Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:23

Ik herinner me ineens dat ik dolgraag wilde dragen, dure doek gekocht en alles. Wilde haar twee jaar lang dragen!
Uiteindelijk zat ze met 4 maanden in de buggy, omdat ze zich zo opgesloten voelde :') Bij huilen heb ik haar wel nog tot ongeveer 1 jaar gedragen, maar buiten vond ze het maar niks.

Jessica007Jarig
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:45

Mijn tip: marktplaats!

Je kan super leuke spullen voor de babykamer van marktplaats halen, net als kinderwagens. Scheelt bakken met geld :)

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:54

Bij de eerste gelijk bij de eerste poging al zwanger en genoten van het zwanger zijn! Weinig kwaaltjes gehad en liep 2 dagen voor de bevalling nog een examenprogramma te oefenen met de hond (inclusief rennen) :+

Bevalling ging niet zoals gepland (langdurig gebroken vliezen, gehaald met de vacuümpomp en een geknapte navelstreng) maar is me eigenlijk 200% meegevallen :j

Mijn zoontje was een ontzettend makkelijke baby, hij sliep na een weekje al door en was een erg tevreden kindje. <3 het ouderschap viel me wel enorm tegen. De borstvoeding wou niet lukken en ik had mede daardoor het gevoel dat ik aan huis gekluisterd zat, terwijl manlief nog lekker kon doen en laten wat hij wou. Een kind legt echt een enorme druk op je relatie....

5 maanden geleden ben ik bevallen van een 2e zoon. Ook weer snel zwanger, maar dee zwangerschap viel me zwaarder, ook omdat er al een peuter rondliep natuurlijk. De bevalling was normaal, maar gek genoeg vond ik 'm zwaarder dan van de eerste :o? Het is een totaal andere baby, nog steeds 2x per nacht wakker en een moeilijke drinker.

Mijn ervaring is dat elke zwangerschap, bevalling en baby anders is. Hoe goed je je ook voorbereid, het gaat zoals het gaat. Je kunt allerlei plannen hebben, maar een baby houdt zich daar niet aan, dus soms gaan alle plannen overboord :=

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:57

Marktplaats is idd top! Bedjes vanaf, zo goed als nieuw, kinderwagen net zo.. Tweelingwagens zijn zo 1300 euro nieuw, deze was supernetjes en voor 400 mee. Scheelt een hoop geld.

Verder lekker je gevoel volgen, iedereen heeft toch wel een mening. Wij hebben een tweeling van net 1, dan valt dragen etc al af. En je kan alles plannen en willen, maar vaak wordt het toch anders met zwangerschap, lichamelijke gesteldheid, bevalling etc.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:16

Hier eerst een pril miskraam gehad en daarna zwanger van onze zoon.
Behalve 4 maanden kotsmisselijk en ettele kilo's verloren,een prachtige zwangerschap gehad en lange bevalling,maar wel gewoon in bad kunnen bevallen,de manier van bevallen die ik wou.
Heel brave zoon,sliep na enkele weken door in zijn eigen kamertje.

Ook hier veel en lang gedragen,zalig zoiets.
Ik erger me ook aan buggy's,ze rijden altijd in de weg,zijn groot,lomp en onhandig.
Een draagdoek is daarnaast makkelijk,gezellig en vlugger.

Hier door werk wel nooit gestart met bv,direct kunstvoeding.
Ik ben zelfstandige en we hebben geen regelmatig leven,ook niet kort na de bevalling,dus dan is bv gewoon geen echt goeie optie.

Je moet gewoon je eigen gevoel volgen,ga nooit twijfelen aan jezelf door wat andere mensen je zeggen.

Hier ondertussen voor de 8ste keer zwanger,en hopelijk brengt dit een 3de kindje voor ons....de overinge zs-en eindigden in een miskraam.

Ook qua zwanger worden,het lukt niet altijd makkelijk,het kan ook foutlopen,probeer daar op voorhand in je hoofd rekening mee te houden,en geef ook niet direct op of schiet niet in paniek als het niet loopt zoals gepland,het hoort er ook gewoon bij.

chanicha

Berichten: 12160
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:20

Ik zou luisteren naar de tips en er uitpikken waar jij denkt iets aan te hebben. Ik ben moeder van volwassen meiden en ook oma dus ben wel doorgewinterd. Luister niet naar de horrorverhalen want bij iedereen loopt het anders. Ik had bv een goede vriendin, nog steeds trouwens, en wij lagen qua ideeen en opvoeding redelijk dicht bij elkaar dus daar heb ik steun aan gehad. Volg je eigen gevoel.

De tips van Marktplaats zijn zeker waar en ook FB heeft vaak leuke dingen te koop.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:33

Zwanger worden heeft hier zeker 3 jaar gekost en uiteindelijk zwanger geworden via ICSI.
Zwangerschap was hier tot 30 weken beroerd ik kreek iedere week zware migraine en heb ook al die tijd heel erg moeten overgeven.
Bevalling was zwaar maar meer in dat ik op vrijdag avond weeën kreeg en tot zondag ochtend doorgingen en ik al die tijd niet geslapen heb, daarom ook voor pijnstilling gekozen want ik was al uitgeput voor ik kon gaan persen. Op 11-09-2016 om 09.30 uur is ze geboren na wat extra weeën opwekkers en 2 keer persen was ze er! Wel wat hechtingen gekregen wat bij mij nog vele malen erger was dan de hele bevalling omdat ik het met een verdoving spray moest doen terwijl ze meer als 45 min bezig zijn geweest... >;)
Het begin van ouders zijn viel me erg zwaar ik twijfelde aan alles en werd erg onzeker... Nu we precies 3 weken verder zijn begint alles op zijn plek te vallen *\o/* we beginnen elkaar te leren kennen en dan kan langzaam het genieten beginnen! <3

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:59

De grootste tegenvaller vond ik trouwens de BV. Ik begrijp nog steeds niet waarom zoiets natuurlijks zo niet vanzelfsprekend is. Ik wilde zo graag BV geven maar om de een of andere reden kan mijn kind het gewoon niet. Uiteindelijk drie lactatiekundigen verder, zeiden overigens allemaal dat het aanleggen goed ging, dat hij goed slikte en dat hij genoeg dronk. Maar toch was hij na een half uur borst, beide kanten nooit tevreden en hield hij niet op met huilen. Pas na een volledige fles (met afgekolfde melk) was hij tevreden. En als ik daarna kolfde kwam er nog een hele sloot uit.
Hij kreeg dus niks eruit, maar waar het dan fout ging kon niemand me vertellen.
Uiteindelijk om het uur aangelegd, om de drie uur gekolfd, af en toe een fles erin omdat ik het zielig vond om hem honger te laten lijden... Dit was gekkenwerk dus nu volledig de fles met poedermelk. Maar waar het dan fout is gegaan... Geen idee. Alles geprobeerd en toen maar met pijn in m'n hart KV gaan geven, ook ter behoud van mezelf.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:42

ja,idd,het scheuren,hechten,..... verhaal komt niet vaak voorbij.

hier 2x lichtjes gescheurd,maar niet fel.
idd met verdovingsspray,eerste maal viel dat goed mee.
2de maal was ik gescheurd op een plek die bijna niet te verdoven was.
vreselijk!
je voelt ze daar echt prikken en hechten met die naald alsof er helemaal niets verdoofd is!
ik zei toen echt dat ik het pijnlijker vond dan die bevalling!

ook bij een 2de,de na-weeën vond ik vreselijk.
mijn baarmoeder is in die eerste nacht ongelooflijk veel gekrompen.
heb ik gevoeld,geen oog dicht gedaan door die krampen,en je kan er ook gewoon niets aan doen,want niets helpt.....

ik denk dat ik die 2 dingen erger vond dan het bevallen op zich.
vooral omdat je bij bevallen weet waarom je het doet en na afloop normaal wel je kindje in je armen houdt.

dat hechten en die naweeën,daar heb je niets aan....

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:50

Hier flink gehecht maar geen last van gehad.

Borstvoeding gaat bij mij gelukkig goed al kolf ik niet genoeg op t werk en maak ik gebruik van donormelk.

De bevalling zelf heeft 2.5 dag geduurd. Ctg was niet goed dus mocht niet in bad bevallen. Heb toen een ruggenprik gekregen omdat ik zo vermoeid was. Uiteindelijk 5 kwartier geperst en toen vacuüm

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:52

Ik ben sinds vorig jaar gestopt met de pil en dacht gaat zeker een jaar duren voordat ik zwanger ben. Ik had ook geen haast en dacht ik zie het allemaal wel. Binnen een half jaar was ik zwanger en ook nog van een tweeling. Was wel even een shock want heb altijd gezegd dat ik maar 1 kindje wilde. Haha. Ik ben nu 22 weken zwanger van 2 jongens en ben er super blij mee. Elke maand koop ik wat want je heb aardig wat spullen nodig en vooral voor een tweeling. Ook worden er veel dingen nieuw aangeboden op marktplaats wat een hoop geld scheelt. Het is een hoop geregel ook met betrekking tot mijn paard. Ik heb nu een Bijrijdster die haar rijd en straks als ik bevallen ben de verzorging helemaal even op haar neemt. Daarna neem ik het weer over maar zij blijft haar wel zeker doen 3 dagen. Ik mag niet klagen met betrekking tot mijn zwangerschap. Ik ben niet misselijk geweest of dergelijke. Nog geen complicaties en voel me prima. Ik werk sinds deze week wel halve dagen want merk dat ik wel heel moe ben maar werk ook in de zorg dus best intensief. De enne heeft veel last van de zwangerschap en de ander gaat er fluitend door heen. Het enige advies dat ik wil geven is maak je niet te druk en komt vanzelf. ( tenzij iets mis met jou of partner). Ga er vanuit dat het niet in 1 x gedaan is maar ook langer kan duren. Geef het zeker een jaar. Ze zeggen dat je het kan berekenen doormiddel van je ongesteldheid. Tien dagen na je menstruatie ben je het vruchtbaardts zeggen ze. Ik zelf ben daar nooit mee bezig geweest.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:53

Ah ja, nog vergeten.

Ik heb een gepland keizersnede gehad wegens te smal bekken. Fluitje van een cent, echt geen last gehad maar dat kwam misschien omdat ik zoveel pijn had van iets anders.

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:58

Ik ben ook bij de eerste poging meteen zwanger geworden. Daarna een heerlijke zwangerschap gehad zonder kwaaltjes (uhh ja behalve dan dat mijn man en ik wakker werden van mijn scheten haha). Ik heb het ook totaal niet zwaar gehad tot en met week 38, toen werd het ineens zwaarder, maar de volgende dag werd ons zoontje dan ook geboren. Mijn bevalling duurde 8 uur en het was een prima bevalling! Ik heb verder geen cursus gevolgd, maar zou dat bij een tweede toch doen voor de zekerheid. Ik ben namelijk in 45 minuten van 5 naar 10 cm gegaan en die weeën kon ik eigenlijk niet meer goed wegpuffen. Het kan zijn dat het niet werkt, die ademhalingstechnieken, maar wie weet werkt het wel en dat zou fijn zijn.

Ons zoontje (nu 5,5 maand) is een enorm tevreden kindje en slaapt alweer een aantal maanden door in de nacht, dus we kunnen volop genieten! Ik vind tot nu toe het ouderschap dan ook niet zwaar, maar ik ben me er volledig van bewust dat dat oa komt omdat we zo'n blije baby hebben.

Wat mij inderdaad ook tegenviel is de borstvoeding. Ik heb daar wel een 2 daagse cursus voor gevolgd, wat ik zeker kan aanraden als je van plan bent om bv te geven, want je weet net even wat meer. Toch is de praktijk weleens anders, zoals bij mij. Onze zoon bleek namelijk ook lekker lui te zijn, dus hij hapte wel goed aan, maar zette daarna niet door. Met een tepelhoedje leek het beter te gaan, maar het bleek dat hij toch vooral aan het sabbelen was, dus kapotte tepels en alles. Ook is de lactatiekundige nog langs geweest, maar een kind dat stopt met drinken, daar is weinig aan te doen, hoewel zij dat natuurlijk niet mag zeggen dus ik moest maar doorgaan! Ik ben vrijwel meteen na iedere voeding flink gaan kolven en was alleen nog maar daar mee bezig. Ik was na twee weken zonder slaap (want: voeding van half uur, daarna nog een half uur kolven, maar er zit ook tijd tussen voor je alles klaar hebt gezet en hij kwam vaak alweer na een uur, want hij kreeg natuurljk niet voldoende binnen) helemaal kapot en ben echt te ver over mijn grenzen heen gegaan. Ik denk dat dat komt doordat geen enkele professional tegen je mag zeggen dat het misschien beter is om flesvoeding te geven (lang leve de WHO die voor de hele wereld 1 advies want elk land is hetzelfde...) Natuurlijk zei mijn man het wel, maar ik dacht dat ik hem niet goed genoeg had voorbereid op het geven van borstvoeding (frequentie bijvoorbeeld). De maatschappelijke druk is zo groot, want bv is tegenwoordig heilig, het vloeibare goud. Als het lukt is dat heel fijn, maar als het niet lekker loopt en je wil eigenlijk stoppen, doe dat dan gewoon! Flesvoeding in Nederland is hartstikke goed. We moeten eens stoppen met overal erbij zetten dat bv het beste is wat er is, dat snappen we allemaal wel. Maar goed, nu ik dus over ben op flesvoeding gaat het supergoed, ons zoontje werd daar wel een stuk tevredener van en ik was na een weekje ook weer relaxed.

Onze eerste ontmoeting met het CB was ook dramatisch, we hadden net verteld hoe moeilijk ik de beslissing vond om te stoppen met bv (was 2 dagen daarvoor gebeurd), vertelt ze vervolgens doodleuk dat borstvoeding wel het beste is wat je kunt geven. We konden ons nog net inhouden, maar mijn gezicht sprak op dat moment boekdelen dus ze begon maar snel over iets anders haha. En ach, voor de rest luister ik maar half naar het CB, want die verhalen over ze zijn waar...onze zoon had een voorkeurshouding, maar lag wel graag op zijn buik en had dan ook al heel snel zijn hoofd 90 graden omhoog. Dat deed hij ook op het CB en zo bekeken we zijn afplatting. Maar mevrouw voerde vervolgens in het systeem in dat hij zijn hoofd nog niet zo hoog kon houden en dat ze bang was voor zijn grove motorische ontwikkeling. Ik moest maar naar de fysio. Nu wilde ik dat toch doe vanwege zijn voorkeurshouding, maar de fysio kon zich ook totaal niet vinden in wat die vrouw zei over de motoriek. En qua ontwikkeling loopt hij inmiddels voor, zowel motorisch als spraak haha. Dus ik ga er vooral heen voor de prikjes en de rest laat ik lekker langs me heen gaan.

Ik ben trouwens tijdens de bevalling lichtelijk gewond geraakt binnenin mijn vagina (hoe zeg je dat anders?), niet uitgescheurd. Ook gehecht, maar ik voelde dat niet, de verloskundige prikte volgens mij op een gegeven moment expres een keertje een stukje verder om te kijken of ik nog iets voelde, uhhh ja dat deed veel pijn! Volgens mij kwam het door de enorme zwelling (zag er erg grappig uit trouwens, zat alleen wat minder lekker) van mijn vagina, dat ik het niet voelde

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:00

Zwanger worden ging bij ons altijd probleemloos. Inmiddels zwanger van ons vierde kindje. Wel een keer een miskraam gehad. Alle kindjes zijn dmv een ks geboren. En ondanks dat het geen easy way out is, is het herstel me alle keren meegevallen. Ik ga vol goede moed mijn vierde ks tegemoet.

Qua tips kan ik alleen geven laat je goed informeren over de bevalling en borstvoeding/kunstvoeding, wel of niet laten huilen, wel of niet samen slapen, wel of niet dragen, wel of niet vaccineren en maak dan je eigen keuzes en volg je eigen gevoel.

Welke weg je ook kiest er zijn altijd mensen die daar een mening over hebben. Maar als je op basis van eerlijke, goede informatie een keuze hebt gemaakt die bij jou en jouw gezin past is het goed en laat je jezelf ook niet zo snel van de wijs brengen.

Tijdens de zwangerschap kan ik een cursus over het geven van borstvoeding wel echt aanraden. Na zo'n cursus kun je een keuze maken of je bv gaat geven of niet. En zoals hierboven iemand al schreef, borstvoeding is heel natuurlijk maar helaas niet altijd vanzelfsprekend. Bovendien als er iets is waar veel fabels over rondgaan is het borstvoeding. En in de kraamtijd gebeurt er al zoveel dat het gewoon ontzettend fijn is als je wat basiskennis hebt.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:04

Is een 4de keizersnede niet gevaarlijk? In Belgie raden ( ten stelligste) ze na 3 keizersnedes nog af om zwanger te worden, wegens hoge risico's van scheuren van het litteken.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:05

Met ons CB ben ik heel erg blij! Wij hebben echt een fijne jeugdverpleegkundige, zij helpt heel goed en heeft goede tips en is doortastend :) ik heb mij ook totaal niet onder druk gevoeld toen ik stopte met BV. Zij zei dat dat in ons geval de beste beslissing kon zijn en heeft ons geholpen met welke voeding we dan het beste konden geven. Het was voor mij echt een opluchting dat ik flesvoeding kon geven en ik had ineens zeeën van tijd en kwam helemaal bij :)

rockwitch

Berichten: 11737
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:05

Ik heb ook een bv cursus gedaan, maar het was echt wel lastiger als dat ik had gedacht. Meneer had nogal weinig geduld om even zijn best te doen tot er melk kwam. Dus we hebben wel wat moeite moeten doen om hem aan het drinken te krijgen.
Maar nu met de 2e ga ik het gewoon weer vol goede moed proberen.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:50

chanel1985 schreef:
Is een 4de keizersnede niet gevaarlijk? In Belgie raden ( ten stelligste) ze na 3 keizersnedes nog af om zwanger te worden, wegens hoge risico's van scheuren van het litteken.


Wij hebben na mijn derde ks aan de gyn gevraagd of een vierde zwangerschap nog zou kunnen. Volgens hem was mijn bm nog prima in staat om een vierde zs en ks aan te kunnen. Ieder lichaam is anders en geneest anders. Ik ken ook moeders die vijf of meer ks hebben gehad.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:53

Waarom heb jij alleen maar KZ's gehad? Mag je na een KS niet meer een gewone bevalling doen?

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:02

Mijn eerste lag dwars en draaien was niet mogelijk en dus een natuurlijke bevalling ook niet. Bij mijn tweede wel een natuurlijke bevalling geprobeerd maar na twee uur persweeën zakte hij nog niet voldoende door mijn bekken heen en dreigde er een bmruptuur. Toen dus een spoedks. Mijn derde zou met een geplande ks komen, maar zij kwam twee maanden te vroeg. Omdat ze eerst wilden remmen en toen op de gegevens van mijn eigen zkh moesten wachten heb ik weer tot en met de persweeën de hele bevalling gedaan, maar ondanks dat ze zo klein was wilde ook zij niet door mijn bekken zakken. Dat werd dus weer een ks.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:08

Inderdaad, dat zal ook zo zijn en ieder land zal ook andere richtlijnen hebben. Ik heb een paar vriendinnen die geen 4de kz meer mochten hebben.En ook 1 die het toch gedaan heeft en er toch complicatie's mee heeft gehad daardoor mijn vraag.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:24

Hier had ik een te mooie gedachten over de zwangerschap. Waardoor hij erg tegen viel. Van week 6 tot 20 de eerste keer misselijk geweest zo erg dat ik bijna niks kon. Medicijnen haalde alleen de scherpe randjes er af.
Daarna bijna niet kunnen lopen door pijn in mijn heupen door mijn heupdysplasie. En bijna niet kunnen zitten door pijn in mijn stuitje.

De bevalling kwam veel eerder dan gedacht. Namelijk 6 weken te vroeg. Was er nog helemaal niet op voor bereidt dat de kleine al kwam.
Omdat ze te vroeg was het zij 4 weken in het ziekenhuis gelegen waarvan ik er maar 10 mocht blijven. Was heel zwaar haar daar achter laten en zelf naar huis.
Die 4 weken waren heel zwaar. Toegang ze thuis kan werd het iets beter. Maar ze huilde veel had veel krampjes en spuugde veel.
Het cb heb ik veel aan gehad in die periode. Ook aan de Centering Pregnancy groep waar ik bij de verloskundige bij zat heb ik veel aan gehad en nu nog.

Na 6 maanden werd het beter en makkelijker.
Nu is ze 2,5 jaar en nog af en toe zijn er uitdagingen. Ze is b.v. en slecht eter en pas at ze bijna niks.
Maar ze groeit goed in haar eigen lijn en is en vrolijke dame die heel goed weet wat ze wel een niet wil.

Wij doen kwa opvoeding waar we ons goed bij voelen. En tips doe ik wat mee als het me aan spreekt. In het begin ging ik mezelf vooral verdedigen als ik commentaar kreeg over onze manier. Maar nu laat ik het maar meestal.

Op 9-7-16 bevallen van nummer 2. Zwangerschap was zwaarder maar ik kon het beter accepteren omdat ik nu was voorbereid.
Dit keer 3 weken te vroeg bevallen maar nu wel op voorbereid. En die 3 weken langer in de buik is zo een verschil. Nu maar 2 nachten ziekenhuis en mochten samen naar huis. En is een veel vrolijkere baby.

Ook bv was geen makkie. Eerste keer na een maand gestopt omdat ik maar 20 cc per keer gaf. En ze niet aan de borst kon drinken.
Nu is het wel gelukt met behulp van een lactatiekundige.

De bevalling was zwaar eerste keer 3,5 uur maar begon met 5 cm.
En had en weeën storm. Placenta kwam niet dus naar de ok. Daar ook gehecht onder narcose. En 2,5 liter bloed verloren.

2de je bevalling herkende ik de weeën eerder. Dus de bevalling vanaf 2 cm bewust mee gemaakt. Tot 5 cm ging het niet heel snel. Het begon op donderdag nacht om 2 uur. Vrijdag op zaterdag nacht stopte het een zaterdag ochtend zette het iets door. Om half 6 is ze geboren. En de laatste 5 cm gingen in 5 minuten met weer een weeën storm. Dit keer kwam de placenta weer niet. Maar ok was druk dus poging in de verloskamer met pompje en dat lukte. Gehecht met pompje en plaatselijke verdoving.

Eerste weken was zwaar maar vanaf week 6 ging het steeds beter.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:55

Borstvoeding geven is in het begin gewoon belachelijk moeilijk. Alle moeilijkheden die ik hier lees hebben wij ook gehad. Volgens mij ging het na zes maanden pas echt goed en had ik ook weer eens een minuutje voor mezelf. Tot die tijd doe je vrijwel niets anders dan voeden en gefrustreerd zijn. En dat is volgens mij een vrij doorsnee ervaring, heb ik begrepen! Maar ben blij dat ik heb doorgezet :j

famoza
Berichten: 118
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Lochem

Re: Het eerste kind - ervaringen uitwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 17:08

Ik vind het leuk en leerzaam om jullie reactie's te lezen!
We hebben er veel aan en willen graag alle mogelijkheden bekijken.
Wij gaan inderdaad voor de babykamer veel op Marktplaats en Facebook rondneuzen, dus dat was ook een hele goede tip! :)
Ook is het inderdaad verstandig een cursus te gaan volgen over borstvoeding.

Dus bedankt iedereen, en typ vooral lekker door over jullie ervaringen! :)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:25

phormicola schreef:
Borstvoeding geven is in het begin gewoon belachelijk moeilijk. Alle moeilijkheden die ik hier lees hebben wij ook gehad. Volgens mij ging het na zes maanden pas echt goed en had ik ook weer eens een minuutje voor mezelf. Tot die tijd doe je vrijwel niets anders dan voeden en gefrustreerd zijn. En dat is volgens mij een vrij doorsnee ervaring, heb ik begrepen! Maar ben blij dat ik heb doorgezet :j


Ik ben er na 5 weken mee moeten stoppen, alhoewel het allemaal eigenlijk vrij vlot ging, hij hapte heel goed aan, dronk goed, weliswaar aan een tepelhoedje omdat mijn borsten zo zwaar waren en ik iets vlakkere tepels had. Geen kloven, geen pijn, eigenlijk ging alles vlot maar hij kwam totaal niet bij, op een maand zat hij nog altijd niet aan zijn geboortegewicht. Terwijl ik dus wel veel melk had en hij goed dronk, zag de melk ook echt in zijn mond.
Dat met mijn medische problemen heeft mij toen besloten om toch te stoppen omdat ik ook geen medicatie mocht pakken.

Heb ik dan niet genoeg doorgezet? Met die vraag heb ik wel geworsteld, zeker omdat ik eigenlijk op zich geen problemen had met bv, buiten die 2 redenen.

Vanaf ik hem flesvoeding gaf, kwam hij wel goed bij, dus dat bevestigde wel mijn idee dat ik weliswaar genoeg melk had, maar niet voldoende voedingsstoffen.
Volgende gaat waarschijnlijk direct flesvoeding krijgen.