[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:32

JudArthos schreef:
Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond :)

Ik doe het tegelijk, is dat ook zagen dan? :x Hoe kun je een paard dan aan de teugel rijden? Ik heb meisjes van andere maneges gesproken, die het ook zo aanleren, zachtjes e teugels kneden.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:35

Dan is het rukjes geven, minstens net zo onvriendelijk :)
Een paard 'aan de teugel rijden' is geen leuk trucje wat je een paard eventjes leert, maar een heel proces, waarvan nagefelijkheid het cadeautje is.
De belangrijkste punten zijn het actieve gebruik van de achterhand en de ontspanning van de bovenlijn.
Als je hieraan werkt, samen met een vriendelijke hand en goede buigoefeningen, dan komt het vanzelf :)

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:40

Hoe je het dan doet?
Het gaat vanzelf.
Gewoon constante druk houden, niet je handen vastzetten maar meeveren in de beweging.
Paard actief van achter, jij ontspannen, paard ontspannen en voila, paard zakt. Zonder één kneepje te hebben gegeven.

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:40

@PoekiX: de printscreen die je als voorbeeld geeft als zijnde valse krul is minder een valse krul dan je eigen foto. Jouw paard knikt in bij de derde halswervel en hoe je dit bereikt geeft al aan dat je niet op de goede manier bezig bent. Het paard van de printscreen heeft zijn nek (gedeelte tussen en net achter de oren) als hoogste punt, neusje mag er iets meer uit, kaak meer ontspannen en hij mag meer vanuit achter komen, maar om te stellen dat jij het beter doet is niet juist! Ik raad je aan om dit topic te lezen [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V
en het topic wat daaruit voort gekomen is (door Simpelman gestart) [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Yoshiko

Berichten: 158
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:44

Informatief topic, bedankt voor het maken. :)
Sinds kort rijd ik weer, als het een beetje goed gaat dan ga ik het aan de teugel weer oppakken.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:50

Paard aan de hulpen zetten, contact nemen met de mond en zorgen dat je paard kán ontspannen, dan zakken ze vaak wel en leren ze ook zelf contact te nemen. Maar hier en daar wat extra contact om te helpen is prima. Echter kun je dat alleen als ervaren ruiter doen. Anders worden het al gauw 'kneepjes' (in het niets).

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:41

PoekieX schreef:
JudArthos schreef:
Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond :)

Ik doe het tegelijk, is dat ook zagen dan? :x Hoe kun je een paard dan aan de teugel rijden? Ik heb meisjes van andere maneges gesproken, die het ook zo aanleren, zachtjes e teugels kneden.

Dat komt (waarschijnlijk) dat de meeste manegepaardjes reeds zo stijf zijn van zichzelf dat ze niet meer loslaten kunnen of durven en hun ruglijn vastzetten.
Tja, en dan mot je toch wat als instructie..


Weet niet of je wel es een fijn loslatend en swingend paard of pony onder je hebt gevoeld, maar dan snap je direct wat ik bedoel, en verlang je daar steeds naar terug.
Bij zo'n paardje zoekt het paard je hand op ipv andersom :j en het antwoord is de aanleuning vrijwillig gegeven door je paard.

RoronaZorro

Berichten: 146
Geregistreerd: 21-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:55

Mijn instructeur zegt ook kleine kneepjes geven, maar als ik echt oefeningen aan het doen ben vergeet ik dat heel snel.
En als ik een f-proef heb, ben ik niet zo bezig met het aan de teugel lopen, maar tijdens de proef moet ik de hele tijd doorzitten en dan komt ze vaak ook naar beneden.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:54

Een paard komt niet aan de teugel door kneepjes te geven...
Dus lekker die kneepjes links laten liggen. Als je paard ontspannen en voorwaarts is, gaan ze vanzelf aan de teugel

RoronaZorro

Berichten: 146
Geregistreerd: 21-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:21

Milkberry schreef:
Een paard komt niet aan de teugel door kneepjes te geven...
Dus lekker die kneepjes links laten liggen. Als je paard ontspannen en voorwaarts is, gaan ze vanzelf aan de teugel


Klopt. Merk ik tijdens proefje ook. Dan rijd ik veel figuren, lekker voorwaarts en dan gaat ze.

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:09

Hoi, mag ik hier zo even komen binnen vallen :o
Ik rijd nu 8 jaar en ik heb (helaas) altijd geleerd om te kneden. Laatst las ik ookal dat dit voor een paard helemaal niet fijn vind en in een valse krul komt etc. Ik vind het gewoon vreemd dat goede instructeurs/instructrices (hebben bijv Z gereden) dan zeggen dat je moet kneden, want als je Z dressuur hebt gereden zou je toch moeten weten hoe je een pony op een goede manier aan de teugel kan laten lopen?
Maargoed ik wou eigenlijk wat anders vragen :+
Ik rijd sinds 1,5 jaar een fjord en ik heb hem nooit aan de teugel gevraagd, gewoon omdat het wel goed ging zonder dat hij aan de teugel liep en we rijden ook geen wedstrijden. Nu wil ik hem wel graag wat meer aan de teugel (of nou ja in ieder geval ontspannen) rijden. Kan iemand me daar tips over geven? Ik heb al een beetje dit topic door gelezen maar het enige is eigenlijk: voorwaarst (dat is al heel moeilijk bij hem) veel figuren, overgangen en zorgen dat hij ontspant. Maarja hoe zorg ik dat hij ontspant :=
Als ik hem wat langere teugel geef wil hij meteen met zijn neus over de grond, alle hoeken afsnijden om vervolgens in het midden stil te gaan staan of naar de stal toe te rennen :Y)
Hopelijk kan iemand me helpen hiermee en tips geven :)
Groetjes Maud

Sorry voor dit lange verhaal :')

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:27

Zo geleerd zo gedaan. Zo werkt het ook met kneepjes in de teugel. Je leert het zo, dus je leert andere mensen het ook zo. Hopelijk werkt het ook andersom ;)

Ontspannen kun je inderdaad doen voor middel van een lange teugel, maar terwijl je de lange teugel geeft, zorg je ervoor dat je contact houdt met de fjord zijn mond. Je hebt dus net zo veel (of weinig) druk op de mond als tijdens de contactteugel. Dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij alle hoeken afsnijd of stil gaat staan. Maar daar heb je je zit voor. Houdt hem voorwaarts en zorg er met je binnenbeen voor dat hij niet de hoeken af gaan snijden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:10

Bennie_Maudd schreef:
Als ik hem wat langere teugel geef wil hij meteen met zijn neus over de grond, alle hoeken afsnijden om vervolgens in het midden stil te gaan staan of naar de stal toe te rennen :Y)
Hopelijk kan iemand me helpen hiermee en tips geven :)
Groetjes Maud

Sorry voor dit lange verhaal :')
perfect, perfect...; zijn ladingen aan het frutten met bijzet, touwtjes en weet ik al niet om hoofd laag voor elkaar te krijgen en jou maatje doet het uit zichzelf *\o/*
Perfecte basis om em te leren dat ie lekker eigen balans mag gaan ontwikkelen, en jij met contact teugeltje mee wilt liften de komende tijd.
Niet teveel willen doen, enkel beetje begeleiden welke kant je op wilt, beetje spelen met je benen en lijf dat aangeeft waar je heen wilt en in wat voor tempo.
Vooral voor met teugel zo min mogelijk doen, puur op je zit en je lijf, ontspan & laat je meenemen.
Ras kennende zal ie gaan zwabberen / zwalken en het liefste stil gaan staan.
Geduld, geef em maar die momenten.
Vooral niet luisteren naar wat anderen erover zeggen: pak es door, joh, zet em aan het werk, been, been...., balkjes lopen, figuren rijden, Etc maar leer voelen wat er onder je gebeurd.
Je paardje heeft je zoveel te vertellen dmv contact.
En ga es regelmatig dagenlang bewust niet rijden , maar relaxed longeren, freestyle, naast em meelopen, spel, etc.
Trek daar gerust paar maandjes voor uit.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:51

Milkberry schreef:
Een paard kan niet zo maar even aan de teugel lopen. Dat kost een tijdje werk. Om dat te bereiken moet hij eerst ontspannen zijn en zijn hals willen strekken. Daarna moet de impuls van de achterhand erbij komen en wordt er voorwaarts gereden. En als je het goed doet krijg je het aan de teugel lopen er dan gratis bij. Een paar stapjes is prima. Langzaam elke keer een pasje uitbouwen.


Haha ik was iets te enthousiast en onervaren toen ik mijn reactie plaatste, weet nu alles wat ik moet weten.

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:30

Milkberry: Bedankt! Alleen als ik contact houd met de mond dan gaat zijn hoofd vaak weer helemaal omhoog... Hij luisterd trouwens erg slecht naar mijn benen helaas maar ik kan het proberen natuurlijk :)

Peetstap: Dankjewel, dat ga ik inderdaad proberen. Kan ik dan ook gewoon galoperen met die langere teugel? Want in galop aanspringen vind hij (of ik?) heel moeilijk en dat lukt lang niet altijd, als het dan wel lukt om te galoperen wil hij nog weleens bokken (vreugdebokken) en ik stuiter sowieso veel in galop :=

Wanneer moet ik hem dan eigenlijk weer met 'gewone' teugellengte rijden? Want als hj dat 1x mag dan wil hij dat altijd natuurlijk :Y)

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:47

@chantalnadia: we zijn allemaal ergens begonnen :)

@bennie_maud: dat hij omhoog komt is niet erg hoor. Dan zoek je het contact weer op en vraag je weer om te zakken. Je kunt eventueel kleine klopjes op de hals geven, dan gaat het laten vallen makkelijker.
Het duurt een tijd voordat het voorwaarts neerwaarts bevestigd is. Geduld geduld. Ik ben nu 2 maanden bezig en heb nu constant contact aan een lange teugel.
Ik zou dat eerst in stap en draf doen. Dan kan hij zijn bovenlijn ook goed ontwikkelen. En pas als dat bevestigd is, zou ik de galop erbij pakken.
Je kunt hem beetje bij beetje weer oppakken in de werkhouding als het vwnw bevestigd is. Succes!!!

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:06

Milberry: Dankje ik ga het in ieder geval proberen. Ik heb laatst ook wat gelezen over natuurlijke scheefheid bij paarden en ik denk dat hij daar zomaar eens last van zou kunnen hebben: hij valt altijd naar binnen, kan niet goed aangspringen in galop en de en aan de linkerkant kan hij zo met zijn neus bij mijn teen en aan de rechterkant komt hij ergens halverwege. Daar ga ik ook mee aan de slag! Bedankt voor de tips :)

Edit: het is alleen wel lastig dat hij niet mijn eigen, maar mijn verzorgpony is en 2 maanden alleen met lange teugel rijden en niet galoperen is lastig uit te leggen denk ik (eigenaresse kan hem prima rijden namlijk..)

PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:17

PoekieX schreef:
JudArthos schreef:
Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond :)

Ik doe het tegelijk, is dat ook zagen dan? :x Hoe kun je een paard dan aan de teugel rijden? Ik heb meisjes van andere maneges gesproken, die het ook zo aanleren, zachtjes e teugels kneden.

Dat komt (waarschijnlijk) dat de meeste manegepaardjes reeds zo stijf zijn van zichzelf dat ze niet meer loslaten kunnen of durven en hun ruglijn vastzetten.
Tja, en dan mot je toch wat als instructie..


Weet niet of je wel es een fijn loslatend en swingend paard of pony onder je hebt gevoeld, maar dan snap je direct wat ik bedoel, en verlang je daar steeds naar terug.
Bij zo'n paardje zoekt het paard je hand op ipv andersom :j en het antwoord is de aanleuning vrijwillig gegeven door je paard.

OP zo'n paard heb ik wel eens gezeten, een pensionpaard, daar mocht ik toen een halfuurtje op rijden, de eigenaresse was erbij, hij werd bereden met een stang en trens hoofdstel, dus het kan ook daar aan liggen, en een manegepaard dat ik heel lang verzorgpaard van een ervaren ruiter is geweest, ik mag die van mijn instructrice gebruiken met dressuurwedstrijden, bij hem doe ik niks, houd ik gewoon een normale houding aan, en daar gaat hij!

horseman78
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:24

Wij gebruiken regelmatig een pessoa teugel, maar als je dit niet kent laat je je best de eerste keer helpen hiermee

Angeliqueeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:41

Hallo mensen!

Ik lees hier net een aantal keer in de topic dat een nette hoofdhouding niet het doel is van het rijden en dat dat vanzelf zou moeten gaan als je correct rijdt maarrr..... Je krijgt er dus wel dikke min punten voor op je proef en mijn paard loopt erg netjes, maar is behoorlijk lang en hoog in de hals en niet makkelijk nageeflijk. Hij is wel mooi recht en hij buigt goed in aan beide kanten, maar hij komt niet zomaar naar beneden en hij maakt zijn hals ook zelden echt rond. Nu hoopte ik heel erg dat iemand wat handige tips voor me heeft waar ik aan kan werken! bij voorbaat dank :)

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:10

Vanuit de contactteugel je paard vragen om hals te strekken. En tijdens het halsstrekken contact blijven houden. Zorgen dat hij zijn hals laat vallen vanuit zijn schoft.

Angeliqueeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:14

Ik lees zoveel ontzettend goede dingen in dit topic over hoe je echt moet rijden en dan ga ik weer naar een wedstrijd waar alle paarden die in een krul getrokken worden mooie punten halen, echt ontzettend jammer vind ik dat. Vraagje daarbij, is het voor een paard met een relatief lange hals moeilijker om in de juiste hoofdhouding te komen? (dmv rijden zoals in dit topic beschreven wordt uiteraard :))

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:57

Milkberry schreef:
Vanuit de contactteugel je paard vragen om hals te strekken. En tijdens het halsstrekken contact blijven houden. Zorgen dat hij zijn hals laat vallen vanuit zijn schoft.


Maar HOE dan, want dat is de vraag. :)

Angelique, longeer je wel eens? Zonder ruitergewicht is het makkelijker voor je paard.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:55

Angeliqueeee schreef:
Hallo mensen!

Ik lees hier net een aantal keer in de topic dat een nette hoofdhouding niet het doel is van het rijden en dat dat vanzelf zou moeten gaan als je correct rijdt maarrr..... Je krijgt er dus wel dikke min punten voor op je proef en mijn paard loopt erg netjes, maar is behoorlijk lang en hoog in de hals en niet makkelijk nageeflijk. Hij is wel mooi recht en hij buigt goed in aan beide kanten, maar hij komt niet zomaar naar beneden en hij maakt zijn hals ook zelden echt rond. Nu hoopte ik heel erg dat iemand wat handige tips voor me heeft waar ik aan kan werken! bij voorbaat dank :)

Lees dit tpic op je gamak door, dan ga je er meer van begrijpen.
[RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:06

Geryon schreef:
Milkberry schreef:
Vanuit de contactteugel je paard vragen om hals te strekken. En tijdens het halsstrekken contact blijven houden. Zorgen dat hij zijn hals laat vallen vanuit zijn schoft.


Maar HOE dan, want dat is de vraag. :)

Angelique, longeer je wel eens? Zonder ruitergewicht is het makkelijker voor je paard.


Dat heb ik nog geen 5 posts hierboven uitgebreid beschreven ;)