[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:36

Zijn gebit is drie weken geleden gecontroleerd door een paardentandarts. Ook zij verwacht dat hij iets moest hebben als ze hem vergeleek met mijn andere paarden. Echter kon ze niks vreemds vinden die voor deze vermagering gezorgd zou moeten hebben.
Ontwormen doen we regelmatig dus ik denk niet dat hij die heeft? Wel heeft hij in het verleden bloedworm gehad, wellicht laat ik hem hier weer op checken (en dan ook gelijk voor Cushing denk ik).
M'n paard is nerveus ivm trauma en dit word altijd erger in de zomer (ik vermoed door de jeuk). Magnesium heb ik hem wel eens bijgevoerd maar kon geen verschil merken.
Wel heeft hij iedere winter diarree maar hier is nooit een oplossing voor gevonden, in de zomer gaat het altijd weer over.

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:17

Ik lees al een tijdje mee. Mijn merrie van 19 doet het nu nog goed op hooi en müsli van equiral en pavo vitaal voor de extra vitamientjes. Alleen hebben wij zo gezegt zacht hooi en zou ik voor de winter iets grove ruwvoer bij willen voeren. Wat zou hier bij passen? Ze is goed op gewicht.

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:11

Geen idee of dit topic nog loopt, maar ik probeer het toch maar. Mijn paard is 25 en veel te mager. Normaal krijgt hij in de winter een klap, maar dit trekt in de zomer bij. Tot dit jaar in ieder geval.. En ik ben bang dat ik hem zo niet de winter doorkrijg.
De dierenarts heeft hem onderzocht. Zijn gebit is dramatisch. Veel kiezen missen, en gras en hooi eten is moeilijk. Zijn bloed was helemaal in orde(incl. Cushing). Wormen heeft hij ook niet. Hij krijgt per dag het volgende:
- 4 scheppen(ongeweekt) senior priores
- 0,5 schep (ongeweekt) bietenpulp
- 2 scheppen muesli
- 1 schep gerstebrok (met levertraan)
- overdag gras. Hier maakt hij proppen van, maar krijgt een gedeelte binnen
- onbeperkt hooi. Ik schat dat hij per dag 3 tot 5 kilo binnenkrijgt
- 1 schep lucerne
Paard staat dag en nacht samen met zijn hoogbejaarde vriendin en vermaakt zich prima. Bij regen of veel vliegen staan ze samen in hun met stro gevulde stal en hebben geen stress. De mest is ook prima in orde.
Ik las eerder dat senior priores een "wondermiddel" is. Zijn er ook mensen die er mindere ervaringen mee hebben? Ik heb namelijk niet het idee dat het iets doet voor mijn paard.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:17

Bij sommige paarden werkt bietenpulp beter als sp idd. Alternatieven voor sp zijn nog de seniorenslobber van masters en senior mash feed van hippostar.
Ik weet niet hoe zwaar je paard hoort te wegen en hoeveel gras hij nog eet ? Geen hooi meer ?
En hoeveel in kg's voer je nu aan sp en pulp etc ?

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:28

Masters en hippostar zal ik even opzoeken. Mijn paard zou rond de 550 kg moeten wegen en is nu echt te dun. Ik gok dat hij 450 kilo weegt aan zijn ribben en puntkont te zien.
Bietenpulp zal ongeveer 500 gram per dag zijn en volgensmij komt de senior priories op 800 gram per schep, dus 3,2 kg. Hooi tussen de 3 en 5 kilo en gras in kleine hoeveelheden.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:17

Mijn paard doet het momenteel goed op bietenpulp met maïsmeel en zemelen. Paard vindt bietenpulp niet lekker maar maïsmeel wel. Dus met maïsmeel voor de smaak wil het wel naar binnen. Hij is de laatste paar weken behoorlijk aangekomen daardoor

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:59

Tegen de winter wordt dit topic wel weer actiever :j

Denk dat je er vanuit moet gaan dat je paard niets meer binnen krijgt aan hooi en gras. Alles wat er dan nog wel opgenomen wordt is mooi meegenomen. Oud paard bij ons op stal kreeg hooi bijna niet meer weg maar Hartog compact gras nog wel. Dat is vrij zacht van structuur en korte stukjes.

Als zijn gebit werkelijk zo veel mogelijk geven als slobber. DE SP lijkt qua kwaliteit staat minder te worden, heb meer berichten gelezen en gehoord dat paarden het er minder goed op doen.

Misschien kan je het rantoen nog aanvullen met geweekte gras-ebrok, 1 of 2 scheppen in droge vorm?

Weet niet wat voor muesli je voert? Die eventueel vervangen voor merriebrok of Pavo 18+.

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:53

Ik zat zelf te denken om meer bietenpulp te gaan voeren en minder seniir priores. Moet ik dan zenelen Bij gaan geven? Dat aangevuld met de muesli, brok en lucerne. En daarbij grasbrok en olie om te kijken of dat iets uithaalt

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:15

Tomatenplant ( hoe kom je er op haha)

Toevallig zit ik ook net dit topic te lezen, heb er een van 24 en een van 22 die in de bovenlijn wat schraal worden
En zat net te kijken voor tips.

krijgt die van jou wel lucerne weg?
Zou dat meer gaan geven, zit namelijk toch erg veel eiwit in wat je paard wel kan gebruiken.
Kijk dus of je daar meer van kunt gaan geven.
Eventueel een olie bij het voer, lijnzaadolie of kokosolie doen het erg goed


Ik was eigenlijk wel benieuwd, ik heb er dus twee die staan in het gras,zien er op zich goed uit.
maar de bovenlijn word wat dun...ben al weer begonnen om vitamines bij de gaan voeren, en misschien olie dor het voer.
Maar was benieuwd of hier nog meer tips waren. Beide paarden hun gebit is nog super :j

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:40

Dus tomatenplant ( mogen we dat afkorten tot tp ofzo ? ;) ), paard weegt nu 450, moet 550 gaan wegen. en hij krijgt nu ongeveer 4 kilo hooi + 3,2 sp + 0,5 pulp en ook nog muesli ( 1 kg ?) en gerstebrok ( 0,5 kg ?) + 250 gram lucerne + gras

Op hoeveel hooi kon je hem normaal goed op gewicht houden ? kilo of 10 ?

Die hoeveelheid moet je dus vervangen. Zeg 10 kilo hooi - nu nog 4 kilo hooi= 6 kilo hooi te vervangen.
Dan zou je eigenlijk met 4 kilo sp/ pulp/lucerne al een heel eind moeten komen !
1 kg sp of pulp vervangt namelijk 1,5 kilo hooi
En dan krijgt hij nog 1,5 kg krachtvoer erbij, dat zou ruim voldoende moeten zijn.

Daarom twijfel ik een beetje of er niets anders aan de hand is. Weet je zeker dat hij geen wormen heeft ?!

Ellepel, bovenlijn schraal kan duiden op eiwit tekort , maar ook op net wat te weinig voer. Ik vind altijd dat mijn paard daar als eerste af gaat vallen. En dat is altijd rond half/eind juli, kennelijk zit er dan minder in het gras.
Laatst bijgewerkt door Maris op 13-08-15 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:45

Tomatenplant misschien heb ik er overheen gelezen maar is er nog wat aan dat gebit gedaan?Misschien toch nog overwegen om een goede echte paardentandarts die elektrisch werkt te laten komen voor het gebit..Er valt vaak toch nog iets te verbeteren als de kiezen nog niet zover zijn afgesleten dat kauwen van hooi en gras amper meer gaat..Als je paard echt pijn heeft door zijn gebit wert ik uit ervaring dat ze echt erg mager kunnen worden..

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:58

Maris, staat best veel onkruid in de wei, veel paardenbloem, kamille en dat spul, denk dat beiden daar net wat te weinig uit halen?
Es kijken of zij naar een ander stuk kunnen, nadeel is dat er nog 3 jongere paarden bij hen staan die wel hartstikke rond zijn :j
De groep opsplitsen vind ik ook weer zo wat he, daarom zat ik te denken aan iets er bij, hoor ontzettend veel goede verhalen over kokosolie. Of ik zet ze voor een paar uur op een voller stuk land, kunnen zij net wat bij eten :j

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:14

Op een FB pagina kwam het gesprek op kokosmeel, iemand hier daar ervaring mee? Is wel relatief rijk aan fosfor maar als tegenhanger van luzerne en bietenpulp is het misschien wel een beter (meer energie) dan zemelen?

Als ze droge luzerne niet meer weg krijgen kan je ook geweekte luzernebrok geven.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:51

Geen ervaring mee ( je bedoelt coolstance toch ?), maar dan ga je wel veel meer vetten voeren. Dan moet je weer extra vit E gaan voeren ?!
Hap pellets zitten ook hoger in fosfor trouwens.

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:25

ellepel schreef:
krijgt die van jou wel lucerne weg?
Zou dat meer gaan geven, zit namelijk toch erg veel eiwit in wat je paard wel kan gebruiken.
Kijk dus of je daar meer van kunt gaan geven.
Eventueel een olie bij het voer, lijnzaadolie of kokosolie doen het erg goed

lucerne gaat mondjesmaat, al vind ik daar zo nu en dan ook een prop van terug.

Maris schreef:
Dus tomatenplant ( mogen we dat afkorten tot tp ofzo ? ;) ), paard weegt nu 450, moet 550 gaan wegen. en hij krijgt nu ongeveer 4 kilo hooi + 3,2 sp + 0,5 pulp en ook nog muesli ( 1 kg ?) en gerstebrok ( 0,5 kg ?) + 250 gram lucerne + gras

Op hoeveel hooi kon je hem normaal goed op gewicht houden ? kilo of 10 ?

Die hoeveelheid moet je dus vervangen. Zeg 10 kilo hooi - nu nog 4 kilo hooi= 6 kilo hooi te vervangen.
Dan zou je eigenlijk met 4 kilo sp/ pulp/lucerne al een heel eind moeten komen !
1 kg sp of pulp vervangt namelijk 1,5 kilo hooi
En dan krijgt hij nog 1,5 kg krachtvoer erbij, dat zou ruim voldoende moeten zijn.

Daarom twijfel ik een beetje of er niets anders aan de hand is. Weet je zeker dat hij geen wormen heeft ?!

toen ik hem kocht kreeg hij 2 kleine plukjes hooi per dag, met 4.5 kg basisbrok en 1,5 kg haver en toen was hij prima op gewicht. De dierenarts heeft naar hart en Longen geluisterd, bloedonderzoek gedaan en de tanden gedaan. daarnaast krijgt hij 2 keer per jaar mestonderzoek en wordt hij in het najaar preventief ontwormd met ? geen Idee hoe het heet. De dierenarts schrijft dit voor.

pleiada schreef:
Tomatenplant misschien heb ik er overheen gelezen maar is er nog wat aan dat gebit gedaan?Misschien toch nog overwegen om een goede echte paardentandarts die elektrisch werkt te laten komen voor het gebit..Er valt vaak toch nog iets te verbeteren als de kiezen nog niet zover zijn afgesleten dat kauwen van hooi en gras amper meer gaat..Als je paard echt pijn heeft door zijn gebit wert ik uit ervaring dat ze echt erg mager kunnen worden..

paardlief is al door 2 tandartsen gedaan die zeiden dat zijn gebit prima was. Toen mijn vorige dierenarts die tevens tandarts is hem deed, bleek zijn gebit toch niet zo goed te zijn. Hij miste 1 kies en het hele gebit was scheef afgesleten. Dit was zo erg, dat als hij het recht zou maken, er niks Meer van over zou blijven. Begin dit jaar is hij door mijn nieuwe dierenarts gedaan (ook tandarts) en zij gaf aan dat het gebit dramatisch is. Hij mist 1 snijtand, meerdere Kiezen, en de Kiezen die hij nog heeft zijn te ver afgesleten of missen stukken.

De dierenarts denkt zelf dat de darmen de voeding gewoon niet Meer goed opnemen, en dat we eigenlijk niet veel Meer kunnen voeren, omdat hij dan overvoert wordt.

Hij is gewoon zo mager. Arm paard. Gelukkig wel fit, Maar ik will toch alles proberen. Stel ik moet hem eens laten inslapen omdat hij te mager wordt, dan will ik wel alles geprobeerd hebben.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:26


Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:36

Oei tp ( even afkorten die naam van je hoor ;) ) zoveel krachtvoer en zo weinig ruwvoer ???!!!!! Dat is helemaal niet goed voor de darmen inderdaad.
dan hebben de darmen waarschijnlijk alle ondersteuning nodig die je ze kan geven. En je zal goed op vit en min moeten letten omdat de darmen dat misschien ook niet meer goed opnemen.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:22

Weet iemand of er in masters senioren slobber pulp zit?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:07

wouterpaard schreef:
Weet iemand of er in masters senioren slobber pulp zit?


Ja, daar zit pulp in. Net zoals in sp, sanequi senior en hippostar senior mash feed.

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:08

Graag hoor ik jullie advies wbt mijn pony. Ik ben echt een leek qua voer dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een oudere c pony, welsh/arabier van 27 jaar. Heel soms men ik met haar (1x per week maximaal).
Verder staat ze overdag op de wei en 's nachts op stal met hooi van natuurland.
Ze heeft cushing, haar waardes zijn nu goed, ze staat op 1/4 pil.
Maar ze is wat aan de dunne kant;
Afbeelding

Momenteel krijgt ze 1 schep pavo 18+ en 1 emmer luzerne.

Maar wil haar graag wat bij gaan geven omdat de winter er aan komt. Ze krijgt sowieso dekens op, maar toch.
Dit lust ze niet;
Pavo speedibeet
Pavo slobbermash
Subli seniores priores

Madam is een kieskeurige eter. Soms eet ze het een week, 2 weken. En als ze het dan niet lekker vindt eet ze het niet meer.
Wat raden jullie aan? Liefst een voersoort wat je bij de welkoop kunt krijgen. Maar andere suggesties zijn ook zeker welkom!

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:29

Is het gebit van je pony nog wel in orde? Hoeveel hooit krijgt ze?
Misschien voor de nacht nog emmer Hartog compact gras of grasmix extra aangezien het hooi waarschijnlijk redelijk arm is. Een scheutje lijnaadolie kan ook geen kwaad.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:31

Heb je seniores priores ook geprobeerd met een brok of slobber van granen erdoor heen gemengd ?
masters seniorenbrok is een beetje zoals sp net zoals senior mash feed van Hippostar. Misschien vindt ze die wel lekker ?? Wel allebei ook met pulp erin.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:51

De mijne lust de speedibeet en sp ook niet. De masters gaat er in tegenstelling met smaak in. Misschien is dat een optie?

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:16


llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:15

Hey ik meld mij hier ook aan. Ik heb een,oud paardje met cushing. Haar medicatie is sinds twee weken verhoogd van een halve pil naar drie kwart pil. Overdag gaan ZE op de wei. Van ongeveer half acht tot half zes. ZE krijgt dan van eten een schep zupa, een schep natte zemelen, en een schep fibre force van cavalor. En hooi op verschillende plaatsen verdeeld voor de nacht. Dit is tegen de morgend bijna op. Vanaf ze niet meer op de wei gaan krijgt ze deze hoeveelheid eten twee keer per dag met onbeperkt hooi. Nu mijn vraag is of dit eten genoeg is of juist teveel? ZE blijft redelijk scherp staan. Je kan haar ribben nog zien en haar bovenlijn is nog redelijk scherp. Ik ben het noorden een,beetje kwijt met alle verschillende voedingen en merken. Ik wil mij er graag in verdiepen en er meer over lezen maar je leest zoveel verschillende dingen. En kan,ik nog iets bijgeven van vitaminen en mineralen of is dit niet nodig bij deze voeding. Heb een beetje schrik voor de winter. Cushing is in juni vastgesteld. Toen stond ze heel mager en dit is al verbetert sinds de medicatie