BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:22

Zo zie je dan maar weer dat datgene wat iemand schrijft niet altijd overkomt zoals bedoeld ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:29

Sizzle schreef:
Zo zie je dan maar weer dat datgene wat iemand schrijft niet altijd overkomt zoals bedoeld ;)

Dat is ook het grote probleem van het internet en forums...in je hoofd klinkt t echt helemaal goed en waterdicht geformuleerd en vervolgens krijg je 100 reacties waarvan je totaal niet weet waar ze vandaan komen ;) .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:08

Wat denken jullie hier van.Onze dochters gaan altijd op de fiets naar school of met erg slecht weer met de bus.Nu is er een moeder van een vriendin die bij elk druppelje en windvlaag haar dochter met de auto brengt.Ik wordt min of meer gedwongen om dan het stel op te halen op school.Dat is onzin.Maar nu wordt al tegen mijn dochter gezegd dat ik flauw ben omdat ik bijna nooit rij.Dus elke keer met een beetje regen problemen met mijn dochter daarover.Ik ben dat helemaal zat.Wat is er toch met die moeders die de kinderen met een beetje regen naar school brengen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:27

Waarom moet jij dan ophalen?
Of rijdt jouw dochter dan met die moeder mee naar school?

Als die moeder graag haar kind brengt dan is dat haar goed recht lijkt mij.
Maar ze kan jou natuurlijk niet dwingen hetzelfde te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:40

Ik snap het niet helemaal? Jouw dochters gaan met de fiets naar een vriendin die moeder brengt de hare met de auto. Bij een druppie regen.. maar dan? Moet jij ze alle drie ophalen want geen fiets of willen je dochters ook gebracht en gehaald worden bij regen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:22

Hoe oud zijn die dochters? Als ze zelfstandig met de fiets of bus kunnen is dat toch prima? Ik snap ook niet zo goed waarom jij ze zou moeten halen? Die andere moeder kiest er toch zelf voor om met de auto te gaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:55

Wrs komen ze dan niet meer thuis?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:27

Dat is goed voor je probleemoplossend vermogen :j hoe vaak ik niet op school stond met een lekke band. Ik werd nooit gehaald. Bellen naar huis kon wel, als ik nog een kwartje op zak had (jaja, munttelefoon :)) ). Dan kon ik dus zeggen dat ik ietsje later thuis zou komen. Moest ik van Harderwijk naar Ermelo lopen met de fiets aan de hand. Ben ik niks slechter van geworden. Moest ik thuis ook zelf mijn band plakken. Op dat moment baal je natuurlijk enorm, maar ik kan achteraf terugkijkend wel zeggen dat ik daar zelfstandiger van ben geworden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:32

Mijn kinderen moeten 14 en 22 km van/naar school.
Die laat ik niet lopen.
Als ze (bijna) bij school zijn met een lekke band wordt deze op school geplakt (bij techniekles).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:34

Onze dochters zijn 13 en 15.Maar het gaat over de dochter van 13.Het is 3 kwartier fietsen naar school,dus ze gaat dan liever mee in de auto van die moeder.Maar ik moet ze dan ophalen.En dat is het probleem.Ik heb gezegt dan rij je niet mee en ga met de fiets en bus.Probleem opgelost zou ik zeggen.Maar een zeer boze dochter die erg kan doordrammen .Ik begrijp het ook wel liever de auto dan 3 kwartier fietsen.En het de keuze van die moeder om haar nog steeds op te halen.Maar nu voel ik mij toch wel onder druk gezet worden.Ook omdat haar vriendin er al commentaar op had en dat is ook niet leuk voor mijn dochter.Maar om nu die moeder op te bellen dat ze haar niet meer ophalen gaat ook een beetje ver.Nou ja,toch maar een boze dochter bij regen en wind.Maar waarom zijn ouders niet wat strenger.Hup op de fiets en niet zuuren.Bij een lekke band haal ik mijn dochters natuurlijk wel op.Wel een lang verhaal geworden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:37

Britta31 schreef:
Wat denken jullie hier van.Onze dochters gaan altijd op de fiets naar school of met erg slecht weer met de bus.Nu is er een moeder van een vriendin die bij elk druppelje en windvlaag haar dochter met de auto brengt.Ik wordt min of meer gedwongen om dan het stel op te halen op school.Dat is onzin.Maar nu wordt al tegen mijn dochter gezegd dat ik flauw ben omdat ik bijna nooit rij.Dus elke keer met een beetje regen problemen met mijn dochter daarover.Ik ben dat helemaal zat.Wat is er toch met die moeders die de kinderen met een beetje regen naar school brengen.

Zitten je dochters al op het middelbaar onderwijs? Want dan zou ik heel makkelijk zijn en zeggen dat ze moeten fietsen. Besluiten zij mee te rijden met de moeder van een vriendin, dan moeten ze zelf zorgen dat ze thuis komen.
Ik zou gewoon zeggen dat jij dat niet nodig vindt om ze met de auto te brengen, dat ze best kunnen fietsen.
Dan moeten zij dat maar verder communiceren met die vriendin. Ik vind ze daar dan oud genoeg voor.

Dat die moeder haar dochter(s) wel met de auto wegbrengt is ook prima, dat moeten zij zelf weten. Maar dat zij ervoor kiest jouw dochters mee te nemen op de heenweg, betekend niet dat jij daardoor ook ineens verplicht bent ze op te gaan halen na school.

Bij een kapotte band vind ik het heel wat anders. Dan vind ik het grote onzin je kind lopend naar huis te laten komen, als je zelf thuis bent. Dan haal ik ze gewoon op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:40

Tja verschil hou je daar toch in.
Je kan niet met elk gezin op 1 lijn zitten.

Meisje hier verder op wordt ook regelmatig gebracht/gehaald met de auto, maar mijn meiden fietsen gewoon.
Heel af en toe komt mijn ene dochter met haar mee terug met de auto.
Die moeder rijdt toch.
Ik neem ook wel eens iemand mee naar school, en dan haal ik ze ook op; want ik ben degene die besloten heeft te gaan rijden.

Vandaag heb ik ze wel weggebracht, omdat de wegen slecht waren.
En de buurtbus reed vanmorgen niet ivm de slechte weg.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:42

Ja,ik zal toch zeggen dat ze met de bus terug moet.Dan ziet ze haar vriendin in de auto voorbij komen.Kan ze nog zwaaien.Mijn oudste van 15 begon ook al te klagen dat ik haar zus ging ophalen,maar haar niet.Is dat ook opgelost.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:42

Britta31 schreef:
Onze dochters zijn 13 en 15.Maar het gaat over de dochter van 13.Het is 3 kwartier fietsen naar school,dus ze gaat dan liever mee in de auto van die moeder.Maar ik moet ze dan ophalen.En dat is het probleem.Ik heb gezegt dan rij je niet mee en ga met de fiets en bus.Probleem opgelost zou ik zeggen.Maar een zeer boze dochter die erg kan doordrammen .Ik begrijp het ook wel liever de auto dan 3 kwartier fietsen.En het de keuze van die moeder om haar nog steeds op te halen.Maar nu voel ik mij toch wel onder druk gezet worden.Ook omdat haar vriendin er al commentaar op had en dat is ook niet leuk voor mijn dochter.Maar om nu die moeder op te bellen dat ze haar niet meer ophalen gaat ook een beetje ver.Nou ja,toch maar een boze dochter bij regen en wind.Maar waarom zijn ouders niet wat strenger.Hup op de fiets en niet zuuren.Bij een lekke band haal ik mijn dochters natuurlijk wel op.Wel een lang verhaal geworden.

Misschien moet je zelf ook wat duidelijker en strenger zijn. Als jij vindt dat ze prima kan fietsen, dan gaat ze gewoon fietsen. Rijdt ze mee met de moeder ... prima maar dan zal ze wel zelf moeten regelen hoe ze thuis komt.
Ik begrijp dat het niet leuk is voor je dochter als haar vriendin haar er op aanspreekt en vraagt waarom jij bijna nooit rijdt.
Maar dat blijf je toch houden, je kunt daarvoor moeilijk toe gaan geven. Straks krijg je het bijv. met merkkleding, 's avonds buiten hangen, uitgaan e.d.
Ik vind toch dat je je aan je eigen principes moet houden. Het is prima om aan te geven dat je bereid bent haar te brengen met noodweer (of haar met de bus te laten gaan) maar niet bij ieder zuchtje wind of drupje regen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:44

Britta31 schreef:
Ja,ik zal toch zeggen dat ze met de bus terug moet.Dan ziet ze haar vriendin in de auto voorbij komen.Kan ze nog zwaaien.Mijn oudste van 15 begon ook al te klagen dat ik haar zus ging ophalen,maar haar niet.Is dat ook opgelost.

En dat vind ik ook een goede reden inderdaad.

Helemaal als ze met de bus mag/kan, vind ik het helemaal niet nodig om ze te brengen en te halen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:48

Misschien komt het ook omdat ik fulltime moeder ben en denken ze dat ik toch genoeg tijd heb.Gisteren heel duidelijk geweest met de bus.Komt dus de oma van dat meisje haar halen omdat ik niet wil.Dat had ze geheim gehouden.De oma,daar zakt me de broek van af.Maar nu is het voorbij met rijden en met de bus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:48

En geef ook uitleg tegen die moeder waar ze nu mee meerijdt. Dat jij dus vindt dat zij prima kan fietsen, maar dat ze er zelf voor kiest om bij haar in de auto te stappen. Dat weet moeders + dochters dus ook bij wie ze kan klagen..

Dat geklaag van die moeder snap ik dan toch niet.. Die kan ook naar jou toestappen ipv op dochter gaan zitten mopperen. Ze rijdt toch.. := Ik had die luxe ook niet hoor van ouders die 's ochtends brachten en 's middags op konden halen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:51

Ik zal toch die moeder eens bellen hierover.Bedankt voor jullie advies.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:54

Ik had een klasgenote die altijd gebracht werd. Tot ze een keertje op de fiets kwam. Was de vraag gelijk of de taxi stuk was. 25 jaar geleden was het nog niet normaal als je met de auto naar school kwam. Ik denk dat het idd een goede oplossing is zoals je het nu aan wil pakken :j 13 is een mooie leeftijd om een stuk zelfstandiger te worden imo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:57

25 jaar geleden hadden m'n ouders met mensen uit de buurt toch echt wel een autorooster. We gingen dan wel met z'n allen in de kofferbak. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:03

Ja, in de kofferbak :j dat "mocht" toen nog. Met kinderfeestjes gezellig allemaal in 1 auto.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:08

SusanH schreef:
Ik had een klasgenote die altijd gebracht werd. Tot ze een keertje op de fiets kwam. Was de vraag gelijk of de taxi stuk was.

Wat eigenlijk flauw is, want uiteindelijk heeft eigenlijk niemand ermee te maken hoe een ander naar school gaat toch? Dat is vooral een zaak tussen ouders en kind, daar hoeft de rest van de school en de ouders niet omheen te gaan staan met oordelen.
(Ik zou kunnen zeggen: wie weet waren er wel allerlei goede redenen, zoals fysieke klachten, maar ook als die er niet zijn is de essentie van vrijheid dat iedereen het gewoon zelf moet weten.)

Britta31 schreef:
De oma,daar zakt me de broek van af.Maar nu is het voorbij met rijden en met de bus.

Volgens mij leg je hier de verantwoording bij de verkeerde personen. Die oma heeft er verder niets mee te maken. In zekere zin zou ik zeggen dat het juist ontzettend goed is dat een ander, de moeder en oma dus, zo aardig zijn dat ze zich om jouw kind bekommeren.

En als het je dochter is die aan die oma verkeerde informatie gaf, en stiekem mee wilde rijden, bedenk dat ook dat een vorming van zelfstandigheid is :j Namelijk een waarbij je dochter kiest wat zij de prettigste manier vindt om naar school te gaan, ipv dat het jouw beslissing is om haar kou te laten lijden.

Ook hier zou ik dus niet gaan voor simpelweg verbieden van iets 'omdat jij het zegt.' Veel zinniger zou zijn om te kijken naar waarom je het eigenlijk niet wilt, en daar afspraken over maken. Bv dat ze van haar eigen geld een bijdrage moet betalen aan de benzine van die andere moeder, omdat het niet netjes is om steeds mee te rijden en er niets voor terug te geven. Dan kun je best zeggen dat jij niet gaat ophalen, en je kunt ook in een constructief gesprek met die andere ouders best overleggen wat van jou uit de regels zijn. (Bv: "ik heb afgesproken dat ik haar niet ophaal, en dat het thuiskomen haar verantwoordelijkheid is. Ook wil ik niet dat ze jullie overlast bezorgt. En als ze mee kan rijden dan zou ik willen vragen of je samen met haar afspraken kunt maken over de benzinekosten, zodat ze leert dat het niet gratis is.")

Oh, en Sizzle: dit vind ik dus ook een voorbeeld waarin ik heel veel lees over wat de dochter moet en niet mag, en wat andere ouders wel en niet zouden moeten doen, maar waar het perspectief van de dochter zelf, en ook de motivaties van dat andere gezin heel weinig aan bod komen. Zonde want juist daar ligt de ruimte om echt rekening met anderen te gaan houden. ("Ga maar fietsen, word je hard van' is bv wel een klassieke manier om over iemands eigen ervaring heen te walsen, en 'vroeger deden we dat ook' eveneens. Maar ruimte voor de hulpvaardigheid van dat andere gezin, voor de dochter die het fietsen overduidelijk niet prettig vind (oh, en dat kan te maken hebben met het fietsen en de kou, maar bv ook met de verbondenheid met wie ze meereist - alleen in de bus lost wel de kou op, maar niet de gezelligheid van het samen reizen bv.)
Maar ook de verantwoordelijkheden van de dochter in ruil voor die hulpvaardigheid worden hier in het topic in elk geval niet benoemd.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:22

Nee, daar hoef je idd niet over te oordelen. Maar je plaatst je kind wel in een uitzonderingspositie door als enige moeder in de klas je kind bijna dagelijks te brengen en te halen. Met haar was fysiek overigens niks mis (we waren goede vriendinnen, ik kwam ook geregeld bij haar thuis, we zaten altijd naast elkaar in de klas) maar haar ouders waren beide gewoon heel beschermend. Heel lief bedoeld allemaal maar volgens mij niet de beste manier om je kind voor te bereiden op een leven als zelfstandig functionerend volwassen persoon.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:31

Iris82 schreef:
25 jaar geleden hadden m'n ouders met mensen uit de buurt toch echt wel een autorooster. We gingen dan wel met z'n allen in de kofferbak. ;)

Dat herinner ik me ook nog goed Iris!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:36

SusanH schreef:
Nee, daar hoef je idd niet over te oordelen. Maar je plaatst je kind wel in een uitzonderingspositie door als enige moeder in de klas je kind bijna dagelijks te brengen en te halen.

Klopt, maar de oplossing is toch niet om je dan maar naar de massa te schikken? En dat de massa dat dan gratis en voor niets alvast feilloos bevestigt?

Dat zie ik vaker hoor, doen alsof uitsluiting en ook pesten iets is dat 'vanzelf' ontstaat en dat de beste manier is om dan vooral niet op te vallen... maar uiteindelijk is dat wel precies de houding die uitsluiting en pesten legitimeert ipv stopt.

(En hoe kun je zo'n meisje dan vervolgens uitleggen dat ze moed moet tonen als een andere klasgenoot gepest wordt, en zij daar gewoon niet aan mee moet doen, als je vorige boodschap was dat je vooral niet op moet vallen en met de meute mee moet doen?)

Respect zit 'm zelfs in dat soort dingen. Dat iemand naar school gebracht wordt is een zaak tussen ouders en kind, en verdient in eerste geval vooral het respect dat iedere keuze verdient als vrije keuze. En je kunt als leerkracht wellicht best eens een keertje een hint geven dat het leuk voor haar dochter is om zelfstandig te worden, maar niet met een doemboodschap erbij. Die ouders moeten ook niet bang gemaakt worden om het anders te doen, maar worden uitgenodigd om zelf hun keuzes te kunnen maken als volwassen mensen. Niet omdat andere mensen het zeggen maar omdat ze zelf tot inzicht komen.