Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:07

Lisette1987 schreef:
thanks :D


Gefeliciteerd. Ik heb 1x in 3 weken Centred Riding les. Van wie heb jij les??

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:14

Van Jet Menkveld, een kennis van mij :)

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:39

Gefeliciteerd Lisette!

Leuk, Centered Riding les, is inderdaad erg interessant om eens mee te pakken.

Ik ga vanavond het filmpje even bekijken Janouk, ben erg benieuwd!

Enne, thanks! Ben er ook zeker trots op dat we dit bereikt hebben, ik ben geen Anky en Staar geen Totilas, maar met zijn 19 jaar doet hij het toch maar en dat is wel super super gaaf!

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:59

Wat een leuke berichten allemaal.

Dit weekend hebben wij schriktraining op stal en komt tvdrenthe ook filmen

Zal hier de link plaatsen. .

Mando is niet rad momenteel
Heb de zadelmaker al gebeld en 6 november komt de fysio

Of het zit linksvoor of rechtsachter. .. ik weet het niet

Tot die tijd. .. longeren en werken aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:42

*\o/* gefeliciteerd *\o/*
Dat is geweldig.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:54

Ik had even een vraagje voor de mensen hier die zich bezig houden met het fokken en kunnen zien welke hengst bij mn merrie past. We staan zelf op een haflingerfokkerij dus we zullen er ook zeker uit komen, maar ik heb vanavond een hengst gezien waarvan ik vind dat hij wel op mijn merrie zou passen. Even een klein paspoortje van Mareja:

Mareja van Steenbergen (elite,sport)
Adidas x Strizzi van de Heksenketel
146cm

Ik zoek een hengst met een wat kortere rug zodat het veulen wat compacter wordt. Mareja heeft namelijk een aardig lange rug maar opzich staat het wel in verhouding met de rest van haar lichaam. Ook zoek ik een hengst die wat luxer fokt want Mareja is opzich best grof gebouwd. Ook heeft ze een zware hals en ze heeft de neiging om dit door te geven aan haar nakomenlingen.. Wel zou ik graag haar beweging willen doorgeven aan het veulen dus het moet geen hengst zijn met mindere beweging. En ohja dan heb ik nog een eis en dat is dat het veulen een wat fijner hoofdje heeft omdat die van Mar best groot is.. :')
Genoeg gepraat hier een paar fotos van Mareja om hopelijk een beetje een goed beeld van haar bouw te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Oke en dan nu een paar fotos van de hengst die ik op het oog heb. Zou graag van jullie willen weten of ik hem wel of niet bij Mareja moet doen en zo niet of jullie andere leuke hengsten in gedachten hebben.. :)

Liz. Woodland
Liz. Wolfgang x Nabucco
151cm

Afbeelding

Afbeelding

Thanks als jullie het bericht helemaal hebben gelezen en ook alvast bedankt voor het (hopelijk) meedenken! +:)+

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 05:38

Vanaf bouw gezien zou ik niet voor deze hengst gaan. Ik vind het achterbeen erg lang en het voorbeen is onderstandig en te kort. De schouder is te schuin, waardoor je meer een knieën trekker gaat krijgen dan een met ruimte in de beweging. Daarbij vind ik de schoft niet genoeg ontwikkeld en de halsaanzet te laag vanuit de borst komen. Hij jeeftwel een goede croupe en en knap fijn koppie. Ik zou opzoek gaan naar een veel luxer paard wat echt goed op de benen staat.

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:46

Grappig, ik vind Woodland juist zeer luxe! Wel een echte W-lijner, zijn hals zou ik wat verjongender willen zien.
Heeft Mareja al eerder veulens gehad? Zoja, hadden die bepaalde punten waarin ze op elkaar leken? Ook zou ik veulens van de hengsten bekijken, en zien wat daar als gelijkenissen naar voren komen. (En dan dus de hengst pakken waar de meeste gelijkenissen uit terug komen die jij graag wilt zien) ik zou niet zozeer op ruglengte selecteren, over het algemeen ga je niet snel nog langer ;)
ikzelf zou voor een Stakkato of Standing gaan, dezen fokken beide mooie halzen en een mooi voorbeen, en kun je qua beweging prima hebben. (Voor Velina zat ik met hetzelfde, ze hebben wel wat van elkaar) Ik pak nu wel bewust wat oudere bewezen hengsten, daar is de fokzekerheid wat groter. (Als je goed weet wat je merrie meegeeft, en je komt een leuke jonge hengst tegen met een sterke moederlijn, dan zou ik die er niet om laten staan ;) )

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:27

Ik ben zelf niet zon fan van standing.. ik vind woodland zelf ook wel luxe maar hij heeft hier volgensmij net zn eerste dekseizoen gehad. Mareja heeft al 3 veulens gehad.. 2 van almfurst en 1 van windspiel. De veulens van almfurst hebben ook zware halzen en zijn grof gebouwd.. die van almfurst vind ik weer net te klein en te smalletjes.. Ga sws nog hengsten bij langs om te kijken welke t wordt.. Ik hoop van t zomer een paar punten in t Z1 te halen en daarna mag mn zusje op haar verder omdat ik niet de tijd meer heb om haar op hoog niveau te trainen. Ze is nu 14 en ik wil graag nog een nakomeling van haar wat voor mij dan haar opvolger wordt :)

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:48

Standing is bij mij ook niet favoriet, maar fokt wel wat je zoekt. Ik ben daarom uiteindelijk ook voor Stakkato gegaan. Whetu past ook wel in je plaatje, enkel fokt die niet altijd even mooie hoofden. Of bv Namurai, die is in de beweging weer zeer sterk. Of wat zeg je van Arachon? Dan zit je qua maat en beweging en de rest eigenlijk ook goed. Genoeg hengsten die wel kunnen passen, maar t moet je ook aanstaan, smaak is zo persoonlijk! (En eigenlijk veel belangrijker dan de jury die 1 dag in het jaar meekijkt ;) )

(Ps: als je hengsten gaat kijken, bekijk dan ook direct de veulentjes, hengstenhouders hebben vaak wel wat nakomelingen lopen ;) )

Anoniem

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:27

Als we toc heen klein beetje of topic gaan, wat hebben jullie tegen Standing ?
Ik heb er vier jaar geleden mee gefokt, en was er heel blij mee.
( daarna niet meer gefokt, ooit wil ik nog een keer haar opvolgster fokken )

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:45

Ben ook wel benieuwd, als ik een veulen wil vind ik Standing ook wel een goede partner voor mijn haf.
Maar zoek eigenlijk extra beweging en een moderne hals.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:48

De veulens van standing vind ik leuk maar de hengst zelf spreekt me niet zo aan.. Ik vind Steuermann ook een leuke hengst! Hebben afgelopen jaar 2 veulens bij hem gefokt en voor volgend jaar is er weer 1 merrie van hem geinsimineerd. Ik vind wunderknabe ook gaaf maar die vind ik niet echt bij mn merrie passen..

Edit: Om even terug te komen op Arachon..Dat vind ik echt een leuke hengst maar omdat Mareja ook een A lijn is heb ik er liever een andere lijn op :o Mareja heeft trouwens ook een heel leuk veulen van Athos gehad maar deze is overleden in de opfok.. Zou die combi niet snel kiezen omdat de vader van Athos een oom is van de vader van Mareja.. en Athos is niet echt een bekende hengst maar wel een hengst waar wij heel veel mee hebben gefokt op stal omdat hij hier dekhengst was..

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:36

Standing zelf is best pittig, (veel St-lijners trouwens) daar ben ik met fokken voorzichtig mee, omdat ik een veulen voor een zo breed mogelijk publiek wil fokken. Nu ben ik er inmiddels achter dat mijn merrie haar stempel heel goed meegeeft qua karakter, dus zou het bij haar wel aandurven, maar bij mijn 2-jarige past dat bijvoorbeeld absoluut niet. Abel had dat ook wel, al heb ik daar ook 2 fijne veulens van gehad uit een relaxte moeder. Het zegt dus ook niet alles!

@Leoniee: als het alleen om de lijn is zou ik Arachon er absoluut niet om laten staan!
@Wouke: dat fokt hij ook netjes door ;)

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:57

En wat denk je van Bergquell? is ook niet heel lang in de rug, fokt mooie halzen en beweging :)
Wij hebben Bergquell veulens gefokt in 2014, zijn we heel blij mee :)

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:10

Lisette1987 schreef:
En wat denk je van Bergquell? is ook niet heel lang in de rug, fokt mooie halzen en beweging :)
Wij hebben Bergquell veulens gefokt in 2014, zijn we heel blij mee :)


Dat vind ik ook een hele mooie hengst! Heel lux en hoog op de benen. Mooi lang voorbeen, goede hals. Super sierlijk.

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:11

Ik ben niet thuis is de fok dus kan je er niet mee helpen...
Ben het wel eens met dat de st-lijn pittige paardjes zijn :))
Ik hou der van :j

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:15

St en w lijners zijn idd pittig. Mara is een w/st lijner. Nash is een n/w/st lijner. Nash heeft echt mara's karakter in het kwadraat. Die kan zo bloed en bloed druk zijn....

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:19

Mijn vorige merrie was een st/s
Feyda een st/m
We hebben ook en w lijn merrie gehad maar daar kon ik niks mee :n omwille daarvan kies ik nooit meer voor een w lijn...
Amino is een a/a lijn

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:33

St-lijner pittig?? Heb ik zeker een uitzondering. Kwa rijden mag m'n hafje wel wat meer zelf willen lopen, hij is liever lui dan moe, super braaf, rust zelfe. Met rijden maakt hij t me soms moeilijk maar hij is totaal niet gemeen, hij gaat eerder op de rem haha.. Wel moet ik IND er goed aan werken om hem aan t lopen te zetten.

Als ik ooit een 2e haf neem wil ik een haf met wat minder zware hals en mooi hoge voor benen.

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:50

De W-lijn pittig dat herken ik niet. Maar goed alle lijnen hebben hun uitzonderingen, zit ook altijd weer een moeder achter, en opvoeding word (letterlijk en figuurlijk :+ ) ook nog wel eens vergeten. Ik hou zelf wel van wat pit, mits het maar bewerkbaar is, zulke paarden zijn met rijden veel makkelijker. Maar een vlugge is niet altijd voor iedereen geschikt..

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:28

Ik zeg ook Standing Ovation! Deze hengst kan jouw merrie een hoop luxe meegeven. En ik heb een paar hele mooie nakomelingen gezien van hem. En inderdaad St ers kunnen wat pittiger zijn, maar daar heb je met rijden in de hogere klasses dan weer je voordeel aan.

Wat jij zegt Maessie over Abel, ik heb het ook wel vaker gehoord. Maar we hebben twee hengstveulens van Abel gekregen uit een Sturm moeder. Superfijn brave werkwillige paarden! Hoopte ooit op een merrieveulen van Abel. Maargoed deze kans is verkeken, helaas.

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:16

:D
Wij fokken niet. Al is het soms heel verleidelijk om een klein Janoukje te hebben. <3

Maar voor de mensport zoeken wij specifieke kwaliteiten en karakter, waarvan je nooit weet of je fokproduct dat straks na 4 jaar opgroeien ook heeft.
4 jaar op laten groeien om er dan achter te koemen dat het paard niet past in jouw sporteisen.

Janouk is uit W lijn x M lijn
Onze nieuwe haflinger Meneer Anton is N lijn x N lijn

Whoopster
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:03

Mareja heeft ook een merrieveulen van Arachon gehad. Super luxe en groot, mega bewegingen, niet een heel mooi hoofd maar helaas ook staart en manen exceem. Dus qua type en beweging zou ik zeker Arachon zeggen maar qua schuren is het voor mij een no-go. .

Dat ik de Standings graag zie lijkt me duidelijk, de karakters staan mij wel aan en zou op Mareja ook geen probleem mogen zijn. (En qua behang ga je er dan ook niet op achteruit haha! Babett heeft echt al een mega bos haar!)

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:26

Thanks voor al jullie advies en meedenken! We gaan sws nog wel een paar keer om de tafel en de hengstenkeuring komt er ook nog aan dus genoeg tijd om een eventuele date te zoeken :j

Het lijkt me beter als we nu weer ontopic gaan anders gaat t 3 paginas over fokkerij als we zo doorgaan :+