[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:10

Ik denk niet dat hij afvalt door meer lopen op de wei hoor. Of loopt hij echt de hele tijd zenuwachtig heen en weer ofzo ? Misschien heb je gewoon teveel voer geminderd tov het gras ? en welk voer heb je dan geminderd ? Zijn hooi of ook het krachtvoer ?

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:39

Nee hij loopt gewoon lekker door de wei niet nerveus. Het hooi is hetzelfde gebleven. Heb alleen de pavo 18+ met 1 kilo verminderd

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:59

Hmmm ,van minder krachtvoer zou hij normaal gesproken niet echt af moeten vallen. Krachtvoer is meer voor energie, hooi meer buikvulling en energie.
Gaf je hem dan altijd 2 kilo pavo 18+ begrijp ik ?
Misschien valt hij af omdat hij pijn heeft ivm zijn blessure ?

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:24

Ja dat klopt. Hij kreeg het verdeeld over 3 keer per dag. Vorig jaar ben ik halverwege de zomer hem ook gaan bijvoeren omdat er niet veel voeding meer in het gras zat. Maar nu na nog geen maand lijkt me dat sterk.
De ergste pijn is vorig jaar geweest en hij loopt een stuk vlotter weer gelukkig.
Zag vandaag wel dat hij eigenlijk direct naar het land wilt en met 'tegenzin' zijn rijke hooi ging eten in de paddock. Zo'n 2 maanden geleden kreeg Hij nog sp erbij maar ben daar op aanraden van de DA mee gestopt omdat meneer te uit elkaar sprong van energie☺.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:27

Heb je wel goed ontwormt ? En is zijn gebit nog goed ---> minder goed kauwen = minder goed verteren = afvallen.
Sp zit niet zo mega veel energie in hoor. 1 kilo vervangt 1,5 kilo hooi qua energiewaarde ! Ik denk dat daar misschien het afvallen wel eens door zou kunnen komen. door het stoppen met de sp dus.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:52

Anders gewoon bietenpulp proberen?
Ik denk idd dat het afvallen daarmee te maken heeft.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:56

Ja hij is goed ontwormd. Gebit word volgende week nagekeken met de jaarlijkse entingen. Ga denk maar rustig aan weer beginnen met de SP kijken of dat wat uithaald

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:50

lightmorebh schreef:
Ja hij is goed ontwormd. Gebit word volgende week nagekeken met de jaarlijkse entingen. Ga denk maar rustig aan weer beginnen met de SP kijken of dat wat uithaald


Ik denk dat je daar idd goed aan doet. Al is het maar 1/2 kilo sp per dag of zo !

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:38

In paard valt wel degelijk af van minder krachtvoer. Ik dacht ook altijd dat het puur voor de energie was en niet voor het gewicht maar nu hij veel krachtvoer krijgt is hij echt mooier. Hij eet beide heel veel maar dus de krachtvoer heeft hij ook echt wel nodig

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:05

pluisje88 schreef:
In paard valt wel degelijk af van minder krachtvoer. Ik dacht ook altijd dat het puur voor de energie was en niet voor het gewicht maar nu hij veel krachtvoer krijgt is hij echt mooier. Hij eet beide heel veel maar dus de krachtvoer heeft hij ook echt wel nodig


Dat komt waarschijnlijk omdat krachtvoer wel een energiebron is. Dus als je paard te weinig energie door het voer binnen krijgt, dan valt hij idd af.
Maar normaal kan alleen hooi voor genoeg energie zorgen en is krachtvoer meer voor "het werk" dat een paard doet. Voor de extra energie die hij/zij nodig heeft.
Bij oudere paarden kan het best zijn dat door minder goed kauwen en minder goede darmwerking, dus mindere vertering, een paard niet meer genoeg energie uit hooi kan halen. Dan is krachtvoer idd een goed alternatief. Plus dat je met krachtvoer ( mn merriebrok, veulenbrok ) extra eiwitten kan voeren.

kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:21

Een vraagje aan jullie. Mijn paard, 24 jaar, staat altijd in een paddock met schuilstal. Nu is het probleem dat zij een beetje aan het vermageren is (ribben beginnen zichtbaar te worden) ze is nog wel heel wakker en actief. Ze krijgt s ochtends 2 plakken hooi, een halve kilo luzerne en een halve schep muesli. S middags slobber, 1 plak hooi en een uurtje grazen, s avonds hetzelfde als s ochtends. Ze heeft geen problemen met haar tanden (recent gecheckt) alleen toch eet ze niet al haar hooi op. Hebben jullie een oplossing of een tip voor verandering of aanvulling van mijn voerbeleid? Oja, onbeperkt hooi neer liggen is niet mogelijk, ze staat met een Shetlander die haar hooi anders op eet

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:15

Ik vind eigenlijk dat je niet heel erg veel voert. Mijn Shetlander krijg ongeveer evenveel en is netjes op gewicht(dus geen overgewicht zoals de meeste shets).
Als het niet mogelijk is om meer te voeren ivm de shet zou ik je paard bijvoorbeeld tijdens het 'avondeten' apart zetten en als ze het op heeft weer terug zetten (en dan bedoel ik een flinke portie hooi).
Bij de slobber zou je nog bietenpulp kunnen toevoegen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:26

kanjerroos schreef:
Een vraagje aan jullie. Mijn paard, 24 jaar, staat altijd in een paddock met schuilstal. Nu is het probleem dat zij een beetje aan het vermageren is (ribben beginnen zichtbaar te worden) ze is nog wel heel wakker en actief. Ze krijgt s ochtends 2 plakken hooi, een halve kilo luzerne en een halve schep muesli. S middags slobber, 1 plak hooi en een uurtje grazen, s avonds hetzelfde als s ochtends. Ze heeft geen problemen met haar tanden (recent gecheckt) alleen toch eet ze niet al haar hooi op. Hebben jullie een oplossing of een tip voor verandering of aanvulling van mijn voerbeleid? Oja, onbeperkt hooi neer liggen is niet mogelijk, ze staat met een Shetlander die haar hooi anders op eet


Hoe groot is je paard en hoe zwaar ongeveer ? En hoeveel weeg 1 plak hooi ?
Ze krijgt dus 5 plakken hooi per dag + 1 uur grazen + 1/2 kg lucerne ( =3 voerscheppen) en misschien 250 gram muesli + ? slobber ?
En krijgt ze dit al jarenlang en bleef ze dan wel op gewicht ?

Phen, krijgt je shet 5 plakken hooi per dag ?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:15

5 plakken van een 15 of 20 kilo-baaltje is een stuk minder (en waarschijnlijk gewoon een mooie hoeveelheid) dan 5 plakken van de zeer grote balen die je ook hebt.

Is de halve kilo luzerne een halve schep of echt een halve kilo? Hoe zwaar is zijn je plakken hooi?

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:52

kanjerroos schreef:
Een vraagje aan jullie. Mijn paard, 24 jaar, staat altijd in een paddock met schuilstal. Nu is het probleem dat zij een beetje aan het vermageren is (ribben beginnen zichtbaar te worden) ze is nog wel heel wakker en actief. Ze krijgt s ochtends 2 plakken hooi, een halve kilo luzerne en een halve schep muesli. S middags slobber, 1 plak hooi en een uurtje grazen, s avonds hetzelfde als s ochtends. Ze heeft geen problemen met haar tanden (recent gecheckt) alleen toch eet ze niet al haar hooi op. Hebben jullie een oplossing of een tip voor verandering of aanvulling van mijn voerbeleid? Oja, onbeperkt hooi neer liggen is niet mogelijk, ze staat met een Shetlander die haar hooi anders op eet


Idee om het hooi hoger te hangen (in een hooinet bijvoorbeeld)? Zodat de shetlander er niet bij kan.

kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:25

Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb alles even precies nagewogen
1 plak hooi = 2,5 kg dus 12,5 kg per dag aan hooi
Luzerne is per dag 1,5 kg
Muesli is 2x 3/4 voerschep per dag
De slobber is puur voor extra en ongeveer 0,5 kilo (droog, komy dus nog water bij)

Paard staat nu ongeveer een half jaar bij mij, is daarvoor manegepaard geweest en kreeg daar ook naar gevoerd met oa biks, dit wil ik nu liever niet geven ivm weinig werk wat ze verricht

Hooinet is het proberen waard, ga ik zeker doen!

Waar zullen jullie verder het rantsoen aanvullen nu jullie de precieze gewichten weten?

Edit: paard is 1.61

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:44

Hooi en lucerne bij elkaar moet ruim genoeg zijn eigenlijk om een paard op gewicht te houden. Is er niet meer weidegang mogelijk ? Want van gras komen de meeste paarden goed aan en dat kunnen ze vaak ook het beste verteren.

Als je zeker weet dat je paard geen wormen heeft en ook dat zijn gebit zo goed mogelijk is, dan kan je er aan gaan denken om wat ruwvoervervanger erbij te gaan geven. Want kennelijk verteert het paard alles dan niet meer voldoende om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.
Misschien dan een idee om in plaats van de slobber ( en een deel van de muesli) een seniorenslobber te gaan geven. Daar zit een groot verschil in omdat "gewone" slobber bestaat uit granen en een seniorenslobber meer uit pulp en andere bestanddelen die goed ruwvoer kunnen vervangen.
Meest simpele seniorenslobber is senriores priores van Subli, dat is vaak ook goed in de buurt te verkrijgen. Maar ook masters, hippostar en sanequi (alleen bij de da ) verkopen een vergelijkbare seniorenslobber.
Vaak zie je bij paarden al een verschil als je een halve tot 1 kg droge sp per dag gaat voeren. Wel altijd laten weken in water !!!

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:24

Wat ik dan persoonlijk een heel goede aanvulling daar op vind is veteranensupplement van NAF.
Zit best veel aan vitamines en mineralen in,dat elke dag door de slobber en ze hebben net wat meer extras wat ze gebruiken kunnen zonder dat je extra brokken hoeft te geven


Ik ben even aan het kijken voor een kennisje voor een rantsoen,maar ik kom er niet goed uit.
Lieve maris, wil jij met me mee denken? :D :D

Paard 500 kilo.
Slecht gebit,knabbelt nog wel wat voordroogkuil weg.
Laten we zeggen ongeveer 8 kilo

Zou dat genoeg hebben aan:
4 kilo seniores priores geweekt.
2 kilo grasbrok geweekt

Volgens mij moet er dan iets van vitamines bij, maar zou je dan bijvoorbeeld een kilo merriebrok kunnen verdelen over die grasbrok en slobber en mee kunnen laten weken?
Vraag me af of het zo voldoende zou moeten zijn,
je zou dan naast het voordroog knabbelen, (al is het meer sabbelen zo slecht is het gebit )nog 6 extra voerbeurten hebben. :j

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:30

Hi, ik denk mee ;) ....

Euh hij eet nog 8 kg hooi ? En staat hij ook nog op de wei ?
Paard van 500 kg zou iets van 10 - 14 kilo hooi moeten eten om op gewicht te blijven. Wat at hij normaal om op gewicht te blijven ?

Naast 8 kilo hooi nog 4 kg sp en 2 kg grasbrok klinkt erg veel !
sp vervangt 1,5 kg hooi, dus 4 kg = 6 kilo hooi
grasbrok vervangt 1 kilo hooi, dus die 2 kilo grasbrok = 2 kilo hooivervanger

Dus je geeft hem naast de 8 kilo hooi ook nog eens voor 8 kilo hooivervanging. Dat is veel hoor !

edit: als hij echt alleen maar sabbelt op het hooi, dan kom je in de buurt , waarschijnlijk moet je zelfs dan nog meer voeren.
eet hij ook geen gras meer ?


edit 2: of bedoel je dat hij 4 kg geweekte sp krijgt ? Dus 1 kg droge sp ?

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:46

Nee, zit alvast even te denken voor volgend winter.
Dus geen gras.
Gras is geen probleem,gaat er prima in en dan blijft het op gewicht,maar ja er komt weer een winter aan he.
Dus uitgaan van geen gras.

Een voerschep droog sp is geen kilo denk ik he.
Een voerschep vol, en dan weken met water,geeft een emmer vol voer ,en daarna zit het paard ook echt wel even vol :j
Dus ik dacht dat 4 emmers per dag dan zat zou moeten zijn,
plus nog 2 maal een emmer met 1 voerschep geweekte grasbrok.


Poeh,geen idee wat ze normaal eten, is ook moeilijk na te gaan omdat er meer paarden bij elkaar staan.
Dus echt geen flauw idee, zo veel het wil eten.
Maar er gaat gewoon niet veel in,staat meer te sabbelen op het ruwvoer dan dat er in gaat.
Maar ik schat het op 8 kilo.
En dan voordroog he, dus een hoger vocht percentage ( en dus zwaarder)dan in hooi!

Wij hebben geen heel voedingsrijke voordroog hoor, staan veel koudbloeden en die eten het ook.
En worden er ook niet super dik van.


Zou je eigenlijk ook alleen grasbrok geweekt kunnen geven met een aanvullend supplement?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:16

Ik Snap het nog steeds niet helemaal. Hij eet dus 8 kg hooi nog komende winter. Dan hoef je toch maar een kg of 4 hooi te vervangen ? Dus dan 3 kg droge SP of 4 kg grasbrok. Of b.v 2 kg sP + 1 kg grasbrok. Grasbrok kan je zeker ook alleen geven, maar lang niet alle paarden vinden grasbrok lekker.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:29

Ok,nou dan zit ik dus wel goed.
Kan het niet helemaal duidelijk neerzetten zie ik.
Maar geeft niet,komt wel goed met dat rantsoen denk ik :j

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:42

Mijn paard haalde echt zijn neus op voor de grasbrok, Dat at hij alleen met een flinke portie sp er doorheen. Ik deed overigens ook nog grasmix van Hartog erdoorheen, zodat hij nog meer vezels binnenkreeg.
Maar idd wel op de vit en min en vooral op de eiwitten letten. Dat kan natuurlijk ook super door b.v. merriebrok er nog doorheen te doen.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:38

Hoeveel van het hooi wat het paard binnenkrijgt is nog echt goed gekauwd en dus verteerbaar?


Grasbrok kun je idd. ook geweekt zonder verder extraatje geven. Vinden ze vaak ook wel erg lekker.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:14

Hill, ja dat is moeilijk vast te stellen vind ik.
Mest ziet er oke uit, geen groffe stukken er in,wel,wat aan de dunne kant
Denk wel belangrijk om op tijd beginnen met bijvoeren straks na de zomer.
Gaat wel goed komen

Die van mij zijn ook 24 en 21, en die van 21 maakt ook al wat proppen (tandarts komt 1 juli) en is wat afgevallen afgelopen winter.
Maar wil bij haar kijken wat ze doet op grasbrok naast het ruwvoer,want ze krijgt op zich genoeg binnen,maar er mist wat extra.

Soms wel een heel gepuzzel hoor, er is heel veel voer,maar sommig voer vind ik echt waanzinnig prijzig.