[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:54

Oei ze zien er echt wel heel broos uit zeg. :\ Kan me je zorgen goed voorstellen. Balen dat het lijmijzer niet goed blijft zitten.

Hoe noodzakelijk is het dat Harf voor donderdag ijzers krijgt? Kán hij een paar dagen blootvoets lopen? En anders.. Laat de smid maar komen, hij hoeft niet gek te worden van jou, je bent zijn klant. ;)

Jeeh voor de wilgentakken! Stalletje ziet er lekker uit zo. :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 14:58

Leo schreef:
Oei ze zien er echt wel heel broos uit zeg. :\ Kan me je zorgen goed voorstellen. Balen dat het lijmijzer niet goed blijft zitten.

Hoe noodzakelijk is het dat Harf voor donderdag ijzers krijgt? Kán hij een paar dagen blootvoets lopen? En anders.. Laat de smid maar komen, hij hoeft niet gek te worden van jou, je bent zijn klant. ;)

Jeeh voor de wilgentakken! Stalletje ziet er lekker uit zo. :)


Heb laatste bericht nog bijgewerkt trouwens, sorry!

Hij liep vanmorgen in stap kreupel op het zand in de bak... Dus de wei in durf ik echt niet en dan moet hij ook over dat stomme pad. Ook staat hij met zijn andere voorhoef hoger, dus hij loopt soort van scheef. En zijn rug/schouders/bekken zijn al zo kwetsbaar -O- .

Als hij vanavond op stal moet blijven, dan komt er in ieder geval weer een vriendje binnen, speciaal voor hem. Heb aardige stalgenoten :D Maar afgezien daarvan ben ik één grote twijfelkont.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:00

Ah ja dan zit er niks anders op, dan maar een keer extra de smid! Welzijn gaat natuurlijk ten alle tijden voor. Ik denk dat je heel goed naar je paard kijkt en de beste keuze voor hem maakt :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:25

Hoe groot zou het hoogteverschil zijn met één lijmijzer en één hoefschoen? In dat geval zou ik de hs laten komen voor het lijmijzer, dan wachten tot die eraf valt (want als ik het zo zie / lees gebeurd dat vrij snel), dan hoefschoen aan. Als het andere lijmijzer blijft zitten, lekker laten zitten (mits het hoogteverschil dus niet enorm is).

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 14:22

Foto's en grondwerk

Afbeelding

Harvey heeft gisteren alleen overdag in de wei gestaan en om half 8 's avonds heb ik hem eruit gehaald en nog even buiten lekker verzorgd. De hele nacht op stal is wel weer even wennen. Hij was vanmorgen dus ook redelijk onrustig. Hinniken toen ik aankwam en wat ongeduldig om eruit te mogen, hij 'sprong' zowat de stal uit. Heb heb eerst buiten gepoetst, hooinet erbij voor eventueel afleiding, maar daar had hij geen interesse in. Hij bleef met zijn nek omhoog om zich heen kijken en af en toe draaide hij zich naar mij om, opzoek naar.... iets. Beetje onrustig dus. Voorheen stond hij altijd lekker te eten. Maargoed, geeft niets, ik heb niet gehaast, gewoon even gepoetst en rustig gebleven. Iedere keer als hij begon te draaien/lopen (terwijl hij vast stond), ook al was het maar een enkele pas, heb ik hem terug op zijn plek gezet. Die hint snapte hij uiteindelijk dus bleef hij toch maar gewoon staan.

Daarna de bak in. Ik wilde hem even aan het lopen zien en laten strekken dus na flink doorstappen aan de longe en warm worden heb ik hem in draf gezet en op flink tempo. Benen eronder en hoppa! Nu kon ik gelijk goed zien dat hij wat stijf en kort is. Hij ging wel voorwaarts en 'sneller' dan normaal, maar echte ruime stappen kon hij gewoon niet maken. Wel bleef zijn nek redelijk horizontaal dus dat vond ik wel netjes. Een keer ging hij zelfs stofzuigend in draf de bak rond, lekker laag :D.

Wat ik ook fijn vond om te zien was dat hij vanaf rondje 1 met instappen gelijk kalmeerde. Beweging helpt echt om hem te neutraliseren. Na een kwartiertje longeren met veel doorstappen en af en toe voorwaarts draven ben ik gestopt aangezien hij niet veel gewend is en ook geen zin meer had. Daarna wat grondwerk oefeningen gedaan met ons belonings-heuptasje erbij. Had hij wel verdiend vond ik, en wilde hem graag extra motiveren. Hij volgde mij daarna overal (toen hij los liep) dus ik kon de fysio oefeningen mooi in vrijheid doen. Achteruit op commando 'back' doet hij gewoon super. Rechtsom en linksom draaien (voorwaarts hele kleine cirkels maken zodat hij moet overstappen met achterbenen) gingen ook keurig in vrijheid. Omdat hij mij volgde, maakte ik gewoon kleine rondjes en hij bleef met zijn neus bij mijn schouder dus dat lukte. Zodra ik plotseling stil ga staan en HO zeg stopt hij ook gelijk. Nu wil ik dat in de toekomst wel graag alleen met HO aanleren, zonder dat ik per se ook hoef te stoppen. Maar dat komt later wel als we wat meer regelmaat hebben en er rust is om iets nieuws te leren.

Hij loopt nu dus op 1 ijzer en 1 lijmijzer. De hoefschoenen zijn onderweg en zodra ze binnen zijn moet ik de smid texten en dan komt hij zsm om de ijzers eraf te halen zodat we de schoenen kunnen passen. Hopelijk zitten ze goed! Ben zo benieuwd...

Afbeelding
Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 16:51

Vraag: iemand zin om met mij mee te denken over een NH/grondwerk 'trainingschema'?

- ik rijd nog niet, maar wil dit wel voorbereiden. Zoals parkeren bij opstapblok, bitloos op de grond oefenen, etc.
- Zijn achterhoeven slijten snel en zijn best kort dus kan niet te vaak de weg op. Voor zijn voorhoeven krijgen we schoenen. Voor zijn achterhoeven wil ik dit ook maar ivm financiën stel ik dit nog even uit (ja, want afgelopen weken waren erg goedkoop :')).
- De bak is vaak nat en dus zwaar vanwege het klimaat. In draf loopt hij dan een beetje kreupel, ook met ijzers. Misschien niet met schoenen, maar dat weet ik nog niet. Stap in de bak kan wel.
- Met grondwerk (dus stap) oefeningen zijn we nog niet zo ver maar wil wel nog veel nieuwe dingen (aan)leren. Mag zowel Natural Horsemanship als vrijheidsdressuur zijn. Ik werk NIET met pressure-release. Heb een clicker beschikbaar.
- En tussendoor ook daagjes vrij natuurlijk.

Hoe zou een week voor ons eruit kunnen zien?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:18

Ik kan je niet echt een schema geven, daar ben ik niet kundig genoeg voor. Maar hij ziet er steeds beter uit!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 17:36

Willemina_L schreef:
Ik kan je niet echt een schema geven, daar ben ik niet kundig genoeg voor. Maar hij ziet er steeds beter uit!


Dank je!
Heb zelf nu dit bedacht en kom er wel uit denk ik :-)

Maandag
- Oefenen lange lijnen naar bitloos oefenen (ev. met balkjes)
Dinsdag
- Leuke makkelijke vrijheidsdressuur oefeningen ofwel "trucjes"
Woensdag
- Wandeling buiten
Donderdag
- Oefenen lange lijnen naar bitloos oefenen (ev. met balkjes)
Vrijdag
- Oefeningen doen uit boek "101 Horsemanship oefeningen" (serieuzer dan VD op dinsdag)
Zaterdag
- Vrij
Zondag
- Vrij

Nou ligt het wel aan het weer natuurlijk want we hebben geen binnenbak en de buitenbak is redelijk zwaar bij regen. Maar eigenlijk alles in dit schema kunnen we gewoon in stap doen :j En als de hoefschoenen goed voor ons werken dan kunnen we vaker de weg op. Wat vinden jullie hiervan? Ik hoop wel ooit TREC te mogen starten

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:50

Ik zou hem eerder doordeweeks nog een dagje vrij geven en niet zaterdag en zondag :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 17:53

Ivy_ schreef:
Ik zou hem eerder doordeweeks nog een dagje vrij geven en niet zaterdag en zondag :)


Hihi, I know, maar ik ben heel egoïstisch want mijn dochtertje gaat elke ochtend van maandag tot vrijdag naar school en in het weekend is ze vrij en moet ze mee naar stal :+ Mijn man is veel van huis en vaak ook onverwachts en kort thuis. Dus als hij een keer wel thuis is, in het weekend, kan ik schuiven met een dagje vrij :D

Dat is ook de reden dat ik de wandeling buiten op woensdag heb, ook een soort van 'niks doen dagje' midden in de week, toch :o ?

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:58

Heb je ook gelijk in! Zou ook gewoon kijken naar wat Harvey aangeeft en dan komt het vast goed. Qua afwisseling zit je in ieder geval goed!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 20:18

Hoefijzers zijn eraf dus morgenochtend gelijk zijn nieuwe schoenen passen! Hopelijk zitten ze goed. Anders staat hij weer op stal totdat de smid langs kan komen voor ijzers, haha :')

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 14:44

Zijn rechter voorhoef. De hoefsmid zei dat hij er niet meer kon afvijlen want dat heeft hij nodig om op te lopen... Naar mijn idee is zijn teen te lang en is de houding verkeerd, of zie ik het als leek verkeerd?

Afbeelding

Schoenen gepast vanmorgen maar vind het nog lastig. Daarom ga ik morgen nog een keer passen.
Had hem vanmorgen in de bak even kort gelongeerd om te kijken hoe het blootsvoets ging: in stap normaal, in draf beetje kreupel.
Heb hoof harderner op de zolen van zijn voorhoeven gesmeerd en toen ik een half uur later met hem naar de wei liep over asfalt, liep hij niet kreupel maar gewoon normaal! En op het modderpad met stenen liep hij ook beter dan de vorige keren toen hij er blootvoets over moest! Wel gevoelig en wat kort, maar ik zag verbetering.

Ik denk dat we op de goede weg zijn nu!

Schoentjes aan op gevoelige stukken en verder gewoon ijzerloos _/-\o_ 1x per week hoof hardener op de zolen, elke dag Effol hoefzalf voor groei, dagelijks klein beetje bietenpulp met vitaminebrok en zeewierpoeder, en overdags lekker het land in. In stal hangt zijn hooi op drie verschillende plekken en hij blijft daardoor ook bewegen. En elke dag ga ik met hem 'trainen' voor de bloedtoevoer (wandelen, grondwerk, longeren, whatever).

Pff :')

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:52

Zo te zien heeft hij best lange (ondergeschoven) hielen en ook een vrij lange teen. Je zou eens op de Facebookpagina van Natuurlijk Bekappen wat foto's kunnen plaatsen: daar zitten erg veel kundige mensen die je er vast mee kunnen helpen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:53

Ik denk dat de wand nog te lang is maar dat valt aan deze foto's moeilijk te zien behalve dat de teen inderdaad lang is en de hielen onder geschoven.

Wel super fijn dat hij ijzerloos staat, ik lees rustig mee met je vorderingen :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 14:54

tennan schreef:
Zo te zien heeft hij best lange (ondergeschoven) hielen en ook een vrij lange teen. Je zou eens op de Facebookpagina van Natuurlijk Bekappen wat foto's kunnen plaatsen: daar zitten erg veel kundige mensen die je er vast mee kunnen helpen.


Dat dacht ik dus ook...
Heb me al aangemeld voor de Paard Natuurlijk FB pagina maar ben nog niet geaccepteerd :'). Daar wilde ik het inderdaad plaatsen.

Enige probleem: er is op ons eiland geen natuurlijke bekapper te vinden |(

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:03

Ik ben echt benieuwd hoe je dat gaat doen zonder pressure-release :) dan moet je echt heel creatief zijn want bijv. sturen met lange lijnen is al pressure en de release komt als hij afslaat. Verder denk ik dat je concrete doelen moet stellen en aan de hand daarvan maak je een schema. Je wilt rijden. Dan heb je een stuur, gas en rem nodig. Dus die moet je op de grond bevestigen. Je moet er op komen, dus zoals je zegt inparkeren maar ook stil blijven staan als er gewicht op komt. Ik zou dus ook eerder opschrijven WAT je wil gaan oefenen en daar een 'methode' aan koppelen (clicker, lange lijnen etc.) en misschien ook voor jezelf fijn om te noteren hoe je dat gaat doen. Zorg dat je een heel duidelijk beeld hebt van wat je wil bereiken.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:07

xxdomiixx schreef:
Ik ben echt benieuwd hoe je dat gaat doen zonder pressure-release :) dan moet je echt heel creatief zijn want bijv. sturen met lange lijnen is al pressure en de release komt als hij afslaat. Verder denk ik dat je concrete doelen moet stellen en aan de hand daarvan maak je een schema. Je wilt rijden. Dan heb je een stuur, gas en rem nodig. Dus die moet je op de grond bevestigen. Je moet er op komen, dus zoals je zegt inparkeren maar ook stil blijven staan als er gewicht op komt. Ik zou dus ook eerder opschrijven WAT je wil gaan oefenen en daar een 'methode' aan koppelen (clicker, lange lijnen etc.) en misschien ook voor jezelf fijn om te noteren hoe je dat gaat doen. Zorg dat je een heel duidelijk beeld hebt van wat je wil bereiken.


Het is ook fijn als haar paard eerst normaal kan lopen :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 15:13

xxdomiixx schreef:
Ik ben echt benieuwd hoe je dat gaat doen zonder pressure-release :) dan moet je echt heel creatief zijn want bijv. sturen met lange lijnen is al pressure en de release komt als hij afslaat. Verder denk ik dat je concrete doelen moet stellen en aan de hand daarvan maak je een schema. Je wilt rijden. Dan heb je een stuur, gas en rem nodig. Dus die moet je op de grond bevestigen. Je moet er op komen, dus zoals je zegt inparkeren maar ook stil blijven staan als er gewicht op komt. Ik zou dus ook eerder opschrijven WAT je wil gaan oefenen en daar een 'methode' aan koppelen (clicker, lange lijnen etc.) en misschien ook voor jezelf fijn om te noteren hoe je dat gaat doen. Zorg dat je een heel duidelijk beeld hebt van wat je wil bereiken.


Goed advies, dank je wel!

Met pressure release doelde ik op simpele vrijheidsdressuur of parelli oefeningen. Zoals met het touw schudden totdat hij stil staat, of achteruit zetten door druk uit te oefenen op het touw en daardoor de neus. Dat doe ik liever anders. Maar inderdaad, ik kan het niet compleet ontwijken ;). En ik wil heeeeel graag rijden, dus je advies van doelen omzetten in methode is slim! Gek dat ik daar zelf niet op kwam :')

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:23

Yentaah schreef:
xxdomiixx schreef:
Ik ben echt benieuwd hoe je dat gaat doen zonder pressure-release :) dan moet je echt heel creatief zijn want bijv. sturen met lange lijnen is al pressure en de release komt als hij afslaat. Verder denk ik dat je concrete doelen moet stellen en aan de hand daarvan maak je een schema. Je wilt rijden. Dan heb je een stuur, gas en rem nodig. Dus die moet je op de grond bevestigen. Je moet er op komen, dus zoals je zegt inparkeren maar ook stil blijven staan als er gewicht op komt. Ik zou dus ook eerder opschrijven WAT je wil gaan oefenen en daar een 'methode' aan koppelen (clicker, lange lijnen etc.) en misschien ook voor jezelf fijn om te noteren hoe je dat gaat doen. Zorg dat je een heel duidelijk beeld hebt van wat je wil bereiken.


Het is ook fijn als haar paard eerst normaal kan lopen :)


Daar is ze al mee bezig toch :p

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:27

Wat een leuk topic! Ontdek het nu net pas. Dat voorvoetje omhoog tijdens het eten deed mijn vorige paard ook, dat is ongeduld omdat ze het zo lekker vinden :j

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:59

woepsie90 schreef:
Ailill schreef:
Topic naar mijn hart om meerdere redenen, ik ga jullie erg graag volgen :D


Wat gezellig :)! Even je profiel bekeken, woon je niet meer in Schotland? Lijkt me prachtig daar...
Niet meer. Groot deel van mijn familie wel, voornamelijk de highlands en eilanden.

Ooit ga ik er terug , wellicht om de boerderij van mijn grootouders over te nemen :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 18:19

Tenen zijn bijgevijld en de schoenen passen!!!! Harvey had gelijk zin om te lopen, want terwijl ik stil stond na te kletsen met de smid liep hij rondjes om mij heen :'). Eigenlijk niet de bedoeling maar omdat dit zo'n goed teken was vergat ik consequent te zijn :o. Kon alleen maar lachen. En Harvey op zijn beurt begon luid te proesten en te doen. Prachtig!

Zonder schoenen is hij wel gevoelig op effen harde ondergrond, in tegenstelling tot met zijn langere teen. Maar nu groeit zijn hoef tenminste de goede kant op: naar beneden ipv naar voren. Die gevoeligheid gaat over als ze gegroeid zijn. En ze groeien goed, smid zei ook dat bovenste deel van de hoef stuk sterker aanvoelt! Yay me!

Smid legde uit dat hij echt geen ondergeschoven hielen heeft maar gewoon lage hielen zoals gewoon is bij thoroughbreds. En dat de hoeven te week zijn door de nattigheid dus 's nachts moet hij toch echt op stal...

Morgen even schoentjes inlopen in de bak en stil staan op commando oefenen. Vanwege mijn onrust zitten Harf en ik niet meer echt op dezelfde frequentie (hij doet weer onverschillig en onrustig, soms zelfs respectloos), dus moet mezelf even aanpakken en samen wat grondwerk oefeningen doen. Komt wel weer goed!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:29

Sexy :D Fijn dat hij blij lijkt te zijn met zijn schoenen :) Als het idd zo nat is, zou ik 'm ook 's nachts op stal zetten. Is er geen mooie droge paddock voor overdag straks in de winter (even aannemende dat de paarden dan de wei niet op gaan)?

Zou ook mooi zijn als behalve een stevigere hoef zijn straal ook wat meer mee gaat doen. Die vind ik tot nu toe zo diep liggen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:09

Ik zou mooi zelf gaan bekappen :-)

Misschien kun je op het vaste land of als je weer eens in Nederland bent een cursus doen mbt natuurlijk bekappen. Nadeel is dat jouw paardje nu ''probleemhoeven'' heeft, dus het is wel belangrijk dat je weet hoe je de ondergeschoven hielen en lange teen moet aanpakken.

Verder denk ik dat de maat van de hoefschoenen ook nog zal veranderen wanneer je anders bekapt. Maar hopelijk heb je ze tegen die tijd al niet meer nodig :)

Verder is de website paardenhoeven.info van Heleen Davies ontzettend interessant. Je kunt daar veel casestudies vinden van paarden met probleemhoeven, maar ook veel technische informatie over hoeven.
Verder heeft paardnatuurlijk gereedschap maar ook boeken te koop over natuurlijk bekappen (er is ook een set incl dvd om je op weg te helpen).

Wat me trouwens wel opvalt, is dat het lijkt of er ook over de hoefwand geraspt is. Dat lijkt me niet handig met een hoefwand die al niet zo dik is, je kunt je smid vragen om dat in ieder geval niet meer te doen.