Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 13:20

Bedankt voor de input weer, rijstproducten ga ik eens naar kijken.

IreneV80, goede tip. Het valt me alleen op dat je heel veel moet voeren in verhouding met andere voeders die in dit topic genoemd worden? Voor mijn paard raden ze bijvoorbeeld 1,65 kilo tot 2,75 kilo aan (per dag denk ik dan). Dat is meer dan ik haar ooit heb gevoerd. Klopt dit ook met jouw bevindingen?

Babootje, waarom moet er eerst een probleem zijn voor je iets kan verbeteren? Ik vraag de paarden of ze hard voor mij willen werken, ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat ik er alles aan doe om ze daadwerkelijk hard te kunnen laten werken. En ik denk, aan de hand van verschillende meningen, onderzoeken en adviezen die ik heb gelezen, dat ander voer dan brok daar een onderdeel van is. Ik kijk ook zeker naar wat de paarden nodig hebben, daarom ben ik opzoek naar iets anders dan de mix die ze nu krijgen.

Even een andere vraag: Zou je kunnen stellen dat een rantsoen (naast ruwvoer) van onbewerkte granen slechter is dan een rantsoen van brokken? Of vergelijk ik nu appels met peren?

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:27

Ik herken veel van jouw verhaal. Ik heb ook kwpn-paarden en mijn ruin is al vanaf jongs af aan lastig dik te krijgen. Hij deed het echter naar mijn gevoel prima op de brok die ik voerde. Hij krijgt daarnaast vrijwel onbeperkt hooi maar is snel afgeleid en "vergeet" dan vaak te eten.
Vorig jaar ben ik op advies van een stalgenoot die zich in verschillende soorten voer verdiept heeft overgegaan op Agrobs. Dit is schoon en biologisch voer dat vrij is van melasse en laag in zetmeel en suikers. Mijn paard krijgt 2x daags 2 handjes aspero, gemengd met 2 handjes alpengrun muesli en 1 schep kraftpaket. 1x per dag krijgt hij nog ongeveer 30 gram vitaminekorrel van Agrobs erbij. Daarnaast 's avonds rond 22.00 uur nog ongeveer driekwart schep (indroge vorm) Zuppa van Equifyt. Hierin zit een mengsel van bietenpulp, luzerne, lijnzaad en gras. Dit geef ik uiteraard geweekt. Alle andere kwpn-paarden bij mij op stal krijgen hetzelfde maar dan zonder de schep kraftpaket en slechts een hand Zuppa (in droge vorm). Zij doen het zonder de kraftpaket en de Zuppa prima, terwijl mijn ruin dit extra voer echt nodig lijkt te hebben om vol te blijven. Hij ziet er nu supergoed uit en hij is levendig zonder nerveus te zijn, wat hij vroeger wel vaak was. Ik ben dus blij deze overstap te hebben gemaakt, hoewel ik vooraf sceptisch was.
Laatst bijgewerkt door Linda2B op 21-09-16 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 13:30

Bedankt, nuttige informatie :)

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:24

Ook ik heb mijn paarden altijd brok en muesli gevoerd, totdat ik een KWPN merrie kreeg die gevoelig was op haar nieren, darmen en lever. De dierenarts raadde mij toen aan om een granenmix te gaan voeren. Wel werd erbij gezegd dat het voor een paardenlichaam lang duurt om hieraan te wennen en het is zeker geen dikmaker, maar wel een goede vorm van energie volgens hem.

Sinds juni vorig jaar voer ik haar dan ook de granenmix, een kilo per voerbeurt en nog een vitamine brok. Dit gaat nu al een jaar goed en sindsdien heeft ze geen last meer van haar organen. Er is wat over te zeggen als ik vorige reacties zo lees, maar op advies van de DA vind ik het zo goed gaan!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:32

Nog beter, doe eerst een ruwvoercheck en pas dan je voer aan. Zo zit er dit jaar in mijn hooi vrij weinig eiwit, dat vang ik op door wat meer luzerne te voeren.
Tegenwoordig kan je dat ook bij de pavo laten doen voor slechts 2 tientjes. https://shop.pavo.nl/essentials/Ruwvoer-Quickscan-zid79181

Herfterhoeve
Berichten: 260
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:07

Door vage klachten van 1 van onze paardjes op met name voeders met hoge concentraties suiker/zetmeel ook eea gaan uitzoeken en veel geprobeerd.. Lastig want juist veel voeders die hierop inspelen zijn energie arm.
Uiteindelijk voer ik nu al meer als een half jaar HiPro Flexible Move.
Het is een brokje (maar zonder melasse!) met een zeer laag suiker/zetmeel percentage, hoog aandeel olie voor beschikbare energie, hoog aandeel eiwit en vit E. Zeer nette prijs/kwaliteitsverhouding.
Paarden hebben er zeker aan moeten wennen maar doen het er fantastisch op. De energie gecombineerd met het uithoudingsvermogen wat vrij komt is erg prettig.
Er is wel een nadeel, het is niet overal makkelijk te krijgen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:37

EllenRose schreef:
Babootje, waarom moet er eerst een probleem zijn voor je iets kan verbeteren? Ik vraag de paarden of ze hard voor mij willen werken, ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat ik er alles aan doe om ze daadwerkelijk hard te kunnen laten werken. En ik denk, aan de hand van verschillende meningen, onderzoeken en adviezen die ik heb gelezen, dat ander voer dan brok daar een onderdeel van is. Ik kijk ook zeker naar wat de paarden nodig hebben, daarom ben ik opzoek naar iets anders dan de mix die ze nu krijgen.


Je kunt het ook omdraaien: waarom zou je iets willen veranderen als er geen problemen zijn?

Als je iets wil verbeteren, moet je op zijn minst weten wat je wil verbeteren en welk resultaat het zou moeten leiden. Een "random" verandering kan ook leiden tot een verslechtering.
Ik vind het altijd heel gevaarlijk hoor om "zomaar aan de slag te gaan" met het voerbeleid van je paard zonder dat je concreet weet waar je mee bezig bent.

Als je paard problemen heeft, dan zul je wel op zoek naar alternatieven moeten. Maar ook dat doe ik dan wel in samenspraak met de veearts.

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:18

Hier krijgt paard kentucky lite granen. Werd hier al vaker genoemd. Hier gooi ik een scheut olie overheen, wat magnesium er doorheen en een hand lucerne. Daarnaast veel hooi. Paard loopt inter 1 en doet het er prima op

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:27

Ik denk dat Pure Feed heel mooi aansluit bij wat je zoekt in een voer. Het is suiker en zetmeelarm en is er in verschillende energieniveaus en mineraalconcentraties (dus hoeveel kg je er van moet voeren).

http://www.purepaardenvoeding.nl/pure-feed-krachtvoer/

Het is me niet helemaal duidelijk hoeveel je van alles voert (in kg, niet in L/voerscheppen). Daarnaast is de hoeveelheid gerst, mais en tarwe me ook niet helemaal duidelijk. Het handigste is om eens te wegen wat je voert en daarvoor 4 porties te scheppen (dus indien je een kwart voerschep voert, 4x een kwart voerschep. Niet een hele voerschep) en dat te doen met alle losse ingrediënten.

Stel je voert 2kg: 0.4kg is luzerne, 1.2kg is haver, 0.2kg is mais en 0.2kg is gerst. De Tarwe heb ik even achterwege gelaten omdat de hoeveelheden anders wel erg klein werden van mais en gerst. Dan voer je 8g calcium en 6.5g fosfor. Sommige vitaminekorrels bevatten ook al relatief veel fosfor en het hooi wordt steeds calcium en fosforarmer en heeft dus minder bufferend vermogen. De ideale verhouding van calcium en fosfor ligt tussen de 1.8-2.0:1. Wat je nu voert heeft een verhouding van 1.2:1 en dat is op de grens van acceptabel (1.2-1.5:1, hier vertonen de meeste paarden geen klachten) naar minimaal (1-1.2:1, hier vertonen als best wel wat paarden klachten, nog lager worden ze ernstig ziek, o.a. molenaarsziekte is er een voorbeeld van).

Nu de berekening in L (een voerschep is 1.5L tot het laagste deel van de schuine zijde):
Mais is 700g/L = 1050g/voerschep
Haver is 440g/L = 660g/voerschep
Gerst is 660g/L = 990g/voerschep
Tarwe is 800g/L = 1200g/voerschep
Luzerne is 200-300g/L = 400g/voerschep

Met 3L (2 voerscheppen) en dezelfde verhoudingen zit je dan op
0.2kg luzerne, 0.8kg haver, 0.2kg mais en 0.2kg gerst.
En dan voer je opeens nog maar 1.8g calcium en 2.2g fosfor en is je Ca:p-verhouding 0.85:1 geworden. In de gevarenzone dus, als je mineralensupplement en ruwvoer dit niet kan compenseren.

Ik heb het gevoel dat je het wel graag goed wil doen, maar wel beperkte kennis hebt. Dan raad ik je eigenlijk aan om niet zelf samen te gaan stellen maar een compleet krachtvoer te gaan voeren. Dit kan dus Pure Feed zijn, Condition is het meest geschikt om op gewicht te komen. Dit kan ook Marstall Vito zijn. Of als je granen wil blijven voeren, voer dan Pavo GranenCompleet. Dit is een gecorrigeerd granenvoer dat toch grotendeels uit granen bestaat.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:50

Het is al door meerdere mensen aangeraden maar ook ik adviseer Pure Feed. Granenvrij, laag in zetmeel en suikers en toch voldoende energie. Zelf voer ik de balance (hiervan voer je maar 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht). Als mijn pony meer energie nodig zou hebben kan ik overstappen naar een energierijker voer (een trede hoger dus).

Zo hoef je nooit heel veel krachtvoer te geven maar krijgt je paard voldoende energie (vitaminen en mineralen) binnen.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:36

Misschien worden ze nu ook wel schraal, omdat paarden niet gemaakt zijn om zoveel zetmeel te verteren. Granen = zetmeel en dit moet allemaal verteerd worden in de maag en darmen. Kost een hoop energie lijkt mij.

Ik ben echt geen fan van granen en brok en voer mijn 8 jarige KWPN merrie :
Balancer vitamine korrel (280 gr = voor 700 kg)
Bietenpulp voor langzame energie (200 gr ongeweekt)
Lijnzaadolie voor de omega 3 aangezien zij niet op de wei komt op het moment (20 ml)
en onbeperkt ruwvoer (redelijk vet voordroog gemengd met droog hooi). Hier doet zij het op dit moment super op en zij loopt Z1 dressuur en wordt 4x per week getraind onder het zadel, 1x gelongeerd en 2 dagen vrij. Energie voor 10. Mocht zij spierverlies krijgen, dan zou ik dit aanvullen met luzernebrok of agrobs fetura (grasbrok met extra eiwitten). Zou zij te weinig energie krijgen dan zou ik dit aanvullen met extra bietenpulp.

Ook heeft zij uiteraard een zoutblok in haar stal en krijgt zij na trainingen elektrolyten. Ook heeft zij magnesium nodig ivm nerveus gedrag.
Laatst bijgewerkt door Kelly08 op 21-09-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:52

EllenRose schreef:
Even een andere vraag: Zou je kunnen stellen dat een rantsoen (naast ruwvoer) van onbewerkte granen slechter is dan een rantsoen van brokken? Of vergelijk ik nu appels met peren?



Granen heeft meestal een zetmeel percentage boven de 30% en er zijn verschillende brokken met een zetmeel percentage onder de 30%. Dan is het suiker gehalte ook uiteraard belangrijk die is van granen onder de 5%, maar in brokken vaak weer boven de 5%. Ik zou nog eerder voor een brok/muesli kiezen met een zetmeel-suiker percentage onder de 15% samen met een hoge vitamine gehalte dan onbewerkte granen. Bijvoorbeeld cavalore fiber force of pavo care 4 life of marstall vito.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 06:40

Interessant hè. Gaat een wereld voor je open. Ik voer sinds kort op basis van voeradvies high fiber pallet van hippo star. Is wel brok maar is zo anders van structuur! Moet je maar eens kijken op hun website de gehaltes. Kan ook interessant zijn.
Als je paard wat meer aan mag zetten kun je dan weer kijken naar Linastar. Vetrijk product met lijnzaad en goed uitgebalanceerd, want puur olie voeren zitten ook wel weer wat haken en ogen aan waar je goed op moet letten.

Ik vind de voeradviezen op de zak altijd veel te veel. Maar ik geef ook een vitaminekorrel (pavo vital complete) om in de vitamines en mineralen te voldoen. Dus dat is ook wel iets om op te letten

EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 08:51

Babootje, wat 'wanneer verbeteren' betreft hebben we duidelijk een andere mening. Ik ben het wel eens met je punt over zomaar aan de slag gaan.

Dorine92, Havens Kentukcy E-lite heb ik inderdaad al vaker voorbij zien komen. Maar hier zitten wel onbewerkte granen in toch? Ik ben wel benieuwd hoeveel je hiervan voert per dag :)

Mizora, oef! Goede berekening, word ik even mooi met m'n neus op de feiten gedrukt. De merrie krijgt twee volle voerscheppen per dag, wat neerkomt op 1400 gram in totaal. De pony krijgt maar 1 voerschep per dag, 700 gram dus. De lucerne die ik voer is wel een mix waar extra vitaminen en mineralen aan zijn toegevoegd, maar dat zal het te kort denk ik niet opvangen. Ik denk dat je met de laatste alinea de spijker op z'n kop slaat. Ik ga eens kijken naar Pure Feed ;-)

Iedereen bedankt voor de input weer!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:40

Wat spieren betreft...chevivit, momenteel in de aanbieding bij de agradi. Is mijn pony zonder training van mega schraal naar mollig en mooi bespierd mee gegaan. Het is een vitamine e en selenium supplement.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:49

Ik volg verder wel hoor :D. Ik ben echt oprecht benieuwd of je inderdaad nog een verbetering bereikt t.o.v. je uitgangspositie (waar feitelijk ook al een hoop mensen blij mee zouden zijn).
Na zo'n terugval is er natuurlijk altijd wel een verbetering, maar ik ben dus benieuwd of er ten opzichte van jouw uitgangspositie daadwerkelijk iets te verbeteren viel voor jouw paarden en waarmee.

EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 13:55

Vanaf waar ze nu zijn is er inderdaad sowieso verbetering te zien, op lange termijn is even afwachten :) Ik heb in ieder geval contact opgenomen met Metazoa, Vitalbix, Equifyt en Pure Paardenvoeding. Van de laatste twee heb ik nog geen reactie, maar ik denk dat Vitalbix al wel afvalt. Vitalbix adviseert zelf om naast de vitaminenbrok nog een twee- of drietal producten bij te voeren en ik lees veel ervaringen waaruit blijkt dat mensen dan nog bij moeten voeren. Vitalbix adviseert dan zelfs om dan toch maar een granenmix bij te voeren. Ik vind het maar een raar verhaal en het wordt dan ook wel een erg duur geintje.

Even Equifyt en Pure Paardenvoeding afwachten :)

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:05

Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.
Hoop dat je ons op de hoogte houdt

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:57

Ratjetoe schreef:
Havens Kentucky Lite E is een complete granenmix, welke je dan kan aanvullen met lucerne en goed ruwvoer



Even een kanttekening bij voer van Havens, de fabriek is niet zo zorgvuldig met de controle van hun grondstoffen.
Bij mijn voer o.a de Kentucky Lite E en Draversbrok zaten bacterieen in waar mijn paard goed ziek van geworden is. En dit 2 x aan toe 2 verschillende bacterieen.

Dit aangegeven bij de fabriek, dit is in het verleden namelijk al vaker gebeurd daar.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeg ik altijd maar.. ;)

EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 12:22

frisian_love, dat zal ik zeker doen :)
Elco, goed om te weten, daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Ik heb nu advies ingewonnen bij Metazoa, Vitalbix, Pure Paardenvoeding en Equifyt. Van de laatste heb ik helaas geen reactie gekregen. Van de rest wel, erg nuttig allemaal en ook erg duur moet ik zeggen. Met twee paarden zit ik al gauw op E 75,- tot E 130,- per maand aan voer :oo Alleen Metazoa is een stuk goedkoper, maar ik lees dan ook dat veel paarden het niet lekker vinden. Ik heb ook nog even gedacht aan de kruiden structuurmuesli van Lavor, die heb ik al eerder erbij gevoerd en is ook geschikt als volledig krachtvoer. Is een stuk goedkoper dan de andere opties, maar daar zit dan weer 30% zetmeel in en de suikers worden niet eens vermeldt :\

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:44

Het niet lekker vinden vind ik relatief.

Ik voer nu dik een jaar super brok plus van hayster healthy herbs. Hij eer het niet direct. Hij neemt wat hij nodig heeft wanneer hij dat nodig heeft. Ik voer hem elke avond de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Hij kijkt niet op of om en is met zijn hooi bezig. De dag erna is alles weg.

Hij neemt het tussen het hooi door. Ik merk nu de winter aanbreekt hij er meer behoefte aan begibt te krijgen. Ik vind het wel een fijn idee dat hij eet naar behoefte en dat hij de hele dag toegang heeft tot het voer dat hij nodig heeft.

EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 12:47

Dat advies kreeg ik inderdaad ook van Metazoa zelf :) Misschien schrikt de kleine hoeveelheid die gevoerd hoeft te worden me ook een beetje af, ik heb altijd 3/4 tot 1 kg per voerbeurt gegeven. Als ze de kleine hoeveelheid dan ook nog geen eens eten word ik wel nerveus... Maar dat is denk ik meer gewenning voor mij dan voor het paard :P

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:52

Een paard heeft nu immers weinig nodig naast Onbeperkt ruwvoer. De minne kauwt rustig een kleine 20kg hooi weg op een dag. Dan hoeft er aan energie nog maar weinig in verder.

EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 10:36

Even een kleine update: Ik heb op advies van Pure Paardenvoeding gekozen voor Vitalbix Daily Complete in combinatie met Pure Linseed. Het rantsoen wordt aangevuld met lucerne en haver, maar dan in een betere verhouding dan ik het nu voer (waardoor de verschillende stoffen beter uitgebalanceerd zijn en er meer voedingsstoffen opgenomen worden). Eens kijken hoe de paarden het daar op doen :)

baudyh

Berichten: 4283
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:25

EllenRose schreef:
Hee bokkers, zoals de titel al vermeldt: Welk krachtvoer voer je een sportpaard als je weg wilt blijven van brokken?

Ik zal even uitleggen waarom ik dit vraag. Nederland is echt een 'brokkenland', brokken voeren aan je paard is eigenlijk standaard. Zo heb ik ook altijd brokken gevoerd. Nu heb ik wat rond gezocht en uit meerdere onderzoeken blijkt dat brokken eigenlijk helemaal niet zo goed zijn voor een paard. Om een brok te kunnen persen wordt er veel melasse en zetmeel gebruikt, wat beide niet goed is voor een paard. De darmen van een paard zijn zelfs niet gemaakt om zetmeel te verteren, veel ervan wordt weer uitgepoept en het kan zorgen voor stress rondom de buik. Daarbij gaan er bij het persen van de granen die in brok zitten veel voedingsstoffen verloren. Mijn conclusie: ik wil mijn paarden geen brok meer voeren, maar alleen nog maar granen en dan het liefst onbewerkt. In onbewerkte granen zitten veruit de meeste voedingsstoffen en ruwe celstof, wat weer goed is voor de darmflora.

Nu heb ik mijn paarden momenteel staan op een mix van haver (60%), onbewerkte granen (maïs, gerst, tarwe, zo'n 20%) en lucerne-mix voor de vitaminen, mineralen en sporenelementen(20%). Maar ze worden duidelijk wat schraal hiervan. Daarbij vraag ik me af of ze genoeg vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen krijgen. Even in het kort over de paarden:
- 10 jarige KWPN merrie, wordt op M1/M2 niveau getraind.
- 4 jarige Welsh ruin, wordt op B/L1 niveau getraind en is nog in de groei.

Ik kreeg de tip om eens te kijken, naar het krachtvoer van Bio-Ron en dan met name de granen mix: http://duurzaamdier.nl/product/bio-granen-mix/. Best prijzig en er wordt niets vermeldt over vitaminen of mineralen. Dus mijn vraag aan jullie, welk krachtvoer bestaande uit enkel granen voeren jullie sportpaarden en waarom? En hoe zorg je dat ze genoeg vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen krijgen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :-)


gewoon een losse vitamine/mineralen korrel bijvoeren. bv force van marstall en als ze schraal worden je luzerne opvoeren.