieren ook niet, dus waarom bij een paard wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:09

Inloopstal schreef:
Mijn eigen verstand zegt dat ik me niet kan voorstellen dat gebruik van mechanische dwang, om het zo maar te noemen, nodig is om tot resultaat te komen. We doen dat bij bijna alle andere dieren ook niet, dus waarom bij een paard wel?


Maar jij maakt er dwang van, terwijl ik het enkel zie als een hulpmiddel. Net zoals het zadel, dat is ook een hulpmiddel. Een bitloos hoofdstel is ook een hulpmiddel, net zoals een halster dat is.
Mijn verzorgpaard is wat onzeker, en in het begin wilde ze zadel en hoofdstel niet op en in, en als ik dat dan rustig voor elkaar had gekregen, ging ze zenuwachtig rondjes draaien in de stal. Nu, een paar weken verder, heeft ze de oren naar voren als ik aankom met het harnachement. Ze staat rustig stil als ik het zadel op doe, en hapt inmiddels zelfs het bit in. Dat komt niet door dwang, enkel door wederzijds respect :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:42

Sorry hoor Loopstal maar jouw argumentatie is zo inconsequent dat het, voor mij althans, weinig zin heeft om nog langer op jouw bijdragen aan dit topic in te gaan.

Mijn paarden happen ook allemaal het bit graag in. Ook de hele gevoelige typjes. Ze eten er probleemloos een appel of gras mee. Wil niet zeggen dat ze een bit fijn vinden, maar ze zijn eraan gewend.
Ik denk verder dat het veel uit maakt hoe je meer in het algemeen met je paard om gaat. Als je bepaald gedrag of reacties van je paard die kunnen wijzen op ongemak stelselmatig negeert (of zelfs afstraft) dan zal dit veel paarden ontmoedigen zich te uiten. Ze schikken zich, passen zich aan. Het is dus m.i. belangrijk om altijd te blijven 'luisteren' naar je paard, in plaats van ongewenste reacties per definitie af te doen als ongehoorzaamheid.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:22

mariekerocky schreef:
De tandarts heeft bij hem geen schade gezien van het bit, dus ik zie geen reden om daarvoor over te gaan op een enkelgebroken bit. En zoals ik al eerder zei, zijn neusiem en sperriem zitten echt heel los. Ik zie zelf geen reden om dat allemaal strak aan te snoeren dus dat doe ik ook niet ;)
.


maar je vraagt om bit advies omdat je problemen hebt

Citaat:
Hij vind het bit iets te lekker, schuimt zoveel dat hij het schuim van zijn mond gaat likken en dat ziet er niet zo mooi uit voor de jury :+ Daarnaast trekt hij in het begin en van het rijden vaak ineens aan het bit, dus echt hals langmaken om te trekken en daarbij houdt hij zijn mond ook open. Ook gaat hij na een tijdje zijn hoofd scheef doen.



als hij trekt heb je dus sneller kans op letsel vandaar dat ik het enkelgebroken bit adviseer. en gewoon een rvs omdat hij zo veel schuimt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:40

mariekerocky schreef:
Voor mijn paard ben ik opzoek naar een ander bit, omdat ik het idee heb dat hij zijn huidige bit niet zo fijn vind. Momenteel heeft hij de HH sweet iron bustrens.

Hij vind het bit iets te lekker, schuimt zoveel dat hij het schuim van zijn mond gaat likken en dat ziet er niet zo mooi uit voor de jury :+ Daarnaast trekt hij in het begin en van het rijden vaak ineens aan het bit, dus echt hals langmaken om te trekken en daarbij houdt hij zijn mond ook open. Ook gaat hij na een tijdje zijn hoofd scheef doen.

Lichamelijk is hij helemaal in orde (dat is gecheckt), zadel is nagekeken en de tandarts is recent geweest. Ik kreeg wekelijks les met hem, mijn instructrice adviseerde mij ook om eens naar een ander bit te kijken omdat zij ook denkt dat daar het probleem ligt.
Hij heeft een hele gevoelige mond, is goed nagefelijk te rijden en verder echt heel fijn.

Ik wil nog een keer een bitfitter laten komen, maar omdat ik zelf nu een paar maanden niet kan rijden i.v.m. een gebroken arm wil ik daar mee wachten tot ik hem zelf weer kan rijden. Dus ik vroeg mij af of hier iemand een suggestie heeft voor een bit? Ohja, bij zijn vorige eigenaar had hij een hulstrens, daar trok hij niet zo mee, maar daarmee was hij wel lastiger nagefelijk te rijden. Ik vind zijn huidige bit in vergelijking met andere bitten wel héél dun, misschien dat het met een iets dikker bit wel opgelost is?

Je ziet het nu als waarschijnlijk een bit "probleem", maar kan het zo zijn dat je paard scheef is en hierdoor met het hoofd kantelt? Zou het kunnen zijn dat door die scheefheid het mogelijk is dat hij daarom aan de teugels trekt? Of heeft hij de voorkeur om met een langere teugel los gewerkt te worden bv?

Ik ben zelf een 1,5 maand geleden of zo overgestapt naar een Myler level 2. Ze schuimde op haar oude bit ook redelijk, maar met de Myler is haar smoeltje bij tijd en wijle net een slagroomtaartje. Desalniettemin, tegen mijn verwachting in, doet ze het erg goed op de Myler, dus wisseling van een bit kan een verrassend effect opleveren. En dit terwijl ik dacht dat het niet beter kon :')

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 15:36

Inxs schreef:
mariekerocky schreef:
Voor mijn paard ben ik opzoek naar een ander bit, omdat ik het idee heb dat hij zijn huidige bit niet zo fijn vind. Momenteel heeft hij de HH sweet iron bustrens.

Hij vind het bit iets te lekker, schuimt zoveel dat hij het schuim van zijn mond gaat likken en dat ziet er niet zo mooi uit voor de jury :+ Daarnaast trekt hij in het begin en van het rijden vaak ineens aan het bit, dus echt hals langmaken om te trekken en daarbij houdt hij zijn mond ook open. Ook gaat hij na een tijdje zijn hoofd scheef doen.

Lichamelijk is hij helemaal in orde (dat is gecheckt), zadel is nagekeken en de tandarts is recent geweest. Ik kreeg wekelijks les met hem, mijn instructrice adviseerde mij ook om eens naar een ander bit te kijken omdat zij ook denkt dat daar het probleem ligt.
Hij heeft een hele gevoelige mond, is goed nagefelijk te rijden en verder echt heel fijn.

Ik wil nog een keer een bitfitter laten komen, maar omdat ik zelf nu een paar maanden niet kan rijden i.v.m. een gebroken arm wil ik daar mee wachten tot ik hem zelf weer kan rijden. Dus ik vroeg mij af of hier iemand een suggestie heeft voor een bit? Ohja, bij zijn vorige eigenaar had hij een hulstrens, daar trok hij niet zo mee, maar daarmee was hij wel lastiger nagefelijk te rijden. Ik vind zijn huidige bit in vergelijking met andere bitten wel héél dun, misschien dat het met een iets dikker bit wel opgelost is?

Je ziet het nu als waarschijnlijk een bit "probleem", maar kan het zo zijn dat je paard scheef is en hierdoor met het hoofd kantelt? Zou het kunnen zijn dat door die scheefheid het mogelijk is dat hij daarom aan de teugels trekt? Of heeft hij de voorkeur om met een langere teugel los gewerkt te worden bv?

Ik ben zelf een 1,5 maand geleden of zo overgestapt naar een Myler level 2. Ze schuimde op haar oude bit ook redelijk, maar met de Myler is haar smoeltje bij tijd en wijle net een slagroomtaartje. Desalniettemin, tegen mijn verwachting in, doet ze het erg goed op de Myler, dus wisseling van een bit kan een verrassend effect opleveren. En dit terwijl ik dacht dat het niet beter kon :')


Ik heb zelf niet het idee dat het scheefheid is. Zou overigens best kunnen, maar ik denk dat ik mijn instructrice daar dan ook wel over zou hebben gehoord. Ik zal daar in ieder geval extra op gaan letten wanneer ik hem weer rij. :)

En over het stressschuim dat ik ergens genoemd zag worden, ik kan me niet voorstellen dat dat het is. Zijn neusriem en sperriem zitten los, dus dat kan al geen stress veroorzaken. Daarnaast als ik bijvoorbeeld een stuk buiten met hem ging stappen, aan een lange teugel en hij kauwde een paar keer op het bit dan kwam hij al met een compleet beschuimde mond terug. Ik denk dat hij het sweet iron gewoon niet nodig heeft en daarom zo extreem veel schuim heeft :)

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties, ik ga wat bitten proberen tot de bitfitter komt.

Nadia89

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-02-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:33

Joanieke schreef:
Al eens van een dubbel gebroken bit gehoord dat 'locked' als het nodig is? Ik gebruik deze: https://www.dekroo.nl/webwinkel/paard/b ... broken.htm

Dit bid word een 'ongebroken bit' als dat nodig is en is verder gewoon dubbel gebroken, geen notenkraker effect dus.

Oh filmpie op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=i-pcjXxIqtA


Kun je me zeggen hoe het bit heet en van welk merk? De link werkt helaas niet. Ben al even op zoek naar zo'n bit :)
edit: nvm! zie nu dat het een dangerbit genoemd word? Had eroverheen gelezen.

Voor TS: Rij zelf ook met een myler, vind hem erg fijn door de anatomische vorm. Lees wel even goed in, een myler hoort wat uit de mond te steken aan beide kanten, ong halve tot hele cm. Dus zit wel anders dan een standaard bit!