Een kattenbench zou ik niet voor een hele dag doen, dat is voor katten absoluut geen natuurlijke situatie en ik denk dat de stress dan alleen maar erger wordt. Heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de ene kat op de benedenverdieping te laten en de andere op de bovenverdieping?
Verder denk ik dat het even wennen is hoor. Blazen is gewoon een teken van territorium afbakenen en zo lang ze niet echt gaan knokken lijkt het me prima. Heb je al gedacht aan een Feliway om de stress weg te nemen?
Fu_Qi
Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 11:54
.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Verwacht je niet een beetje te veel in 1 dag. Alles is nieuw, vreemd en eng. Dat heeft niet alleen te maken met de kat die jullie al hebben maar het is alles bij elkaar. Introductie is ook te snel gegaan. Eerst katten apart houden. Nieuwe kat laten wennen aan de geur, omgeving van het huis, oude kat laten wennen aan de geur van de nieuwe kat. Introduceren stapje voor stapje. En ja, natuurlijk zijn er katten bij wie het meteen goed gaat, maar waarom haasten als je de stress ook veel minder hoog kan maken.
Hij heeft heel veel adviezen voor dit soort dingen, misschien heb je er iets aan.
RoodZonnetje
Geplaatst: 25-09-16 14:06
Ik denk ook dat geduld het toverwoord is In een bench heeft denk ik weinig zin, omdat allebei de katten dan alsnog niet kunnen "uitvechten" welke plek wiens territorium is.
Fu_Qi
Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 16:15
.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik zou ze gewoon allebei even hun gang laten gaan. Ze wennen vanzelf aan elkaar en als de oude kat gewend is aan de indringen zullen ze elkaar vast wel opzoeken. De nieuwe komt vanzelf wel een keer kijken. Geef ze de tijd! Ze zoeken het zelf wel uit met elkaar. Fijn dat ze nu allebei boven liggen!
Fu_Qi
Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 17:01
.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Katten zijn solitaire dieren, dus een nieuwe kat er bij is een hele verandering, soms duurt het wel een paar maand voor ze echt aan elkaar gewend zijn. Persoonlijk zou ik me er niet zo veel zorgen om maken, ze vechten het zelf wel uit (of blijven gewoon bij elkaar uit de buurt) Je zou er ook voor kunnen kiezen om een van de twee in een aparte kamer te zetten (met voer, water, kattenbak en speeltjes natuurlijk) als jullie weg zijn. Maar over het algemeen heeft het gewoon even tijd nodig
Fu_Qi
Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 08:58
.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik zou ze sowieso allebei hun eigen kattenbak, voerbak en waterbakje geven. Zoals ik al zei zijn katten solitaire dieren, en zeker voor jullie oudere kat is het heel moeilijk om dan op eens alles te moeten delen (het zijn net kinderen!) Helaas kan niemand zien wat er in een kattenhoofdje om gaat, maar ik denk dat jullie oudere kat in zekere zin jaloers is (er is een indringer, die word door MIJN mensen aangehaald, en die eet ook nog eens van MIJN voer) Zo geef je ze de mogelijkheid elkaar uit de weg te gaan bij belangrijke dingen (eten, drinken, behoefte doen) en geef je ze de ruimte zelf te kiezen wanneer ze de confrontatie aangaan.
Fu_Qi
Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 20:38
.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Laurora
Geplaatst: 27-09-16 20:40
Fu_Qi schreef:
We hebben inderdaad gemerkt, dat het net kinderen zijn
We gaan nu verschillende eten en water bronnen in het huis neer zetten, zodat de risico's op conflicten verkleint worden.
Hoe oud zijn ze? Mijn ervaring met een te groot leeftijdsverschil is dat de oudere kat te territoriaal is om het allemaal echt leuk te vinden. Wij hebben 4 katten gekoppeld maar die zaten al in 2 setjes en verschillen weinig in leeftijd. Maar mijn buurmeisje heeft een kitten bij haar kat van 8 gezet en dat gaat nog steeds niet goed.
De katten wennen vanzelf wel aan elkaar en aan de nieuwe situatie. Zou je er niet te druk om maken. Allebei op een andere plek laten eten is prima!
Ik heb een kat van 13 en een kat van 1, de jongste zat de eerste tijd ook alleen maar onder de bank en was heel bang, de oude kat was heel beledigd en wilde alleen nog maar op mijn slaapkamer komen. Ik dacht dat het nooit meer goed zou komen, maar binnen de kortste keren waren ze gewend aan elkaar en nu zijn ze dikke vriendjes. Oftewel: komt wel goed met je katten!