Tips gevraagd ontspanning tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:12

Ik heb mn tinker nu sinds mei dit jaar. Ze is in 2014 geimporteerd en ong een half jaar ingereden. Daarna eigenlijk stil gezet. Sinds mei bij mij dus en ik ben volop aan de slag gegaan met haar zowel vanaf de grond als onder het zadel.
Ik heb instructie, maar toch zou ik het leuk vinden als jullie meedenken.
Toen ik haar net had, was er geen land mee te bezeilen; tong over het bit, uitbreken op de volte, veeeeel te hard lopen, nou ja, het gebruikelijke gedoe.
Inmiddels loopt ze zoals het filmpje laat zien. Ik ben echt heel trots op haar.
Toch vind ik dat ze nog erg met haar neus in de lucht loopt.
Ik zou graag willen dat ze haar lange rugspier meer gaat rekken en haar hoofd laten zakken; nageeflijk gaat lopen dus.
Ik hoop op wat (vriendelijke!) tips om dit op een goede manier te bevorderen.
Natuurlijk mogen jullie ook kritiek geven op mijn rijstijl. Zal ongetwijfeld wel wat aan mankeren whaha


AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:15

Ik denk dat wat meer verbinding in teugellengte en meer stelling op voltes (meer figuren, maar weet niet of je dat normaal wel doet) al wat verandering kan geven. Geef het wel de tijd.
Verder heeft het paard of jij geen lichamelijke problemen?

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:21

We zijn normaal erg van de figuren en tempowisselingen inderdaad. Voor het filmpje heb ik even een rustig beeld gewild:-)
Paard is fysiek 100 procent ok, ik heb zelf een rugoperatie gehad, en ben helemaal onderin vastgezet en heb 2 kunstmatige tussenwervelschijven. Dit is een niet-bewegend gebied in je rug dus ik ben niks bewegelijks verloren, maar wel veel demping. Voordeel is dat voor mij scheef zitten zo goed als onmogelijk is, maar nadeel is dat ik slecht kan doorzitten (doe ik dus ook niet, galop is voor mij ook geen pretje, dus die laat ik graag aan mn bijrijdster over, of alleen buiten in verlichte zit:)

Ben wel benieuwd naar het waarom van die vraag, zie je aan ons iets?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:35

Ik vraag dit omdat spanning in de ruiter heel vaak een storing veroorzaakt, al heb je dit zelf dit niet door en is het niet een twee drie zichtbaar te paard. Zelf erg veel last van gehad door HMS en daardoor heel erg bewust geworden van samensmelten te paard, snap je?

Als je paard verder in orde is en ze verder nooit correct over de rug heeft gelopen zijn zijgangen een goeie oefening voor juiste stelling en om je paard los te krijgen/houden! Dit kan je eventueel aan de hand vorderen als je dat makkelijker vindt.

Om je paardje nog wat meer naar het bit te rijden is het belangrijk een balans in het contact op het bit/de neus te krijgen. Op elke teugel dus evenveel druk, vooral ook belangrijk om met je benen en buitenteugel mee te sturen zodat je paard niet om je been wegvalt (of er doorheen valt). Zorg er dus voor dat je paard stelling krijgt door het hele lichaam en niet alleen de hals, zo leert je paard namelijk wanneer het moet ondertreden en dit helpt natuurlijk met de vwnw houding die je wil bereiken.

Meer advies ga ik je niet geven want ik ben absoluut geen expert!

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:42

Dank je wel voor het meedenken, we zijn op de goede weg denk ik. Voor haar is alles nieuw, ik beschouw haar als jong, onlangs beleerd paard, dus zo ga ik ook met haar om. Het is ontzettend leuk om haar vooruit te zien gaan.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:47

Ik snap je, ik heb precies in hetzelfde scenario gezeten en ben inmiddels wat stapjes op jullie vooruit. Je moet je ook zeker niet ontmoedigt voelen door mijn tip hoor!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:52

Lekker doorgaan! Over een half jaar zul je zien dat het alweer veel soepeler gaat.
Wat mij opvalt is dat je wat onrustig bent met de teugels. Bij elke keer lichtrijden komt er na een boogje en kort rukje. Heb je haar al eens met een losse contactteugel VWNW laten draven? Zodat je helemaal je eigen balans moet zoeken? Ook je paard moet dan 'op eigen benen' lopen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:55

Floortz schreef:
Lekker doorgaan! Over een half jaar zul je zien dat het alweer veel soepeler gaat.
Wat mij opvalt is dat je wat onrustig bent met de teugels. Bij elke keer lichtrijden komt er na een boogje en kort rukje. Heb je haar al eens met een losse contactteugel VWNW laten draven? Zodat je helemaal je eigen balans moet zoeken? Ook je paard moet dan 'op eigen benen' lopen.


+ Naar het bit reiken om verbinding te zoeken, tenzij het paard dit ontloopt door een onrustige hand bijvoorbeeld.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 22:17

Floortz schreef:
Lekker doorgaan! Over een half jaar zul je zien dat het alweer veel soepeler gaat.
Wat mij opvalt is dat je wat onrustig bent met de teugels. Bij elke keer lichtrijden komt er na een boogje en kort rukje. Heb je haar al eens met een losse contactteugel VWNW laten draven? Zodat je helemaal je eigen balans moet zoeken? Ook je paard moet dan 'op eigen benen' lopen.


Ja, deed ik juist de eerste 2 maanden. Ben juist onlangs begonnen met het oppakken van mn teugels. Ik zie wat je bedoelt, en ik voel het ook. Het lijkt er soms op dat ze begint los te laten, en dan ontstaat die boog, het is bij haar ook heel lastig om in te schatten welke teugellengte ik moet hanteren. Ik ben dus niet degene die onrustig is met mijn teugels; zij is dat...

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:21

Op welk moment dn ook; altijd de teugels op maat pakken. Als ze echt de teugels langer of korter maakt moet je er voor zorgen dat ze minder actief of juist actiever wordt (zodat ze meer of minder met haar hoofd zakt/hangt). Dat is haar schuld niet, zij zoekt ontspanning op en dat moet ze samen met jou doen, dus met verbinding. Als deze steeds wegvalt omdat zij rond wordt kan je haar via je beenhulpen meer of minder oprichten.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 22:45

Goeie, maar donders moeilijk, ik ga er meer aan werken!!

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:11

Ik zou losgooien van voor,en zelf blijven ademen.Ga eens kijken om nh grondwerk te leren,kan je paardje leren buigen en ontspannen zonder ruiter erop,en jij gezellig met je tinkie

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:12

Zolang je armen zo bewegen krijgt ze steeds rukjes in de mond en zal niet kunnen ontspannen. ;) Jouw zit is nog niet helemaal onafhankelijk, maar dat komt goed naarmate de km vorderen.
Ontspanning kost vertrouwen, tijd, veel km en meer tijd dan een paar maanden bij een jong paard.
http://www.klassiekpaardrijden.nl/237/v ... aarts.html

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:06

Ik vind het vooral heel fijn te zien dat het voorwaartse erop zit.
Veel mensen denken neerwaarts voorwaarts ipv andersom, nu kan je het voorwaartse opvangen. Er zijn al fijne tips gegeven! Ik vind het altijd fijn werken om de impuls die je naar voren vraagt iets op te vangen met je handen. Als je paard dan ook maar een millimeter meegeeft in je handen, dan geef jij ook ruimte terug. (Ik rijd nooit met veel contact maar daar verschilt western en dressuur denk ik ook te veel voor maar de basis is vrijwel het zelfde)

Lekker oefenen en denk ook eens aan grondwerk. Draaien om voorhand, draaien om achterhand, wijken, achterwaarts. Word de mijne heel soepel van :)

Enjoy!!!

Anoniem

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:13

Ik denk dat je paard ook wat overtollige kilos kwijt moet raken. Nu is het best een propje en dan is afbuigen minder makkelijk!
Verder veel figuren rijden en overdreven stelling vragen zodat je paard buigzamer word.

Anoniem

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:25

Je doet het hartstikke goed. Misschien helpt het nog om wat tempowisselingen te rijden. Ik denk ook dat het wat makkelijker wordt als ze flink wat kilo's kwijt is.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:29

Ik vind het paard zelf erg kort lopen. Het lijkt alsof ze de passen niet kan af maken. Beetje zere voeten of zelfs bevangen.

Heel wat kilo's minder en dan gaat ze zich wel beter voelen denk ik.
Verder kilometers blijven maken!

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:40

Lekker losgooien van voor, puur en alleen op het been en de zit rijden en vooral niets forceren van de voorkant. Ik longeer wel een met een elastiek zodat ze leren op een volte te ontspannen.

Als het kan zou ik zeker eens daarmee longeren. Als hij dan constante ontspanning pakt aan de longe met de stiek. Probeer dan met rijden op die volte eens wat stelling te vragen. Dat is makkelijker voor een jong of groen paard!

Kost wat tijd maar de mijne loopt nu werkelijk super.. Dus het loont wel! :D

Verder vind ik jou dus totaal niet onrustig in de handen, vind juist dat je echt zeer stil en voorzichtig zit.

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:43

Super dat je dit vraagt. Ik zie namelijk in het filmpje dat de beweging in haar rug minimaal is. Heb je wel eens naar haar spiergezondheid laten kijken? mogelijk zit er iets in haar rug waardoor ze niet helemaal kan ontspannen. Wanneer dit opgelost is kan je gericht aan werken naar de ontspanning en soepelheid.

Wat je zelf kan doen om te testen is even met een snoepje of peentje zijdelinks laten buigen. Een soepel paard zonder spierprobleem komen gemakkelijk tot de flanken

Succes ;)

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:53

Ik vind je rijstijl erg netjes, je lijkt het paard in ieder geval zeker niet in de weg te zitten. Je geeft zelf al aan dat je veel figuren rijdt en tempowisselingen maakt. Het eerste wat mij opvalt is dat je tinkie best wat te zwaar is, misschien zit dat ook in de weg? Het paard is medisch in orde, maar als je alles hebt geprobeert en het lijkt voor nu weinig op te lossen zou ik voor de zekerheid eens naar haar rug laten kijken door een osteopaat. Het lijkt alsof ze deze erg strak houdt. Dan weet je zeker of de spiergezonheid ook helemaal in orde is.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:45

Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik wel wat mee!
Ik ben het met jullie eens dat ze nog wat kilos kwijt kan. We zijn al lekker op weg.
Hieronder ter vergelijking 2 fotos
De bovenste op de dag van aankoop in mei 2016, en de onderste van 23 augustus.

Afbeelding
Afbeelding

Kilometers maken doen we ook veel buiten. Vanochtend nog een lekkere rit van 14 km.
Omdat we geen haast hebben, én ik het voor haar ook leuk wil houden, probeer ik alles af te wisselen. Ook grondwerk komt daarbij kijken. Volgende les word een longeerles, ook wel eens leuk voor de afwisseling.
Al met al probeer ik mijn 8-jarige te behandelen als een 4-jarige, want ze is tenslotte nog erg onervaren.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:50

O ja, wat betreft het spieren-dingetje; ik doe veel rek oefeningen zijwaarts en richting borst

Anoniem

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:14

Wauw, als ik naar de foto's kijk is er al heel wat vanaf! Goed hoor! Ze knapt er echt van op. Voor het mooie en voor makkelijk bewegen zou er nog wel wat af kunnen lijkt mij. Maar dan baseer ik me alleen op de foto's. Eigenlijk moet je voelen...

Leuk dat je alles zo afwisselt en ook fijne ritten rijdt. Dat paard heeft het goed voor elkaar bij je! Ik ben benieuwd hoe ze over een half jaar is!

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 18:55

Dank je wel! Ik doe mn uiterste best:-)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Tips gevraagd ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:29

Ik ga mee in de reacties van de andere bokkers.
Verder herken ik de manier wel van lopen wel van een friese merrie die ik een tijd gereden heb.
Ik heb heel veel gewerkt vanaf de grond. Veel longeren met dubbele lijnen op de lage stand en veel tempowisselingen. Hierdoor is ze echt veel beter gaan lopen dan dat ze deed.

en verder inderdaad veel figuren en voltes om haar buigbaar te maken