[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:19

Was het in dit topic daar iemand zei "ze trekken zo sterk naar rechts"?

Namelijk bij elk tankstation :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:31

oke ik ben nummer 30000 met deze vraag maar ik blijf erover in discussie met iemand.
wil graag met onze auto met de trailer gaan rijden en heb niet perse zin om e ervoor te halen.

gegevens auto:
F.1Technische max. massa voertuig 1975 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 1975 kg
GMassa rijklaar 1435 kg
Massa ledig voertuig 1335 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1400 kg
O.2Aanhangwagen ongeremd 670 kg

liefste ooit een eigen trailer maar tot die tijd kan huren/lenen ook.
dan moet t dus een lichte trailer zijn, dat snap ik.

pony weegt max 450 kilo. (d pony)

ik kan hier toch prima met een lichte 1,5 paards trailer met een B mee rijden dan.??

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:35

Ja, dat mag als de trailer op papier maximaal 1400 kilo als maximum massa heeft staan. Je blijft dan onder de 3500 kilo totaalgewicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:37

Anoniem schreef:
oke ik ben nummer 30000 met deze vraag maar ik blijf erover in discussie met iemand.
wil graag met onze auto met de trailer gaan rijden en heb niet perse zin om e ervoor te halen.

gegevens auto:
F.1Technische max. massa voertuig 1975 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 1975 kg
GMassa rijklaar 1435 kg
Massa ledig voertuig 1335 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1400 kg
O.2Aanhangwagen ongeremd 670 kg

liefste ooit een eigen trailer maar tot die tijd kan huren/lenen ook.
dan moet t dus een lichte trailer zijn, dat snap ik.

pony weegt max 450 kilo. (d pony)

ik kan hier toch prima met een lichte 1,5 paards trailer met een B mee rijden dan.??

Ehm, even rekenen hè:
3500 - 1975 = 1525. Jouw trailer mag dus op papier niet meer dan 1525kg wegen. (art 15 reglement rijbewijzen)

De trailer mag vervolgens niet zwaarder beladen worden als 1400kg (lege trailer + lading) en dat is dan volgens artikel 8.15.15 van het reglement voertuigen.

Zie de FAQ voor de links naar deze wetteksten: Rijbewijs BE

wwillemijn schreef:
Ja, dat mag als de trailer op papier maximaal 1400 kilo als maximum massa heeft staan. Je blijft dan onder de 3500 kilo totaalgewicht.

Pas hè dat je art 8.15.15 VR niet door elkaar haalt met art 15 RR!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:39

Ja idd. dus een grote 2 paards mag niet, ook al zet ik er alleen maar een emmertje in?
stel dat dat een trailer is met max massa 1600. dat is per definitie dan al no-go toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:40

Anoniem schreef:
Ja idd. dus een grote 2 paards mag niet, ook al zet ik er alleen maar een emmertje in?
stel dat dat een trailer is met max massa 1600. dat is per definitie dan al no-go toch?

Voor B-rijbewijs is dat een no-go.

Met BE-rijbewijs maakt het niks uit, zolang het feitelijk gewicht van de geladen trailer maar onder de 1400kg blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:42

idd, doelde op de B.
BE komt misschien in de toekomst.

Maar vooralsnog zou ik dolgraag met pony op stap met een luchte trailer en onze auto.
Ga wel eerst oefenen ook met iemand samen en heb oa ook wel met aanhangers en caravan gereden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:14

Ik steun ikke: met alleen B mag achter deze auto een aanhanger met een toegestane maximale massa van 1525 kg of lager. Die mag vervolgens geladen worden tot 1400 kg. Of minder als de tmm van die trailer lager dan 1400 kg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:21

ja idd. dan had ik t toch goed in mijn hoofd,haha.
dat moet te vinden zijn.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:35

Hebben jullie ook een aparte verzekering voor de trailer?
Stel ik krijg een ongeluk door mij veroorzaakt met een trailer en de trailer raakt beschadigd, is die dan ook verzekerd?
Ik heb een andere auto gekocht die allrisk verzekerd gaat worden, maar de verzekering die ik op het oog heb, is de aanhanger niet verzekerd.
Is dit normaal? Of zijn daar separate verzekeringen voor?

Edit
Ik heb ff gegoogled, er zijn aparte aanhanger verzekeringen, hebben jullie die ook afgesloten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:51

IwanLuver schreef:
Hebben jullie ook een aparte verzekering voor de trailer?
Stel ik krijg een ongeluk door mij veroorzaakt met een trailer en de trailer raakt beschadigd, is die dan ook verzekerd?
Ik heb een andere auto gekocht die allrisk verzekerd gaat worden, maar de verzekering die ik op het oog heb, is de aanhanger niet verzekerd.
Is dit normaal? Of zijn daar separate verzekeringen voor?

Edit
Ik heb ff gegoogled, er zijn aparte aanhanger verzekeringen, hebben jullie die ook afgesloten?

Ja, het is standaard dat alleen het Aansprakelijksdeel (WA) van de aanhanger is meeverzekerd. Wil je het casco ook verzekeren, moet je dat extra erbij doen. Die verzekeringen worden gewoon aangeboden, niks raars aan.

Ik heb dat niet gedaan; een beetje verzekeraar zou je niet serieus nemen als je dat vraagt voor een trailer van meer dan 30 jaar oud......

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:35

De onze is zeg maar "beperkt casco", met name vanwege het diefstal deel.

Zou moeten nazoeken wat we ervoor betalen, maar omdat premies nogal persoonlijk zijn heeft dat niet zoveel zin.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:48

Die van ons is ook "beperkt casco" heet geloof ik anders maar komt op het zelfde neer als wat rex zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:57

ikke schreef:
Ja, het is standaard dat alleen het Aansprakelijksdeel (WA) van de aanhanger is meeverzekerd. Wil je het casco ook verzekeren, moet je dat extra erbij doen. Die verzekeringen worden gewoon aangeboden, niks raars aan.

Ik heb dat niet gedaan; een beetje verzekeraar zou je niet serieus nemen als je dat vraagt voor een trailer van meer dan 30 jaar oud......

Ik heb mijn trailertje van 1983 wel casco verzekerd inclusief schade door eigen paard. Heb bij een trailerbedrijf er een prijskaartje na renovatie aan laten hangen en hij is gewoon voor dat bedrag in de verzekering opgenomen. Vind ik wel zo prettig na al het werk en materiaal wat erin is gegaan. Hij zit bij ons trouwens gewoon mee in het pakket van de auto's, wa, inboedel enz. dus zit daarvoor niet speciaal bij een andere verzekeraar.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:00

Ik heb mijn trailer all risk verzekerd, kost iets van 100 euro per jaar, dat vind ik het wel waard, ook schade binnenin door toedoen van een paard is ook meeverzekerd.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 01:28

Wat zijn goedkope (en degelijke) auto's in gebruik die 2500 kg mogen (en goed kunnen) trekken? (westafalia/bockmann xl)

Ik heb er nu een Escalade voor, maar wil graag kleiner en goedkoper.
Eis is wel automaat en diesel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:45

Faline schreef:
Wat zijn goedkope (en degelijke) auto's in gebruik die 2500 kg mogen (en goed kunnen) trekken? (westafalia/bockmann xl)

VW Transporter en soortgenoten. Middenmoot 4x4's komen er ook nog wel aan maar veel kleiner gaat het niet worden.

Goedkoop is dus een relatief begrip in deze.

Belgium1961

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:44

Heb sinds 2014 Mazda CX 5, 2,2 diesel met 150 pk. Ruimschoots voldoende voor MTM tot 2000 kg.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:32

ikke schreef:
Faline schreef:

VW Transporter en soortgenoten. Middenmoot 4x4's komen er ook nog wel aan maar veel kleiner gaat het niet worden.

Goedkoop is dus een relatief begrip in deze.

Ja echt goedkoop zal het niet worden :+
Ik rij nu even tijdelijk in een golfje rond, het slagschip staat even bij de garage voor grote beurt en apk. Is voor de verandering best leuk :)) Kan overal weer eens tussen en parkeren. :')
(Maar overig verkeer heeft wel écht minder respect voor je ^) )

Escalade is best heel oke hoor, maar wel echt heel groot. En we hebben hem om laten bouwen op lpg, dus achterin ligt nu een enorme tank waardoor ik veel minder laadruimte heb. Dat vind ik onhandig. Hiervoor had ik 2 keer een landrover 2 zitter, die laadruimte mis ik echt wel. Maar moet nu minimaal 3 zits hebben.

Heb eens zitten kijken naar de Rexton, meningen lijken erover verdeeld, schijnen wat terugkerende mankementjes aan te zijn, maar qua trekauto zijn ze redelijk eensgezind, schijnt goed te zijn.
Maar VW trekt mij ook wel, degelijke auto's en mankeren ook niet altijd van alles. (Tenminste, mijn ervaringen ermee zijn gewoon erg goed.)
Transporters zijn wel weer erg groot, maar verder ideaal. Touareg trekt me ook wel... wel weer duurder natuurlijk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:17

Wat zou het kostenplaatje zijn van één dikke diesel voor versus een middenklasse diesel voor de gewone kilometers EN een (oudere) benzine auto/bus of C1 vrachtwagentje voor het paardenwerk?

Bij één auto heb je flink wegenbelasting, flinke afschrijving (!), behoorlijk verbruik. Dat is bij een middenklasser diesel een stuk goedkoper en je kunt nog steeds in comfort (of misschien zelfs meer comfort) je kilometers afleggen.

Voor de kilometers met de trailer / paarden -hoeveel zouden dat er zijn op jaarbasis?- kan je dan een wat oudere benzinebak gebruiken. Of die dan wat minder comfortabel lijkt me minder belangrijk. Voor 200 km snelweg met 120 km/h wil ik een auto die redelijk stil is. Voor 5 km binnendoor zou mij een paar dB meer of minder echt geen drol uit maken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:57

Mijn collega reed een BMW 5 serie op diesel (1 op 20 maar rond de 135,- aan wegenbel. p. mnd) en had een Defender, 8 cyl. benzine geschorst in de schuur staan. (omdat die te duur was om veel in de rijden, want 1 op 6 gemiddeld ;) )
Hij heeft de BMW verkocht, rijdt nu een VW up op aardgas en in het weekend, met veel plezier in zn Defender! En is op jaarbasis goedkoper uit!
Hij heeft geen paarden maar een trailer zou daar gemakkelijk achter kunnen, natuurlijk!
Zoiets?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:18

sflj schreef:
Mijn collega reed een BMW 5 serie op diesel (1 op 20 maar rond de 135,- aan wegenbel. p. mnd) en had een Defender, 8 cyl. benzine geschorst in de schuur staan. (omdat die te duur was om veel in de rijden, want 1 op 6 gemiddeld ;) )
Hij heeft de BMW verkocht, rijdt nu een VW up op aardgas en in het weekend, met veel plezier in zn Defender! En is op jaarbasis goedkoper uit!
Hij heeft geen paarden maar een trailer zou daar gemakkelijk achter kunnen, natuurlijk!
Zoiets?

Bijvoorbeeld :j :D :D

Maar ik zou er dan een hoog compressieblok in leggen en daar een zelfbouwinjectie op. Moet ie de 1:8 mee kunnen halen en 180pk vermogen. Ja, die LT85 kan daar wel tegen :D

Vandaag nog een giller. Bij een handelaar binnen gelopen voor een Range Rover. Hij had er wel eentje staan maar dat was een project. Nou, prima, ik zoek ook een project. Alleen vroegen ze een bedrag waar ik fluitend een rijdende, goedgekeurde Range Rover voor kan kopen..........

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:08

Faline schreef:
Ja echt goedkoop zal het niet worden :+
Ik rij nu even tijdelijk in een golfje rond, het slagschip staat even bij de garage voor grote beurt en apk. Is voor de verandering best leuk :)) Kan overal weer eens tussen en parkeren. :')
(Maar overig verkeer heeft wel écht minder respect voor je ^) )

Escalade is best heel oke hoor, maar wel echt heel groot. En we hebben hem om laten bouwen op lpg, dus achterin ligt nu een enorme tank waardoor ik veel minder laadruimte heb. Dat vind ik onhandig. Hiervoor had ik 2 keer een landrover 2 zitter, die laadruimte mis ik echt wel. Maar moet nu minimaal 3 zits hebben.

Heb eens zitten kijken naar de Rexton, meningen lijken erover verdeeld, schijnen wat terugkerende mankementjes aan te zijn, maar qua trekauto zijn ze redelijk eensgezind, schijnt goed te zijn.
Maar VW trekt mij ook wel, degelijke auto's en mankeren ook niet altijd van alles. (Tenminste, mijn ervaringen ermee zijn gewoon erg goed.)
Transporters zijn wel weer erg groot, maar verder ideaal. Touareg trekt me ook wel... wel weer duurder natuurlijk.

Een VW Tiguan?
Een Tiguan Track&Field (met niet de allerkleinste benzine-motor) mag 2500 kg trekken. Eigengewicht valt ook te overzien, dus is niet extreem duur in de wegenbelasting. En een Tiguan is amper breder dan een Golf (VII), dus is bijna net zo makkelijk te parkeren. ;-)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:34

sflj schreef:
Zoiets?

Zoiets inderdaad :D Dit is wel een vrij extreem voorbeeld met een up!, zat zelf meer richting Golf oid te denken vanwege de af te leggen afstanden. En dan iets goedkopers (camper?) voor trekken.

Goedkoper zal ook in de afschrijving zitten. Een dikke bak als een Escalade kost nieuw 125-166 K. Er zijn dagen dat ik minder verdien :oo En ik zag een 3 jaar oude voor 90K. Even 1000 euro per maand afgeschreven. En een X5 van een ton koop je met 5 jaar ervaring voor iets van 30K. De 1e eigenaar schreef dus ook hier dik 1000 per maand af.

Christah schreef:
Een Tiguan Track&Field (met niet de allerkleinste benzine-motor) mag 2500 kg trekken. Eigengewicht valt ook te overzien, dus is niet extreem duur in de wegenbelasting.

1565 kg voor de diesel automaat, dat is inderdaad niet al te gek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:08

Een vraag voor de kenners hier, met name over grijs kenteken.

Ik werk voor 32u gewoon in loondienst en een aantal uur per week als ZZP'er (muziekdocent en dirigent). Nu maak ik daar momenteel veel km's voor, omdat een van de orkesten op 75km enkele reis ligt. En naar verwachting zal ik dit nog wel een paar jaar blijven doen.
Ik rijd zo'n 25000km per jaar, waarvan zo'n 7000 als ZZP'er. Dit is dus 28% van de totale km's. Ik begreep dat het dan mogelijk is om op grijs kenteken te gaan rijden (min 10%). Klopt dit?

Momenteel rijd ik overigens in een Renault Megane sedan, 2.0 16V. Qua auto bevalt hij wel. Hij is niet heel zuinig, maar ik rijd op LPG, wat het tanken dan weer een stuk aantrekkelijker maakt.
Voorlopig mag hij nog even blijven, want zowel met woon-werk verkeer als trekauto is het een fijne auto. Maar niet heel goedkoop.
Dus ben ik wel voorzichtig aan het rond kijken en werd ik getipt over het grijze kenteken.

Ik zoek overigens geen busje of iets dergelijks, maar ik neem aan dat er ook wel interessante stationwagens of andere personenauto's te vinden zijn.
2 zitplaatsen is overigens geen probleem (want dat is dan wel de consequentie van grijs kenteken), ruimte om spullen mee te nemen (westernzadel en zadelkar passen nu niet in de kofferbak bijvoorbeeld :+ ), diesel of LPG, moet 1300kg kunnen trekken. Idee is ergens volgend jaar. Budget zal dan rond de 4000/5000 euro zijn.
Ik heb zelf een voorkeur voor Renault, maar andere opties sta ik zeker voor open. Het is voor mij dus puur even om ideeën op te doen of het mogelijk is en wat er dan mogelijk is en eind dit jaar eens rustig te gaan kijken.