Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berith

Berichten: 364
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:07

Ik gebruik voor mijn beide paarden een slofteugel (grootste is 1.72) en voor mij werkt dat prima.

Piekosjj

Berichten: 5452
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:28

Ik heb vandaag voor de 3e keer met m'n pony aan de lange teugel gewerkt. Ging enorm goed! Heel fijn om controle aan twee kanten te hebben ipv aan een kant met 'n touwhalstertje. Zelfs al wat kunnen spelen met wat schouderbinnen. Wel vind ik het nog erg lastig om zijn buitenschouder te ondersteunen, kan ik hier dan de volgende week m'n zweepje tegen aan leggen om ervoor te zorgen dat hij deze ook netjes meedraait of is het gewoon een kwestie van nog wennen aan de hulpen en dat extra beetje soepeler worden?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:38

Berith schreef:
Ik gebruik voor mijn beide paarden een slofteugel (grootste is 1.72) en voor mij werkt dat prima.


Ik ka m miet meer vinden -O-

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 17:16

Ik ben vandaag weer even lekker bezig geweest! Ik heb een klein stukje gefilmd wat ik straks hier wel even neer wil zetten. Pony is inmiddels een beetje een schimmel geworden, maar het is dus nog wel dezelfde pony haha :+

Hij voelde erg fijn maar bij het terug zien van het beeld vind ik hem wat hangerig overkomen, terwijl ik niets in mijn handen had. Gek hoe het beeld zo kan vertekenen haha

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:23

leuk, ben benieuwd naar je filmpje!

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:49

Hoi, ik wil binnenkort ook dit gaan doen. Is er trouwens een verschil tussen lange lijnen en lange teugel? Ik weet hier nog (te) weinig van af :')
Is het trouwens moeilijk aan te leren? Verzorgpony wil het liefste achter je lopen dus voor/naast me lopen word moeilijk denk ik. Heeft iemand daar nog tips voor?
Ik ga nog maar even wat meer informatie opzoeken want ik weet of helemaal niks hierover eigenlijk :=
Het lijkt me in ieder geval leuk om te doen!

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 17:59

View My Video

Bennie_Maudd @ lange lijnen is longeren met 2 lijnen en lange teugel is wat wij hier allemaal doen. Het is wel makkelijk aan te leren maar je moed eventjes doorzetten haha. Gewoon veel oefenen!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:19

een beetje op z'n kant :D maar ziet er goed uit!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:44

om het topic weer even wakker te houden, hier ook nog 2 filmpjes! :D

even wat anders, voor de eerste keer langeteugelen met 'hindernissen' 8-)




Berith

Berichten: 364
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:42

Leuke filmpjes Nouvel. Ik heb een tijd geleden met Ella de snuffelclinic WE aan de lange teugel gedaan. Ging ook erg goed :)
Bochtje achteruit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ander leuk nieuwtje. Ik ben uitgenodigd om vrijdag 24 juli met Ella een demonstratie aan de lange teugel te geven en een kür op muziek te doen, bij de Schwarzwalderfuchs keuring in Azewijn.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 10:16

Wat leuk Berith!! :D Wel fotos maken he!

Ik nu nu inderdaad dat mijn filmpje op zn kant ligt :+ even kijken of ik dat kan aanpassen wat dit ziet er nogal dom uit hahahah. Leuk dat wel toch weer lekker bezig zijn allemaal.

Ik heb het probleem dat ik de travers niet in draf voor elkaar krijg bij idefix... Ga daar komende weken even rustig mee bezig dat hij toch echt moet blijven draven en niet stil vallen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:55

Gaaf Berith!
ik heb de WE clinic onder het zadel gedaan :D

travers zijn wij nog niet aan toe, komt nog wel een keer... 8-)

Berith

Berichten: 364
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:58

Esther43 schreef:
Wat leuk Berith!! :D Wel fotos maken he!

Ik nu nu inderdaad dat mijn filmpje op zn kant ligt :+ even kijken of ik dat kan aanpassen wat dit ziet er nogal dom uit hahahah. Leuk dat wel toch weer lekker bezig zijn allemaal.

Ik heb het probleem dat ik de travers niet in draf voor elkaar krijg bij idefix... Ga daar komende weken even rustig mee bezig dat hij toch echt moet blijven draven en niet stil vallen.


Is ook moeilijk. Probeer echt het in hele kleine stapjes op te bouwen en wees de eerste paar keren blij (en goed belonen) met 1 of 2 stapjes.
Ik wil ook vaak meteen een hele lange zijde :o maar dat is zeker in de aanleerfase te veel. Wat bij mijn paard het beste werk is: 1 of 2 stapjes, goed belonen en stoppen. Paar dagen of een weekje laten rusten (zodat ze er ook weer even over na kan denken) en het weer proberen. Vaak krijg ik dan spontaan 4 of 5 goede passen.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 12:10

Het klopt helemaal wat je zegt hoor! ik wil ook dan zo graag meer zien :o maar dat is ook niet eerlijk voor de pony. In stap heeft hij hem wel onder de knie maar in draf is dat gewoon erg lastig!

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:25

goedendag dames,

Ik ben op zoek naar iemand die mij wegwijs/les kan maken/geven in het lange teugelen.
Nu heb ik al diverse mensen gevonden via internet maar allemaal wonen ze zeer ver weg (of ik woon in een uithoek)

Nu mijn vraag weten jullie iemand die omgeving Brielle/Rockanje/Oostvoorne/Hellevoetsluis lessen geeft of er bedreven in is en mij op weg wil helpen.

Alvast bedankt

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:56

Hallooo! Zou ik hier ook weer mee mogen kletsen, zie dat mn laatste post uit 2012 dateert :o Ruim 2 jaar uit de lange teugel roulatie geweest door verschillende omstandigheden (en daardoor dit topic ook uit het oog verloren) maar sinds kort weer back in business! Wil in oktober weer Z2 gaan starten, nog wel wat werk aan de winkel maar Umpire is bloedfanatiek en we hebben er beiden weer enorm veel lol in!

Afbeelding


Leuk trouwens die foto's van WE aan de lange teugel :)) Op de Shetland wedstrijddagen hebben we sinds een paar jaar ook Agility aan de lange teugel, mega grappig om te doen ook :D

Berith

Berichten: 364
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:08

Bijgaand een paar foto's van de demonstratie afgelopen vrijdag bij de Schwarzwalder fuchs keuring. Ze deden het super.
Ella:
Afbeelding

Afbeelding

Sietske in de galop:
Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:22

gave foto's!

en leuk eline dat jullie ook weer fanatiek bezig zijn!

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:20

Ik heb vandaag voor het eerst een les lange teugelen gehad. Het was echt super leuk en leerzaam. Omdat het voor mijn paard (super brave ijslander) en mij de eerste keer was zijn we begonnen met waar sta ik, waar laat ik mijn handen en zweep, rondstappen, vlot door stappen, kleine voltes, stoppen en vlot aanstappen. Eigenlijk nog best veel als ik het zo op schijf :). Over een week heb ik een clinic van Piet Bakker en het leek me wel handig om iig een kleine basis te hebben. Van de week dus oefenen en misschien nog een lesje. Ik zal dit topic ook eens gaan doorspitten.

Is er hier misschien iemand die is uitgekeken op de dvd van Piet Bakker, dan zou ik hem graag overnemen. Of iemand die een verkoopadres weet in Nederland?

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 21:12

Ik ga veranderen van stalling dus voor mij zal het de komende tijd even niet mogelijk zijn om aan de lange lijnen te werken :(:)

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:09

Ik ben druk bezig met longeren met dubbele lijnen met mijn paard en het werken aan de lange teugel spreekt mij ook heel erg aan. Alleen ik vraag me af of het echt van belang is om zo dicht op je paard te lopen? Ik zie en lees dit vrijwel overal, maar ik durf er niet zo dicht op :+

Als ze het ergens niet mee eens is wil ze nog wel eens bokken. Het is een schat van een dier en ze zou mij nooit bewust iets doen. Maar het is ook wel een beetje een lomperd en ik weet gewoon dat ze niet altijd even handig reageert als ze vindt dat iets anders moet..

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:47

Ik meld mij ook weer even hier. Ik ben nu op vakantie met mijn paardje en zijn osteo is hier heen verhuist sinds kort. Zij geeft nu lange teugel lessen en ben tijdens mijn vakantie nu twee keer langs geweest voor les. Snow vindt het leuker dan bijv werken aan de hand. Hij doet het heel goed. Na de eerste les hebben we 3x geoefend (en buiten gereden) en met de tweede les vond ze hem al soepeler! Zo fijn!

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 12:49

WiancaR schreef:
Ik ben druk bezig met longeren met dubbele lijnen met mijn paard en het werken aan de lange teugel spreekt mij ook heel erg aan. Alleen ik vraag me af of het echt van belang is om zo dicht op je paard te lopen? Ik zie en lees dit vrijwel overal, maar ik durf er niet zo dicht op :+

Als ze het ergens niet mee eens is wil ze nog wel eens bokken. Het is een schat van een dier en ze zou mij nooit bewust iets doen. Maar het is ook wel een beetje een lomperd en ik weet gewoon dat ze niet altijd even handig reageert als ze vindt dat iets anders moet..


Wat je zou kunnen doen is om er voor te kiezen meer naast de schouder te gaan lopen, met de lijnen over de rug van je paard. In dit geval sta je eigenlijk heel veilig :D

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:14

Klokjes schreef:
Is er hier misschien iemand die is uitgekeken op de dvd van Piet Bakker, dan zou ik hem graag overnemen. Of iemand die een verkoopadres weet in Nederland?

Oja ik zie nu dat je hem niet meer via Piet zijn site kunt bestellen. Maar als je toch binnenkort een clinic hebt zou ik het gewoon even aan hem vragen! Hij weet vast wel hoe je zijn eigen dvd het beste kunt bestellen :))


WiancaR schreef:
Ik ben druk bezig met longeren met dubbele lijnen met mijn paard en het werken aan de lange teugel spreekt mij ook heel erg aan. Alleen ik vraag me af of het echt van belang is om zo dicht op je paard te lopen? Ik zie en lees dit vrijwel overal, maar ik durf er niet zo dicht op :+

Als ze het ergens niet mee eens is wil ze nog wel eens bokken. Het is een schat van een dier en ze zou mij nooit bewust iets doen. Maar het is ook wel een beetje een lomperd en ik weet gewoon dat ze niet altijd even handig reageert als ze vindt dat iets anders moet..

Heel eerlijk? Ik zou het niet doen :n ja bij het klassieke werken aan de lange teugel is het wel heel prettig om er zo dicht naast te lopen. Je hulpen komen eenvoudigweg veel beter door. Je kunt een heel eind komen hoor met dubbele lijnen maar het echte verfijnde werk zul je er niet zo goed mee op kunnen pakken. Maar ik zou zelf het risico niet nemen om er dicht naast te gaan lopen wanneer je weet dat ze uit kan halen. Zou dan toch ervoor kiezen om op afstand aan de dubbele lijnen te blijven werken en een beetje creatief kijken hoever je daarmee kunt komen.


Esther43 schreef:
Wat je zou kunnen doen is om er voor te kiezen meer naast de schouder te gaan lopen, met de lijnen over de rug van je paard. In dit geval sta je eigenlijk heel veilig :D

Dit is dus helaas niet waar kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Een paard dat uithaalt kan vliegensvlug zijn en ook naast de schouder ben je écht niet veilig. Een ongeluk zit in een klein hoekje en met paarden omgaan is sowieso een risico natuurlijk maar bewust het gevaar opzoeken zou ik in geen geval doen en ook naast de schouder lopen is geen garantie op veiligheid bij een paard met losse achterbenen. En ik kan je precies vertellen waarom niet:

Drie jaar geleden trainde ik een jonge nogal rillerige Andalusiër aan de lange teugel. Ik zette de knopjes erop voor de eigenaresse en ben bij het begin begonnen. Eerst op afstand, dubbele lijnen en daarna inderdaad wat verder naar voren naast de schouder omdat het me bij de achterbenen nog iets te link was. Op een bepaald moment vraag ik het paard aan te draven en geef hem een tikje ter ondersteuning van het commando. Paard wordt boos, springt naar voren, krijgt een klap van het bit in zn mond door de onverwachtse sprong en haalde (waarschijnlijk) daardoor uit naar achter. En daar stond ik.... dit gebeurde in een split second en hoe 'veilig' ik ook stond bij die schouder, ik had mooi een klap van zn achterbenen te pakken. Hele linkerzij aan flarden, linkerarm aan flarden, gescheurde milt, gekneusde nier, kapotte maag, ruim een week ziekenhuis en een half jaar moeten revalideren.
Een ongelukje? Ja, het blijven beesten natuurlijk. Maar ik heb er best wel een tijd over nagedacht en achteraf bezien had ik het aan kunnen zien komen, of beter gezegd, ik had met dat paard niet aan de lange teugel moeten werken. Paard was rillerig en dominant, liet niet over zich heenlopen en liet het ook merken als ie het ergens niet mee eens was. Naast een paard en zeker in de lange teugel positie ben je zo enorm kwetsbaar. Nogmaals, ongelukken kunnen altijd gebeuren jammer genoeg, maar ik zou het nooit meer bewust opzoeken. Als ik weet dat een paard een zenuwpees is of losse achterbenen heeft dan knoop ik m niet meer aan de lange teugel. Grondwerk op afstand en eerst opvoeden en desensibiliseren en dan eventueel ermee gaan werken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:26

Ja dat is een lastig punt he...

Dat is voor mij ook wel een reden om niet zomaar even met paarden van vreemden/anderen te gaan langeteugelen of lessen te gaan geven, ik vind vooral met paarden die je niet goed kent het risico te groot...

Ik heb een tijdje geleden bij een les van Piet ook een klap van mijn eigen paard gehad, ik vroeg teveel, hij bouwde teveel spanning op, ik stond net op de verkeerde plek en ik had een flinke klap tegen mijn elleboog te pakken...
het is zo gebeurd...