Wie least er een privé auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:38

Vesceron schreef:
Misschien heb ik geluk gehad hoor, maar zo duur en vervelend als de meeste het hier zetten heb ik het absoluut niet met private lease hoor!!

Ik betaal per maand 219 euro, hierbij zit:
de auto voor 2 jaar, met 15.000 kilometer per jaar.
Wegenbelasting en all-risk verzekering
Pechhulp en vervangend vervoer in heel Europa
2 keer per jaar onderhoudsbeurten
Winterbanden

Het is trouwens een 5 deurs Skoda Citigo, met airco, cruise control, electrische ramen, start-stop system, stoelverwarming, navigatie en een geluidsinstallatie waar je u tegen zegt.

Hij rijd ook nog eens 1 op 25, ik rij 700 kilometer op een tank dus tank 2x in de maand. Voor ong 320 euro ben ik dus helemaal klaar.
Hiervoor had ik een oud autotje en was ik met wegenbelasting, verzekering en benzine per maand rond de 250 kwijt, maar dan heb ik niet over onderhoud, APK, reparaties enz.
Voor die paar tientjes in de maand meer heb ik wel de zekerheid dat ik nooit onverwachte kosten heb en rij ik in een nieuwe auto met fijne opties erop :j
Ik ben er rete blij mee juist :D

Voor dat geld heb ik een V70 AWD voor de deur staan, voor goed 1000km per maand.....

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:41

wij, althans mijn vriend dan leaset bij direct lease een VW up.
voor 208,- pm 12.000 km pj voor 3 jaar.

daarnaast betaald hij zo'n 60 euro per kwartaal voor wegenbelasting

was voor hem goedkoper omdat verzekering voor jonge bestuurders zo belachelijk hoog is.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:47

Wij betalen per januari voor een Seat Leon st full option en een vw caddy uit 2011 met 87dkm 567 per maand.

seat zit op 25000 km per jaar en de caddy maxi km vrij.

Zal maar niet vertellen wat wij eerst betaalde :o

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:03

Amaris schreef:
Ik vind het nogal...320 euro. Als ik dat over had kon ik een paard stallen.
Bij mij zou er nog eens 40,- per maand bijkomen aan parkeerkosten op het werk.

Nog altijd een heel verschil met 25,- verzekering en 25,- wegenbelasting en een keer per maand tanken. De reparaties komen daar ook nog wel bij maar dan nog...

Zoals gezegd, met mijn vorige auto scheelt het maar 70 euro per maand, alleen hoef ik nu geen reparaties, onderhoud, APK enz te betalen.
Ik was helaas echt wel meer kwijt dan 2x 25 euro en 1 keer in de maand tanken, dus voor mij wel een goede oplossing.

uiteraard is het per maand altijd wat duurder dan een eigen auto, maar ik heb geen aanschaf bedrag neer hoeven tellen, wat voor de auto wel 12.900 euro is.

Voor mij is het die +/- 25 euro in de maand meer, zeker wel waard om nooit meer bang te hoeven zijn voor een kapotte auto, dure onverwachte kosten en zonder auto te komen zitten met onderhoud of reparaties enz.
Nogmaals voor die paar tientjes, dek ik mezelf graag in voor het onbekende en onvoorspelbare :)

kiwiwitje

Re: Wie least er een privé auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:20

Wij kunnen ook zeker goedkoper uit zijn met een lease plan. Voor ons zou dat peugeot worden. Maar ik rijd nu een 307 2liter diesel.. En het enige wat echt goedkoper uit is, is als wij zouden kiezen voor een 108, en deze dan ook niet eens aan te kleden maar gewoon helemaal kaal. Alles leuk en aardig.. Maar dan ben je dus niet goedkoper uit. Want je gaat er gigantisch op achteruit. Je hebt dan wel een nieuwe auto, maar alle luxe die we nu hebben bij de 307, die ben je ook kwijt. zelfs de Toerenteller is een optie op de 108. Ik geloof best dat mensen zo'n auto prima vinden. Maar als je van een station of een hatchback komt, ga je niet voor je plezier in een koekblikje rijden alleen omdat die goedkoper,kaal en nieuw is. Idem voor een UP, MII C1. Prima auto's alleen de vergelijking klopt niet.

TS komt van een Alfa diesel af. Dan ga ik er voor het gemak van uit dat het geen formaatje 108, UP MII is. Mocht ze geen problemen hebben met een echt kleinere auto, is het een optie. Maar ondanks dat onze 107 prima lag, ga ik echt niet zomaar meer terug naar een 107 alleen al voor de ruimte.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 12:28

Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik zie er inderdaad ook wel de voordelen in, voor onze huidige auto betalen wij per maand aardig wat en nu zitten er dus allemaal dure reparaties aan te komen.
We zitten nu een beetje rond te kijken wat een leuke auto voor ons zal zijn, max maandbedrag is voor ons 400,-
10.000 km zijn bij ons ook prima, ik werk vooral vanuit huis en mijn man in onze woonplaats, auto wordt bij ons gebruikt om richting mijn ouders/vrienden aan het andere kant van het land te komen, shoppen, dagjes uit etc.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:30

Had de consumentenbond niet een artikel over private lease een maand of twee-drie geleden? Heb alleen de conclusie gekeken maar als ik me goed herinner zijn sommige van die lease mogelijkheden financieel best interessant. Andere weer minder, hangt sterk van merk/auto af.

Zal eens kijken of ik het blaadje nog kan vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:42

kiwiwitje schreef:
TS komt van een Alfa diesel af. Dan ga ik er voor het gemak van uit dat het geen formaatje 108, UP MII is. Mocht ze geen problemen hebben met een echt kleinere auto, is het een optie. Maar ondanks dat onze 107 prima lag, ga ik echt niet zomaar meer terug naar een 107 alleen al voor de ruimte.

Dat dus. Voor de bedragen die ik hier langs zie komen, kan ik die V70 ook rijden. Ik zit er niet mee dat ie 13 jaar oud is (is er nog een ondernemer die een 15 jaar oude auto zoekt? Over twee jaar een mooie V70AWD te koop) Het verbruik is netjes voor zo'n auto (1:11 benzine) en met enig beleid kan er een tweepaards trailer achter (1800kg trekgewicht).

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:43

Mijn neef betaald 1400 voor een Audi. Maar net wat je wensen zijn.

Ik betaal 318 euro per maand voor de Seat :)

25.000 km dus en alle extra's erop. Overigens is de Seat het best uitgerust, want voor een polo of een fabia betaal je meer. En hebt veel minder opties erop.

een auto als een mii of up zou ik nooit leasen. Kan je net zo goed proberen een jaar flink te sparen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:07

Sammie schreef:
Century schreef:
Dat kopen goedkoper is dan leasen lijkt me logisch :) waarom zou je anders nog kopen? De leasebedrijven moeten ergens ook verdienen.

Dat lijkt het wel ja, maar zoals je zelf al zegt leasebedrijven moeten ook verdienen dus brengen ze het in de reclames zodanig dat leasen héél goedkoop is. Vanaf slechts 199 euro per maand!! (Dat je hiervoor slechts 10.000km in een koekblik rijdt zeggen ze er niet bij).

Maar ik zeg ook dat kopen goedkoper is dan leasen? Of begrijp ik jou verkeerd?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:24

Dat denk ik wel. :)) Ik bedoel dat het wel logisch lijkt (en is), maar dat de leasemaatschappijen je met de vorm van reclame natuurlijk het gevoel willen geven dat leasen voordeliger is. Daarom noemen ze alleen de goedkoopste prijs (voor 199 euro rijd ik bijv. niet in mijn auto rond) en alle andere 'voordelen' worden genoemd. Waardoor mensen dus het idee krijgen van hmm leasen echt best wel een goed plan en wat goedkoop eigenlijk. Voor 199 euro maar.. Daar kun je niet voor tobben. Dat je gewoon veel duurder uit bent wordt niet vermeld.

Met reclames wordt ook gewoon een vraag gecreëerd. Private lease is er één van.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:27

nouja, een vijf minuutjes rekenen maakt dan wel een hoop duidelijk. Tenmiste, voordat ik honderden euros per maand ga uitgeven heb ik daar toch wel even een studie van gemaakt.
Les 1: de simpelste auto heeft geen radio en draairaampjes hahahahaha! Die wordt het dus al NIET! en daarna was het dus te kostbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:29

Ja bij jou en bij mij ook, maar je moet de mensen eens de kost geven die dat niet doen.. := Die lopen zo een garage binnen en die hangen aan het infuus.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:41

Je kan echt prima onderhandelen over de extra opties hoor. Nadat het leasecontract is afgelopen heeft de maatschappij echt geen zin in een "kale" auto, dat verkoopt namelijk niet. Wij kregen er een gratis cd-speler in en elektrische raampjes voor een paar euro bijvoorbeeld.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:56

Dat is fijn dat dat kan, maar als je moet gaan rekenen vanaf zo'n site dan kijk je gewoon: optie A (kaal) kost 209 per maand en optie B (radio en electr.ramen) kost 229 per maand.
Dan reken je met 229.
Dan ga ik er niet vanuit dat optie A ook wel kan met onderhandelen, en dat het dan optie A blijft qua betalen maar optie B wordt qua aankleding auto.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:58

Wij hebben inderdaad ook onderhandeld en de duurste optie gekregen voor de prijs van de middelste.

Maar goed, ik snap de voordelen niet als je geen ondernemer bent in welke vorm dan ook.

Wij doen het ook alleen maar omdat de bijtelling zo verschrikkelijk duur is. Anders was ik er nooit aan begonnen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:03

Rex_Rolfo schreef:
Had de consumentenbond niet een artikel over private lease een maand of twee-drie geleden? Heb alleen de conclusie gekeken maar als ik me goed herinner zijn sommige van die lease mogelijkheden financieel best interessant. Andere weer minder, hangt sterk van merk/auto af.

Zal eens kijken of ik het blaadje nog kan vinden.

Gevonden, was al weer een jaar geleden (dec '14). Bij sommige merken kan het een paar tientjes per maand schelen t.o.v. kopen met dealer financiering of eigen geld. Dan is mijn conclusie al snel -en niet doorgerekend- dat je beter af bent met het kopen van een goede (jonge) gebruikte auto en daar lang mee doorrijden.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:07

Sunrise19 schreef:
Mijn neef betaald 1400 voor een Audi. Maar net wat je wensen zijn.

Ik betaal 318 euro per maand voor de Seat :)

25.000 km dus en alle extra's erop. Overigens is de Seat het best uitgerust, want voor een polo of een fabia betaal je meer. En hebt veel minder opties erop.

een auto als een mii of up zou ik nooit leasen. Kan je net zo goed proberen een jaar flink te sparen.

Een jaar flink sparen? Sorry maar een nieuwe UP begint bij 10.000 euro. Ik weet niet hoe warm jij er bij zit, maar ik kan geen 833 euro per maand sparen.

ikke schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat dus. Voor de bedragen die ik hier langs zie komen, kan ik die V70 ook rijden. Ik zit er niet mee dat ie 13 jaar oud is (is er nog een ondernemer die een 15 jaar oude auto zoekt? Over twee jaar een mooie V70AWD te koop) Het verbruik is netjes voor zo'n auto (1:11 benzine) en met enig beleid kan er een tweepaards trailer achter (1800kg trekgewicht).

Uiteraard kan je voor die bedragen zo'n auto rijden. Maar vergeet niet dat er bij lease geen aankoopbedrag is en geen kosten aan onderhoud of schade. De kans op mankementen en (groot) onderhoud met een 13 jarige auto is behoorlijk aanwezig, zeker met een beetje pech. Het rekensommetje voor mij kwam gewoon een stuk voordeliger uit met leasen.
Dat is voor iedereen anders en hangt van zoveel zaken af.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:24

Geen kosten voor onderhoud en schade? Uh jawel. ook voor schade heb je eigen risico. En Na de termijn kun je ieder krasje en deukje gewoon bij betalen. Daarnaast betaal je nog steeds voor onderhoud. Dat zit in het lease bedrag in. En onderhoud. Dat is voor een nieuwe auto, met 2 lease jaren van 10.000 per jaar 2 kleine beurtjes : Olie vervangen en de filters vervangen. Een nieuwe Brandstoffilter voor mijn auto kost 12 euro.. Olie filter Idem. Interieur filter, 10 euro.. Dat zit gewoon in je lease bedrag in hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:25

Dat klopt :j Eigen risico kan zo 150 euro zijn en bij retour wordt echt elke kras je aangerekend. Ook daar krijg je gewoon een afrekening van.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:30

ikke schreef:
Je moet ook geen tweedehands Golf kopen. Die zijn afgeragd of kapot getrapt.........

Lekkere conclusies heb je alweer getrokken voordat je überhaupt weet waar die auto vandaan komt. 8)7

De auto heb ik binnen de familie overgenomen van een oudtante van in de 60, dus niks afgeragd of kapot getrapt. Alleen in 2012 was die auto 15jr oud en had 250.000 op de teller. Hij was dus gewoon aan vervanging toe. Hij ging meer kosten dan dat 'ie waard was.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:52

_Nelleke_ schreef:
De auto heb ik binnen de familie overgenomen van een oudtante van in de 60

Is dat je tante? Leuk :)

;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:54

Haha niet zo'n tante, wel zo'n auto... :')

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:32

Dat jaar flink sparen is bij wijze van. En ik ga ervan uit dat als je een goedkeuring krijgt je ook wel genoeg verdiend.

En verder zeg ik nergens dat het een nieuwe moet zijn toch? Ik zeg alleen dat ik het zonde vind met zo'n auto. Helemaal omdat je flink betaald elke maand en die auto in verhouding dus helemaal niet zo duur is als je flink zou sparen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:35

Sunrise19 schreef:
ik ga ervan uit dat als je een goedkeuring krijgt je ook wel genoeg verdiend.

Gaat goed zolang de beoordelaar niet het woord "paarden" tegenkomt. In dat geval wordt het beschikbare inkomen met 90% gereduceerd :+