Een ander bit, maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:40

@Inloopstal: ook met een bitloze optoming kún je een paard flink zeer doen. Het bit uit je optoming verwijderen is dus niet de zaligmakende oplossing. Het gaat er altijd om hoe je met de optoming omgaat. Bit of niet.

@TS: je kan evt. eens wat bitten lenen van stalgenoten. Let er bij een bitfitter op dat hij/zij een goede bittenbank heeft en niet alleen maar dealer is van peperduur bitmerk X of Y. Dan krijg je zo'n wij van wc-eend adviseren wc-eend situatie van.

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:42

@Inloopstal, misschien moet je niet suggereren dat de TS (die jij overigens helemaal niet kent), haar paard pijn doet en stevige rukken geeft aan het bit. Dit klinkt namelijk best wel aanvallend.

Ik denk dat je zo niet snel vrienden maakt hier op het forum...


@MariekeRocky: Ik zou gewoon wat verschillende bitten proberen. Steeds vaker kun je op sites kun je ook bitten 'uitproberen' voordat je ze koopt. Vaak tegen maar een kleine vergoeding!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:07

Inloopstal heeft nog een hoop te leren. Geeft verder niet, wijsheid komt vaak met de jaren.

TS, kauwt hij ook veel op het bit? Sweet Iron, koper, argentaan, etc, hebben een smaakje, het kan best zijn dat hij daardoor meer schuimt. Als hij ook onrustig is met dit bit kan het helpen een rustiger model te nemen, enkel gebroken, ongebroken, myler-achtig (zijn tegenwoordig ook goed betaalbare namaak op de markt), kneveltrens, etc.
Kijk ook eens naar je neusriem. Zit die wel goed en niet de strak? Is het dezelfde als bij de vorige eigenaar? Misschien is een ander model fijner.

Ik zou idd ook gewoon is in je omgeving vragen wat die hebben en of je iets kan lenen om te proberen. Mocht de tandarts tussendoor nog komen, ook die kunnen vaak wel een advies geven over het huidige bit of wat beter zou kunnen passen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:23

Inloopstal schreef:
Bitloos is de enige respectvolle manier...

MelanieB schreef:
Och god een nieuwe bokker met een missie :')

Niet op ingaan TS, zinloze info waar je niks aan hebt.


De boktnaam alleen al. Ik gok zomaar 24/7 buiten, boom- bit- en ijzerloos :D

Ik heb eroverheen gelezen misschien maar heb je een dubbelgebroken of enkelgebroken bit?
Ik zou aanvankelijk hebben gezegd: zoek het in een rijtechnische oplossing als ik niet ook de ervaring heb met HH sweet iron dubbelgebroken watertrens. De vlokken schuim vliegen je om de oren :D :D.
Ik zou ook een bit aanraden dat wat rustiger in de mond ligt en een ander materiaal dat niet zoveel speeksel geeft; daar heeft hij waarschijnlijk al genoeg van. Een dubbelgebroken bus- trens of ongebroken. (Ben zelf geen fan van enkelgebroken bitten, behalve als ze meer naar de mond gevormd zijn en niet kunnen scharen).
Een deel van je probleem (de hand niet mooi volgen) is denk ik wel iets dat je rijtechnisch moet oplossen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 16:54

Bedankt voor alle reacties!

Hij heeft nu inderdaad een dubbelgebroken bit, dat had hij bij de vorige eigenaar ook. Neus en sperriem zitten sowieso niet te strak.

Ik ga wat bitten van stalgenoten proberen en als daar niks tussenzit zo'n mylerbit proberen bij een site waar je ze gratis kan uitproberen. Dan kan ik vast wel iets vinden waar we de tijd mee door gaan komen tot de bitfitter komt :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:06

Goed bezig. Ik zou het trouwens interessant vinden om de vorderingen te lezen, weet niet of je dat van plan was hier bij te houden? Ben altijd wel benieuwd naar wat zo'n bitfitter allemaal vindt en ziet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:10

Citaat:
Ik heb niemand persoonlijk aangevallen, benadeeld veroordeeld of verkeerd behandeld. Bijzonder hoe sommigen reageren, ongenuanceerd en agressief zelfs, alsof je met een grote mond het verst komt?

Jij zet ruiters die een bit gebruiken in enkele regels weg als dierenmishandelaars, zonder ook maar een poging te doen dit toe te lichten of te onderbouwen. Dat vind ik persoonlijk ongenuanceerd en agressief. Dus ja, wie kaatst kan de bal ontvangen. De discussie over bit of bitloos wil ik best aangaan, maar daar ben jij duidelijk helemaal niet in geïnteresseerd. Bovendien kom je zomaar een topic binnenvallen met je mening, hetgeen ook nogal onbeschoft is.

weer on topic. Sommige paarden reageren beter op gewoon rvs in plaats van een bit met een smaakje. Te veel schuimen kan er nl. op wijzen dat het smaakje toch niet zo goed wordt 'verteerd'.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:14

Ik had mijn friese merrie op een mooi (duur) dubbel gebroken argentaan bit, maar ze vond het niks. Nu eentje van RVS, en ze loopt als een zonnetje. Gewoon verschillende soorten uitproberen, lenen als het kan. Maar wel gedurende een langere periode, want ze moeten er ook aan wennen.

Loesly90
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:22

Een heel dun bit werkt scherp in. Daarom is hij wellicht minder nageeflijk, misschien is hij heel gevoelig in de mond. Ik zou toch wachten tot je blessure beter is en een bitfitter laten komen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 17:59

Ik zal de vorderingen hier plaatsen :)

Loesly90 schreef:
Ik zou toch wachten tot je blessure beter is en een bitfitter laten komen.


Zoas ik al gezegd heb komt er ook een bitfitter, maar dat wordt dus over twee maanden en ik ga hem niet twee maanden stilzetten in de tussentijd.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:13

Goh, een bit is zoiets paard-eigen ... Ik rijd doorgaans met een dubbelgebroken kk, niet te dik niet te dun. Tot ik een merrie had die erg onrustig in haar aanleuning was. Toen overgeschakeld op een dunner èn enkelgebroken kneveltrens en het probleem was opgelost. Ik heb zelfs voor haar een ongebroken trensje overwogen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:55

Loesly90 schreef:
Een heel dun bit werkt scherp in. Daarom is hij wellicht minder nageeflijk, misschien is hij heel gevoelig in de mond. Ik zou toch wachten tot je blessure beter is en een bitfitter laten komen.


Tijd dat jij weer de boeken in duikt
Dit is nml achterhaald.

Veel paarden hebben máár 14-16 mm aan ruimte. Sommigen zelfs nog minder.
Dan past een dikker bit gewoonweg niet. En dat werkt vervelender dan dun bitje wat wél past.
Doorgaans zijn bitten 16-18 mm.

Onze fries kan maar 15 mm hebben en loopt t fijnst op een 14.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:49

En die van mij vertikt het weer om met 14 mm. te lopen, maar vindt 18 mm. weer prettig. :D Zo zie je maar, zoveel paarden, zoveel wensen. Kwestie van proberen en houden wat goed voldoet.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:06

Waarom niet het alles simpelste enkel gebroken gewoon rvs bit? Ik heb een hekel aan dubbel gebroken bitten. Zie hier de meeste letsels mee. Er bestaat een kans dat je paard reageert op je dubbel gebroken bit.
Het tussen stukje van dat bit past in de meeste gevallen precies tussen / op de lagen. Als dit bit dan iets naar links of naar rechts gaat dan gaat precies dat schakelde over zijn lage heen. Dit beschadigd de lagen en dat wil je absoluut niet. Daarbij als hij ook niet zo fijn in de aanleuning is kan dit bit ook heel makkelijk velletjes pakken in de mond wat ook weer beschadigd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:26

Om die reden is het ook belangrijk een dubbelgebroken bit te kiezen dat een smal,afgerond tussenstukje heeft. Dan rust het op de tong en niet op de lagen, als het bit de juiste breedte heeft. Wil het tussenstukje dan toch op de lagen terecht komen, dan moet je daarvoor het bit door de mond trekken en dan is het niet het bit maar je trekkende hand die letsel aan de lagen veroorzaakt. Als je door weerstand van het paard heen probeert te komen door kracht te zetten op het bit ben je sowieso verkeerd bezig. En kracht zetten/terugwerken met je hand doe je sneller dan je denkt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:53

linky schreef:
En die van mij vertikt het weer om met 14 mm. te lopen, maar vindt 18 mm. weer prettig. :D Zo zie je maar, zoveel paarden, zoveel wensen. Kwestie van proberen en houden wat goed voldoet.


En zo is dat!

Maar dat mensen dunne bitten direct afschilderen als scherp is natuurlijk incorrect.

Bitten zijn net als schoenen.
Ik heb schoenmaat 40-41 (ja ongelijke voeten ook nog eens!) daarbij zijn ze erg smal, en heb een doorgezakte voet. Daarom heb ik het liefste Ecco's.
Maar ik ken ook mensen, die helemaal niet fijn lopen op ecco's en prima doen op de goedkoopste van de scapino. Is dat erg? Nee, want iedereen heeft andere voeten.
En zo werkt het ook met monden, ieder paard heeft een andere mond.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:59

Ik heb zelf de Trust sweet iron, watertrens. Liep mijn merrie-merrie echt prettig om en ze was heel licht in de hand.
Helaas heb ik die te koop staan omdat 12,5 te klein is voor haar

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:02

Nog een hoop te leren inderdaad.....24/7 buiten? We hebben de stallen alleen voor als het nodig is ze apart te voeren, en tegen vuurwerk....verder niet bit-boom of ander loos....
@Askja: Ik vind niet dat alle ruiters per definitie dierenmishandelaars zijn, het verbaasd me dat het zo opgevat wordt. Ik probeer me alleen voor te stellen hoe het voelt voor een paard. Ik kan me niet voorstellen namelijk dat het prettig zal voelen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:25

Inloopstal schreef:
Nog een hoop te leren inderdaad.....24/7 buiten? We hebben de stallen alleen voor als het nodig is ze apart te voeren, en tegen vuurwerk....verder niet bit-boom of ander loos....
@Askja: Ik vind niet dat alle ruiters per definitie dierenmishandelaars zijn, het verbaasd me dat het zo opgevat wordt. Ik probeer me alleen voor te stellen hoe het voelt voor een paard. Ik kan me niet voorstellen namelijk dat het prettig zal voelen.

Toch zijn er paarden die voorkeur geven aan een bit. Ik ben een echte bitloosruiter eigenlijk maar mijn huidige paard heeft een oud trauma op zijn neus, bitloos vind hij daardoor echt heel vervelend. Het is dus voor mij of met bit of met een halsring

Nu even ontopic:
Ik heb bij mijn paard zoveel bitten al uitgeprobeerd. Het is nooit te zeggen wathet beste werkt. je kan wel alvast kijken hoeveel ruimte je paard heeft in de mond door de lippen op te tillen.
Mijn paard loopt het beste op een dun correctiebitje. Mijn paard heeft weinig ruimte in de mond (dikke tong en laag verhemelte) ook heeft hij een gruwelijke hekel aan druk op de tong. Een correctie bit heeft een flinke tongboog en dat is echt wat hij fijn vindt. Verschillende dingen uitproberen is de enigste manier om er achter te komen wat voor jullie werkt.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:30

Askja schreef:
Om die reden is het ook belangrijk een dubbelgebroken bit te kiezen dat een smal,afgerond tussenstukje heeft. Dan rust het op de tong en niet op de lagen, als het bit de juiste breedte heeft. Wil het tussenstukje dan toch op de lagen terecht komen, dan moet je daarvoor het bit door de mond trekken en dan is het niet het bit maar je trekkende hand die letsel aan de lagen veroorzaakt. Als je door weerstand van het paard heen probeert te komen door kracht te zetten op het bit ben je sowieso verkeerd bezig. En kracht zetten/terugwerken met je hand doe je sneller dan je denkt.


Idd, je moet toch wel hard trekken wil het tussenstukje van een dubbelgebroken bit op de lagen terecht komen. Kies als je nog geen stille hand hebt of kleine hulpen kan geven een bus of d-trens of gebruik bitringen zodat je het bit niet door de mond trekt.
Een dubbelgebroken bit met plat middenstukje is ook best scherp. Beter is een rond eivormig (eggbut) middenstukje.
Bij mijn paard gebruiken we een dubbelgebroken bustrens van 14 mm omdat hij een klein mondje heeft (11,5) Het bit wordt gewoon niet dikker gemaakt om die reden.

Myler bit: tja ik ben er niet zo'n fan van. Ik vind ze toch vaak wat te scherp.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:35

Idd, bus- of D-trens of van die ouderwetse rubber bitringen, ook fijn bij jonge paarden. Bij bus en D heb je ook niet het risico dat er op de verbinding bit-bitring velletjes klem komen te zitten.

Loopstal, lees je eerste post nog eens door. Wat vind je zelf van je woordkeuze?
Prima dat je nadenkt over hoe het voelt voor een paard, dat zouden veel ruiters wel vaker mogen doen. Maar met bit rijden staat niet gelijk aan het arme paard in de mond rukken, en dat maak jij er wel van. Dus misschien iets langer nadenken over hoe je je standpunt verwoordt voordat je iets intypt. C'est le tone qui fait la musique.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 13:41

nicky_rilana schreef:
Waarom niet het alles simpelste enkel gebroken gewoon rvs bit? Ik heb een hekel aan dubbel gebroken bitten. Zie hier de meeste letsels mee. Er bestaat een kans dat je paard reageert op je dubbel gebroken bit.
Het tussen stukje van dat bit past in de meeste gevallen precies tussen / op de lagen. Als dit bit dan iets naar links of naar rechts gaat dan gaat precies dat schakelde over zijn lage heen. Dit beschadigd de lagen en dat wil je absoluut niet. Daarbij als hij ook niet zo fijn in de aanleuning is kan dit bit ook heel makkelijk velletjes pakken in de mond wat ook weer beschadigd.


Ik heb liever geen enkelgebroken omdat ik juist heb gehoord dat je daarmee de mond kan beschadigen, omdat dit als een soort punt in het gehemelte kan prikken. En volgens mij moet ik het wel heen bont maken en heel hard trekken als ik dat middenstukje over de lagen heen wil trekken?

In ieder geval iedereen weer bedankt voor de reacties :)

Anoniem

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:51

Ik zou een bitfitter laten komen, maar dat doe je al idd.
Wat je in de tussentijd nog kan doen, is hem toch nog eens na laten kijken. Het kantelen/scheef houden en trekken etc lijkt me toch lichamelijk ongemak. Ook het overdreven schuimen kan stress zijn, dat noem ik stressschuim. Stress kan ook door ongemak komen.

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:58

Inloopstal schreef:
Nog een hoop te leren inderdaad.....24/7 buiten? We hebben de stallen alleen voor als het nodig is ze apart te voeren, en tegen vuurwerk....verder niet bit-boom of ander loos....
@Askja: Ik vind niet dat alle ruiters per definitie dierenmishandelaars zijn, het verbaasd me dat het zo opgevat wordt. Ik probeer me alleen voor te stellen hoe het voelt voor een paard. Ik kan me niet voorstellen namelijk dat het prettig zal voelen.


Zo bracht je het in je eerste reactie anders niet. een bit is zo hard als de ruiterhand hem maakt. Bitloos de enige respectvolle oplossing? Wat een onzin. Zelf rij ik met hackamore en ik weet hoeveel schade zoiets kan aanbrengen. Maar ook met een sidepull of wat voor hoofdstel dan ook. Het is nooit een paard zijn bedoeling geweest om ons te laten rijden op zo'n dier? Is dat dan ook direct dieronvriendelijk? Laten we de honden ook maar gelijk zonder riem uit. Dat trekken aan een riem is ook niet chill. Beetje kort door de bocht.

TS: ik heb zelf altijd het liefs een dubbelgebroken bitje. Maar ik denk toch dat het gwoon een kwestie vn proberen is. Dus ik zou ook zeggen een bitfitter indd :D Succes! :j

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:24