meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:56

Gewoon goed voor hem zorgen en goed naar hem luisteren. Dan wordt het jullie beider belang. Zitten jullie allebei goed. Want je kunt best dingen doen die jij graag wilt. Als je het op een manier doet die hij ook kan doen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:06

Mijn oude ruin was mijn eerste echte paard. Had daarvoor wel een shet al. Ik wist niks van paarden (ik dacht natuurlijk van wel) en heb heel wat (nare) fouten gemaakt. Wist ook niks van NH en horsanalities. Was voor hem ook niet altijd leuk en voor mij ook niet. Maar we zijn langzaam naar elkaar toe gegroeid. En dat hij dan zo opent tijdens zo n cranio behandeling, vind ik dan echt heel mooi.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:01

MightyJoe schreef:
Zidore schreef:


ook loopt hij me omver en gaat regelmatig op tenen staan
vooral in het begin met trailerladen komt het LBI naar boven, dat wanneer ik de hele tijd zei 'je mag er niet in' dan rende hij bijna naar binnen haaha!

Mag ik vragen hoe je dat met trailerladen hebt gedaan?

Alles hier wijst erop dat mijn paard LBI is! Ik heb altijd al gezegd dat ik een apart paard heb maar het blijkt dus dat veel meer mensen zo'n paard hebben. Ik vind het nog wel heel erg lastig om mij aan te passen. Ik merk nu echt dat ik veel te veel van hem verwacht en vraag. Maar dit topic door lezen is in ieder geval echt een eye opener geweest!


trailerladen volgens de parelli-methode

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:55

Heeft iemand hier ervaring met een LBI als kinderpony? Ze zeggen altijd dat die van mij een ideale kinderpony is en zo ziet hij er ook wel uit, maar ik vraag me af of hij daarmee wel zo gelukkig zou zijn. Langs de ene kant misschien wel omdat het weinig inspanning vereist en je toch je knuffels en snoepjes krijgt, maar toch weet ik het niet zo goed.

Gisteren heeft de dochter van een stalgenootje even op hem gezeten/gereden en heb halvelings belooft dat ze hem een paar keer per week mag rijden (ik rij zelf helemaal niet zo graag, en al zeker niet binnen) maar vraag me af of ik de pony daar wel een plezier mee doe.. Al zal zij een pak minder vragen van hem dan ikzelf :P

Dus ervaringen hier? :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:17

Mijn LBInwordt ook gebruikt in de kinderles. Dat is 1 x per week. Inderdaad een hele lieve pony voor kinderen (alhoewel hij vandaag de kolder in zijn kop kreeg en het kind eraf lag....). Maar ik doe zelf wel hand/grondwerk met hem en ik rij hem soms ook nog op een buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:39

Ja, ik heb ook gezegd dat het niet uitgesloten is dat ze er ooit eens zal langs liggen, want hij heeft wel een duidelijke mening over dingen :+ Nuja, ik ben er toch altijd bij dus kan altijd wel bijsturen. Wil het ook leuk/al spelend gaan aanpakken. Wat met balkjes en pionnen en dat soort dingen...

Ik doe verder ook nog grondwerk/horse agility/lange lijnen/vrijspringen ed :j Voor zover mogelijk ga ik ook met hem naar buiten, maar momenteel is zijn headshaking weer volop bezig en heb nog geen oplossing dus dat ligt even moeilijk... Maar in principe doe ik zelf ook nog veel met hem :j Dus het is ook niet omdat het moet ofzo, gewoon als extra, om het meisje een plezier te doen. Maar uiteraard moet pony er ook plezier aan hebben ;)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:27

Weet je wat de trigger is voor dat headshaken?

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:55

Zijn er ook nog mensen met wedstrijdambities met hun LBI?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:06

Heb ik niet, maar dat lijkt me niet zo n probleem, toch? Die van mijnzijn best cool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:58

Neen, nog niet, ben er al jaren mee bezig en elke keer je denkt het te hebben blijkt het dan uiteindelijk precies toch niet zo te zijn (of reageert hij gewoon niet op de behandeling, kan ook). Beetje moedeloos word je ervan -O-

Ik heb met die van mij niet echt wedstrijden gereden, maar wel een paar keer meegedaan met endurance & TREC en dat deed die ge-wel-dig! Vooral TREC leek echt zijn ding :j Endurance kan ook maar dan gewoon de basis op een fijn tempo, niet voor de winst zeg maar ;)

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:05

Meelezer meldt zich!

Ik heb eigenlijk nooit wat te vertellen dus schrijf zelden, maar geniet altijd erg van jullie verhalen en lees dus trouw mee.

Maar nu wel een leuke typische anecdote. Afgelopen zondag met mijn LBI in de warmte gereden en daarbij oefeningen gedaan die hij stom vindt en waar we zo doorgaans best even discussie over hebben (L-achteruit, zijwaarts, inbuigen op een kleine cirkel dat soort dingen). Meneer vond het veel te warm voor rijden en liet dat blijken, hij deed elke oefening direct de eerste keer perfect en keek me vervolgens aan met zijn eigenwijze 'zo moet het toch he? We zijn klaar baasje' hoofd :') . Ik lag in een deuk, ben afgestegen en heb hem zijn muesli gegeven.

Heerlijk zo'n slim paard!

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:56

Purrrfection schreef:
Zijn er ook nog mensen met wedstrijdambities met hun LBI?



Geen serieuze wedstrijden, maar heb wel wat impuls gestart met hem. Hij is op vreemd terrein verrassend stuiterig. Hij is normaal altijd vrij kalm, maar op vreemd terrein moet ie even stuiteren. Lijkt enthousiasme/spanning combinatie. Is daar ook wel snel doorheen, maar kan niet precies voorspellen hoe hij reageerd op bakken/terreinen. Heb al wel eens prima een rondje gesprongen zonder problemen. Maar heb in onze eigen verenigingsbak, waar ie wekelijks kwam, er 2x naast gelegen.. dus ja.. :')

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:59

troi schreef:
Meelezer meldt zich!

Ik heb eigenlijk nooit wat te vertellen dus schrijf zelden, maar geniet altijd erg van jullie verhalen en lees dus trouw mee.

Maar nu wel een leuke typische anecdote. Afgelopen zondag met mijn LBI in de warmte gereden en daarbij oefeningen gedaan die hij stom vindt en waar we zo doorgaans best even discussie over hebben (L-achteruit, zijwaarts, inbuigen op een kleine cirkel dat soort dingen). Meneer vond het veel te warm voor rijden en liet dat blijken, hij deed elke oefening direct de eerste keer perfect en keek me vervolgens aan met zijn eigenwijze 'zo moet het toch he? We zijn klaar baasje' hoofd :') . Ik lag in een deuk, ben afgestegen en heb hem zijn muesli gegeven.

Heerlijk zo'n slim paard!


Haha ik had vandaag iets soortgelijks. Hij vind inbuigen ook heel moeilijk en ben meestal even bezig voor ik hem zo soepel en voorwaards heb dat ie wil nageven. Vandaag ging t allemaal een stuk sneller en soepeler dan normaal en toen had ie ook wel zoiets van: ik doe hard mn best toch? Dat zie je wel toch? :)

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:56

Dott schreef:
troi schreef:
Meelezer meldt zich!

Ik heb eigenlijk nooit wat te vertellen dus schrijf zelden, maar geniet altijd erg van jullie verhalen en lees dus trouw mee.

Maar nu wel een leuke typische anecdote. Afgelopen zondag met mijn LBI in de warmte gereden en daarbij oefeningen gedaan die hij stom vindt en waar we zo doorgaans best even discussie over hebben (L-achteruit, zijwaarts, inbuigen op een kleine cirkel dat soort dingen). Meneer vond het veel te warm voor rijden en liet dat blijken, hij deed elke oefening direct de eerste keer perfect en keek me vervolgens aan met zijn eigenwijze 'zo moet het toch he? We zijn klaar baasje' hoofd :') . Ik lag in een deuk, ben afgestegen en heb hem zijn muesli gegeven.

Heerlijk zo'n slim paard!


Haha ik had vandaag iets soortgelijks. Hij vind inbuigen ook heel moeilijk en ben meestal even bezig voor ik hem zo soepel en voorwaards heb dat ie wil nageven. Vandaag ging t allemaal een stuk sneller en soepeler dan normaal en toen had ie ook wel zoiets van: ik doe hard mn best toch? Dat zie je wel toch? :)


:D

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:40

Nog iemand met een lbi meldt zich! :wave: ik zit nu op mijn mobiel maar zal me straks even voorstellen met mijn paard! Heb het topic tot pagina 8 doorgelezen. Ontzettend herkenbaar. :')

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:27

Nou ik zal mijn paard hier maar even voorstellen dan. Meet Menno:
Afbeelding

Menno is een 21-jarige friese ruin die ik nu 9 jaar verzorg. Hij is inderdaad ook het type van 'waarom zou ik?'. Sinds gisteren heb ik de horsenalities ontdekt en Menno is een rasechte LBi behalve dat hij niet dominant is en nooit agressief zou reageren. Hij sluit zich dan gewoon af.

Leuke is dat Menno het werken en rijden in de bak wél leuk vindt! Hij kan ook best wel heel erg aardig lopen.
Afbeelding

Op zondag maken we altijd een buitenritje. Maar dan is hij dus juist niet vooruit te branden!
Wat ik veel met hem doe is vrijheidsdressuur, wat hij dan ook helemaal fantastisch vindt! Hij kent dan ook alle kunsten behalve het liggen. Meneer weet dondersgoed wat de bedoeling is maar ziet er gewoon het nut niet van in denk ik. Overigens vind hij spelen met de bal best leuk, voor 2 minuten maar dan gaat hij weer stil staan en vindt hij dit beter: (jij werkt, ik mag lekker chill stil staan)


Waar ik dus vaak tegenaan loop is zijn 'koppige' gedrag. Dat gewoon stilstaan en niks doen. Ik grap altijd tegen mijn vriendin dat hij geen mening heeft maar hij heeft dus blijkbaar precies het tegenovergestelde! 2 jaar geleden heb ik 2 lesjes parelli gedaan. Dat zou ik graag wel weer op willen pakken. Helaas is mijn instructrice naar Duitsland verhuisd. Heeft iemand goede ervaringen met iemand? Paard staat in Gelderland.

Ik begrijp het concept van je paard 'verassen' maar vind het heel erg lastig om verassingen te bedenken. Wat zou ik bijv. het beste kunnen doen als hij bij de jojo game niet meer wil komen? Hem wegsturen? Blijven staan? Iets anders gaan doen?

Ohja, ik merk ook heel erg dat als ik met verwachtingen met hem aan de slag ga het niet lukt. Terwijl als ik zonder iets in mijn hoofd wat met hem ga doen het super gaat. Afgelopen vrijdag heb ik een fotoshoot gehad. Zonder enkele verwachting hebben we hem gezadeld en wat deed hij het goed. Zo trots voelde hij zich, hij deed alles wat ik van hem vroeg. Zo fijn is dat dan! Dus ik probeer zonder verwachtingen naar hem toe te gaan maar dat is toch vaak best wel lastig. :o

Hier trouwens het topic:
[ITP] Sprookjes zijn echt...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:53

Captain, weet je zeker dat je post over jouw paard gaat en niet over de mijne? :D

Welkom hier! Het hk-topic is trouwens ook een aanrader vind ik :)

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:57

Haha, de kleur klopt niet helemaal he? :D
HK topic? Heb je een linkje voor me? :)

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:58

Dat laatste herken ik mijzelf heel erg in Captain! Ik verwacht te veel van hem en als ik niets verwacht doet hij het vaak geweldig. := Met je andere vragen kan ik je niet helpen ik ben zelf ook nog erg groen hiermee en probeer verschillende dingen.

Wat een prachtige foto's zijn eruit gekomen :oo

Mijn paard vindt vrijheidsdressuur ook geweldig en kan dan ook enthousiast worden. Alleen doe ik nu maar steeds 1 kunstje met hem en loop dan weer weg aangezien hij steeds gaat uit gaat schachten en ik wil dat ook niet aanleren :=

Ik ben ook wel benieuwd naar een HK linkje!
Laatst bijgewerkt door MightyJoe op 20-04-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:59

Yes please linkje

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:01

Ik denk dat dat 'verwachtingsvol' ook wel te maken heeft met het feit dat je paard al weet wat je wil. Hij gaat het je alleen niet geven, je moet het verdienen. Maar jij hebt zoiets van 'Jo, ik ben de baas dus lopen jij!' waardoor je dus 'ruzie' met je paard krijgt en het allemaal niet lukt. Als ik ga rijden met het idee 'ik wil alleen ff paar rondjes relaxt stappen' loopt hij de sterren van de hemel. Terwijl als ik wil trainen op het wijken hij loopt alsof hij 3 benen gebroken heeft. :')

Ik merk de laatste tijd ook steeds meer de spiegel op die hij me voorhoud. Als ik gestresst ben ga ik al niets meer met hem doen want ik weet gewoon dat we dan gaan botsen.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:09

Wow. Herkenbaar! Laatst had ik dat ook heel erg en ik was zo gefrustreerd..Aan het eind dacht ik van ja wat kan ik nou van hem verwachten als ik zelf één brok spanning ben? Voelde me achteraf ook best schuldig. :=

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:11

Haha vervelend is dat he? En des te gefrustreerder jij wordt, des te stroever het verloopt. :')

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:24

Oh nee haha, een en al pijnlijke herkenning
hier, au...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:26