Waar het beste melding maken van dierenleed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Waar het beste melding maken van dierenleed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 22:00

Hoi Bokkers,

Heeft iemand ervaring met het melden van dierenleed?
Ik kom een paar keer per jaar op een locatie waar ontzettend veel dieren zijn. Het is mij altijd al opgevallen dat er eigenlijk teveel dieren op een te krappe ruimte gehuisvest worden, maar onlangs was ik er weer en merk dat ik het niet los kan laten, en heb het er ook met andere over gehad en zijn het er wel over eens dat er een inspecteur naar zou moeten kijken die bijvoorbeeld een limiet kan stellen van het te houden dieren.
De dieren krijgen wel degelijk verzorging, dus het is geen acute situatie, maar je ziet eigenlijk aan alles dat het gewoon niet bol te werken is, plus dat ik wel degelijk heb waargenomen dat veel dieren in slechte conditie verkeren dat zich o.a. uit in lusteloosheid, slecht in de pels, mager en algemeen veel stress door teveel dieren op elkaar.

Maar de vraag waar het om draait, heeft iemand ervaring met het melden van zo'n situatie, met resultaat? Dat er ook daadwerkelijk wat mee gedaan wordt? Dan zou ik graag bij die organisatie deze melding doen.

Misschien staat dit niet in de juiste categorie, maar deze leek bij het meest waarschijnlijk. Excuses als het verkeerd staat.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Waar het beste melding maken van dierenleed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:11

Volgens mij kan je de dierenbescherming bellen?

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:15

Je zou kunnen overleggen met de dierenbescherming of AIVD. Op zich is er geen sprake van dierenmishandeling of wantoestanden waar zij iets aan kunnen doen. Wel heeft een dergelijke inspecteur meer aanzien dan jij of ik. In veel gevallen is een goed gesprek al voldoende. Een limiet stellen aan het aantal te houden dieren zal wettelijk gezien niet mogelijk zijn.
Je zou er een belletje aan kunnen wagen.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Waar het beste melding maken van dierenleed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 22:24

Over de dierenbescherming twijfel ik. Misschien heb ik een vertekend beeld hoor, maar ik hoor nog al eens dat ze niet echt wat doen als er geen sprake is van iets heel ernstigs.
Ik vind dit typisch een geval van een uit de hand gelopen hobby die na vermindering van dieren gewoon weer prima te handelen is.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Waar het beste melding maken van dierenleed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:35

Ik heb ze een paar jaar geleden gebeld over een koe die met z'n voorpoot aan z'n nek was vastgebonden. Als het dier z'n kop omhoog deed moest z'n voorpoot ook mee. Ik heb bij de mensen aangebeld en gevraagd of dit zo hoorde of dat hij verstrikt was geraakt. De dame vertelde mij dat dit zeker de bedoeling was omdat deze koe anders door de (zeer gammele) afrastering zou gaan. Kortom ik kwam niet veel verder met haar en heb haar gezegd dat ik dit niet meer van deze tijd vond en hiervoor de dierenbescherming zou bellen. Zo gezegd zo gedaan. Een inspecteur is bij haar langs gegaan en de koe stond niet meer opgebonden. Vervolgens heb ik keurig een terugkoppeling gekregen dat een goed gesprek hiervoor had gezorgd. De koe in kwestie was geholpen en de mevrouw was ook weer op de hoogte van wat wel en niet kan in deze tijd. Eind goed al goed.

Ik zou gewoon bellen. Wat heb je te verliezen?

Anoniem

Re: Waar het beste melding maken van dierenleed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:19

Even 144 bellen.