Stalling jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:54

is het mogelijk het jaarling op de huidige stalling te laten staan. het minste stres en geen kans op onnodige verwondingen. Op het moment van beleren of daarna naar een stal waar jij met haar zou willen staan.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:25

Wat mijn ervaring met jaarlingen huisvesten is ze in een kudde zetten met leeftijdsgenootjes en oudere paarden, zodat ze lekker samen kunnen spelen en opgevoed worden door oudere paarden. Hier staan ze ook 24/7 buiten met schuilmogelijkheden en onbeperkt ruwvoer. Zo kan ik wel de basis erin krijgen en helpen de oudere paarden met opvoeden! Succes met je zoektocht! Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gekozen hebt!

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 20:46

Dankjewel voor alle reacties! Ik ga er nog even goed over nadenken wat ik ga doen mocht ik dat jonge paard gaan kopen :)
Ik ga ook nog kijken bij andere paarden die al wel zadelmak zijn, dus misschien wordt het nog wel een andere :)

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:50

Zeker goed om even verder te zoeken! Naar wat voor paard ben je op zoek? en wat zijn je wensen? beetje off topic

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 20:55

Bear95 schreef:
Zeker goed om even verder te zoeken! Naar wat voor paard ben je op zoek? en wat zijn je wensen? beetje off topic


Leuk recreatiepaard, mag wel wat karakter in zitten maar moet wel betrouwbaar blijven.
Die jaarling die ik had gezien had als moeder kwpnxandalusier en als vader friesxfjord. Die combinatie van het 'stoere/robuuste' en beetje het sportieve sprak mij wel aan :)
Ik wil voornamelijk buiten rijden, misschien wat grondwerk en gewoon simpele dressuur zodat het paard lekker in zijn bewegingen blijft :)

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:20

NatasjavE schreef:
Annika94 schreef:

Maar is bij een opfokstal ook de mogelijkheid om een paard dan apart te nemen in bijv. een binnenbak/poetsplaats oid? Zodat hij alvast aan zulke dingen kan wennen? Of verschilt dat per opfok stal?


De basis kennen ze al.

Ze hoeven op die leeftijd niet aan dingen te wennen. Het niet over je heen lopen en uit jouw persoonlijke ruimte blijven leren ze als jong veulen van de moeder en de fokker en van soort genoten(zelfde leeftijd).
Als veulen heeft een paard al geleerd om vast te staan, voetjes te geven en mee te lopen. Meer is niet nodig. En zelfs heel moeilijk voor zo'n diertje. Een kleuter ga je ook geen staardeling leren.


Dit vind ik echt complete onzin.
Ik kocht mijn veulen toen hij 11 maanden was. Hij is volgende week 2,5.
en jij zegt dat hij de basis kent? van zichzelf al? HA! kom maar eens mee naar die tank van mij dan!
een paard leert uit zichzelf om uit mijn persoonlijke ruimte te blijven, dat leren ze van de moeder en de fokker en leeftijdsgenoten? HA! Echt niet.
Mijn tank staat met 6 andere hengsten en dat gaat er af en toe hard aan toe. ergleuk om te zien, maar hij leert alles behalve uit mijn persoonlijke ruimte blijven. Ook loopt ie dwars door je heen als je niet oppast. Waarom? Omdat hij dat bij zijn leeftijdsgenoten ook doet. Staat iemand in de weg? dan duw je hem toch opzij. Zo gaan paarden met elkaar om.
Je zou denken dat paarden ontzettend goed aan kunnen voelen hoe een ander paard in zijn emotie is en wat ie wel en niet prettig vindt, maar geloof me.. die van mij heeft daar schijt aan (net als de meeste andere in de kudde).
Oh dat paard wil niet dat ik zo dichtbij sta? Doet zijn oren in zijn nek? Boeie, dan bijt ik hem toch in zn been? En dan donderjagen ze een tijdje achter elkaar aan met een hoop geduw en gespring en gedoe.. T gaat een keer steil tegen elkaar op en klaar. Merries die delen raken klappen uit, en kunnen echt heel gemeen zijn. Bij hengsten is dat gelukkig minder merk ik.

Maar oh, god nee.. mijn paard weet absoluut niet hoe hij uit mijn ruimte moet blijven. Hij kent 'terug' maar alleen als je snoep in je hand hebt anders krijg je er met een trekker nog geen beweging in.
Kortom, nog heeeeeeel heel heel veel te leren en te doen voor ons. Maar hij is 2,5 en nergens bang voor. dat vind ik al een heel goed begin. Hou niet van schijters.

Wel merk ik dat mijn paard, als een van de weinigen in de kudde goed met mensen kan omgaan.
Er zijn een aantal paarden waar je niet eens een halster om krijgt, die hun benen niet op kunnen tillen bij hoeven krabben, kopschuw zijn, snoepjes niet kennen (vreemde smaken), vreemde voorwerpen heel eng vinden, een jasje dat wappert eng vinden...
Als ik ga rennen in de wei dan was in het begin dat er een aantal in een hoekje stonden te bibberen. Inmiddels voetballen ze allemaal lekker mee en kennen ze ons beter. We aaien ook alle paarden als we er zijn. Maar mijn paard zie je duidelijk dat hij mensen gewend is en kan ook heerlijk knuffelen. Als de rest van de kudde aan de kletter gaat, blijft hij lekker bij ons staan aaien. dat vind ik heerlijk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:07

Doordat jij een paard hebt die anders is dan de gemiddelde groep paarden betekend het niet dat ik complete onzin aan het vertellen ben. Vergeet niet dat verschillende paarden ook verschillende karakters en temperament hebben.

Juist het buiten je persoonlijke ruimte blijven leren paarden van andere paarden.

En het is echt een misvatting dat op een goede opfokstal de paarden niet in handen komen en geen mensen gewent zijn. Als ze gewoon bij elkaar staan en er word alleen maar voer bij gegooid is het simpelweg niet een goede opfokstal.

En je hoeft ze ook echt niet perse naar een opfokstal te brengen. Ieder voor paarden geschikte huisvesting is geschikt. MITS(!!!) je er een leeftijdsgenootje(niet 1 jaar ouder of iets dergelijks) bij houdt. Dat hebben ze echt nodig.

Mijn merrie is ook in een merriegroep opgegroeid met verschillende leeftijden bij elkaar. Maar ze stond wel met 3 andere veulens van dezelfde leeftijd in die groep.

Mijn ruin is wel naar een opfokstal gegaan. Is een zoon van mijn merrie. En hij kan geweldig met mensen omgaan. Is sociaal en vriendelijk. Goed opgevoed vind de smid en de DA en de staleigenaar.
Wel dominant naar andere paarden.

Maar jah, dat is zijn moeder ook. Ondanks dat zij dus bij meerdere leeftijden is opgegroeid is mijn merrie de baas.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:42

Ik ga met NatasjavE mee. Een goede opfok, met nadruk op goede, heeft dagelijkse controle van de paarden, en waar nodig kunnen ze herinnerd worden aan hun opvoeding. Ik ging dagelijks een groep met jonge hengsten (tot 4 jaar) binnen om ze te controleren en die wisten heel goed dat wij geen grapjes als omver duwen tolereerden, dat doen ze maar lekker onderling. Ze speelden wel eens terwijl wij erbij waren, maar wisten dan heel goed dat er om ons heen gegaan moest worden, niet doorheen.

Mijn ervaring is dat één enkele leeftijdsgenoot eigenlijk te weinig is. De kleintjes hebben veel steun aan elkaar, maar gelijk aan volwassen paarden zie je ook dat er een hoop verschillende karakters zijn. Koppel je een verlegen ding aan een hele stoere dan heb je kans dat de ene de andere op sleeptouw neemt, maar ook dat de verlegen alsnog alleen staat omdat ie geen aansluiting vindt. Bij een grotere en diverse groep binnen dezelfde leeftijd zie je dus ook groepjes veulens naar elkaar toe trekken. Als je dat weer in een groep met oplopende leeftijden zet voedden de ouderen de jongeren op, maar zal jouw jongere ook eens op de leeftijd komen om op te mogen voeden. Oftewel, je krijgt een gebalanceerde groep, waarin een kneus nooit 4 jaar lang onderaan zal staan, en dus krijg je hele gebalanceerde volwassen paarden. Merries zijn daarin makkelijker, maar vooral bij hengsten is de groepsdynamiek heel mooi en fascinerend.
En als eigenaar betaal je je opfok stal ook voor de controle, voor de opvoeding onderling tussen de paarden, maar ook naar de mens toe. Dat is, bij een goede opfok natuurlijk, niet eentje waar ze 3 jaar lang nooit in handen komen ;)

Maar goed, technisch gesproken zou je het dus ook zelf kunnen. Maar het is een hoop extra werk, er zijn weinig pensionstallen met een echt goede gevarieerde groep (dus ook van dezelfde leeftijd) of waar de eigenaren graag hun paard voor uitlenen om op te voeden. Ik merkte bij onze ruin toen ie babysitter van een brutale 2.5 jarige was dat dat hem behoorlijk wat extra energie kostte, dat zou bij een fanatieke ruiter toch roet in het eten gooien. Het kan allemaal echt wel, maar mijn voorkeur zou uit gaan naar de professionals en zelf dan alleen maar hoeven genieten van een goed functionerende groep :)

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:06

Ik heb vorig jaar een anderhalf jarige merrie gekocht. Die staat thuis bij mijn andere merries, dat gaat prima. Vorig jaar had ik nog een iets jongere merrie en die 2 waren wel gek van elkaar. Maar nu is het een fijne mini kudde van 3 merries. Kleintje is inmiddels 2,5. Alleen bij mij thuis hoeven ze niet op stal te staan, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:27

Ik fok mijn paarden bij voorkeur zelf op.
Mijn trekpaard heeft tot 6 maand in gemengde kudde gestaan, bij moeder, een paar leeftijdsgenootjes, en oudere merries.
Daarna heeft ze tot haar drie jaar bij een trekpaardmerrie van een jaartje ouder gestaan en tussen koeien.
Daarna heb ik haar moeder bijgekocht en zijn ze samen naar een stal gegaan met gemengde groep, zowel jonge dieren als oudere.
En op dit moment staat ze nog met haar moeder en een ander trekpaard van haar leeftijd.

Mijn tweejarige pre heb ik als jaarling gekocht, en staat in een minikudde mer een 13 jarige merrie en een 9 jarige speelse ruin.

Beide paarden komen dagelijks in contact met mijzelf of de eigenaars van de andere paarden, en komen regelmatig in de hand om te wandelen, trailer op, eens dagje uit logeren,etc.
Beide hadden voor hun twee jaar al zadeltje op gehad, bitje in, eens over balkjes gestapt, rondje linksom stappen en rechtsom stappen, etc. Allemaal rustig op een speelse manier zonder dwang en zonder lichamelijke druk.
Maar zo,heb je paarden waar je op 4 jaar opstapt en een buitenrit maakt, dit heb ik letterlijk zo gedaan met mijn belgje :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:31

Sowieso een plekje waar ze 24/7 buiten kunnen staan (ook in de winter) met inloopstal. Ik vind het
altijd zo stom als mensen zeggen; 'mijn paard staat alleen de nachten op stal'.. Die paarden gaan vaak echt niet pas om 24.00 naar binnen en weer om 06.00 naar buiten.. Het is vaak toch een hele avond+nacht wat al snel een uur of 12 is. Zeker voor zo'n jong paard vind ik dat veel te lang.

Mijn ruin van 1,5 staat ook altijd buiten en ik kan doe wekelijks iets met hem. Ik vind dat wel super fijn
en zou ook niet kiezen voor een opfok waar je bijna nooit heengaat. Het leren op jonge leeftijd vind ik
zo waardevol :j Hij kent al zoveel en is zoveel gewend, daar heb ik alleen maar profijt van straks. Het oefenen duurt maximaal 15 minuten (trailerladen, wandelen, vaststaan enz.) en daarna kan hij weer lekker de vrijheid in.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 00:17

ben geen fan van opfok, mijn jaarling staat gewoon op een pension 24/7 buiten.
als je ze in de opfok zet leren ze vrijwel niets, terwijl als je hem op een pension hebt staan en rustig wandelt, borstelt, etc zal je merken dat de pony rond 3 vaak veel makker is en je sneller vertrouwd.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 01:32

Ik zou er gewoon lekker voor gaan en een pensionstal zoeken waar ze wel gewoon hele dagen buiten komen en zomers 24/7 op het land kunnen in grotere groepen. Die zijn er wel.
Inloop stal zou nog idealer zijn, al zijn die vaak wat lastiger te vinden.

En dan voor merrie of ruin gaan (of ruin maken).
Ik zelf ben fan van hengsten hoor, maar hengsten sociaal houden op een pensionstal wil nog wel eens een uitdaging zijn, en als eerste paard is dat ook niet de meest handige keuze.

Inderdaad juist enters en twenters veel in handen hebben is goed. Als je de sessies maar niet te lang maakt en dingen rustig opbouwt (maar he, je hebt 3 jaar de tijd!)
Tegen de tijd dat ze dan 4 zijn heb je er zo'n band mee dat inrijden een lachertje is. En als je beetje slim bezig bent geweest kennen ze al trailer, vreemd terrein, groot verkeer, rare dingen op/aan hun lijf en allerlei hulpen, is het opstappen en wegrijden.

Wel is het belangrijk te beseffen dat je als manege ruiter nog een heleboel informatie niet hebt en ervaring mist, als je maar bereid bent, constant, om dat te accepteren en daaraan te werken en meer kennis/ervaring te vergaren en vooral ook hulp om je heen te vragen, komt het best goed hoor.

Mijn Kyano is als 8 maanden oude hengst gekomen en heeft ook altijd op pension gestaan.
Nu een nieuw hengstje erbij, 1 jaar en 4 maanden oud, staat bij Kyano op pension.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 06:08

Ik zeg ook opfok. De leeftijdsgenoten leren zoveel van elkaar!

Toen ik mijn nu 3 jarige een halfjaar geleden kocht, heeft hij eigenlijk bijna altijd alleen gestaan (als jaarling nier geloof ik). Toen hij bij ons in de groep kwam wist hij niét hoe hij nou om moest gaan met andere paarden en dat er ook nog een rangorde bestond. Dat heeft ons heel wat DA kosten bezorgd. Ook was hij ontzettend lomp en niet opgevoed tegenover mensen. Nu is het een schat van een paard die veel vriendjes heeft in zijn weidegroep, maar het heeft wel tijd gekost voordat hij snapte wat nou de bedoeling was en ik denk dat dat niet of minder zo was geweest als hij gewoon tot zijn verkoop met andere hengsten gelopen had.

Dus ik zeg: in de opfok doen met leeftijdsgenootjes en laat je paard lekker jong zijn! Regelmatig langs gaan om even te knuffelen en evt wat dingetjes te oefenen zoals voetjes optillen, en de rest komt later wel. :)

CharlotteST
Berichten: 40
Geregistreerd: 07-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:20

Inderdaad gewoon lekker op de wei!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:01

Change3x schreef:
Ik zeg ook opfok. De leeftijdsgenoten leren zoveel van elkaar!

Toen ik mijn nu 3 jarige een halfjaar geleden kocht, heeft hij eigenlijk bijna altijd alleen gestaan (als jaarling nier geloof ik). Toen hij bij ons in de groep kwam wist hij niét hoe hij nou om moest gaan met andere paarden en dat er ook nog een rangorde bestond. Dat heeft ons heel wat DA kosten bezorgd. Ook was hij ontzettend lomp en niet opgevoed tegenover mensen. Nu is het een schat van een paard die veel vriendjes heeft in zijn weidegroep, maar het heeft wel tijd gekost voordat hij snapte wat nou de bedoeling was en ik denk dat dat niet of minder zo was geweest als hij gewoon tot zijn verkoop met andere hengsten gelopen had.

Dus ik zeg: in de opfok doen met leeftijdsgenootjes en laat je paard lekker jong zijn! Regelmatig langs gaan om even te knuffelen en evt wat dingetjes te oefenen zoals voetjes optillen, en de rest komt later wel. :)

Hengsten leren van leeftijdsgenoten alleen maar lomp spelen en worden juist lomp naar mensen toe. Als ze 3 jaar lang alleen maar lomp tegen elkaar kunnen zijn en elkaar bijten etc krijg je echt een rothengst na 3 jaar.
Je kan ze beter bij dominante/oudere merries zetten (en een ander speels ding erbij voor de speelkwartieren). Leren ze veel meer van. Maja, weinig situaties waarbij dat kan met een hengst.
Ik had het geluk dat ik mijn eigen merrie had die mijn eerste hengstje hard heeft opgevoed :') Socialer en braver dan dat komen ze niet.

Alleen staan is nooit goed, dan nog liever met leeftijdsgenoten inderdaad, maar de verreweg meest ideale situatie is een gemixte kudde.
En nachtje op stal moet je je niet te druk over maken, die kleintjes willen nog wel eens die rust goed kunnen gebruiken, en later komen ze toch ook snachts op stal, dus die routine alvast erin krijgen is helemaal zo erg niet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:19

alleen leeftijdsgenootjes is IMO verre van ideaal. Je laat een kleuterklas toch ook niet maar wat aanrommelen zonder juf.
Hier altijd gemengde groepen wel met meerdere jonge dieren maar ook oudere erbij en in de winter de nachten op stal (kan niet anders met de bodem hier).
hele sociale pony's hoor.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:40

Ik zou een jaarling toch niet zomaar bij oude merries zetten, die zijn een stuk breekbaarder.

De wat oudere hengsten zouden inderdaad bij merries kunnen die ze leren wat wel en niet mag. Hebben wij een aantal jaar geleden ook gedaan.

Maar vind toch dat ze ook moeten kunnen spelen met leeftijdsgenootjes, ook al gaat dat allemaal wat ruiger. :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:19

ik zeg ook niet dat je een jaarling tussen de oude merries moet zetten maar ik ben persoonlijk geen voorstander van opfokstallen waar ze met alleen maar leeftijdsgenootjes staan.
Hier had ik een groep van verschillende leeftijden waar de veulens gewoon bij bleven lopen. In de winter op stal en dan gingen ze in de paddock met mijn (volwassen) ruin en de merries samen in een paddock.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:20

Change3x schreef:
Ik zou een jaarling toch niet zomaar bij oude merries zetten, die zijn een stuk breekbaarder.

De wat oudere hengsten zouden inderdaad bij merries kunnen die ze leren wat wel en niet mag. Hebben wij een aantal jaar geleden ook gedaan.

Maar vind toch dat ze ook moeten kunnen spelen met leeftijdsgenootjes, ook al gaat dat allemaal wat ruiger. :)

Met oud word gedoeld op volwassen, niet op een paard van 26. Neem ik toch aan. Mijn beest heeft er veel van geleerd iig.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:21

Azmay schreef:
Change3x schreef:
Ik zou een jaarling toch niet zomaar bij oude merries zetten, die zijn een stuk breekbaarder.

De wat oudere hengsten zouden inderdaad bij merries kunnen die ze leren wat wel en niet mag. Hebben wij een aantal jaar geleden ook gedaan.

Maar vind toch dat ze ook moeten kunnen spelen met leeftijdsgenootjes, ook al gaat dat allemaal wat ruiger. :)

Met oud word gedoeld op volwassen, niet op een paard van 26. Neem ik toch aan. Mijn beest heeft er veel van geleerd iig.


Ik zeg ook nergens dat ik een paard van 26 bedoel? :')

Ik geef ook aan dat ik er een voorstander van ben. Onze toen oudere merrie (15) die heeft mijn toen 2,5 jarige een hoop geleerd.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:51

Ik weet dat er ergens een opfok stal is die het op deze manier doet, ik weet niet meer welke maar er komen wel eens oproepen op facebook voorbij waar ze" oppas" voor de jeugd zoeken. Daar staan de kleuters tussen verschillende leeftijden paarden. Zo is de mijne ook opgegroeid, gewoon thuis tussen ooms en tantes, hij kan nu overal bij.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:33

knollentuin schreef:
Ik weet dat er ergens een opfok stal is die het op deze manier doet, ik weet niet meer welke maar er komen wel eens oproepen op facebook voorbij waar ze" oppas" voor de jeugd zoeken. Daar staan de kleuters tussen verschillende leeftijden paarden. Zo is de mijne ook opgegroeid, gewoon thuis tussen ooms en tantes, hij kan nu overal bij.


Is deze stal in Nederland?

Net over de grens in Tsjechië weet ik er 1, voor de paarden een hele fijne plek!

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:55

EliseXJoelle schreef:
knollentuin schreef:
Ik weet dat er ergens een opfok stal is die het op deze manier doet, ik weet niet meer welke maar er komen wel eens oproepen op facebook voorbij waar ze" oppas" voor de jeugd zoeken. Daar staan de kleuters tussen verschillende leeftijden paarden. Zo is de mijne ook opgegroeid, gewoon thuis tussen ooms en tantes, hij kan nu overal bij.


Is deze stal in Nederland?

Net over de grens in Tsjechië weet ik er 1, voor de paarden een hele fijne plek!

Ja dit is een Nederlandse stal! Als ik erop kom post ik het

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:26

Ik noemde hen al eerder, maar stal Breukelenhof heeft bij mijn weten ook een ouder paard in de opfokgroep staan.
Echter is mijn ervaring dat als je een groep hebt van 1 t/m 4 jaar, de 4 jarige deze taak ook heel goed kunnen uitvoeren.