Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 02:34

Je kunt een knietarget gebruiken. Eigenlijk is dat gewoon een targetstick, en als ze die aanraakt met haar knie krijgt ze een click + beloning. Eerst hou je die target natuurlijk direct voor het been, dan steeds hoger. Je merrie leert dan vanzelf dat de oefening in het aanleerproces alleen beloond wordt als er een target voor het been hangt en je de stemhulp voor de jambette geeft. Dat heeft hier in elk geval bij verschillende paarden en pony's het schrapen opgelost of erg verminderd tijdens het aanleren van de Spaanse Pas. :)

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:04

Ah ok! Ja ik was al begonnen om het targetten over te zetten op een target ipv mijn hand, dat deed ze ook al goed. Zal dan zo wel doordoen :j dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:53

Super die foto van dat scheren :D Goed bedacht!

Verder fijn dat er nog interesse in om te beginnen, is alleen maar goed :) En moeilijk vinden we het allemaal, hoe meer info hoe moeilijker doorgaans :P

Hier ook een klein persoonlijk hoogtepuntje gehaald, iets wat ik altijd wel wilde, maar nooit dacht dat het zou lukken. Hij ging namelijk nooit verder dan een pas of 3, dan vond ie het wel weer best. Tot zomaar ineens deze week *\o/*

Aanschouw onze eigen versie van:


Op zijn [***]'s :Y)


(het komen deed hij de keer daarvoor trouwens ook, dus dacht dat het wel leuk was om te filmen, maar toen ging het net even niet natuurlijk :P :)) )


Oh, enne, [***]'s achterbenen zijn op de foto gegaan (knie & sprong) en die blijken volledig puntgaaf *\o/* Wel is hij veel te dik en is hij natuurlijk wat ouder, maar er is geen reden waarom hij niet gewoon wat zou kunnen bewegen. Dus het lijkt echt op een mentaal iets, of wat ook kan: ik moest niks buiten wat stappen en dat vond ik wel best, dus nu zie ik het nut niet van een pas harder te gaan ... Gaat nog een leuk projectje worden 8-)

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:53

Alle begin is lastig, en vooral geduld en goed motiveren.
Theorie is leuk maar ik geef m gerust op zijn kop als het echt moet.
Gister was hij echt opdringerig en brutaal, nou dan wordt ik ff boos en als hij ontspant krijgt hij pas een click en mag hij pas eten als hij het rustig aanpakt. :)
Als je maar niet blijft hangen in het boos zijn kan dat imo best.
Er zijn gewoon grenzen, en die weet hij.
Gaat hij er overheen levert dat een correctie op, dat is enkel met drammerig doen en brutaal gedrag dat ik dat doe. Niet bij niet snappen.

En je ziet het, hij heeft echt geen negatieve associaties met clickeren.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:29

Leuk filmpje Sabine! Fijn ook dat zijn benen goed zijn.
Mooie scheer foto zag ik ook moonfish.
Ik zag het filmpje van shawna over oren aanraken, dat is misschien mooi volgend projectje voor mijn paard, die vind dat niks nl.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:38

Ik moet zijn oren knippen en scheren een deze dagen.
Dat ga ik ook maar proberen met clicker.
Leuk projectje.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:40

Filmpje van shawna gaat daarover, over scheren bij de oren, heb je dat gezien toevallig? Zat bij de nieuwsbrief van connection training

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:01

Oh ik weet al hoe ik het aan ga pakken, dat is niet zo vreselijk ingewikkeld.
Zolang er voer is wil hij er veel voor doen. :D
Hij heeft 1.5 week geleden zijn hoofd gestoten en daar mocht ik niet aan zitten om het in te smeren.
Dat heb ik ook de eerste keer met clicker gedaan, je zag m echt denken: oliebol dat wil ik niet, ja maar mijn brokjes dan?! >;) -O-


Nou dat werkte wel dus. _O-

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:46

Oh wat leuk dit topic, ik zal mezelf eerst eens voorstellen en dan eens gaan lezen.

Ik ben Janine, 17 jaar & woon in Friesland. Ben ongeveer 4 jaar geleden in aanraking gekomen met natural horsemanship. Echter voelde het niet goed, het hele 'ik ben de leider van de kudde en jij moet naar mij luisteren' gedoe was niet hoe ik met paarden om wou gaan. 2 jaar geleden ben ik daar mee gestopt, en opzoek gegaan naar andere dingen. Ik was voor de lol gestart met vrijheidsdressuur, gewoon wat kleine oefeningen, en vond dit enorm leuk. Een jaar geleden ontdekte ik clickertraining, en sinds dien is mijn hele manier van trainen veranderd. Inmiddels doe ik alles met de clicker; trailerladen, zadelmak maken, inrijden, vrijheidsdressuur, grondwerk en in de dagelijkse omgang.

Inmiddels heb ik een aantal keer een demonstratie gegeven en geef ik zo nu en dan eens les. Hoop dit in 2016 wat fanatieker op te kunnen pakken.

Dit zijn mijn knapperds. <3
De haflinger is Collin, nu 3,5 jaar in mijn bezit en een echt 'no nonsense' paard met een enorm ego. Heb dan ook enorm veel van hem geleerd, want hij zet je me altijd weer even op mn plek als ik iets verkeerd doe. Echter is hij ook een lieve knuffelkont, en sinds we gestart zijn met vrijheidsdressuur en clickertraining is hij veranderd in een enorm leergierig & hardwerkend paard.
En de welsh is Killian. Nu een halfjaar in mijn bezit, en vanaf het begin dus met de clicker getraind. Hij kwam rechtstreeks uit de opfok en was amper mensen gewend, dus in het begin was het wel flink lastig. Maar inmiddels begint hij redelijk bomproof te worden en hij vind het geweldig om te werken. Vrijheidsdressuur is echt zijn ding en hij leert ook ontzettend snel. Op dit moment ben ik hem aan het inrijden waarbij ik dus ook gebruik maar van de clicker.

Afbeelding

Afbeelding

foto's zijn al weer van een tijdje terug. Moet nodig weer eens iemand foto's laten maken. :P

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:30

Welkom Janine.

Ik heb mijn eerste Happy Herd meeting gehad. *\o/* De Happy Herd is een platform wat ik gestart ben om clicker trainers te helpen en om trainingsideeen uit te wisselen. Clicker training is hier in Canada niet zo algemeen bekend als in NL. Het is hetzelfde als 10 jaar terug in de tijd: ze zijn er wel, maar kennen elkaar niet. Twee nieuwe mensen ontmoet. Ze zijn allebei nieuw wb paarden clicker trainen, maar de ene traint haar hond met CT en de anderbegeleid autisten en is dus zeer bekend met het werk van Skinner. Voor hen is het logisch omdit ook met paarden te gebruiken.

We waren in totaal met 4 personen. We hebben dingen besproken als: tegen welke mythen loop je aan? Zoals mensen die denken dat met voer trainen gevaarlijke paarden oplevert of dat ze het 'alleen voor het voer' doen en wat zeg je dan.

Verder hebben we doelen besproken, aanpak en heb ik vragen beantwoord zoals wat zijn de voor- en nadelen van een clicker tov een stem brugsignaal. Ik heb er ook maar een blog aan geweid, want de beginners vragen zijn altijd erg interessant voor mij. Het is gemakkelijk om te vergeten met welke vragen mensen rondlopen en tegen welke dingen ze aanlopen.

Kyraheeft een wond aan haar voorbeen. Ik ben dus druk aan het clickeren om hem te mogen verzorgen wanthet is pijnlijk als ik eraan kom.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:27

Leuk zeg Hippologic van die meeting :) leuk initiatief!

Welkom Janine :D

Wij hebben zaterdag weer een les, misschien kan ik dan voor wat beeldmateriaal zorgen :) ik heb eigenlijk vrijwel geen beelden van mijn training, ik ben altijd óf alleen, óf het is donker, etc...

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:30

Welkom xLillith, fijn dat je ook via deze manier werkt en deel gerust je ervaringen ;)

Fijn HippoLogic dat je een meeting hebt gehad, balen van de wonde, succes met de verzorging :)

Ik ken het VogeltjeM, zou dan al ergens een camera moeten laten draaien maar dat levert dan zo lange filmpjes op en opsplitsen ed heb ik ook niet altijd zin in, dus ook hier weinig beeldmateriaal. Voorlopig ook nog weinig om echt te laten zien sinds we vooral basisdingen meenemen ;)

Ondertussen ook op CT een leuk topic gevonden waarin ik het idee had dat de "[***]-problemen" wel paste, dus even gevraagd. Fijne reactie daarop gekregen, waarbij ook gezegd werd dat ik waarschijnlijk te maken had met "anticipation on pain", dus dat hij verwacht als hij moet gaan bewegen dat hij weer pijn gaat krijgen .. Hij moet nog even leren dat dit nu niet meer het geval is. Gaat op zich al best ok, hij is al niet meer zo enorm boos als ik vraag om aan te draven, en na even verandert zijn houding ook, dus daar gaan we mee verder werken. Wat wel grappig is bij hem is dat hij begint met 2 oren in de nek, maar na een paar passen gaat dat buitenoor al naar voren, binnenoor blijft wel naar achter liggen (niet echt plat, maar toch naar achter) .. heel gek, net alsof ik niet zie dat zijn buitenoor wel naar voor staat :P

Maar heb nog tips gekregen om ermee aan de slag te gaan dus binnenkort eens even uitproberen, heb ook gemerkt dat hij op de cirkel enorm scheef gaat hangen (rechtsom, linksom heeft hij dat niet zo) maar ik wil hem dan ook niet met de zweep naar buiten jagen ofzo, dus ik ga binnenkort toch eens kijken om een around-a-roundpen te maken .. heb zomaar het idee dat dit wel voor verschillende dingen goed kan zijn ;)

Wordt vervolgd ... :)

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:08

Ik kan je topic op CT weer niet zien.. :')

Maar grappig wat je beschrijft over dat aandraven! [***] doet precies hetzelfde; op het moment van het aandraven gaan zijn oren plat. Hij is nog niet zover dat hij een paar passen later alweer iets kan ontspannen in draf, maar dat is dus wel ons doel. En bij ons heeft het volgens mij ook te maken met herinnering aan pijn (en het feit dat hij een maand geleden uberhaupt nog niet kon draven maar dat vermomde met een marcha batida) en waarschijnlijk ook aan het feit dat hij door de mens steeds door die pijn heen geduwd werd - ook al ging dat zoals ik dat heb gehoord heel makkelijk en was hij een heel makkelijk paard om te rijden.
Het grappige is dat hij nu als we met een hek tussen ons in rennen/draven, hij al wel een deel van de tijd een of meer oren ;) naar voren draait, maar samen naast elkaar is blijkbaar nog teveel druk; dan kijkt hij of heel boos of hij wordt hectisch en wil inhalen en steeds van kant wisselen achter mijn rug.
Dus heel fijn om te horen dat er bij jou al iets meer ontwikkeling in zit! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:23

Kon je die eerst wel zien dan? Ik heb buiten die avond niks meer gezien :+ (maar dus wel de dag erna mails gehad dat er reacties waren op mijn post .. gelukkig staan die reacties ook in die mail dus heb er nog wat aan, maar in jouw topic zie ik niks, en mijn topic is er gewoon niet zogezegd ... ).

Wil inderdaad ook kijken wat de around-a-roundpen mentaal met hem doet, immers zit er dan ook een "hek" tussen .. Momenteel vraag ik hem op de cirkel te draven dus niet vlak naast hem, maar kan nog altijd wel aan hem ( ~~}> ) en dat speelt ook wel mee denk ik. Dus wil dat wel eens proberen met een 'hekwerk' tussen, alleen nog even het moment vinden dat ik de piste kan ombouwen :+ Of ik moet het in zijn paddock doen maar die is niet zo super groot dus weet niet of daarin draven wel zo handig is..

Wat zou dat nog kunnen betekenen, als het buitenoor wel naar voor staat maar binnenoor niet? Heb niet het idee dat binnenoor op mij gericht is ofzo, staat echt nog naar achter en ligt plat (maar niet tegen de nek of dergelijke). Als ik nog eens met hem werk zal ik eens kijken of ik een foto kan maken ;) Heb wel een filmpje waar je het (een beetje) op ziet .. zal ik anders ook even uploaden ;)

Edit; filmpje stond al online :+ Is trouwens een testzadel wat erop ligt, vandaar even "longeren" ;) Hij ziet er trouwens best vrolijk uit moet ik zeggen :P Maar zo is het niet altijd. Je ziet een beetje wat ik bedoel bij de galopovergang, eerst boos en dan al snel 1 oor naar voren (en dan na een aantal passen richt hij zijn binnenoor wel op mij, wat hij op het filmpje in draf trouwens ook doet). Het is echter niet super duidelijk, sorry ;)


crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:02

Hoe leuk die scheerfoto !!

Hoe meer voorbeelden zie van wat allemaal kan, krijg er super veel zin in! En dankszij Amable en VogeltjeM heb ik al een heel andere kijk op de manier van werken. Het past allemaal in mijn manier van werken met mijn paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:41

Top +:)+

Ik heb vandaag een rondje met [***] aan de hand gedaan, vooral gefocussed op het feit dat het fijn is dat hij zijn tempo aan mij aanpast ipv andersom (want zo hard loop ik echt niet :P). Ging echt goed! Moest wel af en toe bijdraven maar dan leert ie ook meteen dat hij dan niet dood gaat :Y) Op een bepaald moment ook even stukje gaan joggen, met clicks (zonder voer) heeft hij een hele minuut met zijn oren naar voor naast mij gelopen *\%/* Hoe blij kan je daarmee zijn _O-

En vond het ook wel eens tijd voor een verhuis/jaaroverzichtje (want de verhuis heeft het jaar wel bepaald), misschien dat jullie het ook leuk vinden om eens te zien hoe dat gegaan is :) [EJL-ITP] 2015: Een raar jaar ...

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:57

De clicker is gekocht! Gisteren al eens kennis mee laten maken. Een een staat een clicker-leer-boek op mijn kerstlijstje :D

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:25

crazygirl1 schreef:
De clicker is gekocht! Gisteren al eens kennis mee laten maken. Een een staat een clicker-leer-boek op mijn kerstlijstje :D

Welk boek? :o Ik zoek nog een interessant boek over clickertraining (en eventueel vd) dat max. €20 kost.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:29

Vrijheidsdressuur van A(pporteren) tot Z(itten) is naar het schijnt goed en volledig :) kost rond 30euro
Daarnaast ook al veel gelezen op internet

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:36

Dat is toch het boek van xyzutu2? Ik zou het voor sinterklaas willen vragen, alleen hebben wij daar een budget van €15/20...

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:48

Misschien is het tweedehands te vinden?

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:15

Ik vind "grondwerk met paarden" van Inge Teblick echt geweldig :) qua uitleg van de achterliggende theorie en dergelijke vind ik dat het allerbeste boek!

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:55

Leest mee :)
Kleine voorstel ronde Esther, 28 jaar veel ervaring met honden clickeren en daarnaast met schapen en paarden :)
Heb 3 beaucerons (Franse herders hond) 12 schapen (Drentse heide schapen en grote Veluwse) en 2 paarden (een 8 jarige united, Kareltje) en een zelf gefokte 4 jarige totilas, guess who

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:14

Mijn grote vriendje is eergisteren onderuit gegaan voor de wagen, hij maakte een misstap in een rustige draf en daar gingen we. -O-
Hij vol onderuit met een been achteruit gestrekt en ik eraf gelanceerd, op mijn voeten geland en achterover op mijn stuitje gevallen.
Hij leek in orde maar gistermorgen was hij toch kreupel vanuit een van zijn heupen.
Beestje zat onder de spierknopen en was enorm stijf, hij was echt zielig en kwam echt met zijn koppie in mijn armen staan zo van: ik voel me zo rot baas.
Hij krijgt Metacam en traumeel druppels, heeft gister APS therapie gehad en ik heb hem ingesmeerd met magnesiumolie om zijn spieren te ontkrampen.
Vannacht heeft hij op stal gestaan en hij kwam niet eens stijf zijn stal uit, niet te geloven dat het zo snel gaat.
Vandaag al de metacam gestopt en gestapt en licht vrijheidsdressuur gedaan.
Hij toverde van alles tevoorschijn uit zichzelf, gekkie.
Ineens had hij jeuk aan zijn bil en begon te krabben, hoor ik zo een paar wervels terug schieten in zijn rug/nek.
Ik denk dat we er samen goed afgekomen zijn, en meneer hersteld razendsnel met dank aan onder andere de APS en de magnesium..

Hier dus heel even rustig aan..

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:06

Welkom Essiesilly :) wat wil je graag met je paarden gaan doen qua clickeren?

Balen zeg Moonfish!! :(

Hier lekker aan het werk met de kleine (shire van 4.5 :') maar hij blijft altijd mijn veulentje := ). Zaterdag hadden we les, veel leuke dingetjes gedaan. Hem ingepakt in een zeiltje, ballonnen laten kapotklappen met zijn hoef, door enge obstakels geleid. Hij is zo stoer, is echt nergens van onder de indruk :D Dat belooft wat voor het inrijden straks! Gisteren ook weer met hem bezig geweest (ook met de clicker uiteraard): ben hem tegenwoordig wat vaker aan het aansingelen, voor het krukje parkeren en rustig wat op hem aan het 'leunen' en over hem heen aan het gaan met mijn armen aan alle kanten. Hij vindt alles goed. Het leuke vind ik dat ik op deze manier echte feedback heb over of hij hier oké mee is, aangezien hij verder niks om zijn hoofd heeft maar gewoon los staat. Ik vind het een enorm leuke manier om hem zo langzaam te wennen aan alles :)