lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:06

Ah, een Lusi-topic! Mag Figo niet in ontbreken he :)

F is intussen dik vijf jaar en goed een jaar onder het zadel. In april is helaas kogelartrose vastgesteld, waardoor we het een tijdje rustig aan hebben moeten doen. Hij mag dus wat kilootjes afvallen :) Figo is absoluut bomproof en heeft voor mij een heerlijk karakter! Zijn vader is ook Quiosque, moeder Alteza, en voor zover ik kan afleiden uit zijn papieren is hij hoofdzakelijk Veiga gefokt.

Afbeelding
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:56

Knappe half broer van geisha welkom

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:34

Lusitana schreef:
Femke_Tweety schreef:
Leuk, Lusitanotopic.

Ik gok dat ik de senior heb hier, met zijn inmiddels 21 jaar.
Tweety (Lancelot in zijn paspoort) stamboekpapieren heb ik helaas niet. Ben wel nog steeds op zoek naar de fokker die een C met daarin een A als brandmerk voert. (waarschijnlijk met nog iets boven en iets onder de C, maar dat is slecht zichtbaar.

Carlos Ameixa voert een A in een C Maar niks er boven en/of onder.
[ Afbeelding ]



Oeff, die lijkt wel erg, ook qua vorm van de letters. Ik ga even kijken of ik een foto kan vinden voor vergelijk!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:58

Nu twijfel ik een beetje.

De C van het voorbeeld lijkt iets ronder, en de A lijkt daar iets meer de C te raken, zowel onder als boven.

Aan de andere kant lijkt het behoorlijk, en komt een brandmerk op een paard soms net even anders uit dan het voorbeeld. En twee fokkers die ieder een brandmerk voeren die zó op elkaar lijken is ook weer niet heel waarschijnlijk.

Wat denken jullie??

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:06

lastig te zeggen, het brandmerk...

Figo is echt prachtig geworden en heerlijk om hem eens aan de dikke kant te zien!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:28

Gaan jullie a.s. zondag nog naar de keuring?

Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 09:12

Wij misschien wel jullie

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:41

Wauw, wat een prachtig ras toch <3

Ik heb geen enkele ervaring met Lusitano's, maar als ik ooit zelf een paard zou nemen zou ik niet veel twijfelen :D In ieder geval een spaans paard. Ze hebben zo'n mooie uitdrukking vind ik. Ook hebben ze iets sierlijks, maar zijn ook weer niet zo iel gebouwd. Dat vind ik zo mooi aan dit ras!

Hoe groot worden ze eigenlijk ongeveer? En wat vinden jullie van het karakter, vurig of juist wel koel? (Al zal dat vast ook wel verschillen per paard.) En zijn ze veelzijdig? :D

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:50

Ze zijn niet spaans he! maar portugees haha.
Veelzijdig zijn ze zeker. Ze kunnen uitblinken in van alles.

Zonder hoofdstel
Afbeelding

Springen
Afbeelding

Dressuurmatig zie je al veel, rijdt de mijne ook wel eens in dames zit en dat pakt hij ook goed op.
Mijne is net geen 1.60 gok ik in grote. Hij heeft temprament en karakter maar inprincipe is zijn karakter een relaxte knol. (hij heeft denk ik te veel of eigenlijk niet genoeg meegemaakt, vind heel snel dingen eng)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 09:52

IsaCalixa schreef:
Wauw, wat een prachtig ras toch <3

Ik heb geen enkele ervaring met Lusitano's, maar als ik ooit zelf een paard zou nemen zou ik niet veel twijfelen :D In ieder geval een spaans paard. Ze hebben zo'n mooie uitdrukking vind ik. Ook hebben ze iets sierlijks, maar zijn ook weer niet zo iel gebouwd. Dat vind ik zo mooi aan dit ras!

Hoe groot worden ze eigenlijk ongeveer? En wat vinden jullie van het karakter, vurig of juist wel koel? (Al zal dat vast ook wel verschillen per paard.) En zijn ze veelzijdig? :D


Een lusitano is geen spaans paard en ook zeker niet te vergelijken met de andalusier of pre die dus uit spanje komt.
Stokmaat is zo verschillend nu vroeger zaten ze ronde de 155/160cm nu heb je er ook van 170/175cm
ik vind een lusitano zeer veelzijdig.onze lusitano kan netjes dressuur lopen heeft een goede spring techniek,is braaf buiten en binnen kort zal ze ook vor de koets gaan.
wij hebben een lusitano die vooral veiga gefokt is,dus voor stierenvechten en dit merk je bij haar wel.ze heeft enorm karakter wat ik zelf wel fijn vind. Maar wat ook zeker niet voor iedereen geschikt is. Het zijn over het algemeen wel coole paarden met toch enorm temprament en vaak ook een portie karakter.

dus hoe mooi ze ook kunnen zijn,ze moeten ook bij je passen.maar ook binnen het ras zijn er ook nog adere bloedlijnen,dus niet alleen veiga.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:13

Tweet is ongeveer 1.58 mtr
Hij is de veelzijdigheid zelve... Horse Agility, buiten rijden, aangespannen, springen, dressuur, trailachtige dingen, start gemaakt met WE in het verleden, tot medische dingen in de weg gingen stasn.
Alles kan...


Qua karakter.
Hij kan "aan" staan, en dan is hij gruwelijk heet. Leuk voor mensen om te zien, soort hele hoge dribbelpassage ipv stap enzo, maar niet echt de bedoeling meestal....
Hij blijft, ook als hij "aan" staat wel heel goed bewerkbaar. Hij wordt nooit gemeen of echt gek. Maar wel echt héét dus op die "aan" momenten.

Tegelijkertijd heeft hij een enorm vertrouwen in zijn mens, en is hij ook nog redelijk dapper. Enge dingen worden redelijk makkelijk benaderd, en echt ervoor vluchten zal hij absoluut niet snel doen. (nog niet mergemaakt in ieder geval)
Of dat voldoende is om hem koel te noemen, dat weet ik niet.
Want een binnenvetter is het wel. (mede daarom waarschijnlijk ook maagproblematiek)

Als hij niet in stand "aan" staat, en dat komt het meest voor "niet aan", is hij heerlijk relaxed om mee te rijden. Ik rij heel veel buiten, met hooguit een los contactteugeltje, vaak in 1 hand. Hij loopt altijd lekker om zich heen te kijken, en dat vind ik prima.

Ondertussen ken ik hem goed genoeg om te weten in welke situaties die knop omgaat, en hij dus heet wordt. En kan ik het zelfs gebruiken op momenten dat het mij uitkomt.

Als je niet "aan het werk" bent, maar bijvoorbeeld aan het poetsen of teuten, dan is het zo'n beetje het makkelijkste paard dat ik ken. Met een goede dosis respect voor de mensen om zich heen. (en dat is echt niet erin gemept, heeft hij van nature) op je voeten staan of mensen omver lopen ken ik bijvoorbeeld echt niet van hem. En ik zie paarden zat op stal waar dat eerder wel dagelijkse kost is dan niet.... Erg blij met dat karaktertrekje van Tweet.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 29-09-15 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:24

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties :D

Sorry, ze zijn idd Portugees. Ik las wel in de wiki dat ze wel eens vergeleken worden met Andalusiers.

Hmm, die stokmaat valt dan nog mee volgens mij :P Ik zou niet een paard willen waar je echt met een ladder op moet bij wijze van, haha. Maar ook geen klein ponytje.

Ja, alhoewel ik denk dat je elk paard op zich wel moet leren kennen :) Soms kan dat vurige idd denk ik van pas komen. Beter dan een paard dat er geen zin in heeft :D

Maar goed, dat zal voor mij vast nog 10 jaar duren voordat ik daar aan kan beginnen. Moet dan eerst maar mijn studie afronden + een goed inkomen + een stabiele woonsituatie etc :P Maar zag dat Lusitano's ook wel heeeuul duur zijn := (maar oke, dan heb je ook wat) Verschilt dat nog waar je ze vandaan haalt, zijn ze bijv uit Portugal goedkoper, of maakt dat geen verschil?

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:25

Oeps, ik gebruik wel erg veel smileys :') haha

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:43

De Lusitano en de PRE ( andalusier) is ontstaan uit het " Spaanse" paard ( Spanish Purebred) . Niet zo heel lang geleden zijn de 2 stamboeken "uit elkaar" gegaan en ontstonden de Lusitano in Portugal en de PRE in Spanje. In de basis dus hetzelfde paard wat door kleine verschillen in fokkerij verschillen is gaan vertonen. Zo zal een Lusitano que bouw meestal meer uitgebalanceerd zijn, een betere ruglijn hebben en een sterkere achterhand dan een PRE. Bij een PRE zie je nog wel eens een (te) zware hals en te zwaar front, weke rug en zwakkere achterhand. Het karakter van de gemiddelde Lusitano is vaak prettige dan de PRE. DE PRE is, volgens de traditie van Spanje, meer gefokt op show en bravoure, de Lusitano meer als goed "werk" paard. Ook de PRE wordt tegenwoordig groter gefokt en meer als dressuurpaard. Ik heb een duidelijke voorkeur voor de Lusitano, maar een goede PRE en een goede Lusitano zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. De gemiddelde prijs van een Lusitano ligt vaak wat hoger, maar uiteindelijk zullen een goede Lusitano en een goede PRE elkaar niet ver ontlopen. Het vinden van een goed gebouwde PRE is wel lastiger dan het vinden van een goed gebouwde Lusitano.
Daarbij stelde de PRE keuring in het verleden bar weinig voor en dat heeft het ras geen goed gedaan.

Er zijn echt wel "goedkopere" Lusitano's te koop, maar "what you pay, is what you get" . De gemiddelde prijs van een goedgefokte Lusitano begint toch al gauw bij de 5000,- voor een jong dier, wat kan oplopen tot ca. 25.000 voor een zadelmakke tot enkele miljoenen voor bijv. de merrie Batuta die op Grand Prix niveau wordt uitgebracht. Zoals bij elk paard geldt dat kwaliteit geld kost of je nu een KWPN'r, pony of PRE/ Lusitano koopt. Het is ook maar net waar je het dier voor koopt, wil je op grand prix niveau gaan acteren dan zal je dieper in de buidel moeten tasten dan wanneer je een "bos cross pony" zoekt ;)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:44


Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:46

Zie mijzelf nog niet bij de grand prix, met een aantal jaren manege ervaring en rondhobbelen op een haflinger door het bos. Zou denk ik beetje een recreatie/dressuur paardje willen :D

Wel heel gaaf die paarden!!

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:01

Dit is mijn Lusitano: Companheiro.
In Nederland gefokt en nu 1,5 jaar bij mij.
We doen mee aan dressuurwedstrijden en voor de lol elke week springles: hij kan heel goed springen!
Zo'n lief paard, super eerlijk, altijd bereid zijn best te doen voor me, zeer leergierig, heerlijk! Ik geniet elke dag van hem.

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:02

Foto wil niet!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:10

IsaCalixa schreef:
Zie mijzelf nog niet bij de grand prix, met een aantal jaren manege ervaring en rondhobbelen op een haflinger door het bos. Zou denk ik beetje een recreatie/dressuur paardje willen :D

Wel heel gaaf die paarden!!


Grand Prix is, gelukkig, niet het streven van iedere ruiter, zeker niet van de paarden in kwestie :o . Er zijn leuke Lusiatno's te koop, voor leuke prijzen zowel in Nederland, Duitsland, België als in Portugal. Nadeel van Portugal is dat er nog ca. 1000,- transport bij komt en dat je daar de weg moet kennen om aan die leuke ( betaalbare) paarden te komen. Ik weet er wel een paar te koop va. ca. 5000,- ( als ze nog niet verkocht zijn) en die zijn wel meer te vinden. Dat zijn dan prima recreatie paarden, geschikt voor een dressuurproefje.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:04

Ik zal me ook even aanmelden hier. (ik las al wel mee) Ik mag me gelukkig prijzen met twee Lusitano paarden, eentje van 8 jaar en eentje van 1,5 jaar oud.

Het ras heeft echt mijn hart veroverd! Juist de combinatie van hoge intelligentie en gevoeligheid met aan de andere kant weer het standvastige, bom proof karakter. Ik heb in het begin nog even onderzoek gedaan naar het Spaanse paard, maar viel al gauw voor de Portugees. Dat is gewoon meer mijn type paard in beweging en uiterlijk. (karakter kan ik niet beoordelen, want ik heb die ervaring niet met de Spaanse paarden) Ik zie toch ook wel heel duidelijk de verschillen tussen die twee. Een echte PRE liefhebber zal hetzelfde zeggen.

Mijn 8 jarige is in Portugal gefokt en ben ik dus ook daar gaan bekijken. Een super mooie ervaring na een lange zoektocht. Ik had een heel specifiek paard in gedachte en heb er twee jaar over gedaan om die uiteindelijk te vinden. Mijn jaarling is gefokt door een vriendin van mij en is vooral het paard van mijn paard. ;) Hij woont sinds twee maanden bij mij en ik ben er wel ontzettend blij mee. Hij is ook echt een leuk dier.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:26

Jessix schreef:
Ik zie toch ook wel heel duidelijk de verschillen tussen die twee. .


Welke is dan de Lusitano en welke de PRE? :D ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-09-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:31

Ha, leuk!

Ben benieuwd.

Beetje valsspelen mag wel toch, dat ik kijk naar de kant van het brandmerk...??

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:31

Onderste is een Lusitano?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:36

Jessix schreef:
Onderste is een Lusitano?


Ik heb er nog 2 bijgezet, voor de lol.
Kant van brandmerk zegt niet meteen iets, een in Spanje gefokte Lusitano heeft het brandmerk aan de Spaanse kant en een in Portugal gefokte PRE het brandmerk aan de Portugese kant ;)

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:39

ElCid schreef:
Jessix schreef:
Onderste is een Lusitano?


Ik heb er nog 2 bijgezet, voor de lol.
Kant van brandmerk zegt niet meteen iets, een in Spanje gefokte Lusitano heeft het brandmerk aan de Spaanse kant en een in Portugal gefokte PRE het brandmerk aan de Portugese kant ;)


Ik keek niet naar het brandmerk, zag die opmerking later pas. Ik kijk vooral naar de rug. Een Spaanse is wat platter in de lendenen. En om de een of andere reden trekt een Portugees me meer aan, dus kies ik degene die ik het mooiste vind. :)