[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:11

Ik heb er 1 staan als extra en variatie + handig als er 1 apart moet. Ze eten nog wel eens samen uit 1 en dat kan wat meer gewiebel geven. Hoe erg ze er verder mee voetballen weet ik niet, enkel dat ik de volgende dag de 2 delen uit wei of box kan vissen. Het kan dus ook heel goed dat ze eenmaal leeg gebruikt worden als speelgoed.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:26

Tamary ze krijgen hem dus elke dag open? Dan word dat niks voor die van mij vrees ik. Hij is zo handig erin om iets eruit te halen of te slopen als zo het eten makkelijker gaat.

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:12

wij hadden een hele fijnen met vierkante gaatjes, heel stevig, hij was lang bezig met eten dus kwam niet een tijd zonder eten te zitten waardoor de kans op koliek wordt verminderd. hij is nu 3 en best wel druk dus het houd m lekker bezig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:10

Ash_ schreef:
Tamary ze krijgen hem dus elke dag open? Dan word dat niks voor die van mij vrees ik. Hij is zo handig erin om iets eruit te halen of te slopen als zo het eten makkelijker gaat.

Niet elke dag en zelden tot nooit bij 1 op 1, enkel met zijn 3en samen kom ik regelmatig in de 2 delen tegen. Ik vermoed dus meer dat er mee gespeeld wordt als die leeg is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:35

Naast mijn lange slowfeeder voor in de bak heb ik ook nog het volgende. Ook eeg handig. Deze is 3x3 Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:23

Mijn merrie heeft helaas iets nieuws bedacht. Ze krijgt op het moment fijn hooi met daarover het net van barefoot gespannen (maasgrootte 2 bij 2). Eerst probeerde ze via de randje hooi makkelijk weg te snoepen, maar daar heb ik natuurlijk maatregelen tegen genomen :p Nu maakt ze gewoon gaten... ): Het net via barefoot leek met wel een goed net dus ik baal ervan dat ze het kapot krijgt. Ik wil nog proberen om het net als een kussen te vouwen en dan het hooi erin, miss is het dan beter vestand tegen de krachten van mijn paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:27

Misschien een net-in-net oplossing zoeken. Maar dan wel met 2 netten met ongelijke mazen; bijv 3x3 + 2x2, iig niet dat het ene net een verdubbeling is van het andere net (bijv. 2x2+4x4 of 3x3+
6x6).

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:23

Ik zag net op FB ook een aantal hele handige ideeën voor een slowfeeder!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:30

De 2 laatste kan ik geen slowfeeders noemen :D
De 2e wordt zo omgetrokken en de 1e vind ik te onrustig eten zolang de ton niet goed vastgezet is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:42

Ik vind het erg leuk bedacht maar zou geen van de bouwsels hier bij de paarden willen.... heel misschien de eerste om het 1 en ander mee te proberen :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:08

Atent schreef:
Ik heb ook frame van cv pijp met net van Huck erin gespannen.[ [url=m/JxWIHg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb jouw idee nagemaakt, en het werkt echt super. Er word weinig gemorst en de pony's kunnen er altijd bij, ideaal. Ik moet het alleen nog netjes vast maken met ringetjes om de cv pijp heen. Ik heb nu dat net eromheen gehaald, en met allemaal strotouwtjes strak vastgeknoopt, dat het strak staat en het overige ook niet in de weg zit. Nog even kijken hoe ik dat net het handigst daarin vast krijg, op welke manier heb jij dat gedaan? Verder: top systeem!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:11

Silver_Fox schreef:
Ik heb twee stalen cv buizen genomen van elk 2 meter en in iedere buis twee hoeken gebogen. In het midden links en rechts vastgemaakt met een cv buis koppeling (die kan je zien zitten onder het net als je goed kijkt), werkt goed hoor echt stevig. Wel goed aandraaien met een moersleutel natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat de koppelingen in de hoeken veel meer te verduren krijgen dan in het midden op het rechte stuk. Ik neem aan dat twee 3 meter buizen wel genoeg is? Ik had nog flinke stukken buis over die ik eraf moest halen.

Edit: je zou ze ook aan elkaar kunnen lassen, maar als de buizen gegalvaniseerd zijn komen er gifstoffen vrij die je niet wilt inademen, ook kan het op die plekken weer gaan roesten als je het niet bewerkt met een zink spray oid. Niet een heel handige oplossing als je geen ervaring hebt met lassen, maar je vroeg naar andere oplossingen. Misschien zou je met een smid/ijzerhanderlaar kunnen praten?

[ Afbeelding ]

Mag ik vragen hoe jij dat net zo netjes om de cv buizen hebt gekregen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:20

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het met stevig touw langs de rand gespannen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:14

Mijn net is binnen van www.jenetje.nl
helaas wel rood, maar ziet er meer dan prima uit van kwaliteit!
Morgen mij maar eens bezig houden met mijn hooiruiven te verbouwen,heb kippengaas om aan de binnenkant van de grote gaten te doen tegen het morsen, en dan onderaan knip ik een stuk net uit op maat en vlecht het zo rond het grote gat. Het schuift nu nog niet helemaal naar wens, (staan palletten schuin in) dus ik zal moeten kijken naar iets dat gladder is en schuiner staat ...

Afbeelding

ze staan nu andersom zodat ze aan de korte kant kunnen eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:33

@duchelo: ik denk dat je gladder materiaal moet nemen. Al span je over de pallet maar een stuk plastic.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:52

@ Patricia: Hoe dik is jou CV buis? En heb jij het frame nog vast aan de onderkant van de bak met touwtjes?
Verbuigt het verder niet?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:39

Ik moet dikkere buis gaan halen, kijk manlief al een tijdje heeel lief aan hihi, want heb te dunne buis en dat verbuigt idd behoorlijk. Het zit vast aan de onderkant met touw en een muskatonhaak. 1 frame is van het ijzer van een ibc vat en aan elkaar gelast, dat blijft echt super van vorm maar helaas is de andere los gegaan aan de lasnaad en kregen we het niet meer stevig aan elkaar dus moest ik wel cv buis gebruiken.

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:36

Hoi allemaal.

Ik wil me eventjes voorstellen,
Ik ben Cynthia en zou graag met jullie willen mee kletsen over slow feeder

Ik wil er namelijk eentje bestellen bij ej. maar zou graag jullie verhalen daarin horen.

Groetjes Cynthia

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:39

Wie van jullie gebruiken de Ej slowfeeders,
En welke maat hebben jullie?
85 of 105 en hoeveel gaat er ongeveer in??

Groetjes

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:23

Ik gebruik die van ej. De grootste maat. Er gaat enorm veel in ik denk (met redelijk droog kuil) toch wel makkelijk 30 kg. Ik klik ze vast net musketonhaken in houten bakken. Het nadeel vind ik dat de gaten toch echt groter zijn dan verwacht, ze rekken uit tot wel bijna 10 cm. Hierdoor wordt er toch nog relatief veel hooi verspild. Verder zijn het erg stevige netten.

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:11

30 kilo in een hooi net... dan denk ik dat ik de kleinere ga kopen.. voor buiten te hangen in de paddock. Anders blijft er veel over. Ik vul liever elke dag bij dan dat er een restje achter blijft

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:16

Ligt er ook aan hoe zwaar je hooi is. Heb liever iets teveel dan iets te weinig.
Je hoeft hem niet helemaal vol te doen natuurlijk

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:04

Ja dar snap ik idd wel. Alleen in twijfel heel erg welke maat ik moet kopen haha. Ik gebruik ronde balen kuil.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:59

Cynt_K schreef:
Ja dar snap ik idd wel. Alleen in twijfel heel erg welke maat ik moet kopen haha. Ik gebruik ronde balen kuil.

persoonlijk liever een te groot net dan te klein.. :')
Te klein kna je niet meer instoppen als hij vol is.
Een grote kan je half vol doen. Doe ik ook regelmatig.

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:51

Okii dan ga ik denk ik toch gewoon een groot net halen. Jullie gebruike hem ook voor in stal zie ik ?