ijzers of hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 13:25

dat leek mij ook, Dingogirl, lijm kan nooit goed zijn voor de hoeven

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:36

smurffie schreef:
Binnenhalen paarden uitglijden? Jagen jullie ze naar binnen? Op de stallen waar ze niet zelf binnen kunnen horen paarden netjes aan een halster mee genomen te worden.

Nou nou nou wat een aanvallende reactie, is dat nou echt nodig?

Citaat:
Pony heeft jaren voor de kar gelopen, nooit uitgegleden. Maar ik draaf op straat zeer rustig en dan kan zij makkelijk stil (dus ook rekening houden dat de kar niet te zwaar is om te remmen).
Dat soort problemen zie ik dus niet.

Hier een mooi filmpje hoe glad het voor paarden is op ijzers:
https://www.youtube.com/watch?v=6j1JdB9lmWM

Dat jij super voorzichtig gaat rijden, zegt toch al genoeg? Ik draaf blootvoets en met hoefschoenen helemaal niet 'zeer rustig', is namelijk nergens voor nodig.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:40

smurffie schreef:
Ik denk ook dat mijn voornaamste tegenargument op schoenen is dat heel veel slecht passen omdat er zelf bijgehouden moet worden, ik en vele met mij durven en vooral kunnen dat niet. Maar ook bij goed passende schoenen heb ik door mijn dierenarts twijfels gekregen; iets jullie bij ijzers hebben.

Maar die twijfels die je door je dierenarts hebt gekregen, die onderbouw je maar niet. Ik ben er wel benieuwd naar namelijk.

Of is dat echt alleen maar het slecht passen? Hoe denk je dat die ijzers passen na 6 weken hoefgroei?

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:12

even een update:
op 16-7 is Faye van de ijzers afgehaald en nog bekapt door de 'oude' hoefsmid. Wij zagen toen ook gelijk dat haar hoeven scheef gekapt waren.
Door toeval in gesprek met een kennis, die zelf haar pony's bekapt, geholpen door een natuurlijk hoefbekapper. Zij heeft even meegekeken naar de hoeven. Zodoende stond de natuurlijk bekapper 18-7 al bij ons op de stoep. Hij heeft de hoeven recht gemaakt, advies gegeven over hoe te oefenen op het harde.

Faye stapt mooi over het harde, maar in draf nog gevoelig. We hebben er vertrouwen in dat haar hoeven het zonder enige bescherming gaan redden, zo niet, dan zullen er schoenen gaan komen voor haar.

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:22

dingogirl schreef:
nadeel van kunstof hoefbeslag is dat het geplakt moet , en dus ook los kan laten.
en door de lijm beschadig je uiteindelijk de hoef. zelf 2 jaar ervaring mee en nu gewoon hoefschoenen.

Dat klopt niet helemaal, er is ook kunststof beslag dat genageld wordt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:47

Dat is goed nieuws, Mijati! Die gevoeligheid is normaal, dat trekt wel weg :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:53

Mijati schreef:
dat leek mij ook, Dingogirl, lijm kan nooit goed zijn voor de hoeven

Er is ook kunststof beslag wat gewoon genageld wordt. Het lijmen is meer voor wanneer er niet meer genoeg voet is on te nagelen, maar lijmen is idd nog niet voldoende ontwikkeld om echt goed te functioneren.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:45

8nnemiek schreef:
Dat is goed nieuws, Mijati! Die gevoeligheid is normaal, dat trekt wel weg :)


Dat hopen we van wel
Gewoon lekker 4x per week een uurtje stappen voor nu, deels op het harde, deels op stukken gras.
En dat uitbreiden