Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:16

Zo is t. Ik ben ook altijd alleen. Dus ik begrijp jouw punt. Maarja, we moeten het er mee doen. Ik heb nog een RBE-er staan van 5. Daar ga ik ook nog niet alleen mee naar buiten. Maar er komt een dag.... {:}

Bloodymary
Berichten: 4552
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:35

Buiten rijden is echt een kwestie van meters maken. Hoe meer, hoe makkelijker het gaat. Maar vaak als het nog niet zo goed gaat is de drempel wat hoger en heb je eerder je smoezen klaar van, oh vandaag maar niet het waait, of nee ik heb nu niet zoveel tijd enz. Komt vanzelf goed, hoe vaker hoe beter. "Gewoon" doorzetten!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:37


fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:11

Fabster schreef:
Lielle, ik moest steeds wel aan jouw hilarische verhaal denken, terwijl Caj inderdaad alle laaghangende takken opzoekt. Een paar x werd ik ook bijna uit het zadel geveegd! _O-


Dat doet de mijne ook inderdaad.. Ik vermoed expres want vaak kan ze er makkelijk omheen -:(-

De TREC-oefening met de zgn laag hangende takken is voor ons ook geen enkele probleem. We oefenen het dankzij haar vaak in de praktijk :D Zij vindt ook dat ze harder mag als ik helemaal naar voren leun dus gaan we in draf of galop onder de takken door..

Mindful, waar een wil is is een weg! Komt vast ooit wel weer!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 06:38

Dat van die snoezen herken ik ook, wind, regen, eten maken, zadel gaat nat worden, paard is tevuil, moet de stallen nog uitmesten, ben zo moe, hahaha genoeg redenen genoeg hoor. Is typisch gedrag voor angsthazen :7 . Heb hier ooit een een stappenplan voor gevolgd maar dan bleek dat het grootste probleem mijn paard was :') ,

Tof Jaan, ik ga het zeker lezen straks na 't werk.

Eigenlijk zijn het unieke exemplaren hé, heb nu bijna dagelijks grondwerk gedaan en heb hem een dikke week geleden geleerd om naast de round pen te parkeren zodat mevr (ik dus) kan opstappen ;) Na ongeveer een halve minuut stond hij mooi naast me, ik had zo kunnen opstappen. Heb het niet gedaan omdat er geen zadel op lag...jammer eigenlijk. 20 jaar geleden was ik zo weg gereden <3 ,
De lieverd (was niet zonder een hap naar mijn benen maar toch...)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:43

Je kan er dan ook gewoon op en er meteen weer af, Mindfull. Je hoeft niet meteen te rijden. En dat gaat prima zonder zadel. Zo heb ik mijn jonkies ingereden. Als dat goed gaat, blijf je eens 10 tellen zitten. Daarna 20 en dan wil je eens een stapje. Is het niet om hem in te rijden, is het wel om de stappen voor jezelf ook wat overzichtelijker te maken, zodat je niet meteen het bos in hoeft. Zo groeit ook jouw zelfvertrouwen. Daarna kun je datzelfde eens met zadel doen. En voor je het weer, doe je een rondje in de bak, zonder dat je bang hoeft te zijn, dat je je nek breekt.

Bloodymary
Berichten: 4552
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:21

Die van mij houdt ook niet zo van hoeven krabben. Hij geeft zijn voet wel netjes aan, maar begint soms na 10 seconden al te maaien, of gaat er zo op hangen dat hij bijna valt. Niet altijd hoor, net hoe zijn bui is. En soms rukt hij zijn been ook uit je handen en zet het dan keihard weer neer, echt 15 centimeter naar buiten. Dat doet hij gewoon express met de bedoeling bovenop mijn voet te landen. Ik ben meestal net snel genoeg. Moet er stiekem wel een beetje om lachen, dat gedrag.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:41

Wat een heerlijk topic is dit toch :D

Om even op een aantal dingetjes in te gaan: mijn LBE'er heb ik ook al ruim 10 jaar. En ja, ik vind zeker dat het makkelijker wordt, maar ik denk ook dat dat komt omdat ikzelf veranderd ben en er anders mee om ga dan in het begin. Wat jullie schrijven over consequent zijn zonder boos te worden is heel herkenbeer en heeft mij ook op andere vlakken (bijvoorbeeld in mijn werk) veel gebracht :j
Daar mis ik nog wel een ander element in, wat volgens mij heel belangrijk is: uitstralen dat je het écht meent.
Genoeg mensen die consequent willen zijn, maar het niet echt ménen, er niet van doordrongen zijn zeg maar. Daar prikt in ieder geval mijn paard zo doorheen.

Buitenrijden blijft ook hier lastig, als ik alleen ga. Het is niet echt angst van zijn kant, maar zoals mijn instructrice altijd zegt: hij wil simpelweg dat een ander het kanonnevlees is.
Hij is niet angstig, maar wil gewoon zeker weten dat er echt niks is. Daarom gaat het buitenrijden samen met een ander paard ook veel makkelijker, hij drukt het andere paard op spannende momenten gewoon 'vooruit'. Ik weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven, maar hij zorgt er altijd voor dat het andere paard eerst gaat.
Daarom probeer ik in die situaties hemzelf juist ervoor te krijgen, omdat dit gewoon goed voor hem is.
20 km alleen buitenrijden? Dat is helaas nog steeds niet mogelijk :n
Maar tegelijkertijd hebben we al zo ontzettend veel bereikt waarvan ik pakweg 6 jaar geleden nog dacht dat het nooit zou gaan lukken.
Bovendien houd ik gewoon van zijn grapjes, dit is gewoon echt het allerleukste paard wat ik ken (ondanks dat veel anderen echt een hekel aan hem hebben :')).

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:57

Wahahahaha Wendy, jij kan het ook zo voorbeeldig neerpennen :D

Ik ben ook enorm veranderd de laatste 2 jaar en idd hij heeft me zo door als ik doe alsof _O- ...ik heb ook al dikwijls in een deuk gelegen met dat paard...er is er ma ene die op me afgestormd komt of me stiekem in de gaten houdt en dan nog gezwegen van zijn sluiptalent...hoe dikwijls ik me al rot geschrokken heb met zen hete adem in mijn nek...dan blijft hij effe zo staan en dan moet ik snel zijn of ik hang precies aan de kapstok }:)

@bloodymary, tzijn echte karaktertjes met een portie humor...ik kan hem soms verwensen maar diep vanbinnen ben ik er eigenlijk stapelzot van :=

Hoe reageren jullie dan onderweg als ze tegenwerken? Eraf springen? Toegeven?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:53

Ligt er aan wat er gebeurt. Bijvoorbeeld over het viaduct vond ze echt heel eng. Dus de eerste paar x ben ik afgestapt. En ik ga steeds verder en na 4 x ging ze zelf. Wel in sluiphouding met 2 cm per uur, maar ze ging tóch. Nu nog gaat ze tegenwerken als we rechts (richting viaduct) gaan ipv links (naar huis). Als ze dan écht pech heeft, ga ik zingen :D . Dat schijnt goed te werken op je ademhaling en je eigen ontspanning. Maar ik blijf er nu wel op. Ze loopt alsof ze dronken is: vreselijk aan het slingeren, omdat ze eigenlijk om wil draaien. Eenmaal over het viaduct is alles weer normaal. En terug over het viaduct is geen probleem. Maar dan faan we naar huis, natuurlijk. :D .

Meestal probeer ik er op te blijven zitten. Soms mag ze even kijken of het wel pluis is, maar als het echt niet lukt, ga ik er af en stap ik daarna weer op

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:01

hahahaha, oké Fabster jij bevestigd mijn gedachten...zo zou ik het ook doen :)
Ik heb hier al een brug te doen na 300 meter over de spoorweg, dat is daar al 10 jaar een gezwalp en gestop om erover te gaan...naar huis no problem natuurlijk :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:20

Weer een grondtraining gedaan, had hem gezadeld en sidepull aangedaan.
Een uurtje grondoefeningen gedaan en dan weer geoefend om op te stappen vanop opstapje.
Als ik wil opstijgen neemt hij telkens de teugel in zijn mond en begint er dan heel nerveus op te kauwen.
Heb al eens geprobeerd om een bitje aan te doen maar dat helpt ook niet.
Wie heeft er nog een idee, vond het ook niet verstandig om te rijden. Hij is zo gespannen en het leek me geen goed idee.
Dan heb ik op de poetsplaats verder geoefend met het opstapje waar hij veel rustiger staat. De piste brengt altijd spanningen mee, zelden is hij ontspannen daar...waarschijnlijk omdat hij weet dat het voor oefeningen is...ik weet niet goed hoe ik daar mee om moet gaan. Als ik hem dan strenger aanpak, wordt hij bang en dat geeft overreacties :7

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:49

Mijn RBE-er heeft dat ook. Die heb ik dus ingereden zonder hoofdstel, masr met halsring. Was best even spannend, want het is nogal een heethoofd. Maar dat ging eigenlijk beter dan met hoofdstel. Ik deed dat wel alleen in de roundpen. Kan hij niet zo n snelheid maken als in de bak (met noodstoppen enzo...). Dat heb ik een paar maanden vol gehouden en inmiddels zit er weer een hoofdstel op.

Vandaag had ik toevallig een ander hoofdstel dan normaal erop en had hij het weer. Boos worden heeft geen zin. Het is al stress en dan wordt de stress alleen maar groter.

Je moet t wel even durven. Maar misschien eerst alleen erop en er weer af. Meer niet. Tot hij snapt dat er geen spannende dingen gaan gebeuren. Of hangen, of iets anders wat je wel durft.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:25

Wauw Fabster, jij durft :j
Poeh, ik weet ni of ik dat aandurf, zal in de round pen wat oefenen met hangen en op en af stappen.
Vanwaar komt die stress, vraag ik mij af. Is toch een teken dat ik niet goed als leidende figuur overkom? Zo zie ik het, anderen zeggen dat ik strenger moet zijn...ik moet de baas zijn.

Pff weet niet of dat dé oplossing is :7

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:01

Bij die van mij was het uiteindelijk stress om heel iets anders. Hij kan niet tegen dingen op zijn huid. Dus nadat ik hem een vliegendeken had gegeven, had hij ineens veel minder stress. Had hij geen last meer van zijn maag, veel minder last van jeuk en schilfers en er kon dus weer een hoofdstel om.

Ergens wordt bij hem stress veroorzaakt. Dat hoeft helemaal niks met jou te maken te hebben. Het is alleen soms een hele puzzle om erachter te komen wat er is.

Ik noem toch nog een keer Laarakker. Just saying....

Maar je kan hem los leren inparkeren bij het krukje. Beetje aaien over zijn rug en klaar. Tot dat geen stress meer geeft. Dan ga je eens hangen. Dan eens een been erover, dan eens zitten, dan een stapje, etc.

In het begin vond ik het ook doodeng. Maar de grap is, dat je steeds beter zijn reacties leert kennen. In het begin stapte ik meteen af als hij zenuwachtig werd. Nu blijf ik zitten, zeg dat zijn hoofd naar beneden moet (heb altijd de clicker in mijn hand) en we gaan verder. Vorige maand bij de les voor het eerst op hem gezeten op vreemd terrein. Kon hij weer niet lopen (maar gaat draaien, achteruit, etc). Het gaat langzaam. Hij is 'al' 5,5 jaar oud. Moet je er allang op zitten natuurlijk. Maar ik geloof dat anderen daar meer last van hebben dan ik. Vanaf volgende week ga ik het in de bak proberen. Eens kijken of we ook kunnen sturen. Want stap en draf en terug nemen gaat nu goed. Op stemcommando en teugels los. Dus snelheid gaat goed. Nu de richting nog. En dan begint het al bijna een echt paard te lijken. :D

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:06

Ik zou nooit helemaal alleen beginnen op een paard te zitten. Die van mij is 9, en de eerste stapjes had ze erg veel steun aan de persoon naast haar. Nu snapt ze wat de bedoeling is maar in het begin kon ze flink wat stress opbouwen.

Mijn typische LBEer staat overigens te koop, mijn eigen situatie staat twee paarden eigenlijk niet toe op het moment en daarnaast heeft ze echt een hekel aan me als ik slecht in mijn vel zit. En dat is nu eigenlijk bijna elke dag helaas.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:13

Ik ben nou eenmaal alleen hier. Anders kan ik nooit iets doen. Masr dan gaan de stapjes wel héél erg langzaam, inderdaad.

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:49

Azmay schreef:
Mijn typische LBEer staat overigens te koop, mijn eigen situatie staat twee paarden eigenlijk niet toe op het moment en daarnaast heeft ze echt een hekel aan me als ik slecht in mijn vel zit. En dat is nu eigenlijk bijna elke dag helaas.


Is dat de PRE-merrie uit je onderschrit? Wat een mooie dame!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:49

bedankt Fabster, het geeft me wel moed om rustig verder te proberen...ik mag niet terug denken naar 2 jaar geleden maar doe het toch...hij is nu 7 en 2 jaar geleden ging hij als een fluitje van een cent.
Heel dikwijls snap ik deze situatie niet, ik probeer het ook niet te persoonlijk te nemen maar dat is moeilijk.
Ik denk aan de toekomst en ga wel heel trots zijn als het 'ons' weer lukt!

Zo jammer Azmay maar ik begrijp je, ik hoop dat jeje snel weer beter in je vel voelt.
Als ik moe ben moet ik er zeker niet aan denken om met hem te werken, ik weet wat je bedoelt.
Hopelijk vind je de juiste match voor je paard :(:)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:50

fransje23 schreef:
Azmay schreef:
Mijn typische LBEer staat overigens te koop, mijn eigen situatie staat twee paarden eigenlijk niet toe op het moment en daarnaast heeft ze echt een hekel aan me als ik slecht in mijn vel zit. En dat is nu eigenlijk bijna elke dag helaas.


Is dat de PRE-merrie uit je onderschrit? Wat een mooie dame!

wauw idd een prachtig dier <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:27

Azmay schreef:
Mijn typische LBEer staat overigens te koop, mijn eigen situatie staat twee paarden eigenlijk niet toe op het moment en daarnaast heeft ze echt een hekel aan me als ik slecht in mijn vel zit. En dat is nu eigenlijk bijna elke dag helaas.


Wauw, ze is inderdaad mooi. Helemaal mijn type ook, qua kleur. Heb jij helemaal niks aan, natuurlijk, want ik zit wel vol. Succes met de verkoop. En ik hoop dat het snel beter met je gaat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:33

Ik lees hier vooral mee, minfdul ik vind het echt wauw, hoe kritisch jij naar jezelf toe bent. Ik vind het een ingewikkelde kwestie. Enigste wat ik je mee kan geven is dat mijn merrie veel rustiger is zonder hoofdstel, hoe minder er aan haar hoofd hangt hoe makkelijker je haar kunt houden, juist omdat er geen paniek of stress komt.

Mijn LBE'er is stout op het moment, maar ergens heeft ze ook weer helemaal gelijk.
Ze was al wat ondeugend bij mijn verzorgster, en nu laat ze zich al 2 dagen achter elkaar niet meer vangen in de wei. Ze draait zich weg, en gaat als een drammende en dreinende peuter (in de supermarkt bij 't snoep) met haar voorbenen staan stampen. :oo
Nu weet ik dat mijn verzorger echt super goed haar best doet, parelli bestuderen etc. maar ze gaat gewoon niet zo hard als Modena zou willen. Een paard dat van vastigheid en 10 keer hetzelfde doen houd zou beter bij haar passen. In het begin was Modena juist heel lief en geduldig. Ze lijkt te begrijpen dat niet alle mensen paards spreken en dat je dan hier en daar wat moet helpen/dulden.
Echter lijkt nu haar geduld met de verzorger op te zijn....

Toen ik zelf vanavond kwam, kwam ze meteen aangelopen. We zijn op buitenrit geweest en ze heeft zich perfect gedragen. Gaf een fantastisch gevoel, ik heb 't superdruk met mijn studie, en om dan na twee weken niet kunnen rijden weer zo'n fantastische rit te kunnen maken is echt genieten. Ze deed ook weer even een van die dingen die ik zo leuk vind, in het bos zomaar opeens een vreemd paadje inslaan alsof dat heel normaal is. :')

Ik weet dus even niet zo goed wat ik er mee moet... Ga dit weekend sowieso met verzorgster en instructeur overleggen, hoe we dit nu aan gaan pakken... Hebben jullie misschien ervaringen/tips/ideeën?

Mijn verzorgster rijd niet en houd dus met parelli/longeren/lange teugels paardlief bezig.

Edit: Het niet laten vangen is misschien simpel op te lossen, maar ik heb het idee dat dit een signaal is, dat mijn merrie geen zin heeft, terwijl ze normaal juist graag werkt!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:37

mindful schreef:
bedankt Fabster, het geeft me wel moed om rustig verder te proberen...ik mag niet terug denken naar 2 jaar geleden maar doe het toch...hij is nu 7 en 2 jaar geleden ging hij als een fluitje van een cent.
Heel dikwijls snap ik deze situatie niet, ik probeer het ook niet te persoonlijk te nemen maar dat is moeilijk.
Ik denk aan de toekomst en ga wel heel trots zijn als het 'ons' weer lukt.


Ik hetken dat ook. 3 jaar geleden dacht ik: als de tijd daar is, stap ik op en rij ik zó op hem weg. Hij had zijn dingetjes, maar welk paard niet, hè? Maar verder was hij heel makkelijk.

Tot ik hem heb meegenomen voor lessen voor jonge paarden. Alleen in de trailer naar vreemd terrein was veel te veel voor hem. Hij werd compleet hysterisch. Kreeg m anderhalf jaar niet meer in de buurt van de trailer en in de training gingen we van de regen in de drup. In de paddock was hij degene die steeds uitgleed en viel. Toen ik hem liet nakijken, zat hij van zijn oren tot zijn staart muurvast en hij had last van zijn maag. Inmiddels krijgt hij zo af en toe cranio sacraalbehandelingen en massages. Daar is hij heel erg van opgeknapt. Hij kreeg spul voor zijn maag, dat deed ook heel veel en het vliegendeken dus ook. Hij heeft nu ook een deken voor de winter.

Dus misschien is er bij hem ook ergens een trigger geweest voor de stress. En dat gaat dan van de regen in de drup. Zal nog wel een puzzel worden.

Mijn cranio-dame woont aan de Belgische grens. Just saying :o

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:56

Oké, dit wil ik ook nog wel eens proberen Fabster, je mag per pb de gegevens eens doorgeven. Dankje.
Dat is hier net hetzelfde, ik heb clinics gedaan met hem...dacht dat dit onze band zou versterken :n
Integendeel, het werd elke clinic erger en erger met luchtzuigen tot geen trailer meer willen opgaan, stampen op de grond met de voorbenen... :\ Dit doe ik hem nooit meer aan, dat heb ik hem beloofd...training alleen nog aan huis.
Ben echt blij om te lezen van die stress, hier ga ik echt anders mee omgaan...heb nu zo'n spijt van gisteren dat ik boos geworden ben omdat hij de teugel altijd in zijn mond nam, ik had een stap terug moeten doen en niet blijven doordrammen om op te stappen. Ga vandaag eens met minder proberen en hem laten kauwen op de touwen.

@Gipsy, dankjewel...heeft mss met mijn leeftijd te maken...ik heb het al 100derden keren verteld dat dit paard mijn allerbeste leermeester is. Het enige wat me ontbreekt is ontspanning, dat mis ik wel vaak. Ik doe ook Parelli, heeft wel een wereld vol positieve ervaringen met zich meegebracht. Dankzij Linda heb ik LBE ontdekt +:)+
Het is wel zo dat je veel inspiratie moet hebben en daarom ben ik nu aan't combineren met agility, een uitlaatklep en ik hoor hem bijna nadenken := Superleuk om te doen en goed voor de conditie.
Je kan met simpel materiaal vanalles maken om het geheel wat spannender te maken.
Heel soms zijn er dagen dat hij zich ook niet laat vangen en in een spurt ervandoor gaat, dan trek ik mij terug...hier komt niks goed van. De dag erna is alles weer normaal en gaan we aan de slag.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:57

Met 7 zijn ze ook volwassen he, een brutale 3 jarige is makkelijker te rijden dan een ervaren volwassen brutale 7 jarige die inmiddels precies weet wat hij kan en wil.