[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:54

Ik zou toch overwegen om iets anders aan te schaffen of je pony niet meer in te spannen. Rijden met ongeschikt materiaal zorgt alleen maar voor ellende. Mennen is nu eenmaal een dure hobby... Hopelijk kom je met buigen een eind, maar ik ben bang dat dat lastig wordt. Een wagenbouwer kan vast ook met je meedenken en iets verzinnen. :)

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:10

Als ik jou was zou ik toch maar is verder kijken naar een andere sulky. Dit kan niet goed zijn voor je pony. Er staan regelmatig goede tweedehandse op internet. En ja, ze zijn duurder maar dan heb je ook wat.

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:01

Nouja, bedankt voor de tips ik probeer het wel even zelf met buigen of evt andere lamoen. het is niet voor iedereen mogelijk om zomaar een nieuwe sulky te kopen, met 5 euro per uur ben je daar niet zomaar 8)7 er zijn genoeg mensen die met een cavaletti oid rondrijden en het wordt door jullie altijd afgeraden omdat een andere kar beter is, natuurlijk! Maar je gaat ook niet tegen iemand met een oude peugot zeggen mijn bmw rijdt echt veel lekkerder, koop die maar. Ik zou mijn pony nooit pijn doen dus zoek wel naar een oplossing.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:31

Je hoeft geen nieuwe sulky te kopen, maar wat mensen proberen te zeggen is dat deze sulky meer kwaad dan goed doet door zo'n smal lamoen, je pony heeft de ruimte niet om te buigen en kan daardoor vast komen te zitten in haar lijf of zelfs blessures op lopen. Je kan best eerst proberen het lamoen te buigen, gewoon met je handen, maar als dit niet voldoende ruimte geeft zou ik toch voor een andere sulky (evt tweedehands) kijken als ik jou was. En nog even kijken naar het evenwicht, misschien moet je de lichtogen toch een gaatje naar boven hangen want zo hangt je sulky te veel naar voren en komt er veel druk op het schoftje van je pony.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 09:48

Zit er geen metaalbewerker bij jou in de buurt? Ik zou zeker niet zelf gaan klooien. Als het je al lukt om zelf de stangen te buigen met of zonder gereedschap, dan zeker niet links en rechts mooi gelijk en ik denk dat knikken en metaalmoeheid op de loer licht. Ik zou het even uitbesteden aan een metaalbedrijf, lasbedrijf, loodgieter, pijpfitter oid, die de spullen ervoor heeft.

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:15

hey,
ik heb een vraagje ik heb de mogelijkheid om een sulky cavelletie te kopen alleen die is niet geremd maakt dat uit?

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:17

Nee hoor, zon lichte tweewieler kun je prima zonder rem gebruiken als je de broek goed afstelt.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:28

Vraagje, wat is het grootste verschil tussen de sulky van Imperial Riding en de Sulky Oxer?

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:20

spruitje12 schreef:
hey,
ik heb een vraagje ik heb de mogelijkheid om een sulky cavelletie te kopen alleen die is niet geremd maakt dat uit?

Nee dat maakt niet uit. Die remmen stellen niet heel veel voor als ze willen trekken ze hier zo doorheen.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:33

Sorry als er al ergens in het topic wat over staat maar heb niet zoveel zin om 55 pagina's door te lezen.. :+

Morgen ga ik mijn nieuwe sulky ophalen maar ik wil er graag een hoes om heen.
Iemand tips om het zelf te maken en wat voor materiaal dan?
Of waar je ze kan bestellen? Heb ze al wel gevonden bij de mini horse shop.

Het gaat om de Sulky Cavaletti

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:57

BianCatjee schreef:
Sorry als er al ergens in het topic wat over staat maar heb niet zoveel zin om 55 pagina's door te lezen.. :+

Morgen ga ik mijn nieuwe sulky ophalen maar ik wil er graag een hoes om heen.
Iemand tips om het zelf te maken en wat voor materiaal dan?
Of waar je ze kan bestellen? Heb ze al wel gevonden bij de mini horse shop.

Het gaat om de Sulky Cavaletti

ik gebruik een motorfiets hoes
en voor mijn vierwieler een autohoes

Blacky

Berichten: 4147
Geregistreerd: 25-10-09

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:09

Hoi!

Vandaag heb ik een hca overgenomen van een bokker, en ben er echt onwijs blij mee.
Nu is mijn pony al beleerd maar toch wil ik om te beginnen gewoon een simpel tuig kopen en later een dure omdat ik toch eerst wil oefenen.
Nu zag ik dit tuig op Ooteman (http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... tstof-tuig) en vroeg mij af of dit voor deze prijs een beetje degelijk is om mee te beginnen?
Ook zag ik nog een goedkopere variant van 70 euro maar deze heeft touwstrengen en ik denk niet dat zoiets aan een hca sulky kan...?

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:28

@Blacky,
Touwstrengen zou ik niet aan beginnen, vooral met sulky niet, want je kan de strengen niet verstellen.
Geen idee of het een goed tuig is, maar voor die prijs kan je niet het beste verwachten.
Ik ben zelf ook begonnen met een goedkoop 'plastic tuigje' maar was hier al snel zat van, stiksel begon los te laten, schoftje lag niet lekker op pony en had gewild dat ik mijn ideal tuigje gelijk al had gekocht aan het begin, maar goed dat is een paar maanden later :P Maar met een goed tuig merk je wel het verschil!

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:09

Ik zou toch niet eerst een goedkoop tuig kopen eerlijk gezegd, als er iets kapot gaat en je pony schrikt zich rot dan ben je verder van huis. Veiligheid is echt het aller belangrijkste, zeker bij het mennen. Ik raad daarom aan om direct een wat beter kwaliteitstuig te kopen, de tuigen zijn behoorlijk waardevast dus mocht je toch niet verder gaan met het mennen, dan kun je het weer verkopen. Ik zou dus eens rustig gaan rondkijken bij wat tweedehands tuigen :)

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:43

Patricia_86: past een motorhoes erover? Die zijn toch veel smaller..
Hij staat nu nog op de aanhanger met net erover, we hebben nu daar overheen een zeil gespannen, voor nu staat hij nog even droog.

Blacky: aan touwstrengen zou ik niet beginnen.. ik heb bij mijn shet een tuig gekregen met die dingen en het is echt vervelend, je kan ze niet verstellen en in degene die ik heb zitten ook nog eens knopen die ik er niet uit krijg.. heel irritant!

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:06

Ik ben ook gewoon direct voor het ideal eurotech tuig gegaan, niet eerst wat goedkoop. Heb zo iets van je kan iedere euro maar 1x omdraaien en dan beter wat kwalitatief.

Blacky

Berichten: 4147
Geregistreerd: 25-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:41


Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:59

Ik ben begonnen met zo'n tuigje met die touwstrengen. Is echt een prima tuigje hoor. Omdat ik een nieuwe heb gekocht heb ik die weg gedaan maar toen was hij nog in prima staat en is echt veel gebruikt.

Heb nu ook een tuig van maar 150,- ook niet zo duur dus. En ook dat is een prima tuig. Wordt veel gebruikt en ziet er nog heel goed uit. Duur hoeft dus niet altijd beter te zijn.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:43

BianCatjee schreef:
Patricia_86: past een motorhoes erover? Die zijn toch veel smaller..
Hij staat nu nog op de aanhanger met net erover, we hebben nu daar overheen een zeil gespannen, voor nu staat hij nog even droog.

Blacky: aan touwstrengen zou ik niet beginnen.. ik heb bij mijn shet een tuig gekregen met die dingen en het is echt vervelend, je kan ze niet verstellen en in degene die ik heb zitten ook nog eens knopen die ik er niet uit krijg.. heel irritant!

ik heb van de Lidl een motor hoes. die paste perfect

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:58

Ik gebruik een zeil van een grote tuinset, werkt ook prima :j

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:57

Ik heb over mijn marathonwagen een plastic zeil. Kun je ook heel goedkoop halen. Geloof dat ik op internet een tientje kwijt was incl verzending.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:34

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen. Momenteel heb ik het oude model Sulky Cavalettie en het lamoen moet vervangen worden. Ik heb begrepen dat ik hier niet zomaar het lamoen van het nieuwe model op kan zetten? Is er een manier dat ik toch het nieuwe model lamoen er op kan zetten, of zal ik echt tweedehands ergens een oud model op moeten trommelen (zijn niet meer verkrijgbaar..)? Of ben ik verkeerd geïnformeerd en kan het nieuwe lamoen er wel zonder problemen op? Ik hoor het graag!

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:48

Pacific schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen. Momenteel heb ik het oude model Sulky Cavalettie en het lamoen moet vervangen worden. Ik heb begrepen dat ik hier niet zomaar het lamoen van het nieuwe model op kan zetten? Is er een manier dat ik toch het nieuwe model lamoen er op kan zetten, of zal ik echt tweedehands ergens een oud model op moeten trommelen (zijn niet meer verkrijgbaar..)? Of ben ik verkeerd geïnformeerd en kan het nieuwe lamoen er wel zonder problemen op? Ik hoor het graag!


Oftewel, kan ik deze bomen voor mijn oude model sulky (met rechte bomen dus) plaatsen?

Adddioor

Berichten: 243
Geregistreerd: 31-12-12

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:40

hoi! is er hier iemand in de omgeving utrecht waar ik de hca met een shetlander zou kunnen uitproberen? Hoor er steeds goede verhalen over maar heb er zelf nog nooit mee gereden. Zou er graag een keer mee willen rijden om het zelf te ervaren :)

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:43

Mijn pony staat in Arnhem en je mag komen testen.. Als je niets dichterbij kunt vinden :)