[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:31

Ik zou persoonlijk doorsparen voor een ander/beter merk, voor de Cavaletti krijg je het extra geinvesteerde geld nooit terug, hoe mooi je hem ook maakt....Veel andere type's zijn in alles gewoon sterker gebouwd en zijn erg waardevast.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:06

Ollytje schreef:
Ik zou persoonlijk doorsparen voor een ander/beter merk, voor de Cavaletti krijg je het extra geinvesteerde geld nooit terug, hoe mooi je hem ook maakt....Veel andere type's zijn in alles gewoon sterker gebouwd en zijn erg waardevast.

Geld terug is toch alleen als.je verkoopt? Als ik m laat doen ga ik m niet verkopen

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:42

Ik bedoel eigenlijk dat je beter kunt investeren in een goed product, zeker als je hem wilt houden. Het is zo zonde om hem om te bouwen, dan kan je hem beter verkopen en in 1 keer een stevig product kopen. Alleen al het comfort van betere vering (beter zitten) zou voor mij al heel erg meespelen. Ik vind het bedrag wat je moet betalen om de wagen beter te maken zo zonde van het geld als je voor een klein beetje meer een veel mooier en degelijker product koopt ( met betere remmen, betere vering, beter afgewerkt, sterkere wielen)...Ik weet niet wat voor pony je hebt maar als je de nieuwprijs van een Cavaletti en die 400 euro aan verbouwing neerlegt kom je al een heel end qua sulky's. Soms staan er ook hele mooie tweedehandsjes te koop....

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:05

Iemand een idee waar ik het open lamoen van mijn hca sulky dicht kan laten maken?
Had de vraag al ergens in dit topic voorbij zien komen, maar mij is nou nog niet helemaal duidelijk waar je zoiets kan laten doen.

Iemand ideeën of tips? :)

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:27

Bij HCA zelf? Of zelfs evt. omruilen bij hem voor dichte lamoenstokken?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:14

Ik heb Hca daarover idd al gemaild, maar ga er eigenlijk vanuit dat het erg aan de prijs zal zijn, vandaar mijn vraag hier.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:13

Denk dat Andries dit wel doet ja!

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:47

Denk dat hij enkel nieuwe bomen aanbied. Heb je al roestvrijstalen bomen of gewoon zwarte? Als je rvs hebt wil hij ze misschien wel 'dicht lassen'. Ik was voor mijn (open) roestvrijstalen bomen al €125,-/€150,- kwijt en mijn oude heb ik daarbij ingeleverd. Verder weet ik niet waar je ze anders dicht zou kunnen laten maken.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:06

Andries durft zeker wel te vragen ja, je mag je oude iets inleveren voor het nieuwe wat je wilt en vervolgens alsnog een duit neerleggen...

Ik zou bij meerdere wagenmakers vragen hoe of wat, je kan ook gewoon losse nieuwe lamoenstokken krijgen, alleen kijken of dan de diameter past, hier doen we altijd even eraf zagen wat te lang is.
Zo te zien woon je in Amsterdam; ga eens langs bij Imanse trailers/menwagens, wellicht kunnen zij je helpen, aardige mensen en verstand ervan, je kunt wellicht eens langs gaan en 1 van je stokken meenemen in de auto.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:22

Dank voor de tips!

Melanie, toevallig huur ik waarschijnlijk 12 maart een trailer van Imanse dus dan zou ik het idd even kunnen vragen!

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:29

ik heb bij Cavalier vorig jaar mijn lamoenstokken keer laten dichtlassen dat was 40 euro. Maar ik geef ieder jaar mijn wagens daar een beurt. Dus misschien was het daarom voordelig in combi met de beurt.

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:55

Nou het heeft wat voeten in de aarde gehad (twijfel,twijfel,twijfel) maar mijn tweewieler is in de maak. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de MXH van Snoys Marathon. Gezien we beginnend menner zijn wilde ik het hier eerst mee gaan proberen. We kunnen altijd in de toekomst nog voor een luxere versie gaan.

Ik heb gekozen voor de MXH vanwege het in hoogte en breedte verstelbaar Lamoen, waardoor deze makkelijker horizontaal is af te stellen.
Ook heb ik gekozen voor luchtvering ipv bladvering en een verplaatsbaar bokkussen in de hoop zo comfortabel mogelijk te kunnen zitten. En 25"wielen omdat de MXH een laag model is. Gezien mijn spierziekte is een lage instap wel erg fijn..

Het model wordt zo als de geel rode sulky en de kleuren zoals de zwart witte sulky. ( zwarte wagen, witte wielen met grijs in het midden, en grijze bekleding met verplaatsbaar grijs bokkussen) vond ik wel erg mooi zo. Ik zal ook foto's en ervaring plaatsen als ik de tweewieler heb.

Afbeelding Afbeelding

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:39

Ojajoh schreef:
Zit enorm in dubio. Ik heb een cavaletti met rem en zou doorsparen voor een andere sulky met meer/betere vering ect. Nou krijg ik van een hobbyist een aanbod om deze kar naar wens te maken. Lamoenen dicht lassen, schokbrekers erop, dikkere zitting, enz...tegen prijs onderdelen en wat menplezier in de toekomst.....
Kwa onderdelen zal ik totaal 400/500 kwijt zijn. Andere kar ga ik denken aan 1100,-
Maar is het het waard? Of kan ik toch beter voor andere gaan?


ik zou zeggen waarom niet heb hier ook een sulky projectje lopen
[LZP] Het verbouwen van een sulky

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:41

Ik zou het verbouwen van een cavalettie het geld niet waard vinden. Je kunt 'm aanpassen maar het ijzerwerk etc blijft hetzelfde en dat is niet van de beste kwaliteit. Ik zou sparen voor een nieuw wagentje ipv er aan knutselen :)

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:42

Sardis schreef:
Iemand een idee waar ik het open lamoen van mijn hca sulky dicht kan laten maken?
Had de vraag al ergens in dit topic voorbij zien komen, maar mij is nou nog niet helemaal duidelijk waar je zoiets kan laten doen.

Iemand ideeën of tips? :)


Gewoon door n plaatselijk lasbedrijf laten doen!
Heeft bij mijn sulky oxer het lamoen dicht gemaakt en klein stukje uiteinde wat daardoor niet meer nodig was eraf gehaald en het einde dicht gelast, stophaakje eraf gehaald en even zwart gespoten: 30 euro

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:55

Ayla schreef:
Ik zou het verbouwen van een cavalettie het geld niet waard vinden. Je kunt 'm aanpassen maar het ijzerwerk etc blijft hetzelfde en dat is niet van de beste kwaliteit. Ik zou sparen voor een nieuw wagentje ipv er aan knutselen :)

Zou ik idd zeker ook niet doen.. is zonde van je geld, beter iets door sparen voor meer kwaliteit daar heb je echt plezier van. :j

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:43

Hallo allemaal, ik kom even gezellig meekletsen :D Ik zie hier een hoop handige tips en ervaringen voorbij komen +:)+

Ik ben op dit moment bezig met het verbouwen van mijn sulky. Ik heb een sulky vergelijkbaar met die van Divoza. Ik heb hem vorig jaar voor een klein prijsje op kunnen halen. Mijn vriend heeft hem uitgezocht :D

Gisteren heb ik de sulky helemaal uit elkaar gehaald. We gaan het lamoen verstevigen en in hoogte verstelbaar maken en er komt een breder bankje op. Ook wordt deze steviger gemaakt, omdat de stang die voor het bankje loopt vorig jaar tijdens een ritje brak, waardoor ik en mijn medeberijdster naar voren vielen. Gelukkig niks ernstigs, pony had het niet eens door.
Daarnaast krijgt hij natuurlijk nog een prachtig kleurtje!

Ik heb mijn pony overigens vorig jaar september op 29 jarige leeftijd beleerd.
Hier een leuk filmpje van mijn pony en de sulky ( inmiddels heb ik een ander tuig)

https://www.youtube.com/watch?v=eHy0QalcqhI

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:44

Kitty wat een leuk filmpje, hoe groot is jou pony? 29 en nog beleren ik vindt het helemaal gaahaaf!
Mijn karretje komt over 6 tot 8 weken .... Mijn tuig heb ik inmiddels op maat laten maken dus we zijn nu maar aan het droogmennen hihi.... Leuk project om je sulky te pimpen, laat je foto's zien?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:15

Ollytje schreef:
Kitty wat een leuk filmpje, hoe groot is jou pony? 29 en nog beleren ik vindt het helemaal gaahaaf!
Mijn karretje komt over 6 tot 8 weken .... Mijn tuig heb ik inmiddels op maat laten maken dus we zijn nu maar aan het droogmennen hihi.... Leuk project om je sulky te pimpen, laat je foto's zien?


Mijn pony is 148 cm.
Grappig he :P . Nooit verwacht dat we ooit zouden gaan mennen doen. Ik heb eigenlijk alles al zo'n beetje met mijn pony gedaan, alleen proberen te mennen stond nog op het verlanglijstje. Een stalgenootje heeft mij geholpen door haar tuig en sulky te lenen. Dit ging zo goed dat we er maar verder mee zijn gegaan!

Vandaag alvast wat RVS gehaald voor de aanpassingen

Zodra de sulky af is plaats ik hier wel foto's :D

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:11

vind ik leuk, stimulerend bericht....ik blijf je ff volgen in dit topic!

Ik heb aan de beheerder gevraagd of ik een apart topic mag starten voor grote ponys/paarden met een sulky.. ff wachten of dat mag.. Zou ik wel leuk vinden.

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:45

Een tijdje geleden plaatste ik hier een foto met het probleem dat mijn lamoen niet breed genoeg was voor mijn pony. Het lag echt niet in mijn budget om een nieuwe sulky aan te schaffen, dus heb ik de lamoen laten verbreden. (10 cm)
Zoals te zien past hij nu netjes, in haar dikke wintervacht heeft ze aan beide kanten nog een stuk over.
Afbeelding

Ook besloten we de sulky even helemaal te schuren en verven, hierbij kwamen we erachter dat het originele tussenstukje tussen de sulky en de lamoen eigenlijk een hele andere was als die er nu aan zat.
Zoals ik hem had zitten:
Afbeelding
Dat zilvere stuk is er dus door de vorige eigenaar van de sulky zelf aangezet. Hier heb ik de sulky met het originele stuk eraan:
Hier zit ik alleen tever achterover met het bankje...
Afbeelding

Nu zit ik in dilemma.. om de sulky weer mooi in balans te krijgen kan ik 2 dingen doen. Of ik doe de lichtogen een stuk lager. Dan ziet het er zo uit(als ik gaatjes prik):
Afbeelding
Afbeelding

Mijn vraag hierbij is: is het erg als de lamoenen zo laag komen te hangen?

De andere optie is om weer het zilvere stuk ertussen te zetten. Het nadeel hiervan is dat de zweng dan een kleinere draaicirkel heeft (waar ik dus pas vanmiddag achter kwam was dat met het originele stuk de zweng veel verder kan draaien). Ook zit ik dan licht naar voren zoals te zien op de foto.

Wat is hierin wijsheid?

edit: ik heb zaterdag menles, hier ga ik het ook vragen en uitproberen.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:50

Die stang die je vervangen hebt voor de zilveren stang hoort recht te zijn, zoek maar eens op via google. Als die stang recht is, is deze wss korter dan de zilvere stang en langer dan met zo'n knik er in. Anders zul je de zilveren stang korter moeten maken en zo uit moeten zoeken wanneer de sulky precies goed hangt. De bomen moeten 'zweven' in de lichtogen en dan niet zo erg dat ze gaan klapperen, het beste is dat ze er met weinig gewicht inhangen en mee gaan met de bewegingen van de pony. Veel meer advies kan ik je niet geven.. het blijft altijd even uitzoeken wanneer je sulky op z'n best hangt.

Edit: ik denk dat je die stangen wel nieuw kunt kopen bij webshops/winkels die onderdelen los verkopen, als ik jou was zou ik die stang vervangen voor een nieuwe en kijken hoe de sulky dan hangt.

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:58

Opzich hing de sulky wel echt mooi in de lichtogen (zonder klepperen, maar geen druk erop) met dat zilvere stukje. Maar dan kan de zweng dus niet optimaal bewegen, veel minder zelfs.. die stangen kan ik idd nieuw kopen, ga er even naar kijken wat de afmetingen daarvan zijn.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:03

Knap gedaan zeg, dat verbreden van her lamoen! Ik zou zeker je lamoen niet laten zakken. Wat je eventueel wel kan doen is een hoek in je lamoen plaatsen. Zoek naar eens naar plaatjes van marathonwagens, deze hebben vaak ook een 'knik'.
Als je het zilveren stuk terugplaatst krijg je 'm nog niet goed in evenwicht. Wat ik wel zou overwegen, het bankje naar achteren plaatsen. Dan kan je de sulky beter in evenwicht hangen. Heel lastig om voor elkaar te krijgen, ik weet het.

Melissa_Eden

Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-14
Woonplaats: Schiedam

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:18

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje.. Ik heb een pony van ongeveer 1.15 beleerd voor de kar. Ik wil mijn andere pony 0.90 cm ook nog beleren voor de zelfde kar.

Ik ben van plan om binnenkort over te stappen van een houte oude 2 wiel wagen naar een sulky. Omdat ik graag dressuur en vaardigheid wil gaan doen heb ik een sulky nodig van minimale spoorbreedte van 1.10m. De sulky cavalettie past in mijn buget om uit te geven +/- 500 euro.. Alleen heeft de sulky cavaletie een spoorbreedte van 90cm.. Weet iemand een andere soort sulky voor die prijs richting? Had ook al gekeken voor een 2e hands cavalier maar kan ik ook niet vinden in die prijsrichting.. Ook heb ik hier en daar gelezen van de spoorbreedte breder maken.. Weten jullie wat de kosten hier van ongeveer is en kan dat met de sulky cavaletie ?