Hond van 4 jaar over zetten naar Smuldier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:53

Ik zal je uit je droom helpen Kimmie261, er worden wel dieren geslacht voor het voeren van honden. Er zijn namelijk altijd andere toepassingen waarvoor je het restafval kan gebruiken, het feit dat je betaald voor het vlees geeft al aan dat het waarde heeft en dus dat het geen echt afval is (voor melkgeitboklammeren moet vaak betaald worden om ze af te laten voeren, om een voorbeeld van echt afval te geven). Het restvlees wordt gebruikt voor gehakt (bij kippen, denk aan kipburgers), botten worden voor gelatine en lijm gebruikt, al het restvlees kan voor energie worden gebruikt.

Doordat de waarde van het restvlees stijgt door de vraag (door o.a. hondenvoer, vers of meel), stijgt de totale waarde van het geslachte dier en zullen er meer dieren geslacht worden, de kostprijs stijgt immers niet mee.

Je kan vlees en brok trouwens niet 1 op 1 vergelijken qua vleesgehalte. In brok zit namelijk vleesmeel, dat betekent dat je dat gewicht x2 tot 3 moet doen (afhankelijk van het vleestype) om tot het werkelijke vleesgewicht te komen.

Qua brok een duidelijk voorbeeld:
Nutro Choice lam en rijst adult (bevat meer vlees dan large breed). 30% vleesmeel+vet. Daar moeten jouw honden 500g van krijgen=4kg, x3.33€ = is 13.30€.
Orijen Adult. 25% vleesmeel, 55% vers vlees. Per hond 330-350g=2.7kg x 5.23€ =14.12€. Gerekend is met honden van 50-60kg ideaal gewicht (dat is wanneer je de 2-3 achterste ribben net wel/net niet kan zien, de overige ribben wel goed kan voelen maar niet kan zien).

Dat zijn toch andere bedragen dan de 35€ die je noemde.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 03-09-15 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:57

voedingsadvies orijen:

40 - 50 kg 420 - 480
50 - 60 kg 480 - 570

lichtste hond weegt hier 46 kilo de rest zit daarboven dus even makkelijk gezegd 500 gram per hond = 4 kilo orijen per dag x 5,23 = 21 euro en dan heb ik nog de goedkoopste variatie ,to de 6 euro dat ze me nu per dag kosten aan vers vlees...

ik vind brokken duur...punt

oww en wat betreft de droom van geslachte dieren voor honden,ik haal al heel wat jaren vlees bij slachthuizen ,meerdere slachthuizen ,en als er geen vlees voor mijn honden is dan is er geen vlees, er wordt niet ff een schaap of koe geslacht speciaal voor mijn hondjes :n

op = op ook in slachthuizen...en slachten ze op een dag niet of weinig dan is er ook geen vlees,pech hebben dan dus...

blokje

Re: Hond van 4 jaar over zetten naar Smuldier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:01

Hier net zo bij de slager. Rest afval mag je halen (als vaste klant)
maar is het op dan is het op.
Pech

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:02

Marcella_e schreef:
De jongste van ons eet alles. kippenruggen en nekken, gemalen vlees en brokken. Makkelijker eter is dat.

De oudste is drama. Die eet geen vlees dat voor honden "gemaakt" is. Dus niet gemalen geen Barf. Geen kippenruggen. Het enige dat ik er aan vlees in krijg is het vlees dat wij eten. Dus een gewone kipfilet bijvoorbeeld eet ze wel graag. Wel jammer want ik had dus heel graag gecombineerd met brok en vlees. Omdat ik in beide een voordeel zie.

En wat je profiel aanpassen betreft.... gewoon lekker zo laten! dan verdienen deze 2 gewoon nog een mooie plek daar!

als die andere het wel goed doet op brok en graag eet dan geef je dat toch gewoon?

en dan af en toe een kipfiletje als die dat wel lekker vind :))

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:52

In denk dat Mizora de grotere inkopers misschien bedoeld? Zoals een prins die natuurlijk heel pakketten gemalen vlees verkoopt. Ik heb het doden van dieren alleen van horen zeggen om eerlijk te zijn.

Kim zeker hoor! maar ik wou graag over vanwege diarree en daar hoor je goede verhalen over met vlees voeding. Dus had bedacht om het 50 - 50 te verdelen. Helaas mag het niet zijn. Ga niet mijn hond een week uithongeren om het op te dringen zoals sommige mensen hadden aanbevolen.

Het gaat nu goed met haar en de kipfilet vind ze heerlijk!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:09

nee hoor honden laten eten dmv uithongering zou niet in mij opkomen en of dat nu voor vers of brok is...een hond hoort lekker te eten niet met lange tanden :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:38

Precies! Was mijn idee ook!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:42

http://www.brekz.nl/orijen-hondenvoer/o ... nvoer.html

De voedingsrichtlijn voor een minder actieve levensstijl (actief is minimaal een uur stevig doorwandelen met een loslopende hond). Ik weet van eerdere plaatsen dat jouw honden over het algemeen niet wandelen maar op het terrein rondscharrelen, dus ze hebben dan een minder actieve levensstijl.
40 - 50 KG: 280 -330 GR.
50 - 60 KG: 330 - 390 GR.
Ik had je honden inderdaad ingeschat tussen de 45 en 60kg.

Over het algemeen bedoel ik echte verkopers, niet kleine slagerijen. Maar ook die verkopen normaal deze resten vlees (alleen voor minder dan wat ze er nu voor krijgen) en dus heeft het een meerwaarde van het slachtdier waardoor het aantrekkelijker is om een dier op te fokken voor de slacht. Het gaat niet alleen om de directe inwerking maar juist ook om de indirecte inwerking.
In 2014 was de gemiddelde voerwinst per vleesvarken (even los van dat varkens over het algemeen niet gevoerd worden aan honden) 24.30€. Als er dus 2-3 euro extra verdient kan worden door een hogere verkoopprijs van het restvlees, dan is dat dus een verschil van 10%. Voerwinst is verkoopprijs-voerkosten-aanschafprijs. Daar gaan de kosten van de gebouwen dus nog af.
Bij een vleeskuikenplaats per jaar (dat is 8-8.5 vleeskuiken) was dat in 2012 2.67€ en 2013 ±2.30€. Oftewel, zo'n 0.30€/vleeskuiken. Daar is 0.03€ dus al een verschil in voerwinst van 10%.

Als honden minder vlees gevoerd zouden worden, zou de opbrengst van slachtdieren dalen waardoor het opzetten van deze dieren minder aantrekkelijk wordt en dus worden er dan uiteindelijk minder dieren geslacht.

Ook heeft een hond niet zo veel vlees nodig. Hij moet een bepaalde hoeveelheid goede kwaliteit eiwitten binnen krijgen, wat het makkelijkste is via vlees, daarnaast moet hij voldoende energie binnen krijgen. Of dat via eiwitten, vetten of (ontsloten) koolhydraten gebeurt, dat maakt niet echt uit. Het probleem zit hem in de ontsloten koolhydraten, waar een hoop goedkoop voer de fout mee in gaat, en de voldoende kwaliteit eiwitten (met voldoende essentiele eiwitten).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:52

ahhh,nou op terrein rondscharrelen is het niet hoor,mijn honden lopen zo'n 3 a 4 uur per dag...

ze "scharrelen" alleen rond als ik uitmest maar ze worden gewoon net als andere mensen meestal doen 4x uitgelaten waarvan 3x goed moe maken ( lees : afmatten zodat ze echt heel moe zijn) > zwemmen achter ballen aan rennen enzovoorts,dus redelijk actief zou ik ze wel willen noemen..

ik heb nogal actieve rassen en jonge honden namelijk...als ik dat niet zo doen dan zou ik een heel andere roedel hebben als dat ik nu heb..maar dat zal je vast ook wel begrijpen :)

fijn ook zulke aannames die mensen maar doen...

en nogmaals hondenvlees is afval wat anders slachters moeten afvoeren naar destructie bedrijven...op = op... er wordt geen koe meer of minder geslacht voor hondenvoeding...

dat het opgekocht wordt en door verkocht voor hondenvoer is toch uitstekend, je kan maar alles gebruiken van het gedode dier tenslotte.

brokvoeding interesseerd me echt minder als 0% ,dus daar verdiep ik mij niet in...ik zal dat nooit zelf voeren aan mijn honden :n zelfs niet als ik het gratis zou krijgen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-09-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:57

Dan heb ik dat verkeerd begrepen uit je andere topics. Mijn excuses daarvoor. Ik zie de meest bizarre roedels goed gaan (totdat het misgaat, uiteraard), dus dat is voor mij geen argument om anders te vermoeden.

Ik weet niet of je het bewust verkeerd interpreteert of dat ik mijn punt niet duidelijk krijg, maar wat jij zegt is dus niet waar. Alleen wordt de koe niet direct extra geslacht, het is alleen het uiteindelijke gevolg doordat het geslachte dier nu meer geld oplevert.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:07

nee je krijgt je punt niet duidelijk,er worden zoveel koeien geslacht voor menselijke consumptie en het restvlees wordt gebruikt/verkocht voor diervoeding...

dat vlees daardoor duurder wordt of door grondstoffen( voer voor de slachtdieren) of vlees wat naar diervoeding gaat weet ik allemaal niet,zover gaat mijn interesse ook niet,in ieder geval ik betaal een minimum prijs aan de slachter zelf voor vlees ,veel minder als wat hondenvoeding verkopers voor vlees vragen,maar goed ieders kacheltje moet branden natuurlijk ( bijvoorbeeld laatst kregen we bijna 30 kilo pens voor niets..botten zijn gratis en regelmatig gaan we naar huis met < 1 euro de kilo prijs voor vlees) + dat dit de afgelopen járen ook niet omhoog gegaan is in prijs,dus ik merk persoonlijk geen enkel verschil in prijs en meer/minder geslachte dieren.

maar dat is persoonlijke ervaring natuurlijk,geen cijfertjes...

met zoveel jonge honden in huis,je hebt er zelf ook 2 ,lijkt het me toch wel ergens logisch te bedenken dat ze dan niet alleen "rond scharrelen" ,overigens hebben welke roedel hier ook nog nooit honden alleen rondgescharreld,daar heb ik geen honden voor :n

juist het actief met ze bezig zijn vind ik heel leuk( ben ook thuis dus de hele dag de tijd ervoor) ,alleen ze komen hier niet van het terrein af ,maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je dan ook niets met je honden doet...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:47

Ok. Jij en ik hebben dan een ander idee over flink actieve leefstijl, want op jouw terrein kan je dat mijns inziens niet uitvoeren. Overigens kan het verbazingwekkend goed met jonge honden, gewoon laten scharrelen en/of een weinig actieve levensstijl houden. Ik doe het niet, maar die van mij zouden zich er ook zo bij neerleggen als ik 2x20 minuten zou wandelen met ze en nog een keer laat poepen/plassen en poedels zijn toch behoorlijk energieke honden.

Het verschil is inderdaad minimaal, dat klopt. Maar daarom gaf ik er juist ook die getallen bij. Op een heel varken is 3€ extra aan winst natuurlijk minimaal. Het gaat om zo'n 24kg aan vlees bij een varken (90kg geslacht gewicht, 114kg levend gewicht). Het verschil tussen 18 en 21€ voor een dergelijke hoeveelheid vlees is niet echt opvallend (0.75-87€/kg), maar is dus voor de boer wel een groot verschil, zeker als een deel van het geslacht gewicht ook nog eens iets meer opbrengt doordat het vervoederd kan worden.

Ik gebruik overigens varkens omdat daar de meeste gegevens zo van op het internet staan.

Wil je ergens dan bij direct een kleine slager vlees kopen, dan gaat dat je ook niet lukken voor 1€/kg. Dan ben je in ieder geval 1.30€ kwijt en vaak wel 1.50€/kg. Om alleen maar uit te gaan van kleine slagers is dus ook niet reëel. Het gaat namelijk om alle honden en niet alleen de uitzonderingsgevallen.

Edit: overigens vallen mijn honden ook onder een minder actieve levensstijl, want ik loop wel gemiddeld 1.5 uur op een dag met ze, maar dat is deels aan de lijn en mijn tempo ligt niet zo hoog. Ze spelen wel overdag ook met regelmaat met elkaar, maar dat maakt het nog steeds niet actief. Denk aan mechelaars die vol in het werk staan, of Sam's labradors. Dat is toch een andere leefstijl.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:55

ik koop alleen maar bij kleine slachters althans 60 koeien en 2 slachtdagen is niet groot te noemen.

maar ook vlees wordt gewoon duurder als alle grondstoffen om deze te houden ook duurder worden ( inflatie) dus dat vlees wat duurder wordt ligt nog steeds niet aan het feit dat honden meer vlees eten,het teveel aan vlees gaat anders gewoon naar de destructie...

en ow,een uur ergens op een grasveld je honden laten rennen en zwemmen is wat anders als je hond op je eigen wei een uur laten rennen en zwemmen??

aha..tja dan zijn mijn honden voor jouw inderdaad zeer inactieve honden...als ik ze alleen zou laten scharrelen dan zouden ze veel te veel energie hebben met onderdaad grote kans op problemen in de roedel dus vandaar dat we ze minimaal 4x uitlaten met zo'n 2,5 uur afmatten...maar dat is heel inactief begrijp ik..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:23

Het is minder actief, niet zeer/heel inactief. Net als dat de meeste mensen de zwaarte de training van hun paard overschatten, doen de meeste mensen dat met honden dat ook. De truc is juist dat actieve beweging niet bestaat met over een grasveld laten rennen, maar juist met kilometers maken. Een flink stuk wandelen (laten we die 2.5 uur nemen) is al snel 12.5km voor de baas en 3-4x die afstand voor de honden. Ik zie niet hoe je die afstand wil afleggen op een stuk van zo'n 300m lang (gok). Dat is dus nog exclusief alle keren zwemmen. Eigenlijk krijgen alleen balletjesgekke honden dat voor elkaar en dan kom je weer terug bij de labradors, de herders en soms ook de pitbullachtigen.

Ik zeg overigens absoluut niet dat jouw honden het slecht hebben, alleen dat ik niet verwacht dat ze in de categorie actieve leefstijl vallen. Ik denk dat jouw honden het over het algemeen geweldig bij jou hebben en zou er met een gerust hart een hond bij plaatsen als hij in jouw rastype zou vallen (uiteraard, als jij die hond er ook tussen wilt hebben).

Je noemt direct het knelpunt waarom het niet opvalt dat er meer dieren geslacht worden als honden meer vlees gaan eten (want daar komt het uiteindelijk op neer), bij een klein verschil in bedrag zien wij niet waar dat vandaan komt. Je moet ook niet denken dat die ene hond echt extra vleesproductie gaat veroorzaken, net als dat één vegetariër ook weinig verschil maakt (Hoewel: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1334_a.jpg )

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:30

Een hond moet zowel geestelijk al lichamelijk moe gemaakt worden.

Mijn eerste hond heeft twee jaar op een boerderij gescharreld. Werkelijk gescharreld, sjokkend over het terrein beetje spelen met de rest van de roedel.
Zij was eeen makkelijke hond maar wat leefde die op toen ze hier uit ging, gesport en getraind werd.

Ons huidige hondje is niet geboren om rond te sjokken.

Maar we gaan enorm offtopic.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:37

je zou beter met cijfers moeten komen hoeveel goed slachtvlees nog altijd weg gegooit wordt wat ook uitstekend als ( vers vlees) hondenvoeding had kunnen dienen :D

want ik weet bijna wel zeker dat bijna al het overschot vlees wat dus niet naar barf honden gaat vleesmeel wordt wat weer in brokkenhonden gaat ( of diervoeders in zijn algemeen) je zou dan dus ook kunnen stellen dat als er meer brokken met een hoog vleesaandeel gevoerd gaat worden dat dat dan ook een verhoging zou moeten hebben op het te slachten vee.

en ik weet 100% zeker dat mijn honden meer hebben aan wat wij op de wei doen,heel intensief laten rennen als dat ik een uur zou gaan wandelen waarbij zij wat los heen en weer rennen,maar goed..misschien dat ik mijn honden daarvoor iets beter ken...

ik vind mijn honden een zeer actief leven hebben,althans dat probeer ik zeer zeker zo te maken voor ze ,ik wil nl dat zij een heel actief leven leiden,dat is mijn grote doel om dat voor elkaar te hebben , en ik denk dat zij heul veel meer lopen als menig huis tuin en keukenhond.. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:45

Mijn dogo canario kreeg op gewone dagen 2x 20 minuten en 1x 15 minuten beweging. Weinig dus. In het weekend wandelde mijn man uren met der.

Met onze pup van bijna 9 maand.
Gaat 4x uit.
1x kort om 06:00
2x 20 a 30 minuten overdag.
En de avond wandeling varieert.

En dan denk spellen en trainen. Ben nu 30 weken zwanger van ons derde kindje. Meer zit er voor mij nu niet in. Na de zwangerschap gaan we verder met cursus en gaan we langzaam opbouwen met sporten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:37

Het is ook zeker zo dat als iedereen brokken met een hoog vleesaandeel gaat voeren, er ook meer dieren geslacht gaan worden. Overigens is verstoken en daarmee energie opwekken ook een gebruiksdoel (weggooien klinkt zo nutteloos).

Het gaat in deze discussie ook helemaal niet om of het genoeg is, of de meeste honden het doen, of het voor jouw honden fijner is om het zo te doen dan wandelen en of het om geestelijk of lichamelijk moe gaat. Deze discussie (minder actieve of hoog actieve leefstijl) ging om de hoeveelheid brok die gevoerd moest worden en dus welke prijzen vergeleken moeten worden.
Aangezien minimaal 50% (sommige artikelen noemen zelfs 80%!) van de honden minder dan een half uur wandelt (aan de lijn) is het belangrijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen een hoog actieve leefstijl of een minder actieve leefstijl. Het type hond dat kimmie heeft i.c.m. met hun gevoeligheid voor zwaarlijvigheid maakt dat het handiger is om te kiezen voor een minder actieve leefstijl, eerder dan een actieve leefstijl.

Over het algemeen komt het uit dat je van een goede brok de helft moet voeren van kvv/vers vlees. Orijen moet nog een stukje minder van gevoerd worden. Dat komt overeen met de getallen ik noemde. (6kg vlees (je hebt het steeds over ±1€/kg en 6€/dag) = 3kg gewoon goede brok (Nutro Choice) = 2.5kg Orijen). Moet je dit met kvv doen, omdat je bijvoorbeeld kleinere honden hebt of geen goede mogelijkheid tot een slager die dit wil leveren, dan schiet de prijs al omhoog. Zowel smuldier als lotgering (de twee goedkoopste merken) heeft wel eens vlees met een tik (dus rot-problemen) en als je dat wilt ontwijken kom je dan al snel uit op kvv van 2.5€/kg, omgerekend dus 5-6€/kg aan brok.

Voor de TS: ook vlees met een tik is beter dan de brok die je eerder voerde, het is voor jou dus niet nodig om te twijfelen over de overstap. Het is (mits je hond het er inderdaad goed op doet) een goede keuze geweest.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:48

ik voer geen 6 kilo de dag hoor,ik voer een kilo of 4 op 8 honden...alleen ze eten bv ook kip of konijn en dat is wél duurder als die ene euro de kilo van de slachter dus een gemiddelde van 6 euro per dag...

en pff zwaarlijvigheid,kom eens langs joh en vertel dan nog maar eens hoeveel honden nu echt te dik zijn...denk dat je er zelf van op zal kijken hoeveel honden je makkelijk hier de ribben voelt,zien niet maar dat wil ik ook niet dus dat zal ook nooit gebeuren,heb geen hazewind honden genomen,molossers die zo mager zijn vind ik ronduit ondervoed.

kan je gelijk eens een rondje meelopen,mag je daarna beoordelen of deze honden nu echt "minder actief" gehouden worden ;) :D

en smuldier voer met een "tik" wat moet ik me daarbij voorstellen??

wij voeren hier nl zo'n 9 jaar smuldier en gaan zo'n 3000 pakjes smuldier per jaar doorheen maar echt nog nooit 1 pakje met een "tik" gehad??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:59

Ik heb het maar een korte periode gevoerd en meerdere pakjes met een tik gehad, het is dan net effe iets minder qua geur voornamelijk. Dat valt extra op als je anderhalve dag met een pakje doet (in plaats van 8-9 pakjes op 1 dag). Niet alle honden verdragen dat soort vlees en niet alle honden eten het. Bij Lotgering is het een periode nog een flink stuk erger geweest, daar rook het soms bij open maken al rot. Overigens is het bij pakjes met pens veel lastiger te ruiken doordat deze sowieso al sterker ruiken.

Jouw type hond heeft een gevoeligheid voor zwaarlijvigheid (dat staat er), dat kan je niet ontkennen. Ze worden gewoon gemakkelijk te dik. Dat heeft niets met hun huidige conditie te maken (hoewel je misschien even bij jezelf te rade moet gaan waarom je je zo aangevallen voelt op dat punt) en over hun huidige conditie ga ik nu niets zeggen want vanaf foto's blijft dat lastig inschatten en doet eigenlijk niet ter zake.

Met 4kg dus 500g vlees per hond per dag met honden van ruim 50kg gemiddeld is het juist extra duidelijk dat jouw honden in de schaal minder actieve leefstijl (qua hoeveelheid voer in ieder geval!) vallen. 800g vlees, dus 1.5% lichaamsgewicht is bij actieve leefstijl eerder krap dan veel.

Onze hond, een hond van 9.5kg, kreeg toen hij veel bewoog (=3 uur per dag wandelen, grotendeels los) zo'n 350g smuldier, totdat we dus een aantal keer een pakje met een tik hadden, want daarna weigerde hij het te eten. Even om het contrast aan te geven. Op het moment eet hij zo'n 265g renske vers met nog 2-4 eetlepels rijst. Hij beweegt nu ruim een uur per dag. Van Orijen kreeg hij zo'n 130g.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:10

Ik voer nu al ruim 4 jaar lotgering
Heb in die 4 jaar nog nooit 1 pakje gehad met een 'tik'
Terwijl ik 2 dagen met een pakje doe.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:13

Mijn zus voert al 3 jaar lotgering ik nu 6 maand. Tot nutoe prims vlees.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:18

nee ze eten niet 500 gram per hond....de een eet meer als de ander en zo kom je op gemiddeld 4 kilo voor 8 honden,ik heb er die inderdaad snel zwaar worden die krijgen maar 200 a 300 gram en ook die een kilo eten,of de ene dag een kilo en de andere dag 600 gram,ik geef maar wat eigenlijk ,als ik strotten ontdooi zal de 1 500 gram wegen en de ander 300 gram,tja dan maak ik er zo voor gemak even voor het gemak een kilo van,maar dan krijgt 1 jonkie die van 500 gram en de oudere die van 300 gram,en dan eten ze dus eigenlijk 800 gram.......

ik weeg ook niet af hoor,zou ook kunnen zijn dat ik bv 4 kilo en 4 ons voer per dag...maar ze eten geen 6 kilo per dag wat die 6 euro dan maakt ,die 6 euro is een gemiddelde van vlees slachter + wat duurdere beestjes die ik elders weer insla :)

ik wist niet dat argentijnen een gevoeligheid hadden om snel zwaar te worden?? zeker de kruisingen zijn heel snel te mager,de rotties zijn er 2 van die snel dik wordt,dat klopt is een castraat teef die dus ook op weinig voer staat en de oude reu ook castraat maar die staat op dit moment heel netjes op gewicht,duidelijk ribben en ruggegraad te voelen,alhoewel hij op foto's alsnog te dik gevonden zou worden :)

en mijn argentijnen die ik voorheen had waren niet dik te krijgen,pff wat vraten die veel,dát waren echt groot verbruikers...maar ook hele drukke honde,dat is ook waarom ik de rotties met dogo's kruis,ik hou juist van die sportiviteit buiten,en dat zijn ze ook...heel druk buiten ,maar rustig binnen,de ideale hond voor mij :) ,daarom hebben deze een zeer actief leven,vind ik,en eten zij meer als de rotties,dat klopt...

en waarom ik erop reageer,omdat mijn dieren hier op dit forum altijd 'te dik"gevonden worden,maar als mensen dan de dieren IRL zien dan moeten ze toch bekennen dat het toch wel mee valt...wordt er een beetje simpel van inmiddels,maar goed,je hebt een punt daarin :D

en nee hier gaan pakjes smuldier inderdaad in 1x op,alhoewel soms als ik er teveel uit gehaald heb ,ik ontdooi nl altijd zomaar wat, dan zet ik de restanten in de koelkast en tja of het dan wat minder ruikt of niet gaat hier de volgende dag zo naar binnen :D

lotgering hebben we een jaartje tussendoor gevoerd ,ook altijd wel net vlees alleen de honden vonden het echt niet lekker...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:33

Eenmaal te dik geweest ogen ze op foto's vaak nog steeds te dik, zeker als ze al wat ouder zijn. Dat heb je nu eenmaal met oud vel (die van ons was vreselijk opgeblazen van de jeuk, waardoor hij een ½kg vocht kwijtraakte op prednison, maar daarna is dat er per ongeluk aan vet weer aangekomen omdat hij zich zo zombie gedroeg door de prednison. Het was opeens een oude hond. Maar nu hij weer terug op gewicht is, blijft hij ook zwaarder ogen).

Uiteraard is het een gemiddelde, maar dat gaat met brok niet anders zijn. Die twee jonkies van nu moet ik, ook gecorrigeerd voor het gewichtsverschil (25% bij de zusjes), zeker niet evenveel geven. ééntje is altijd iets aan de zware kant en ééntje iets aan de magere kant. En dat zijn dan nog raszuivere poedels, dus het kan ook niet op meer of minder invloed van het ene, dan wel het andere ras geschoven worden.

Argentijnen zijn niet het type honden die snel te zwaar worden, maar rottweilers en rottweilerkruisingen wel. Castraten worden ook sneller te zwaar en zover ik onthouden had zijn in ieder geval al jouw teven gecastreerd.

Een keertje bij jou meekijken lijkt me trouwens wel tof, want volgens mij heb je best heel veel kennis en een goed oog voor dierenwelzijn. Mijn dames laat ik dan wel thuis want die zijn niet altijd even beleefd naar andere honden en wel wat kleinzerig (3 minuten gillen na de enting), dus dat lijkt me geen strak plan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:15

niet élke rottweiler kruising is hetzelfde natuurlijk...het is altijd aankijken hoe je hond het doet en op welke hoeveelheid voer.

en je bent welkom hoor...als je je in de drukte van het stel je durft te begeven :D