Stelling over paarden en trailers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:16

Margreet schreef:
Ja maar ik ben niet gek! Ik spring niet zo'n vieze sloot in omdat die dwaas het wel doet! Knipoog

Om weer even terug te komen bij de paarden :
Je moet ook niet voordoen hoe hij de trailer in moet,
je moet hem stapje voor stapje overtuigen dat het niet iets is
waarvoor hij angst voor hoeft te hebben, iets wat ieder paard van
nature al heeft. Om dus even met jou beeldspraak te spreken : je baas
hoeft niet de sloot in, hij moet je overtuigen dat het niet eng is zodat je
vanzelf doet wat hij vraagt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:19

Margreet schreef:
Ja maar ik ben niet gek! Ik spring niet zo'n vieze sloot in omdat die dwaas het wel doet! Knipoog

Grappig voorbeeld. Jij noemt diegene een 'dwaas'. Als het paard de leider niet als leider maar als 'dwaas' ziet, zal hij ook niet de sloot inlopen.
Maar als het paard degene die de sloot inloopt 200% vertrouwt en hem als leider ziet zal hij er (na aarzelen) waarschijnlijk toch achteraan lopen.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:23

Ik ben zelf trouwens eigenlijk wel een mooi voorbeeld van hoe het moet en hoe het niet moet:
Gipsy loopt nooit in 1x de trailer in, ze stopt standaard de eerste keer.
Weet ook precies waardoor dat komt. Ik ben zelf bezig met 'Zou ze er wel ingaan?! *bibber*' Nou niet dus...
Vervolgens krijg ik zoiets van 'Verdorie! Laat me niet in de maling nemen hier! Ze moet er echt in en wel nu!' En vervolgens loopt ze aan een slap touwtje achter me aan...
Ik bedoel maar Haha!

Overigens is zij ook een paard dat al heel wat keren met de trailer naar een kliniek is gebracht, geen fijne ervaring, dus zij dacht op een gegeven moment ook: Bekijk het maar! Ik ga niet meer mee! Uiteindelijk toch altijd weer die trailer op gekregen op de een of andere manier. Nu gaan we met enige regelmaat op wedstrijd en dat bevalt haar blijkbaar toch beter, ze is weer vrij makkelijk te laden. (Mits ik het handig aanpak, zie bovenstaande voorbeeld Haha!) De ervaringen die een paard associeert met een trailer spelen dus ook een hele grote rol.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:32

Margreet schreef:
Overigens is zij ook een paard dat al heel wat keren met de trailer naar een kliniek is gebracht, geen fijne ervaring, dus zij dacht op een gegeven moment ook: Bekijk het maar! Ik ga niet meer mee! Uiteindelijk toch altijd weer die trailer op gekregen op de een of andere manier. Nu gaan we met enige regelmaat op wedstrijd en dat bevalt haar blijkbaar toch beter, ze is weer vrij makkelijk te laden. (Mits ik het handig aanpak, zie bovenstaande voorbeeld Haha!) De ervaringen die een paard associeert met een trailer spelen dus ook een hele grote rol.

Juist ja, je moet dus iedere "nare" ervaring met de trailer weer compenseren met een "leuke" ervaring. Dus iedere keer als je naar de kliniek bent geweest laat je dat volgen door een lekker bosritje de volgende dag Haha! Dan snapt ie dat hij niet alleen voor nare dingen de trailer in moet. Vingers aflikken

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:34

Volgens mij kan er bij paarden ook al heel snel sprake zijn van een gewoonte: Chico bijvoorbeeld, een internationaal georienteerd paard Schijnheilig heeft al op een heleboel verschillende vrachtwagens en trailers gestaan. Toch loopt hij standaard eerst 1 keer langs de klep, voordat hij er bij de tweede keer aanlopen er meteen op gaat....en hij doet dit echt iedere keer, we accepteren het ook, want we zijn er al helemaal aan gewend...

Mijn 4 jarige kan ook weleens moeilijk doen op de vrachtwagen, maar die probeert mij echt uit, dus een dominantieprobleem. Als je echter 1 keer in je handen klapt (iets anders werkt niet) loopt hij er zo in....

Dat "dominantieprobleem" vind ik dus niet zo'n probleem, zolang je paard normaal functioneert wil ik af en toe best eens wat truckjes uithalen..
Het moet natuurlijk niet te erg worden, ik accepteer best de eigen wil van mijn paard tot het moment dat ik het lastig ga vinden Haha!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:47

Mijn merrie Petal ging altijd alleen de trailer op als er een longeerlijn aan de trailer vastzat en waar ik dan mee achter haar langs liep.Later deed ik alleeen of er een longeerlijn vastzat en liep gewoon om haar heen.Ze liep dan ook de trailer op! Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:58

Maddox laadt dus precies zoals in het filmpje. Ik loop erheen en blijf staan, hij loopt door naar binnen en dan gooi ik het touw over zijn hals. Omdat hij zo makkelijk laadt, wordt je er soms te makkelijk mee. Ik ben een keer vergeten hooi erin te hangen bijvoorbeeld en toen ging hij er moeilijker in. Ik ben ook een keer vergeten om het deurtje open te doen en ook toen laadde hij moeilijker.

Maddox probeert wel vaak 1x om te stoppen of er naast te lopen. Als ik dan voor de 2e keer aanloop en erbij zeg: "kom op nu" dan loopt hij door.

Aan de ene kant denk ik dat het voor een paard ook een soort van gewoontehandeling is. Dus als je de gewoonte altijd op dezelfde manier uitvoert dan gaat het makkelijker. Aan de andere kant wilde mijn schoonzusje hem vrijdag laden en bij haar trok hij het halstertouw uit haar handen, kwam een stukje omhoog en wilde zich omdraaien. Daarna liep hij er met mij zo in.

Als klap op de vuurpijl moest hij daarna uitgeladen worden en in een donkere, oudere trailer weer geladen worden (ivm paard van vriendin wat niet in die donkere trailer wilde laden). Daar deed hij toch iets moeilijker over. Dus óf het uitladen en direct weer inladen beviel hem niet óf hij wilde die donkere trailer niet in (die van mij is bijna nieuw en heel licht).

Mijn conclusie is in ieder geval dat ik denk dat het voor een groot deel met gewoonte te maken heeft aangezien Maddox altijd makkelijk heeft geladen en nu dus ook bij mij. Terwijl mijn vorige paard lastig te laden was vanaf het begin, ik heb het wel iets kunnen verbeteren maar het werd nooit geweldig.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 22:21

Pegasus"]
[quote="Margreet schreef:
Overigens is zij ook een paard dat al heel wat keren met de trailer naar een kliniek is gebracht, geen fijne ervaring, dus zij dacht op een gegeven moment ook: Bekijk het maar! Ik ga niet meer mee! Uiteindelijk toch altijd weer die trailer op gekregen op de een of andere manier. Nu gaan we met enige regelmaat op wedstrijd en dat bevalt haar blijkbaar toch beter, ze is weer vrij makkelijk te laden. (Mits ik het handig aanpak, zie bovenstaande voorbeeld Haha!) De ervaringen die een paard associeert met een trailer spelen dus ook een hele grote rol.

Juist ja, je moet dus iedere "nare" ervaring met de trailer weer compenseren met een "leuke" ervaring. Dus iedere keer als je naar de kliniek bent geweest laat je dat volgen door een lekker bosritje de volgende dag Haha! Dan snapt ie dat hij niet alleen voor nare dingen de trailer in moet. Vingers aflikken
[/quote]

Gaat zo makkelijk met een kreupel paard, daar kun je niet veel leuke dingen mee doen hoor... Knipoog

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 22:26

oneens.
Hoewel ik het voor 90% met je eens ben hoor, maar ik heb zo'n eigenwijze lummel die alles voor me doet maar niet de trailer in wilde. Het is een basis van vertrouwen, hij doet het nu, en als hij geen zin heeft (en reken maar dat hij huizenhoog tegen mensen op kijkt) dan krijg ik m er alleen in, en niemand anders. Dan moeten ze ook niet tegen z'n kontje duwen of wortels voor z'n neus houden want dan draaitie door. Slechte ervaring, geheugen van een olifant. Verder is t een schatje hoor!
En aan de andere kant hebben we alle andere paarden er pas goed en leuk ingekregen als ze ons respecteerden (hengst die niet achteruit eraf wil, maar dan ook gewoon NIET achteruit wil, pas toen hij dat deed (achteruit is erkennen van meerdere is mij verteld, bij hem klopt dat wel) ging hij ook achteruit de trailer uit. Hij was overigens ook gewend aan vrachtwagens en niet aan trailers). Voltrack was idemdito, en Hercules was bang, maar alleen te overreden met geweld, hoe naar dat ook was, maar hij woog 600 kg en ging links als hij dat wou en rechts als hem dat leuk leek, en dan had je NIETS te vertellen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:00

Laui! schreef:
(hengst die niet achteruit eraf wil, maar dan ook gewoon NIET achteruit wil, pas toen hij dat deed (achteruit is erkennen van meerdere is mij verteld, bij hem klopt dat wel) ging hij ook achteruit de trailer uit


Jeetje...zo had ik het nog niet bekeken! Precies hetzelfde heeft mijn paard gedaan, die ging altijd 1 stapje achteruit en dan draaide hij om in de trailer...hij was niet bang, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid achteruit! Hij heeft zelfs een keer een hele dag! alleen in een open trailer in de wei gestaan zonder eten, maar hij kwam er NIET uit....

Dat heeft hij 4 jaar zo volgehouden en toen het eindelijk beter ging met rijden ging hij ook ineens achteruit van de trailer alsof hij nooit anders had gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:16

Ik ben van mening dat het grootste probleem waarom paarden slecht te laden zijn is: Veel mensen kunnen niet al te best met een trailer rijden, daardoor worden de paarden bang. En wat meespeelt is dat veel mensen een lichte auto voor de trailer hebben waardoor de trailer niet zo stabiel op de weg ligt. Een flinke zware auto ervoor maakt heel veel verschil.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 01:25

Pipo schreef:
Ik ben van mening dat het grootste probleem waarom paarden slecht te laden zijn is: Veel mensen kunnen niet al te best met een trailer rijden, daardoor worden de paarden bang. En wat meespeelt is dat veel mensen een lichte auto voor de trailer hebben waardoor de trailer niet zo stabiel op de weg ligt. Een flinke zware auto ervoor maakt heel veel verschil.

Dat van dat rijden ben ik met je eens, je moet geen gekke kuren met die trailer uithalen. Maar het gewicht van de auto heeft weinig invloed. Mijn auto weegt 1360 kg en een anderhalfpaards trailer ligt er achter als een huis. En mijn paardjes zijn tot nu toe na elke rit alleen maar makkelijker de trailer in gegaan.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:36

Een trailer is een tandemasser, die ligt van zichzelf al aardig stabiel als het goed is. Als je je trekhaak nodig hebt om je trailer echt in balans te houden, dan moet je toch maar eens goed naar de kogeldruk kijken...
Voor wegligging van de trailer zal het gewicht van de auto niet zoveel uitmaken, al zal een zware auto over het algemeen wel beter trekken en dus fijner rijden, in die zin kan het dus wel uitmaken. Een auto die aan z'n top zit rijdt niet lekker soepel en dat merken de paarden achterin ook.

Ik trek de trailer met een bestelbus of met een Jeep. De bestelbus is nokkie vol geladen, hele zware auto, maar hij zit ook aardig aan z'n top, zeker met een trailer erachter. De trailer ligt er wel goed achter, maar hij rijdt niet fijn, het is gewoon heel moeilijk om 'm echt soepel te schakelen (m'n vader, eigenaar van die bus, in het bezit van al z'n rijbewijzen en dagelijks op de weg heeft er ook moeite mee, het ligt dus niet aan mij). De Jeep is lichter dan die bus, maar kan het makkelijk trekken, dat rijdt veel fijner, je merkt amper dat er wat achter hangt, kunt lekker soepel rijden. (Nou is die Jeep ook een automaat, helemaal ideaal met een trailer!)
Hoeveel trekkracht een auto heeft is dus volgens mij veel belangrijker dan het absolute gewicht!
(Of bedoelde je met 'te licht' een te lichte motor en niet het gewicht? Zwaardere motoren liggen doorgaans wel in zware auto's, das een puntje Haha! )
Laatst bijgewerkt door Margreet op 29-10-02 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:53

Zo als in het filmpje laden de paarden bij ons ook. Zelfs met nood weer, in het donker zonder halster of wat dan ook.
Met onze veulens is het zelfs zo ver dat we de trailer alleen maar open hoeven te zetten en ze staan er in.
En als de trailer op het erf open staat en ik Den zonder zaldel van het land naar huis gereden heb moet ik op passen dat hij er niet in springt met mij er op. Hij is overal prima te sturen maar die trailer is zo geweldig.

Het is gewoon veel oefenen, zelf niet twijfelen en leuke dingen met de trailer doen. We hebben een merrie met veulen die eerst niet de trailer in wou(iig niet meteen maar na een paar keer onwijs zeuren). We hebben haar met de trailer naar het land gebracht. Er in, worteltje eten, 500 meter rijden en lekker het land op. Doe dat maar een paar dagen en ze vinden het gewoon leuk om te doen.
Wij vragen ons wel eens af waarom we van die mooie stallen hebben. Ze vinden het op de trailer veel gezelliger.

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:55

Mijn paard is van het begin af aan braaf de veewagen (ik heb geen trailer) opgegaan. Vertrouwen in mij kon hij niet hebben want hij kende mij niet.

Naarmate hij mij meer ging vertrouwen begon hij ook een beetje uit te proberen en ik ben er van overtuigd dat bijna alle paarden dat doen. Vanuit die vertrouwensbasis durven ze wat ondeugender te worden. Daar gaat het denk ik ook vaak fout. Als je dan geen overwicht heb loopt het paard vervolgens over je heen.

Overigens loopt die van mij nog steeds gemakkelijk de veewagen op maar hij heeft een gruwelijke hekel aan reizen gekregen omdat we zo vaak grote afstanden moesten rijden. Hij staat dan ook allesbehalve rustig tijdens de rit tot mijn ellende. Voorlopig ga ik even niet meer met hem op pad.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 11:12

Toen ik begon met Lucien had hij problemen met laden bij zijn eigenaar. Hij was er een keer uitgevlogen toen ie er bijna in stond Koe . De eerste keer dat ik hem op de trailer zette moest ik daarom klompen en handschoenen aan en brokjes mee. Lucien stapte zo achter me aan. Vervolgens sloegen ze snel de klep achter hem dicht om daarna da stang erachter te doen. Ik vond dat altijd maar een gedoe van niks. En gevaarlijk ook nog. Dus zodra mijn vader een keer met me meeging zette ik het paard rustig op de trailer. Stangetje erachter, klepje dicht. Niks aan de hand Lovers .
Ik laad hem nu altijd alleen. Na een paar keer had hij wel zoiets van: Hee ze is alleen. Eens kijken wat ik kan uitproberen. Maar ja de aanhouder wint en ik blijf net zolang staan tot hij er genoeg van heeft en dan toch maar naar binnen gaat. Of ik nam een keer een zweepje mee }> .

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:57

gijsenkim schreef:
mijn eerste paard kreeg (voordat ik m ging rijden ) een ongeluk met de VEEWAGEN. echt een ernstig ongeluk, ze wilde hem toen ter plekke afmaken maar dat mocht van de eigenaresse niet. Na een jaar revalideren kon men er weer op. Het top niveau springen kon hij alleen niet meer en toen ging ik hem basis recreatief rijden. Nu komt het!!!!!!!! Het paard ging met alle gemak de VEEWAGEN op maar met moeite de TRAILER RARARA wie verteld mij dan hoe het zit met betrekking tot bovenstaande stelling


Dit is niet zo raar, een veewagen ziet er veel 'ruimer' uit als een trailer. Een trailer is eigenlijk maar een klein hokje waarin ze opgesloten worden. Een veewagen daarentegen is veel groter.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:18

Ik denk dat de stelling in grote lijnen wel klopt. Hoevaak zie je niet dat een paard de trailer niet op wil? Trekken, duwen, schreeuwen, helpt allemaal niks. Tot iemand anders het touw overneemt en het paard gewoon naar binnen stapt.. Dat lijkt mij toch een goed voorbeeld van een vertrouwenskwestie.
Denk wel dat het bij getraumatiseerde paarden anders ligt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 13:22

Als het paard een trauma heeft zal de angst niet over zijn. Zoiets verwerken kost tijd, maar als het vertrouwen sterk genoeg is zal het paard er wel opstappen denk ik, ondanks de angst.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:19

Een praktijkvoorbeeld....
Mijn B'elanna was toen ik haar kocht prima trailerbaar. Geen probleem met laden, geen probleem met rijden. Vier maanden later liet ze zich voor het eerst vallen in een rijdende trailer. Paniek, dat zal ik je wel vertellen. Lanna is opgevoed met parreli-achtige aanpak, en alhoewel ze altijd zal testen of zij vandaag toevallig dan wel dominant mag zijn, is ze over het geheel genomen gehoorzaam, meewerkend en werkwillig. Dus ondanks dat je kon zien dat ze doodsbang was voor de trailer liep ze er toch op. Dagen hebben we geoefend, eerst een uurtje laten staan, uitladen...stukje rijden later, iets langer stukje rijden...steeds met iemand bij in de trailer om haar zelfvertrouwen te geven. Dat ging allemaal steeds beter. Dus uiteindelijk haar klein stukje vervoerd (zonder dat er iemand bij stond). We hoorden een gigantisch raar geluid, gingen kijken en daar stond Lanna met de butbar op haar rug, ze was er ondergezakt en had hem weer mee omhoog genomen.

Toen wilde ze de trailer helemaal niet meer in. En het was echt pure angst. Iedere andere nauwe, claustrofobische ruimte ging ze zo in...maar niet de trailer.

Na heel veel advies vragen en proberen gaf iemand de tip om Lanna gewoon breed te laden in een twee paards trailer. Ze zou (zeker toen ze drachtig was) haar voeten gewoon niet verplaatsen om optrek/rembewegingen op te vangen. Daardoor zakte ze door de achterhand en kwam ze onder de stang terecht. Door haar breed te zetten kon ze wat makkelijker verstappen en zou het probleem opgelost zijn.

De tipgever had gelijk. Lanna werd breed gezet en het probleem is opgelost. Inmiddels heeft ze zoveel zelfvertrouwen (en trailersta-techniek) dat ze weer smal in de twee-paards kan staan.

En volgens mij heeft dit probleem dus niks te maken met dominantie, maar met doodsangst. Ze heeft mij tot twee keer toe vertrouwd en ik heb haar probleem toen niet kunnen oplossen. Nu dat wel opgelost is, hoef ik niet eens meer mee de trailer in om haar te laden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:08

Margreet schreef:
(Of bedoelde je met 'te licht' een te lichte motor en niet het gewicht? Zwaardere motoren liggen doorgaans wel in zware auto's, das een puntje Haha! )


Ik bedoel eigenlijk: mijn vader reedt altijd met een Patrol ervoor, en dat ligt gewoon een stuk stabieler op de weg dan een gewone personenauto die 1500 kg mag trekken. Heb het zelf laatst ook gemerkt, toen ik met jeep voor de trailer reedt, het is stabieler, en rustiger, omdat de auto minder moeite heeft met het trekken.

En daarbij zie ik veel mensen rijden met een auto die het allemaal net mag trekken, en ik vind dat levensgevaarlijk. Zolang je paard niets doet gaat het goed, maar mocht ie een keer gek gaan doen, hou je er helemaal niets aan met een gewone personenauto. Aan de andere kant begrijp ik ook dat het niet te betalen is om allemaal maar in een Jeep te gaan rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:22

Sizzy begrijpt het. Ik had een claustrofibisch paard. Paard had zo veel vertrouwen in ons dat het wel gewoon de VEEWAGEN op ging en ook wel de TRAILER (alleen moest ik dan zijn hoofd aan zijn deken of een singel vast maken, zoals bijvoorbeeld een bijzet) Hij vond de rtailer enger omdat het klein en smal was, hetzelfde eigenlijk met zijn stallen. als hij in een stal stond met een laag plafond dan stootte hij altijd zijn hoofd open omdat h ij van alles en iedereen wat langslief zo heftig schrok dat hij zich achterover gooide, het zelfde met vast staan, niet dat hij ging hangen maar hij gooide zich achterover en dan was hij het weer kwijt. Maar weer even terugkomend op de stelling. Het paard heeft dus een zeer traumatische ervaring opgedaan op de veewagen maar heeft er eigenlijk nooit last van gehad.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:41

Een kern van waarheid zit er wel in de stelling.
Mijn vorige paard was angstig in de trailer, hij liep wel met me mee de trailer in, zolang ik erbij was was er niets aan de hand. Op het moment dat ik de trailer uitging en hij mij niet meer kon zien sloegen de stoppen door. Dat probleem had hij ook als de trailer nog gewoon stil stond, heb hem er een paar keer in gehad om te laten wennen aan een trailer. Lekker handig als je moet rijden met de auto.
Nu bij zijn nieuwe eigenaar schijnt het in een veewagen met andere paarden wel redelijk goed te gaan, niet ideaal maar hij is vervoerbaar.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:38

Ik vind de stelling niet kloppen, een paard dat echt angstig is zal in paniek raken zodra je het dier in de trailer zet en verlaat en toch zal het dier je de trailer in volgen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:46

Ik denk dat de stelling op zich wel klopt. Het is een dominantieprobleem.
Ik denk wel dat niet ieder paard even makkelijk een mens als leider
accepteert. Het ene paard doet dat makkelijker dan de andere.
Een andere factor is de stijl van leiderschap. Dat bepaald ook hoe snel een paard je als leider zal accepteren.