[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 17:33

Ik merk dat ik door alle gezondheidsproblemen bij Harvey nu wat ongeduldig wordt wat betreft onze 'training'. Iemand tips voor het maken van een stappenplan of een leidraad? Heb behoefte aan sturing om mijn hoofd wat rustiger te krijgen. Ik ga geen data vastleggen maar ik ben wel onze weg een beetje kwijt.

Wat zouden jullie in ons geval nu doen? Ik zou hem graag nog wat dingen leren voordat ik ga rijden (in vrijheid naast mij lopen ipv achter, in vrijheid halthouden op stem, aan de lijn naast of achter mij draven, en in vrijheid parkeren bij opstapblok), MAAR ik ben ons terrein ook wel zat, het is redelijk eenzijdig werken. Poetsen, longeren in de bak of vd in de bak en terug in de wei. Soms alleen poetsen en weer de wei in.

Ik zou graag ook leren longeren met twee lijnen om zijn spieren wat te kweken en ons bitloos hoofdstel uit te proberen.

Een wandeling buiten het terrein over de afgelegen weg gaat helaas nu nog niet, pas vanaf half september. Mijn peuterdochter is namelijk elke dag mee naar stal vanwege de zomervakantie en mijn man is in het buitenland. Ken hier nog geen oppas en ook geen naaste vrienden. Dus, de komende tijd, nu hij weer ijzers heeft... Wat zouden jullie doen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:26

Bij mij is het stappenplan voor rijden altijd loswerken -> grondwerk -> dubbele lange lijnen (systeem van Emiel Voest). Aan de lange lijnen kun je al veel oefenen; sturen, stemcommando's, balans etc.

Yentaah

Berichten: 1138
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:01

Als je de oefeningen in de bak goed gaan, zou je het ook eens in de wei kunnen proberen. Zo kan je gelijk oefenen dat hij op elk terrein en met welke omgeving dan ook zijn aandacht bij jou houdt. In de wei zijn ze natuurlijk sneller afgeleid met alle andere paarden dan alleen in de bak

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:05

Hoi ts.
Wat ik als eerst wilde zeggen: jij bent echt een paardenvrouw naar m'n hart!
Het is zo fijn om te lezen hoe begaan jij met je paard bent, hoe je alles probeert te doen om het hem zo fijn en makkelijk mogelijk te maken. Chapeau! Vind ik echt heel fijn om te lezen!

Verder wil ik je veel succes wensen met zijn "gesukkel". Hoop dat zijn hoeven met de lijmijzers wat rust krijgen en hij in ieder geval even met wat minder pijn rondloopt.
Nogmaals: goed bezig en de liefde voor je paard spat echt uit alles wat je hier post. Ik ga zeker volgen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 22:06

Ivy_ schreef:
Hoi ts.
Wat ik als eerst wilde zeggen: jij bent echt een paardenvrouw naar m'n hart!
Het is zo fijn om te lezen hoe begaan jij met je paard bent, hoe je alles probeert te doen om het hem zo fijn en makkelijk mogelijk te maken. Chapeau! Vind ik echt heel fijn om te lezen!

Verder wil ik je veel succes wensen met zijn "gesukkel". Hoop dat zijn hoeven met de lijmijzers wat rust krijgen en hij in ieder geval even met wat minder pijn rondloopt.
Nogmaals: goed bezig en de liefde voor je paard spat echt uit alles wat je hier post. Ik ga zeker volgen!


Jeetje Ivy, ik moest best wel een beetje blozen, dank je wel zeg :o Wat ontzettend lief, en fijn om te horen! Dat maakt een onzeker persoon zoals ikzelf wel wat zekerder :D.

Leuk dat je volgt! Gezellig *\o/*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 22:56

Als eerste een vergelijksfoto!
Boven: vandaag (geen zonlicht). Onder: maand geleden (zonlicht).
Weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, maar wilde het jullie toch laten zien!

Afbeelding

GRAS!
Harvey was wat levendiger vandaag, he he. Niet gestressed, maar gewoon vrolijker en wakkerder. Hij liep lekker mee over het pad naar stal, geen gedoe met op het randje gras lopen, stil staan, etc. Wel gezeur met gras graaien tijdens het lopen, daar moeten we even aan gaan werken :Y) Hij liep zowat mij en mijn dochtertje omver! Op die momenten komt mijn boerenverstand naar boven hoor, en krijgt 'ie een duw, een schreeuw en een knal met het halstertouw ~~}> ... Hij is wel lekker nuchter, gelijk hoofdje weer laag met zijn neus bij mijn buik en oren op mij gericht, en hij wachtte heel geduldig tot mijn preek voorbij was :'). Toen draaide ik me terug om naar mijn dochter, en RATS, toen had hij gras aan de andere kant te pakken :)* daar stonden wij namelijk niet in de weg haha. Oefenen dus. Normaal en gewoon lopen. Eten doen we in stal en in de wei, verder niet :list:

Eenmaal op stal lekker aan de hooi, dochterlief in de auto met ipad, en ik lekker aan de poets. Heb de tijd genomen, konden we allebei even lekker chillen. Tijdens het poetsen ga ik altijd automatisch bedenken wat we gaan doen, omdat ik dan ondertussen onze stemmingen gevoeld heb. Ik 'voelde' dat een simpele longeersessie wel zou gaan werken, en ook handig zou zijn om te kijken hoe de ijzertjes bevallen.

Dochterlief daarna in de buggy bij de ingang van de bak en aan de slag!

Longeren
Gelijk op de volte gezet, en in stap liep hij meteen al een stuk ruimer dan op het filmpje vorige week. Op het filmpje liep hij al niet heel erg verkeerd, en de stap van vandaag zag er dan ook echt heel prettig uit. Krijg steeds meer behoefte om op te stijgen :j .

In draf met het commando duurde weer even, net als op het filmpje, maar de draf zelf was ZO GOED! Hij liep minder stijf, ruimer, in takt en ook een mooi tempo! Harvey is er eentje die van nature hoog opgooit, dat ziet er met longeren echt leuk uit. Groot verschil dus met ijzerloos. Ook liep hij in een keurig rondje om mij heen, zonder al te veel uit elkaar te vallen en touw te trekken. Ik liep amper mee, ik draaide alleen maar om mijn eigen as. Gebeurt ook zelden! Daarna weer stap, langzamer gaan wilt hij wel dus dat commando is amper nodig, en toen een tweede draf. Hij draafde nu wel gelijk aan. Wel was de draf iets minder netjes als de eerste ronde. Minder balans en geen takt want niet alle stappen waren evenredig. Wel een paar keer zijn nek naar beneden gestrekt.

Op de andere hand (rechtsom) ging de draf ook iets minder, waardoor ik er een zweepje bij moest pakken. Op die hand heeft hij namelijk de neiging af te snijden in één bocht en af te remmen in draf in een andere bocht. Dat is dus duidelijk zijn zwakke hand. Hier ook geen takt, tempoverlies, nek hoger, touwtrekken etc. Op het einde kwam zelfs een klein kreupelloopje erbij, dat hij met zijn hoofd van boven naar beneden beweegt.

Geen conditie
Ik heb het hier over 15 minuten longeren inclusief instappen en uitstappen. Dus tweemaal draf op de linkerhand en eenmaal draf op de rechterhand. En meneer was daarna kapot moe! Hij stond diep te ademen in mijn trui, met bijna dichte ogen en hangende nek en hangende oren, toen ik hem aan het belonen was. Geen conditie dus :+ . Dat is vast de reden dat de eerste drafronde zo goed ging en de rest daarna minder werd. In combinatie met zijn nieuwe voeten uiteraard.

Naast mij blijven staan en lopen
Om nog wat verder uit te stappen heb ik hem gevraagd naast mij mee te lopen. Maar dát was moeilijk := .
Ik moest hem echt een beetje aanmoedigen met tongklikken en mijn hand onderaan het halster die hem 'meetrok'. De gehele weg dat hij, heel langzaam, met zijn hoofd bij mijn schouder liep, heb ik hem uitvoerig met stem beloond. Daarna op commando HO halthouden, weer uitvoerig belonen, en weer stappen. Als ik dus begin met lopen begint hij pas met lopen als hij ruimte heeft, dus als ik voor hem ben. Maar nu moest hij tegelijk met mij beginnen met lopen. Hij had weer wat aanmoediging nodig, maar hij begon het te snappen. Dit stappen en HO hebben we twee rondjes gedaan en daarna nog het longeertouw over zijn lijf gedrapeerd ter voorbereiding van dubbele lijnen werk. Ik stond ter hoogte van zijn buik en billen om die lijn erover te leggen, maar Harvey vind het toch een beetje gek als ik daar sta (de lijn niet) dus hij liep steeds rustig naar achteren zodat hij iedere keer toch met zijn hoofd bij mijn buik eindigde. Weet iemand wat hij hiermee bedoeld? Door middel van het woordje HO probeerde ik hem dus te laten stil staan zodat IKZELF naar zijn torso kon bewegen, zonder hem. Dat lukte, maar niet van harte :(:) . Ben dus erg nieuwsgierig naar de reden van dit. Is hij meer op zijn gemak als ik voor hem ben, in plaats van naast hem, en waar ligt dit dan aan?

Hij leeft!
Op de weg van de bak naar de stal schrok hij waardoor hij vooruit schoot (mijn dochter deed iets in haar buggy achter ons), in de stal schrok hij van iets, en op weg naar de wei schrok hij van het plotselinge geluid van een quad. Alle keren bleef het bij een sprong omhoog/vooruit en daarna was hij weer de rust zelve.
Dit bedoelde ik dus met 'wat levendiger' :D. Omdat ik hem nu steeds beter ken ben ik ook rustiger als hij schrikt. Ja, ik schrik in eerste instantie ook maar ben ook weer snel normaal, net als hij. Voorheen bleef ik wat gespannen. Mijn merrie vroeger bleef dan ALTIJD gespannen, ook al het iets heel kleins was, die kreeg ik er gewoon niet meer uit. Waardoor ik ook onrustig bleef. Dit was de voornaamste reden waarom ik géén merrie meer wilde :=

En zo kijkt hij mij na als ik hem weer in de wei heb gezet :evaw:
Afbeelding

Nieuwe voetjes én langere manen
Afbeelding

Leo

Berichten: 50191
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:24

Fijn dat het met zijn nieuwe ijzers al weer beter lijkt te gaan Wat fijn dat je hem zo de tijd geeft te acclimatiseren en goed naar hem blijft kijken. :j

Over het halthouden op afstand, als je met hem loswerkt: daar liep ik ook tegenaan, dat hij gewoon door bleef lopen. Ik heb toen geleerd tijdens mijn lessen: altijd dezelfde afstand aan te houden tussen mij en het paard, en de 'drijvende' positie vlak achter de schouder aan te houden, waarbij mijn tenen in de looprichting wijzen.
Om hem halt te laten houden, neem ik een paaltje van de omheining in gedachten als leidraad waar ik hem stil wil hebben. Daar kijk ik naar, richt mijn tenen en romp richting dat paaltje en zorg dat ik vóór de schouder kom (wel op dezelfde afstand van het paard als tijdens het lopen. In het begin lukte dit mij overigens niet zonder één of meerdere stappen naar hem toe te komen. Dit is gaandeweg steeds beter gegaan). Vanuit die positie 'blok' ik hem fysiek, maar op afstand. Dat combineer ik met uitademen, "Ho" en zorgen dat mijn energie / spanning ook laag is. En als hij daadwerkelijk stilstaat uiteraard belonen.
Ik vond het ook een heel lastig stukje, maar met veel oefening is het wel gelukt. Inmiddels zelf uitgebreid naar halthouden vanuit draf etc. Die van mij heeft de neiging zodra ik maar een lichte beweging weer naar de drijvende positie maak, weer te gaan lopen (hij is erg gevoelig op lichaam). Daar ben ik nu mee bezig, om het weer een combinatie van lichaamspositie maar ook gebaar (drijvende hand iets optillen, leidende hand in de looprichting bewegen) en stemcommanda "walk" (Of bijv. "jog" ) te geven.

Verder, nog een keer benadrukken dat je super bezig bent +:)+
Wel lastig inderdaad om leuke dingen te zoeken om mee te trainen in de tussentijd. Misschien nog wat verder in basis grondwerk aan de hand? Zoals buigen, stelling nemen etc.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:18

Leo schreef:
Fijn dat het met zijn nieuwe ijzers al weer beter lijkt te gaan Wat fijn dat je hem zo de tijd geeft te acclimatiseren en goed naar hem blijft kijken. :j

Over het halthouden op afstand, als je met hem loswerkt: daar liep ik ook tegenaan, dat hij gewoon door bleef lopen. Ik heb toen geleerd tijdens mijn lessen: altijd dezelfde afstand aan te houden tussen mij en het paard, en de 'drijvende' positie vlak achter de schouder aan te houden, waarbij mijn tenen in de looprichting wijzen.
Om hem halt te laten houden, neem ik een paaltje van de omheining in gedachten als leidraad waar ik hem stil wil hebben. Daar kijk ik naar, richt mijn tenen en romp richting dat paaltje en zorg dat ik vóór de schouder kom (wel op dezelfde afstand van het paard als tijdens het lopen. In het begin lukte dit mij overigens niet zonder één of meerdere stappen naar hem toe te komen. Dit is gaandeweg steeds beter gegaan). Vanuit die positie 'blok' ik hem fysiek, maar op afstand. Dat combineer ik met uitademen, "Ho" en zorgen dat mijn energie / spanning ook laag is. En als hij daadwerkelijk stilstaat uiteraard belonen.
Ik vond het ook een heel lastig stukje, maar met veel oefening is het wel gelukt. Inmiddels zelf uitgebreid naar halthouden vanuit draf etc. Die van mij heeft de neiging zodra ik maar een lichte beweging weer naar de drijvende positie maak, weer te gaan lopen (hij is erg gevoelig op lichaam). Daar ben ik nu mee bezig, om het weer een combinatie van lichaamspositie maar ook gebaar (drijvende hand iets optillen, leidende hand in de looprichting bewegen) en stemcommanda "walk" (Of bijv. "jog" ) te geven.

Verder, nog een keer benadrukken dat je super bezig bent +:)+
Wel lastig inderdaad om leuke dingen te zoeken om mee te trainen in de tussentijd. Misschien nog wat verder in basis grondwerk aan de hand? Zoals buigen, stelling nemen etc.


Bedankt voor je tips Leo! Harvey is ook heel gevoelig op lichaamsstaal in de bak dus als we veel oefenen gaat dit vast ook lukken. Als ik hem 'blok' heeft hij nu nog de neiging gelijk om/weg te draaien om dan maar de andere kant op te lopen, dus ik moet denk ik iets subtieled gaan worden :'). Energie naar een paaltje sturen, hoe gek dat ook klinkt, vind ik een goeie tip, dank je wel!

Ik ga inderdaad wat meer handwerk doen maar heb ook het idee gekregen om zo'n grote speelbal te kopen. Lekker spelen voor de afwisseling!

Nog twee / tweehalve weken, dan is pre-school weer begonnen en kan ik elke ochtend alleen naar stal en samen wandelend de omgeving gaan verkennen. Zin in!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:24

Vandaag niks gedaan met Harf, alleen gepoetst en been gekoeld. Tijdens het poetsen stikte hij weer een beetje in zijn hooi dus het hooinet heeft nog steeds te grote mazen. Kleinere wil ik niet want dan wordt hij nog geirriteerder daarvan. Dus........ woensdag komt de tandarts :D!!! Als we dan toch bezig zijn, dan maar alles even nakijken.

Geoefend met gewoon lopen van en naar de wei, hij liep met wat aanmoeding netjes naast mij op midden van het pad. Geen gras onderweg gegeten, yay :') moet hem dus wel echt bij me houden.

Nog wat plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 19:08

Harvey was vandaag lekker explosief, waarschijnlijk vanwege de wind maar ook omdat hij mij hoorde niezen zonder dat hij wist dat ik er was (hij stond in de wei). De hele route van wei richting stal keek hij om zich heen alsof er monsters in de struiken zaten :').

Amper gepoetst want hij stond op het punt om te ontploffen, hij was heel erg afgeleid en stond onrustig hooi te eten. En maar om zich heen kijken met de nek zo hoog als een giraf.

De eerste tien minuten aan de longe in de bak is dan ook niet om over naar huis te schrijven :+. Hij schrok van alles, rennen met kop omhoog, probeerde te draaien maar dit lukte niet en ging daardoor achteruit, en heeft een paar rondjes zelfs luid hinnikend rond gedraafd. NIET de Harvey die ik tot nu toe kende :'). Ik heb hem zijn gang laten gaan maar na een poosje ging hem begeleiden. Als hij in stap schrok en aandraafde moest hij wel door blijven draven en pas weer stappen op mijn commando. Ik merkte dat hij hierdoor steeds meer op mij begon te letten en de spanning zakte snel. Hij ging op de eerste keer na ook keurig weer terug naar stap, aandraven ging vandaag ook gemakkelijk op commando (tja, hij was wakker haha!)

Vond het wel mooi om te zien, hij liep te swingen op zijn benen, gebruikte zijn nekspieren ook eens voor de verandering. Wel allemaal onder gestressde omstandigheden maar toch leuk om te zien. Ik ben ook blij dat hij redelijk snel weer normaal werd. Niet 100% want de wind bleef dus af en toe schrok hij van de ruis in de bosjes, maar de achterlijkheid was echt snel weg! En het zijn allemaal dingen waar hij met de tijd aan leert wennen want ons eiland staat bekend om de wind in de winterperiode :j.

Maarrrr.
Omdat hij het met longeren inmiddels netjes doet, wil ik graag gaan beginnen met de volgende stap: bijzetten. Dan kan hij wat spiertjes kan kweken zodat hij mij tzt beter kan (ver)dragen.

Heb een simpel dun lang touwtje van BR gekocht, met haakjes. Iemand tips voor correct gebruik, zie topic:
[TVG] Hulp nodig bij gebruik bijzettouw

Afbeelding

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:53

Klinkt alsof je hem prima hebt begeleid tijdens zijn spanning.. goed zo! Over de touwtjes durf ik niets te zeggen haha.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 17:52

Tandarts is geweest en we hadden een doorbraak! Er zat iets te knellen en goed vast tussen twee tanden in, waarschijnlijk een oud stukje afgebroken tand. Die is eruit! En ook had hij scherpe lange randen op de voorste tanden wat met bitrijden problemen zou kunnen geven, maar alles is nu mooi rond en gelijk gemaakt en het knellende stukje is eruit gewrikt *\o/*

Afbeelding

Toen hij klaar was zag hij er zo opgelucht uit! Hij heeft de tandarts een paar keer strak aangekeken met oortjes naar voren, en mij ook, echt zo van "hehe, dank je!!". Gelijk aan het eten geslagen, lekker wakker, soms wat wandelen in zijn stal (meestal staat ie daar als een halve dooie terwijl zijn stal vet groot is), en gewoon happy. Op weg naar de wei lekker voorwaarts en in de wei heeft 'ie een klein stukje gedraafd toen zijn halster af kwam. Doet ie ook nooit!

Afbeelding


Nu op naar de volgende probleemoplossing: de vleeswond op zijn been. Ik heb vandaag honingzalf van MediHOney besteld en dat kan ik morgen bij de apotheek ophalen _/-\o_
Gister zag de wond er zo uit. Vandaag is er deels een zwarte korst bijgekomen.

Afbeelding

Yentaah

Berichten: 1138
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:57

Wat fijn!! Alleen dan weer jammer van dat wondje, maar ach, dat komt wel weer goed

Leo

Berichten: 50191
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:59

Wat goed dat hij zich weer zo fijn voelde na de tandarts behandeling!! +:)+ klinkt absoluut als een doorbraak!


Hier positieve ervaringen met Honingzalf, gaat vast prima helpen :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:57

Ik denk dat je hem in de wind-schrik ook goed begeleid hebt; juist even aan het werk zetten helpt vaak :j
Wat kan zo'n tandartsbehandeling een opluchting zijn soms.

Van touwtjes heb ik geen verstand; ik gebruik het liefst dubbele lange lijnen, zodat ik zelf invloed heb zonder steeds het paard naar het midden te hoeven halen om de boel te verstellen. Ook kan ik direct belonen met heeeele lange lijnen, of juist iets corrigeren.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:09

Hilary schreef:
Ik denk dat je hem in de wind-schrik ook goed begeleid hebt; juist even aan het werk zetten helpt vaak :j
Wat kan zo'n tandartsbehandeling een opluchting zijn soms.

Van touwtjes heb ik geen verstand; ik gebruik het liefst dubbele lange lijnen, zodat ik zelf invloed heb zonder steeds het paard naar het midden te hoeven halen om de boel te verstellen. Ook kan ik direct belonen met heeeele lange lijnen, of juist iets corrigeren.


Ja lange lijnen! Lijkt mij ook fijner. Hier heb ik alleen ook geen ervaring mee maar ben ons wel al aan het voorbereiden. Heb zojuist een afspraak gemaakt met een longeer-instructeur, die komt over twee weken mij en Harvey eens bekijken/begeleiden en de eerste les is gratis *\o/*

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:13

Jeetje wat een pech allemaal. Heb niet alles gelezen was nogal veel na mijn vakantie. Maar ik zag dat er weinig tips waren gegeven om met zijn schrikkerige momenten om te gaan. Dat hij dan bij jou wil staan en jij dat eigenlijk niet fijn vind. Ik heb een tijd terug met een fries mogen "spelen" (of werken hoe je het ook noemt) en die was extreem schrikkerig, een en al spanning. Kroop het liefst helemaal in mij maar daar voelde ik mij natuurlijk niet veilig bij. Wat ik toen deed (op aanraden van lesgeefster) is mijn hand op zijn schouder ofzo leggen, zodat als hij aan de kant springt je aan de kant geduwd wordt. verder is het voor Harvey wel fijn om te leren hoe hij zelf met die spanning om kan gaan en zelfzekerder wordt :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 13:22

xxdomiixx schreef:
Jeetje wat een pech allemaal. Heb niet alles gelezen was nogal veel na mijn vakantie. Maar ik zag dat er weinig tips waren gegeven om met zijn schrikkerige momenten om te gaan. Dat hij dan bij jou wil staan en jij dat eigenlijk niet fijn vind. Ik heb een tijd terug met een fries mogen "spelen" (of werken hoe je het ook noemt) en die was extreem schrikkerig, een en al spanning. Kroop het liefst helemaal in mij maar daar voelde ik mij natuurlijk niet veilig bij. Wat ik toen deed (op aanraden van lesgeefster) is mijn hand op zijn schouder ofzo leggen, zodat als hij aan de kant springt je aan de kant geduwd wordt. verder is het voor Harvey wel fijn om te leren hoe hij zelf met die spanning om kan gaan en zelfzekerder wordt :)


Klopt! En ik houd hem nu inderdaad op afstand met mijn hand op zijn schouder of nek, ligt eraan waar ik makkelijker bij kan. Als we stil staan en hij staat te dichtbij (op zijn inititief), dan zet ik hem met 'back' achteruit.

Van de week was hij dus een bommetje in de bak met longeren (harde wind) en iedere x als hij braaf langs de enge struik liep waar die de eerste keer van schrok (de keren daarop kijken met en boogje), dan zei ik niks. Ik had het idee dat het een dingetje zou worden als ik actief met hem en de struik zou gaan werken dus liet hem het zelf uitvogelen, ik keek alleen maar toe :j hij moet het ook echt zelf doen. Maar ik vind het wel zo eerlijk om hem eerst te begeleiden bij enge dingen als hij het moeilijk vind. Daarna "push" ik hem indien nodig wel, het is ook geen baby ;) tenzij het zelf prima doet na de eerste poging.

Wel lastig vind ik de momenten waarbij hij van iets onverwachts schrikt. Hij reageert alsof hij een stroomschok krijgt weet je wel? Zo'n klein sprongetje de lucht in of naar voren. Daarna is hij weer kalm. Wat moet ik daar dan mee? Ik zie die momenten zelf ook niet aankomen natuurlijk. Van de week zat mijn dochter in de buggy bij de bak en liet iets vallen. Op dat moment stond Harvey met zijn kont naar haar toe dus zag niet heel goed wat er gebeurde. Daar schrok hij wel echt van...

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:05

Geen aandacht aan schenken (aan het enge) kan soms inderdaad de beste oplossing, net als met bakranden die eng zijn. Doe gewoon je ding en oeps in een keer rijd je daar in de hoek en weer er uit, no big deal dan. Dat sprongetje de lucht in herken ik van mijn paard ook die springt vaak naar de zijkant dan, tegenwoordig helaas vaker dat hij er echt vandoor gaat maar dan is er ook echt iets wat op hem af kwam (hond uit de bosjes ofzo). Als hij zo een sprongetje maakt en direct stil staat, blijven we gewoon staan, als het lukt de handeling waar hij van schrok te herhalen dan doe ik dat of laat ik dat doen net zolang tot hij er niet meer van schrikt of gewoon ontspant. Liefst dat hij de ontspanning gaat opzoeken bij enge dingen en dat het dan weg genomen of gestopt wordt maar soms is ontspanning nog te ver. Ik zou in ieder geval zijn neus daar houden waar hij van schrok dat helpt bij ons met rijden heel erg omdat hij dan kan zien wat t was. En daar kan je dan weer nieuwsgierigheid uit lokken naar wat t was.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 18:32

Even een mooi plaatje van het longeren vandaag: mijn nieuwe zadel!
Nouja, niet nieuw, ik heb een nieuwe Ghost zitting, maar de basis had ik al :D

Afbeelding

Ik vond 'm niet zo geweldig liggen vandaag, hij schoof steeds naar achter, maar dat heb ik op het boomloze topic al gevraagd. Als iemand hier nog tips heeft, graag :).

En dan dit. Hij doet dit iedere keer tijdens zijn emmertje met krachtvoer (deels bietenpulp met balancer en wortels erdoor). Doet hij dit uit ongeduld, en soort schrapen? Of komt er tijdens dit eten teveel gewicht op zijn voorbenen en heeft hij last van zijn voorste hoeven? Want zijn voorste hoeven waren een issue de afgelopen weken (zie eerder topic)... Iemand ervaring hiermee?


Leo

Berichten: 50191
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:51

Hmm ik heb er nier veel verstand van :o maar mijn eerste gedachte is wel ontlasten. Zeker omdat hij ze zo afwisselt. Doet hij het ook als de emmer hoger is, bijvoorbeeld als jij die vasthoudt? (Bij wijze van proef).

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 18:59

Leo schreef:
Hmm ik heb er nier veel verstand van :o maar mijn eerste gedachte is wel ontlasten. Zeker omdat hij ze zo afwisselt. Doet hij het ook als de emmer hoger is, bijvoorbeeld als jij die vasthoudt? (Bij wijze van proef).


Ja heb ik getest! Maar dan heb ik het volgende twijfgeval:
- de emmer is stil als ik 'm vasthoud waardoor hij beter kan eten en niet meer ongeduldig hoeft te zijn. Als hij op de grond eet schuift hij de emmer overal naartoe, want het is nogal een slap lichtgewicht ding.
- of inderdaad, zijn benen voelen minder belast...

Dus nog niet echt een duidelijk antwoord in mijn ogen :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:31

Dan kun je nog twee dingen proberen:
- zelf vasthouden op hoogte en beweging na-apen van het bakje op de grond
- zelf vasthouden terwijl het bakje op de grond staat

MaritB

Berichten: 8644
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:35

Mijn vorige paard deed dit ook wel eens, denk ongeduldig. Maar die zwaaide meer met been.

Bij hem lijkt het wel op ontlasten van been, hij tilt alleen op en zwaait er niet mee.

Fijn dat de tandarts hem kon helpen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 15:54

Heb net met de hoefsmid overlegd wat betreft het optillen van zijn been met eten, maar grote kans dat het ongeduld is zegt hij. Zijn paard doet dit ook.
Heb ook zijn emmer geprobeerd vast te houden op de grond, maar dit lukte niet erg want Harvey was erg wild met eten, hij slobberde mijn handen helemaal onder :') hij tilde zijn been minder lang en vaak op dan gister dus dat scheelt. Toen ik de emmer optilde en steviger vast had ging het stukken beter.

Vleeswond heelt goed. Smeer er nu MediHoney omheen
Afbeelding

En iemand ervaring met bobbels op de ruggegraat :+?
Afbeelding

O, nog iets heel leuks: Harvey is eindelijk 100% van mij *\%/*
Ik betaalde hem maandelijks af, in vier maanden tijd. En vanmorgen heb ik de laatste betaling gedaan en zijn paspoort ontvangen *\%/* Voelt toch wel anders haha <3 Ik was ook best nieuwsgierig naar zijn stamboom, die is als volgt: zijn vader is Sagacity (highest honor x saganeca) en zijn moeder Vettorina (vettori x last mecene). Hij komt uit Frankrijk: "Stud book cheval de Pur Sang"