[FOTO] Nieuwe lens en derde keer paarden fotograferen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

[FOTO] Nieuwe lens en derde keer paarden fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 13:26

Dinsdag heb ik mijn nieuwe lens binnen gekregen en die heb ik gisteren meteen even uitgeprobeerd! Ik ben nog een echte beginner en amateurtje wat foto's maken betreft en wil graag leren hoe het beter kan. De theorie begrijp ik steeds beter, maar ik moet nog veel meer gaan oefenen en gewoon wat gaan uitproberen. Helaas lukt me dat niet zoveel als ik zou willen, vanwege ziekte.

Gisteren was dan ook pas voor de derde keer paarden fotograferen met mijn camera en pas de eerste keer met de nieuwe lens.

Ik heb een Canon 100D met een Canon 18-55 mm F/3.5-5.6 IS STM en sinds dinsdag een Canon 55-250 mm F/4-5.6 IS STM.

De foto's zijn nog onbewerkt, behalve verkleind in Photofiltre en een paar bijgesneden zodat de persoon die er bij op staat er niet meer op staat. Oh en ik heb ze hier op Bokt.nl upgeload, omdat ik niet weet waar ik ze het beste kan uploaden. Ondanks dat ik nog onwijs veel te leren heb, ben ik eigenlijk best blij met de foto's! Het totaal plaatje klopt vaak nog niet, positie net niet goed, oogjes half dicht, oortjes naar achteren of op zij, achtergrond niet netjes, etc. Dat moet ik echt nog gaan leren zien, maar denk dat ze fototechnisch gezien verder nog niet zo heel erg slecht zijn, al kan het natuurlijk altijd beter.

Alle tips & feedback zijn van harte welkom! Niet alleen fototechnisch, maar ook de rest natuurlijk!
Heeft er iemand misschien ook nog goede tips of tutorials om de foto's na te bewerken? Ik heb op dit moment alleen Photofiltre en GIMP.

Afbeelding
1. F/5 - 1/1600 - ISO400 - 120 mm

Afbeelding
2. F/5.6 - 1/1000 - ISO400 - 250 mm

En twee in de binnenbak:
Afbeelding
3. F/4.5 - 1/400 - ISO1600 - 90 mm

Afbeelding
4. F/4.5 - 1/800 - ISO1600 - 85 mm

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [FOTO] Nieuwe lens en derde keer paarden fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:49

Is dit hetzelfde paard???

Vind de eerste foto in de bak erg mooi. De onderste niet zo mooi maar is meer houding van het paard. De bovenste vind ik niet zo mooi vooral omdat het paard enorm dik lijkt dus als het dezelfde is van de binnenbak foto's (wat ik dacht) dan vind ik die niet zo mooi gelukt. (koppie op 2e foto is wel erg goed en mooi vind ik)

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:34

Ik vind dat je het netjes gedaan hebt om voor de 3e keer een paard erop te zetten. Erg lastig om in te schatten wat het 'perfecte' moment is. Ik vind de laatste juist helemaal niet slecht. Het enige jammere hierbij is dat je altijd goed ziet dat het paard gelongeerd word (vooral als je dit buiten gebruikt en het touw wil wegwerken), omdat het door de bocht heen gaat.

Voor het bewerken is toch Photoshop erg handig! Lekker spelen met alle Adjustments en kleuren. Kijk eens online voor een tutorial, maar vooral je eigen stijl vinden en veel oefenen.

Moet zeggen dat ik ook weinig ruis zie aangezien je toch 1600 ISO hebt gebruikt! :) Blijven oefenen <3

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Re: [FOTO] Nieuwe lens en derde keer paarden fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:44

Probeer buiten je sluitertijd wat lager te zetten, daardoor kan je iso ook naar beneden, geeft toch al snel een scherper resultaat (minder ruis)
Je binnen foto's zijn goed gelukt!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:22

MJR_Tjelle schreef:
Probeer buiten je sluitertijd wat lager te zetten, daardoor kan je iso ook naar beneden, geeft toch al snel een scherper resultaat (minder ruis)
Je binnen foto's zijn goed gelukt!


En dan krijg je een bewogen paard.

Ik vind dat je op de goede weg bent TS! Gewoon veel foto's maken en zorgen dat je er plezier in houd ;)

Succes!

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:21

Steeph schreef:
MJR_Tjelle schreef:
Probeer buiten je sluitertijd wat lager te zetten, daardoor kan je iso ook naar beneden, geeft toch al snel een scherper resultaat (minder ruis)
Je binnen foto's zijn goed gelukt!


En dan krijg je een bewogen paard.

Ik vind dat je op de goede weg bent TS! Gewoon veel foto's maken en zorgen dat je er plezier in houd ;)

Succes!



Op 1/1000 en 1/800 krijg je met een ISO van 100 of 200 in lekker daglicht (zoals op de foto's) helemaal geen bewogen beeld hoor :)
Kan prima! haha

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:21

Bedankt voor alle reacties en tips! <3

ISO buiten had inderdaad wel wat lager gekund, maar het wisselde erg in zon en geen zon. Foto's zijn gemaakt tijdens klinische keuring, dus sowieso ook niet helemaal optimaal natuurlijk. En wilde in dit geval liever helemaal scherpe foto's, maar voor de volgende keer neem ik dat zeker wel mee. Vind het ook heel moeilijk om tussendoor nog te gaan sleutelen in de instellingen als het "goed" lijkt. Moet vooral meer gaan proberen en ook durven.

Mijn positie was ook niet altijd even goed (puntje van aandacht dus), waardoor op de eerste foto hij erg dik lijkt terwijl hij dat absoluut niet is.

Binnenkort eens kijken of ik iemand met paard kan vinden waar ik foto's van mag maken en dus ook echt voor de foto's, zeg maar. Dan is het denk ik makkelijker om gewoon wat durven uit te proberen.

Had ook nog rij foto's van iemand anders gemaakt. Waar ik op zich best tevreden over ben, maar wat ik heel erg moeilijk vond aangezien de zon al zo goed als onder was. Ook mijn aller aller eerste rij foto's. :=

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:14

Ik zeg altijd maar: zonlicht (mooi weer) + paard = hele mooie foto's. Als ik jou was zou ik die eerste 2 gelijk afdrukken op mooi fotopapier en achter een lijstje doen. Heel mooi gedaan! +:)+ +:)+