[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:40

Peetstap schreef:
T 89

Verdiep je es in deze series als de basis van je rijden: http://www.art2ride.com/blog/correct-contact-in-the-stretch

Vermoed wel dat je binnenkort een groot probleem gaat krijgen met je huidige instructie, maar die zijn makkelijker te vervangen als het paard onder je ;-)


Daarom ga ik vanaf maandag bij m'n nieuwe instructrice ;) ben het afgelopen jaar niks vooruit gekomen alleen maar achteruit..

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:37

Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje.

Ik heb mijn paardje nu 5 maandjes en we lessen om de week.
Ik ben gewent om met een best wel lange teugel te rijden en dan zakt ze zelf in mijn hand en loopt ze gewoon ontspannen. Vanuit daar pak ik haar meestal wat op. Ik ben me er van bewust dat ze nog wat uit elkaar valt.

Vandaag kwam de eigenaresse van stal naar mij toe en ze vroeg of ze mij een paar tips mocht geven.
Dat mocht natuurlijk. Van haar moest ik mijn teugels direct op maat maken. Adjuun ging vol tegen mijn hand in en zodra de dat deed moest ik maar meer druk zetten. Ik moest steeds meer druk op de teugels zetten. Uiteindelijk zakte ze wel. En ze liep inderdaad wat meer bij elkaar.

Maar dit ging dus voor mij zo tegen mijn gevoel in. Het was na een tijdje niet meer gewoon druk geven, maar trekken. Iedereen op stal was het met haar eens, ligt het echt aan mij dat dit zo slecht voelt...
Ik wil haar echt wel geloven, maar misschien ben ik wel iets te zacht voor mn paard..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:09

LisaaSophie schreef:
Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje.

Ik heb mijn paardje nu 5 maandjes en we lessen om de week.
Ik ben gewent om met een best wel lange teugel te rijden en dan zakt ze zelf in mijn hand en loopt ze gewoon ontspannen. Vanuit daar pak ik haar meestal wat op. Ik ben me er van bewust dat ze nog wat uit elkaar valt.


Je geeft hier zelf aan dat paardje zelfstandig zonder dwang je hand opzoekt en die vertrouwd.
Dat is alleen maar prima !

Citaat:
Vandaag kwam de eigenaresse van stal naar mij toe en ze vroeg of ze mij een paar tips mocht geven.
Dat mocht natuurlijk. Van haar moest ik mijn teugels direct op maat maken. Adjuun ging vol tegen mijn hand in en zodra de dat deed moest ik maar meer druk zetten. Ik moest steeds meer druk op de teugels zetten. Uiteindelijk zakte ze wel. En ze liep inderdaad wat meer bij elkaar.

Maar dit ging dus voor mij zo tegen mijn gevoel in. Het was na een tijdje niet meer gewoon druk geven, maar trekken. Iedereen op stal was het met haar eens, ligt het echt aan mij dat dit zo slecht voelt...
Ik wil haar echt wel geloven, maar misschien ben ik wel iets te zacht voor mn paard..


Hier laat je je helaas beïnvloeden door de snelle methode van de moderne dressuur ruiters om je heen die paard in frame dwingt.
Fijn dat je zelf zo duidelijk aanvoelt dat dit niet goed kan zijn, hopenlijk voel je zelf bij deze dwingende manier ook het gaan vasthouden van paard zijn rug, de swingende losheid die je zo gewend bent onder je is in een keer weg.
Je Zult ook voelen dat je paard tegen je hand ingaat ipv te vragen om jou hand.
Stapje verder raakt paard vertrouwen kwijt in je hand.

Kortom: mooi doorgaan op je basis manier, met contact teugel hoofd volgend en je paard gaat zelf wel aangeven of ie meer gaat dragen en in werkhouding met je mee wilt gaan.
Wel het voorwaartse erin houden, luchtig aan je been.

Neem ruim de tijd, paard ontwikkeld steeds meer juiste bespiering op jou manier die jou goed kan dragen en vanuit daar komt vanzelf het meer ondertreden en de stukjes verzameling.
Als je eenmaal hebt gevoeld hoe fijn dat kan zijn, wil je niet meer anders :)

Zet alle goedbedoelde "hulp" maar op het doodlopende spoor en mooi zo doorgaan samen met je lesgever op jou manier.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:32

hier ben ik het mee eens. als je paard bevestigd is in het vwnw in allen gangen en overgangen, dan mag je hem af en toe wat hoger vragen. tot het punt dat hij aan kan. vervolgens beloon je hem weer door te ontspannen. telkens kleine stukjes en ontspannen. dan wordt je paard geleidelijk sterker en kun je hem op den duur in een hoger frame rijden.

in he tbegin van de training altijd lag begingen en van daaruit kleine stukjes oppakken. dus niet direct oppakken. hij moet immers eerst warm worden. het belangrijkste is dat jem altijd beloont als hij het goed doet. je moet hem dus te allen tijde p contact teugel kunnen rijden ook als hij in een hoger frame loopt.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:27

moet je nou wel knijpen alsof je in een spons knijp of is dat ook zagen?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:30

Jeika schreef:
moet je nou wel knijpen alsof je in een spons knijp of is dat ook zagen?


Ik zie het zelf anders dan zagen, want die beweging, maar ik vind dit wel een verstoring in de mond.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:56

Jeika schreef:
moet je nou wel knijpen alsof je in een spons knijp of is dat ook zagen?

Niet knijpen niet aan zitten. Gewoon constante druk houden.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:03

aanleuning komt vanuit je been niet vanuit je hand. je moet een lichte constant druk onderhouden zodat het paard aanleuning kan nemen op het bit. je mag echt wel een keer je hand sluiten of wat vragen maar altijd licht en het paard de tijd geven om antwoordt te geven.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:10

DarkoFoitzik schreef:
aanleuning komt vanuit je been niet vanuit je hand. je moet een lichte constant druk onderhouden zodat het paard aanleuning kan nemen op het bit. je mag echt wel een keer je hand sluiten of wat vragen maar altijd licht en het paard de tijd geven om antwoordt te geven.


Hier ben ik het volledig mee eens.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:07

tja... ik moest constant in de teugels knijpen van mijn instructrice. ik werd daar erg naar van vanbinnen. omdat ik weet dat het slecht is, maar ik durfde het niet te zeggen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:13

Jeika schreef:
tja... ik moest constant in de teugels knijpen van mijn instructrice. ik werd daar erg naar van vanbinnen. omdat ik weet dat het slecht is, maar ik durfde het niet te zeggen.


Dit heb ik nog steeds, maar het valt haar niet op dat ik het niet doe dus ik doe het ook gewoon niet. :o

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:23

"aan de teugel" is geen doel. het is geen eindpunt van de training. het is een staat war een paard in komt waarin hij bereden kan worden en aan de hulpen is. of te wel hij geeft na en leunt aan.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:16

DarkoFoitzik schreef:
"aan de teugel" is geen doel. het is geen eindpunt van de training. het is een staat war een paard in komt waarin hij bereden kan worden en aan de hulpen is. of te wel hij geeft na en leunt aan.


Voor mij is het zeker wel ons doel. Ik hoef niet perse verder.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:32

Jeika schreef:
tja... ik moest constant in de teugels knijpen van mijn instructrice. ik werd daar erg naar van vanbinnen. omdat ik weet dat het slecht is, maar ik durfde het niet te zeggen.


Misschien bedoelt ze om vaker te communiceren met je paard? Sneller reageren op kleinigheden ipv te lang af te wachten/vast te houden. Soepelheid in je hand is echt noodzakelijk om je paard goed aan te voelen, zeker niet stug stil houden, dat is al even slecht als "zagen"..
Kan zijn dat je trainster dat bedoelde?
Iig ben ik er ook van overtuigd dat "aan de teugel rijden" niet iets is, dat je alleen met je teugels doet ;) dat is een samenwerking van zit - been - hand.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:47

Mag ik hier een korte vraag stellen? Ik rijd momenteel een paardje bij die een beetje vast zit, hij is scheef en d.m.v. rechtrichten probeer ik hem weer iets rechter te maken. Echter krijg ik een zere linkerarm van hem, want hij houdt vast op links. Lastige is dat de linkerteugel niet te los kan laten, want het is naast een scheef paard ook een schrikkerig dier en als ik 1 teugel te los laat, vliegt ie me alle kanten op. Een lichte verbinding houden op zijn zware kant blijft lastig, hij wordt continu weer erg zwaar en dan moet ik echt weer even terug naar de rust en ontspanning, maar dan begint hij wel te etteren en is alles in de bak eng en vliegt voor alles weg. Ik vraag veel stelling (ook contra) en pak wat zijwaartse oefeningen mee om zijn lichaam ook wat soepel te houden.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:13

ik zou hem eerst vwnw gaan longeren zodat hij ructiger wordt en meer kracht en balans krijg tin zijn lijf. vandaaruit vwnw rijden onder het zadel. zijwaarts is heel goed om hem losser te krijgen.

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:42

Kan iemand mij uitleggen hoe je een pony met grondwerk kan leren om naar beneden te lopen en vanuit daar langzaam naar de krul?

En hoe leer je een pony die net onder zadel is aan de teugel te lopen? Wat ik geprobeerd heb is: pony goed voorwaards laten lopen. En langzaam soort van kneepjes in de teugels. Geen gezaag want ze is vreselijk gevoelig. Als ik meer druk geef met been en daarbij kneepjes in mijn teugels gaat ze als een lama lopen :')
Maar hoe kan ik dit het beste leren zonder andere hulp materialen ?

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:46

Zowiso niet knijpen, een jonge pony hoeft nog helemaal niet in de krul te lopen, voorwaarts is het begin. Als je druk op de teugels houd en de pony goed naar voren loopt zoekt die vanzelf de hand op. Aan de teugel rijden moet je de pony niet leren, die kan dat al, hij moet het alleen op de juiste manier opzoeken.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:30

Eerst maar eens een tijdje voorwaarts neerwaarts lopen. Waarom wil je een jonge pony direct aan de teugel rijden?
De basis van balans en vwnw aan de contactteugel, daar begin je mee.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:09

Wacht even? Je wilt in de krul? Niet rond maar in een krul? Snap ik niet, krul is niet positief. Een krul zit vast en is vermijden, niet naar het bit reiken.
Inderdaad van onder naar boven en van achter naar voren werken. Dus zorgen dat je pony steeds meer contact met het bit wilt, als je hem meer ruimte geeft moet je paard zijn hals gaan strekken om in verbinding te blijven. Dus geen boogjes in de teugels.
Vanuit daar kan je meer op en rond gaan trainen, maar daar is een goeie basis hartstikke belangrijk voor.

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:26

aan de teugel dan. Ze is niet jong. Ik rijd haar nu al6 maanden.
Ze kent bijna alles al maar nagevelijk lukt me niet. Voor de rest kan ik het niet beter uitleggen

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:30

Zon jonge pony hoeft not helemaal niet aan de teugel, nagefelijk/de hand opzoekend is prima, maar niet al netjes bij de loodlijn. eerst goed voorwaarts en zorgen dat je een rem en stuur hebt.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:31

Als ze niet nageeflijk wil lopen gaat het al een aantal stappen terug mis. Misschien de stappen even goed nalopen, misschien wat dressuurtopic's doorlezen :)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:41

Aan de longe doet hij niet anders, hij wil niet ontspannen en vind echt werkelijk alles eng, hij loopt dus als een scheve banaan door de longeercirkel en als ik stelling wil vragen dan valt hij dus naar binnen. Ik zou graag met dubbele lijnen longeren, maar weet niet of hij dat kent. Kan het altijd proberen natuurlijk, maar wil hem juist liever niet meer stress geven dan nodig.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:15

Rena100 schreef:
Aan de longe doet hij niet anders, hij wil niet ontspannen en vind echt werkelijk alles eng, hij loopt dus als een scheve banaan door de longeercirkel en als ik stelling wil vragen dan valt hij dus naar binnen. Ik zou graag met dubbele lijnen longeren, maar weet niet of hij dat kent. Kan het altijd proberen natuurlijk, maar wil hem juist liever niet meer stress geven dan nodig.


Zou zeker met dit
Citaat:
hij wil niet ontspannen en vind echt werkelijk alles eng
in je achterhoofd niet met d. lijnen gaan omfrutten, heeft geen nut verder.
Daar kun je pas mee beginnen met een lekker ontspannen voorwaarts lopend paard, dan voegt het wat toe aan je training.


Teruglezend zou ikzelf er es iemand bij gaan halen die blokkade's kan vinden en weghalen bij je paardje.