[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:17

Ook heb ik nieuw voer gekocht:

- Baileys Keep Calm brokjes op basis van bietenpulp, magnesium en soya (moet geweekt worden met koud water). Hier ga ik hem een halve schep van geven, veel minder dan de voorgeschreven hoeveelheid (2,5 kg voor paarden op rust van 500kg :? )
- Ultimate Balancer voor de nodige vitamine en mineralen, deze bevat ook biotine en andere hoefverzorgende ingredienten. Hier krijgt hij maar de helft van omdat het in ons geval een topping is en geen volledig voer.
- Zeewier pure poeder voor hoefverbetering

Anoniem

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:31

Oei, hij loopt inderdaad wel heel erg slecht op het harde. :(:)
Kun je niet iets van vilt of foam onderin de hoefschoenen leggen voor hem? Dan voelt het namelijk alsof hij op het zachte loopt, want in de bak stapt hij redelijk normaal. De draf is wel heel kort en pijnlijk, alsof hij of aan allevier de hoeven pijn heeft of compleet vastzit in zijn rug (of allebei, maar we gaan nu maar even van de hoeven uit).
Ik zou ook zeker de Huffestiger voor hem kopen. Hij heeft namelijk 0 hoefwand om op te staan en zijn zool zal te doen en dus overgevoelig zijn; met de hoof hardener maak je alles wat je ermee insmeert keihard, vandaar ook dat de hoeven erna veel hoger en harder klinken.
Je mag het dan ook maar maximaal 1x per 3 a 4 dagen gebruiken, anders wordt de hoef té hard.
Als hij zo slecht loopt en de wei is ook onregelmatig dan zal hij ook niet zo makkelijk bij de andere paarden uit de buurt kunnen komen als die hem aanvallen (als spel of voor de menens). Kun je heb niet een tijdje apart zetten tot hij weer normaal kan bewegen?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:47

xyzutu2 schreef:
Oei, hij loopt inderdaad wel heel erg slecht op het harde. :(:)
Kun je niet iets van vilt of foam onderin de hoefschoenen leggen voor hem? Dan voelt het namelijk alsof hij op het zachte loopt, want in de bak stapt hij redelijk normaal. De draf is wel heel kort en pijnlijk, alsof hij of aan allevier de hoeven pijn heeft of compleet vastzit in zijn rug (of allebei, maar we gaan nu maar even van de hoeven uit).
Ik zou ook zeker de Huffestiger voor hem kopen. Hij heeft namelijk 0 hoefwand om op te staan en zijn zool zal te doen en dus overgevoelig zijn; met de hoof hardener maak je alles wat je ermee insmeert keihard, vandaar ook dat de hoeven erna veel hoger en harder klinken.
Je mag het dan ook maar maximaal 1x per 3 a 4 dagen gebruiken, anders wordt de hoef té hard.
Als hij zo slecht loopt en de wei is ook onregelmatig dan zal hij ook niet zo makkelijk bij de andere paarden uit de buurt kunnen komen als die hem aanvallen (als spel of voor de menens). Kun je heb niet een tijdje apart zetten tot hij weer normaal kan bewegen?


Ja hé, echt zielig...
Ik heb even geen vilt of pads bij de hand, maar het is nog maar voor twee dagen ongeveer. De smid kan hopelijk woensdag de lijmijzers eronder zetten! Misschien kan ik met een stuk fleece van een oude deken uit de voeten (ha.ha.)

Ik heb het vermoeden dat hij door de gevoeligheid van zijn voorhoeven zijn rug inderdaad heeft vastgezet. Want hij houd zijn staart ineens verkrampt in een boogje, die hangt niet meer ontspannen langs zijn billen. Ook met stilstaan tijdens poetsbeurt hangt zijn staat erbij alsof hij bijna moet poepen...

En ik dacht inderdaad ook aan zijn wei situatie, hij is de zwakste schakel in de kudde dus wegkomen zal nu zeker lastig zijn. Als het lukt ga ik zometeen nog naar stal om te kijken wat ik vannacht voor Harvey kan betekenen (manlief is er niet, dochter ligt op bed, vooralsnog geen buren, familie of vrienden die kunnen oppassen). Misschien maar gewoon op stal vannacht (tenzij hij alleen binnen staat, dat vind ik dan ook weer sneu), of anders vanaf morgenochtend in een andere wei bij 1 pony ruin, die hopelijk liever is voor hem...

Ben bang dat na dit gedoe ik ook nog de osteopaat of fysio kan gaan bellen |o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 21:14

Wat leuker nieuws: mijn op maat gemaakte zadelhoes is binnen *\o/*
Eronder zit mijn Ghost Quevis, die by the way, een nieuwe zitting heeft! Die foto komt later wel een keer :')

Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:52

Ik vind het echt de leukste zadelhoes ooit! Geweldig stofje. :j

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:49

Ach arme, hij ziet er inderdaad zielig uit en loopt erg kort zeg. Hopelijk gaat het met die plakijzers snel beter!

woepsie90 schreef:
Ook heb ik nieuw voer gekocht:

- Baileys Keep Calm brokjes op basis van bietenpulp, magnesium en soya (moet geweekt worden met koud water). Hier ga ik hem een halve schep van geven, veel minder dan de voorgeschreven hoeveelheid (2,5 kg voor paarden op rust van 500kg :? )
- Ultimate Balancer voor de nodige vitamine en mineralen, deze bevat ook biotine en andere hoefverzorgende ingredienten. Hier krijgt hij maar de helft van omdat het in ons geval een topping is en geen volledig voer.
- Zeewier pure poeder voor hoefverbetering


:D

Bedenk dat fabrikanten altijd wat ruim voorschrijven. Ben erg benieuwd hoe de Keep calm in de praktijk bevalt, lijkt mij een interessant product ook voor senioren die moeilijk op gewicht te houden zijn.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:16

In stap vindt ik hem niet eens zo raar lopen. Kan misschien iets ruimer, maar niet extreem. In draf houdt hij zich heel kort en zie ik een hele strakke bovenlijn. Als ik de foto's van de hoeven zie, heeft hij en geen sterke hoefwand, maar vindt ik ook zijn straal niet zo fijn eruit zien. Lijkt wel of hij op zijn tenen loopt in plaats van op de ballen. Maar dat vindt ik van een foto lastig te zien.

Persoonlijk zou ik er een chiropractor bij halen, maar weet niet of dat makkelijk is bij jou.
Wat betreft het eten, is zijn gebit gecheckt? Het klinkt bij mij als dat hij haken heeft en daardoor niet makkelijk kan kauwen en dus zich verslikt.

Ik blijf het een ontzettend gaaf paard vinden, jullie hebben nu alleen even wat pech.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:39

sanne1992 schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat elk paard zonder ijzers moet kunnen, ook een draver.


Paard in dit topic is een Engels volbloed en geen draver :) Dat zijn twee verschillende rassen met verschillende doelen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 13:45

Vandaag een hooinet met kleinere gaten opgehangen en geen gestik gezien! Hehe, in ieder geval een probleem minder :'). Ook zijn staart hing weer normaal. De stal uitkomen (zoals op filmpje van gister) ging vandaag net zo vreselijk, maar het gewone lopen is al iets beter en steviger. Hebben vanmorgen wat rondjes over de parkeerplaats van asfalt gestapt, met zijn hoefschoenen aan. Doorstappen was in het begin lastig maar uiteindelijk heeft hij een heel rondje stevig doorgelopen. Joepie. Nog een standfoto van vandaag (Nekspieren? Waar?):

Afbeelding

Nog geen lijmijzers vandaag trouwens. Heb wel al Karl Huffestiger (ofzoiets, hoof hardener in het Engels) besteld en hij heeft zijn eerste portie van het nieuwe voer op. Niet zoveel als hij zou moeten want hij moet eerst wennen natuurlijk.

Hij staat nu weer in zijn natte weide zonder hoefschoenen met regendeken op. Ik heb hem net zien rennen, wat stijf maar wel snel. Dus geen problemen daar!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:04

sanne1992 schreef:
In stap vindt ik hem niet eens zo raar lopen. Kan misschien iets ruimer, maar niet extreem. In draf houdt hij zich heel kort en zie ik een hele strakke bovenlijn. Als ik de foto's van de hoeven zie, heeft hij en geen sterke hoefwand, maar vindt ik ook zijn straal niet zo fijn eruit zien. Lijkt wel of hij op zijn tenen loopt in plaats van op de ballen. Maar dat vindt ik van een foto lastig te zien.

Persoonlijk zou ik er een chiropractor bij halen, maar weet niet of dat makkelijk is bij jou.
Wat betreft het eten, is zijn gebit gecheckt? Het klinkt bij mij als dat hij haken heeft en daardoor niet makkelijk kan kauwen en dus zich verslikt.

Ik blijf het een ontzettend gaaf paard vinden, jullie hebben nu alleen even wat pech.


Compleet met je eens!! Stap vond ik ook niet eens zo erg eruit zien. Draf kort en ik denk dat er inderdaad iemand naar zijn rug moet kijken zodra het hoefverhaal wat minder op de voorgrond is. En ook wat betreft de straal, die vind ik erg opvallen

Ben het alleen niet helemaal eens met de tandenopmerking. Niet omdat ik het tegendeel kan bewijzen maar omdat een andere verklaring logischer vindt, gezien de omstandigheden van afgelopen twee dagen. Heel veel regen 's nachts, hij heeft daardoor minder gegeten en toen ik hem naar stal haalde in de ochtend voor een poetsbeurt viel hij zijn hooi aan. Op onze andere stal at hij amper hooi (stond ie 's nachts binnen) en gister was zijn portie zo op!

Maar als ik raar eetgedrag blijf zien haal ik zeker de tandarts erbij! Vanmorgen at hij uit zijn nieuwe slowfeeder net, wat geirriteerd / agressief omdat het hem niet snel genoeg ging :+ hij trok behoorlijk hard de plukken hooi eruit! Verder probeert hij overal waar mogelijk tijdens het lopen, gras mee te pikken, dat doet hij eigenlijk altijd. Ik hoop dat hij dankzij zijn nieuwe voer straks iets verzadiger raakt en niet meer zo gefixeerd op gras wordt (buiten de wei dan he)...

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:09

Ah, duidelijk. Dan snap ik het verslikken. Is overigens herkenbaar, mijn paard staat op dieet. Wel 24/7 buiten, maar op een kale wei. Gewoon genoeg om geen honger te hebben en gewoon de hele dag te kunnen knabbelen, maar te weinig om op gewicht te blijven of aan te komen. Als ik hem meeneem naar stal is hij ook heel erg gefixeerd op hooi, maar hij is een slome eter. Met de slowfeeder heeft die van mij ook. Vindt hij heel frustrerend. Maar wellicht dat de slowfeeder wel de uitkomst biedt voor zijn schrokgedrag met hooi.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:14

fransje23 schreef:
Ach arme, hij ziet er inderdaad zielig uit en loopt erg kort zeg. Hopelijk gaat het met die plakijzers snel beter!

woepsie90 schreef:
Ook heb ik nieuw voer gekocht:

- Baileys Keep Calm brokjes op basis van bietenpulp, magnesium en soya (moet geweekt worden met koud water). Hier ga ik hem een halve schep van geven, veel minder dan de voorgeschreven hoeveelheid (2,5 kg voor paarden op rust van 500kg :? )
- Ultimate Balancer voor de nodige vitamine en mineralen, deze bevat ook biotine en andere hoefverzorgende ingredienten. Hier krijgt hij maar de helft van omdat het in ons geval een topping is en geen volledig voer.
- Zeewier pure poeder voor hoefverbetering


:D

Bedenk dat fabrikanten altijd wat ruim voorschrijven. Ben erg benieuwd hoe de Keep calm in de praktijk bevalt, lijkt mij een interessant product ook voor senioren die moeilijk op gewicht te houden zijn.


Goed he :D!
Hij vond Keep Calm erg lekker!

Vanmorgen de verpakkingen rustig doorgelezen en Keep Calm zegt dus 2,5 kg drooggewicht voor 500kg paard op rust/lichte arbeid. Kan verlaagd worden met halve kilo maar niet meer, dus minimaal 2 kilo per dag, verdeeld over minimaal twee porties per dag van minimaal 1 kilo tot max 1,25 kg.

Vanmorgen heb ik hem dus maar halve kilo gegeven en geweekt met koud water. Hij krijgt hier alleen niet twee keer per dag eten omdat dat te ver autorijden is of het kost mij £60 per maand meer aan stallingsgeld. Balancer erbij gedaan (200 gram, voorschrift is 500 gram per dag voor Harvey's gewicht maar het is in ons geval een topping dus ik geef minder dan de helft).

In de winter wanneer hij 's nachts op stal staat met hooi en minder rijk gras eet overdag zal ik zijn voer een klein beetje ophogen. Ook gaan we steeds meer werken, normaal doet hij hooguit 10 minuten draf per dag aan de longe en soms ook dagen niks en doen we alleen vrijheidsdressuur of een wandeling... Uiteindelijk wil ik wel eens gaan rijden hoor :+

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 15:15

Bij deze een tijdlijn van de gebeurtenissen. Dit doe ik voornamelijk voor mezelf want ik merk dat ik moeite heb met logisch nadenken vanwege al het gedoe.

2 juli
Verhuisd naar stal 1 (dag wei, nacht stal). Twee keer per dag handjes goedkoper mueslibrok met lijnzaadolie, kalmerende kruiden en wortels.
4 juli
Voorste hoefijzer kwartslag gedraaid, wel nog vast. Lekker pijnlijk...
5 juli
Hoefsmid bezoek. Achterste ijzers eraf, voorijzer vernieuwd
14 juli
Hoefsmid bezoek om achterbenen te checken vanwege gevoelig lopen zonder ijzers
24 juli
Voorijzer verloren en wondjes/krassen op schouder, nek en bovenkant voorbenen. Rechterbovenbeen (arm) is dik en heet.
25 juli
Hoefsmid vervangt beide voorijzers maar Harvey steigert steeds bij rechter voorbeen, die nog steeds dik en warm is.
26 juli
Dierenarts geweest om arm/bovenbeen voorraan te bekijken. Temperatuur van zwelling is gedaald. Wel nog gevoelig want hij hapt ernaar. Dierenarts kan niks bijzonders ontdekken. Zwelling en warmte zijn in de dagen erna verdwenen.
31 juli
Verhuisd naar stal 2, eerst wennen in kleine wei naast de kudde. 24/7 weidegang.
Een keer per dag kwartschep goedkope mueslimix met lijnzaadolie, kalmerende kruiden en wortels.
8 augustus
Bij de nieuwe kudde erin en trap gekregen op linkerhak. Gezwollen en warm.
13 augustus
Zwelling linkerhak minder! Hoefijzer linker voorbeen verloren. Hoefsmid kan helaas niet snel komen. Dus elke dag in de wei verzorgd want hij loopt er gevoelig op en kan niet gewoon over het stenen pad naar de stal of bak lopen. Hij loopt daar mank/kreupel op.
19 augustus
Hoefijzer rechter voorbeen nu ook verloren! 100% ijzerloos!
20 augustus
Hoefsmid bezoek. Voorhoeven bekeken. Advies: drie maanden sterker laten worden zonder ijzers want ze zijn nu zo zacht dat gewone ijzers niet goed blijven zitten. Even rond gevijld maar meer kon niet want hij heeft niet genoeg hoef om te bekappen. Getwijfeld tussen hoefschoen en lijmijzers. Hoefschoenen gekozen.
Geleende hoefschoenen zitten niet lekker maar zo kan hij in ieder geval over het pad van wei naar stal/bak lopen. Hij loopt kreupel/mank en heel voorzichting.
21 augustus
Twijfelen over welke hoefschoen, toch maar lijmijzers doen? Op Bokt en met smid nogmaals overlegd.
Stikken in hooi. Bloed in koot vanwege trap in kudde.
22 augustus
Het worden lijmijzers. Nu nog wachten tot de smid ze komt plaatsen.
Stikken in hooi, waarschijnlijk vanwege honger omdat het de hele nacht geregend had. Net zoals gister.
23 augustus
Nog geen lijmijzers dus we modderen nog aan met slecht passende hoefschoenen. Nieuw hooinet met kleinere gaten en nu niet gestikt.
Eerst x nieuwe voer gegeven! Bieten/soya pulp met vitamine/mineralen balancer, kalmerende kruiden, lijnzaadolie en wortels.

De lijmijzers zijn ervoor bedoeld om de hoefwand te laten rusten en te laten aansterken. Over drie maanden (of eerder) gaan ze eraf en gaan we 100% blootvoets proberen. Ik heb zijn voer nu aangepast en hoef versteviger besteld. Hij staat 24/7 in de wei dus voldoende beweging naast de momenten dat ik met hem loop. Heb nu wel het gevoel dat we op de goede weg zitten om zijn hoeven te laten herstellen. Nu de resultaten nog, maar ik zal geduld hebben want het duurt lang voordat het zichtbaar wordt :)
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 23-08-16 15:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:21

Jeetje hé, wat een pech. Om al deze negativiteit even te vergeten stel ik voor dat je ook een tijdlijn maakt met wat je allemaal voor positiefs hebt meegemaakt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 15:25

Yentaah schreef:
Jeetje hé, wat een pech. Om al deze negativiteit even te vergeten stel ik voor dat je ook een tijdlijn maakt met wat je allemaal voor positiefs hebt meegemaakt


Goed idee *\o/*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 15:12

Dik been & halthouden op stem

Vanaf vandaag staat Harf weer alleen in het veld naast de kudde. Want toen ik hem vanmorgen uit de wei haalde ontdekte ik een flinke snee en een stroom bloed op zijn hak en achterbeen! Dezelfde plek als vorige week en dat was eindelijk aan het genezen! Zijn been is dus wéér dik en dit is inmiddels de derde flinke trap. Zucht.

Afbeelding

Afbeelding

Na afspoelen en schoonmaken ben ik met meneer de bak in gegaan. Het was behoorlijk warm en zonnig (18 graden is echt warm hier haha) en hij was daardoor een beetje sloom, maar dat geeft verder niks.

Achteruit op commando doet hij nog steeds goed en hij volgt ook keurig (achter mij, niet ernaast. Niet bewust aangeleerd trouwens). Stoppen op uitademen kan hij ook maar alleen als hij bij mij loopt. Ik wilde uitproberen wat hij zou doen als er afstand tussen is, maar als ik dan uitadem en stil ga staan, loopt hij door! Totdat hij doorheeft dat ik niet meer meebeweeg en dan komt hij naar me toe en stopt dan bij mij. Toen dat drie keer "mis ging" met onze 4 meter lange leadrope, probeerde ik het iets dichterbij maar dat lukte ook niet. Alleen als hij achter of naast mij loopt. Opzich ook logisch want als hij niet stopt botst hij tegen mij aan. Daarna heb ik HO, heel kort abrupt HO, op dezelfde manier gekntroduceerd als het uitademen. Samen lopen en dan ineens commando HO en stilstaan. Om het geheel nog duidelijker te maken gaf ik wat druk op zijn neus door korte ophouding met halstertouw.

Dit lukt dus allemaal wel maar zodra er afstand tussen zit weet ik niet zo goed wat ik moet doen als Harvey niet reageert.

- hoe kan ik hem laten halthouden op stem (HO), vanaf een afstand?

De uitadem variant bewaar ik dus maar voor tijdens het rijden wanneer ik langzamer wil :')

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:08

Misschien zou je als je hem wilt laten stoppen en zweepje voor hem kunnen houden en tegelijkertijd HO zeggen. Dat doen tot hij het snapt en dan het zweepje steeds iets afbouwen. Bijvoorbeeld door eerst HO te zeggen en het zweepje dan pas te gebruiken, zodat hij de HO gaat koppelen aan stilstaan. Met zweepje gebruiken bedoel ik trouwens gewoon voor Harvey houden, niet slaan :) als hij dit doorheeft, steeds de afstand vergroten.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 16:10

Yentaah schreef:
Misschien zou je als je hem wilt laten stoppen en zweepje voor hem kunnen houden en tegelijkertijd HO zeggen. Dat doen tot hij het snapt en dan het zweepje steeds iets afbouwen. Bijvoorbeeld door eerst HO te zeggen en het zweepje dan pas te gebruiken, zodat hij de HO gaat koppelen aan stilstaan. Met zweepje gebruiken bedoel ik trouwens gewoon voor Harvey houden, niet slaan :) als hij dit doorheeft, steeds de afstand vergroten.



Goeie!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:35

Ik heb geleerd met het uiteinde van de leadrope naar het paard toe te draaien. En als hij te ver door loopt zo een pasje terug laten doen. Werkt super voor ons en je hoeft niks extra's mee te nemen

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:31

Je hebt al veel pech gehad met hem zeg! Is voor hem met zijn gevoelige voetjes enzo nu wel fijn om eve apart te staan van de rest.
Zitten de ijzers er al onder geplakt?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:43

fransje23 schreef:
Je hebt al veel pech gehad met hem zeg! Is voor hem met zijn gevoelige voetjes enzo nu wel fijn om eve apart te staan van de rest.
Zitten de ijzers er al onder geplakt?


Hij zei dat hij ze dinsdag zou ontvangen. Niks meer gehoord. Gisteravond dus de smid gesmst of hij de ijzers al had, blijkt dat ze niet voorradig waren en hij ze hopelijk vandaag binnen krijgt... :7

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 19:44

Morgen om 11 uur komt de hoefsmid! Hoop zo op een goed resultaat.

Zijn been ook weer keurig afgespoeld maar omdat zijn wond wat opgeschoond was kon ik het beter zien: lijkt meer op een gat! Is afspoelen wel zo goed dan, met dat water wat erin loopt? Zal ik er een dierenarts naar laten kijken? Een simpel bezoekje kost me £95 dus wil het wel even hier voorleggen...

Even in de bak wat geprobeerd te spelen maar hij snapt dit niet. Hij was vanwege de wind wat onustig in z'n koppie, dan heb ik altijd de neiging hem zijn onrust eruit te laten bewegen maar zonder longeerlijn weet hij niet wat hij met mij moet. Samen rennen of gek doen snapt hij niet, dan draait hij om of stopt. Voortaan ga ik dingen met hem doen die hij al kan en snapt, als hij last heeft van de 'storm'. Weer wat geleerd :+


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 21:04

O vergat uitleg van 1 foto hierboven. Na het verzorgen en 'werken' krijgt hij zijn emmer met krachtvoer in stal en tijdens het eten tilt hij steeds zijn been op, houd 'm ook aardig lang omhoog. Dit is sinds het hoefgebeuren, want met ijzers om deed hij dit niet... Best verontrustend, niet?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:18

Gewoon blijven spoelen, doen wij in het ziekenhuis ook, ook met diepe wonden. Heb het ook altijd bij mijn paarden gedaan. Water is in principe steriel, wel even laten lopen de kraan. En eventueel honingzalf als dat er is? Gewoon die voor mensen. Dan komt het wel goed denk ik

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 17:04

Ze zitten eronder *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Harvey liep gelijk al een stuk soepeler over het harde. Hij heeft het super gedaan, lekker relaxed hooi staan eten terwijl de smid zijn gang ging. Smid zei twee dagen wennen en dan zal hij weer zo goed als nieuw zijn. I hope so!