Hooiruif met tijdsinterval

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SWolfram
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-06-14

Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 13:49

Hoi,

Momenteel zitten mijn verloofde en ik in het proces van het aankopen van een huis met stallen en weide. De stallen zullen omgebouwd worden tot inloopstal zodat de paarden zelf kunnen bepalen wat ze doen en 24/7 kunnen bewegen. Nu zou ik heel graag een systeem willen bouwen waarbij hooi gedurende de dag in porties wordt gegeven. Het idee is dat het diverse vakken heeft waar hooi in kan. De planken waar het hooi op ligt moeten rusten op een soort intrekbare pin. Nu heb ik al ontzettend veel op internet gezocht, maar ik kan maar niet ontdekken wat voor apparaatje obv tijdsinterval een pin kan intrekken, zodat het hooi eruit valt.

Heeft iemand enig idee?

Ik weet dat er een paar systemen te kopen zijn, maar die voldoen niet aan mijn eisen qua grootte (en zijn heel duur). Ik bouw er daarom liever zelf een.

Groetjes,
Susanne

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:29

Ik kan me nog niet helemaal voorstellen wat je wilt bouwen, maar goed. Een tijdsinterval kun je met een geprogrammeerde timer regelen. Met een arduino of andere microprocessor kun je tijdsintervallen instellen en linken aan een systeem. Maar je kunt ook denken aan zo'n schakelaar waarmee je lampen op tijd kunt inschakelen en uitschakelen. Meestal zijn die tot op het kwartier in te stellen.

Dan je pin. Weet je al hoe je dat gaat doen, of is je vraag juist vooral daarop gericht? Het hangt er een beetje vanaf welke krachten en bewegingen je nodig hebt, wat je kunt gebruiken. Een (pneumatische) cilinder kan misschien een oplossing bieden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:35

Ik ken iemand die dit met hooinetten doet.
Overal hangen netten die op tijdsklok naar boven getakeld worden buiten bereik met een simpele motor.

SWolfram
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 18:07

mirriezz schreef:
Ik kan me nog niet helemaal voorstellen wat je wilt bouwen, maar goed. Een tijdsinterval kun je met een geprogrammeerde timer regelen. Met een arduino of andere microprocessor kun je tijdsintervallen instellen en linken aan een systeem. Maar je kunt ook denken aan zo'n schakelaar waarmee je lampen op tijd kunt inschakelen en uitschakelen. Meestal zijn die tot op het kwartier in te stellen.

Dan je pin. Weet je al hoe je dat gaat doen, of is je vraag juist vooral daarop gericht? Het hangt er een beetje vanaf welke krachten en bewegingen je nodig hebt, wat je kunt gebruiken. Een (pneumatische) cilinder kan misschien een oplossing bieden.


Een idee van wat ik ong wil bouwen, maar dan groter:
https://m.youtube.com/watch?v=uiyVh5MgHGc

Ah die pin wat ik in gedachten heb komt idd overeen met een pneumatische cilinder! Ik vraag me af of je dat wel direct kan koppelen aan een tijdschakelaar?

Misschien is mijn vraag idd wat te gericht geweest. Ik vraag mij dus in algemene zin af wat voor apparatuur je kunt gebruiken om op gezette tijden een portie hooi te verstrekken. De behuizing is van secundair belang, want dat kan natuurlijk op allerlei manieren. Het hooi hoeft dus niet persee op een plank te liggen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:12

Hier gebruiken ze veel van die rollatormotoren. Of de techniek van een huhnerklappe. Dat laatste ga ik zelf toepassen voor mijn oudjes en toegangen naar diverse kleine paddocs voor hun grasbrok.

Waarom wil je op gezette tijden voeren? Mogen ze niet onbeperkt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:13

Automatische deurontgrendelaar doet wat jij zoekt. Op YouTube staat een filpmje vaneen kant en klaar pproduct, als je op hooiruif en tijdsinterval zoekt geloof ik.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:15

Er staat er zelfs een met een normale oude wekker. Die bleek echter toch niet betrouwbaar genoeg

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:18

Of de powerraufe, zie bb-equipment.de

SWolfram
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 21:15

Bedankt voor al jullie ideeën!

Ik ben idd bekend met de kant en klare versies, maar die zijn vreselijk duur (en komen niet overeen met het formaat wat ik in gedachten heb). Het gaat maar om 3 paarden.

De huhnerklappe klinkt interessant, heb even rondgekeken. Ik kan alleen nog niet heel concreet eruit opmaken wat het precies doet (zo goed is mijn Duits niet hahah).

Rollatormotoren kan ik niets over vinden.

Bij de automatische deurontgrendeling vraag ik mij af hoe ik daar tijdsinterval aan kan koppelen?

Ik heb helaas een paard die echt niet om kan gaan met onbeperkt hooi. We hebben dit op twee verschillende stallen geprobeerd, maar ze eet zoveel dat ze ontzettend dik wordt (en daarvan dan ook weer buikpijn krijgt, sloom en lusteloos wordt).Ik zie het niet zitten om 3 a 4 keer per dag hooi te voeren, want dan zit ik echt aan m'n huis vast. Dus vandaar!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:35

Als je een machine hebt die op gezette tijden die deurontgrendelaar inschakelt heb je die tijdsinterval.

Ik vind het zo jammer dat bij veel producten die al op de markt zijn geen rekening gehouden word met de natuurlijk eethouding... Ik ben zelf ook nog steeds zoekende. Zal ook wel zelfbouw worden.

Deze vond ik wel wat.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:41

Automatische hooisystemen met bijvoorbeeld planken kun je schijnbaar maken met tijdschakelaar en elektro magneten. Zelf vind ik dit een hele mooie : http://www.stablegrazer.com/
Die is alleen wel megaduur, maar misschien wel na te maken. Ik weet dat er in NL ook iemand zat die zoiets verkocht, maar dan kwam je nog heel duur uit.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:13

hoeveel paarden had je? Laatst was er een filmpje over een hooiruif waar twee paarden tegelijk uit aten en toen ging er na verloop een schuif voor en moesten ze een stuk omlopen om bij de andere kant van de bak te komen. Nadeel van hooi voeren op een plek is dat de paarden totaal geen motivatie hebben om te gaan lopen.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:55

Dat laatste kun je deels opheffen door het water in ieder geval op loopafstand van het hooi te serveren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:53

Ben je inmiddels al geslaagd?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:11

even een schopje tegen een heel oudje... in het kader van: je weet maar nooit.... iemand al briljante ideetjes?

angieHH

Berichten: 56
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:44

Ik heb in onze kleine PP (waar onder andere mijn niet-met-eten-stoppende pony met IR staat) een geautomatiseerd "hooibuffet" gemaakt. De bak is 3m x 1m x 0,8m (maar kan verlaagd worden) en daar gaan 15 grote handbalen in een keer in. De ruif gaat 8x per dag open en 1,5 uur later weer dicht, ideaal (ik kan gewoon weer uitslapen, haha)
Ik kan hier geen filmpje plaatsen, maar ik heb deze zojuist in onze FB-groep geplaatst: https://www.facebook.com/groups/4867856 ... 511588274/

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:52

Interessant! Wij zijn er ook mee bezig. Wat voor materialen heb jij gebruikt wat het mechanische gedeelte betreft?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooiruif met tijdsinterval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:05

Briljant! Die ga ik onthouden. Momenteel niet nodig, want alles kan/mag onbeperkt prima hebben, maar wie weet ooit in de toekomst :D Of meerdere van die dingen langs de track zetten en ze dan op wisselende intervallen zetten om lopen te stimuleren.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:00

Ben ook erg benieuwd naar ideeën!!
Zoiets zoek ik: http://www.bb-equipment.de/seite-2-3.html
Eventueel met leuke kast van de kringloop winkel?
Iemand een idee hoe je zoiets maakt? En dan doel ik vooral op de tijdschakelaar en interval.
Welk systeem kun je daar het beste voor gebruiken?