Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:41

Afgelopen vrijdag stond ons lieve tweejarige shetje met een open beenbreuk in de wei. Een grote dwarswond boven de kogel aan de binnenkant van haar achterbeentje, het bot bleek finaal doormidden ;( Meteen in laten slapen, dierenarts was er -gelukkig voor haar- snel.

Maar we vragen ons toch af hoe zoiets kan gebeuren. Op de wei is er niets, wel ging ze te pas en te onpas overal liggen slapen - het was nogal een vreg ding- ook in de schuilstal als mijn grote paard daar ook stond. Dus ik kan me voorstellen dat die van mij er dan op is gaan staan. Maar kan zoiets dat dan veroorzaken? Kan zoiets ook door een rare draai gebeuren of iets dergelijks?

CarinaR

Berichten: 11951
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:44

Tjee wat heftig.
Heeft de DA er een theorie over?

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:45

met rennen in een konijnenhol of mollengang gestapt

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:47

Nee, DA had geen theorie, alleen dat het met veel geweld moest zijn gebeurd.

Wei is bij ons volkomen vlak, we lopen er dagelijks doorheen om mest te ruimen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:49

O dat is heel erg vreemd. En zielig :(:) ik neem aan dat ze met een dergelijke breuk niet verder lopen. Was er in haar directe omgeving iets vreemds te zien? Trap, rare val, ergens in gaan staan, draadverwonding of andere invloeden van buiten af. Kan helaas zoveel zijn.

Ons jong ding had twee keer een breuk opgelopen, de eerste keer een voorben griffelbeen breuk door domweg een lichte tik tegen een weipaaltje bij een schuiver op 5 maanden leeftijd. De tweede de dag na zijn tweede verjaardag. Vermoedelijk uitgegleden maar een volledig verbrijzelde knie achter. Die twee dagen later toch fataal bleek.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:58

Nou, ze stond bij de stal toen we haar gezien hadden, maar aan de wond te zien (bloed was al opgedroogd) was het al even geleden gebeurd, waarschijnlijk dan 's nachts denk ik. Ze kon nog wel een beetje hinkelen zeg maar, liep ook nog een beetje door de wei, maar toen ik haar eenmaal vast had wilde ze niet meer.

Ik heb alles bekeken, stalwanden, zaagsel, zelfs de hoeven van mijn paard, maar niks te zien. Het leek ook niet erg gebloed te hebben op een of andere manier.

Treurig he, zulke gebeurtenissen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:04

Heel raar,maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je grote paard op haar gaat staan, de meeste paarden zijn zo bewust van hun omgeving dat ze tenzij in blinde paniek ze nergens op gaan staan.

Kom de dierenarts nog zeggen wat voor wond het was? Scherp, stomp ene echte snee en recht of rafelig?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:44

Nee daar heeft zij niets over gezegd, maar het zag er uit als een rechte, stompe wond, kon niet echt zeggen of het een snee was. De huid was een beetje naar binnen gevouwen zeg maar, net of ier iets hard op gedrukt had. Heb er nog wel een foto van gemaakt (met mn ogen dicht ongeveer :(:) )

Mijn merrie is ook op de kogel van haar eerste veulen gaan staan (dat hebben we gezien), dus vandaar dat ik daar ook aan dacht. Daarbij is ze vrij dominant en duldde tot voor kort geen andere ponies in "haar" stal, vandaar dat ik het ook bijzonder vond dat dat kleine ding er gewoon doodleuk bij ging liggen, maar de laatste tijd stonden ze wel vaker met meer in de stal. Dat leek toch allemaal goed en in "pais en vree" te gaan.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:07

Ik denk dat je vermoeden helemaal klopt...grote merrie is op dat beentje gaan staan. Kan inderdaad voor zo'n breuk zorgen. Heb het hier op de manege ooit geweten van een ponymerrie met haar eigen veulen...was ook einde verhaal voor het kleintje :(

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:40

He bah... Ik had eigenlijk iets anders gehoopt, maar ik ben er dan ook bang voor...

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:07

Wat naar... Zou inderdaad denk ik goed mogelijk kunnen zijn dat je paard op haar beentje is gaan staan. Heel veel sterkte :(:)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:11

Bijna 6 jaar geleden is mijn pony verongelukt. In een onweersbui is de kudde gaan rennen, mijn pony is gevallen, en er zijn 1 of meerdere pony's overheen gedenderd. Althans.... Dat is onze theorie. We waren er niet bij....
Was er buiten het bot verder nog iets kapot? Pezen etc?
Bij die van mij was nl alles kapot, behalve de strekpees en het bot zelf (wel beschadigd, maar niet gebroken).
Dit zag er ook uit alsof een deel met kracht weg geslagen was...

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:35

bij een open breuk denk je wel aan impact van buitenaf.

wat ik wel eens heb meegemaakt; dat een paard op harde ondergrond echt een verkeerde beweging maakte en op het verkeerde moment zijn gewicht op dat been zette. daardoor brak hij zijn been. dit was gezien door stalgenoten. Bizar hoe snel dat dus kan...

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:42

He bah, ja inderdaad bizar dit soort dingen. Ja zoiets zou ook nog kunnen LadyMadonna, het lint van de wei bleek op een plek kapot en er is wel onweer geweest toen dacht ik, maar eigenlijk ook weer niet zo heftig. En ze staan altijd buiten.

Ja het was een open wond en het voetje bungelde er echt bij, volgens mij was bijna alles kapot. Toen ze eenmaal dood was *sorry voor de beelddenkers onder ons* draaide het ook zo om zeg maar. Bot stak er zo uit. Arm arm beestje ;( .

Zo gek he, je hebt er eigenlijk niks aan te weten hoe het kwam, maar je gaat toch denken "wat als ik nou..."

sillyhorse
Berichten: 493
Geregistreerd: 22-09-08

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:15

Och wat naar, sterkte ermee. Ik heb wel eens meegemaakt dat een paard met een botbreuk uit stal kwam. Heel triest. Nooit een verklaring/oorzaak voor kunnen vinden.

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Ponietje met beenbreuk in de wei, hoe? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:17

Echt niet aan de "wat als" denken TS, je kunt er niks aan doen. Het zijn en blijven paarden welke je een zo leuk mogelijk leven biedt. Je kan ze moeilijk de hele dag op stal tussen 2 muren zetten en zorgen dat ze zich niet kunnen bewegen. Dit soort dingen gebeuren helaas... Ontzettend sneu en triest, maar jij hebt in geen enkele mogelijkheid schuld hieraan :(:)

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:57

marjo1996 schreef:
Echt niet aan de "wat als" denken TS, je kunt er niks aan doen. Het zijn en blijven paarden welke je een zo leuk mogelijk leven biedt. Je kan ze moeilijk de hele dag op stal tussen 2 muren zetten en zorgen dat ze zich niet kunnen bewegen. Dit soort dingen gebeuren helaas... Ontzettend sneu en triest, maar jij hebt in geen enkele mogelijkheid schuld hieraan :(:)


:o Ja ik weet het eigenlijk wel, dat heb ik mijn kinderen ook verteld :(:)

Maar toch, maar toch... We waren zo gek met het ding he, dan krijg je dat toch. Maar goed, nu een paar dagen geleden, het grootste verdriet is er bij mn kids hopelijk uitgehuild, we zullen het ook nooit met zekerheid weten, ik hoop het in ieder geval nooit meer mee te maken!

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:53

WowAmigo schreef:
marjo1996 schreef:
Echt niet aan de "wat als" denken TS, je kunt er niks aan doen. Het zijn en blijven paarden welke je een zo leuk mogelijk leven biedt. Je kan ze moeilijk de hele dag op stal tussen 2 muren zetten en zorgen dat ze zich niet kunnen bewegen. Dit soort dingen gebeuren helaas... Ontzettend sneu en triest, maar jij hebt in geen enkele mogelijkheid schuld hieraan :(:)


:o Ja ik weet het eigenlijk wel, dat heb ik mijn kinderen ook verteld :(:)

Maar toch, maar toch... We waren zo gek met het ding he, dan krijg je dat toch. Maar goed, nu een paar dagen geleden, het grootste verdriet is er bij mn kids hopelijk uitgehuild, we zullen het ook nooit met zekerheid weten, ik hoop het in ieder geval nooit meer mee te maken!



Ja dat is begrijpelijk... Dat heeft ieder mens! Je hebt een band met zo'n paardje en wil er alles aan doen dat het gezond blijft en niks overkomt. Maar anderzijds gun je je paard wel het beste leven dat die kan krijgen en daar zitten risico's aan. Dus ik hoop dat je wel realistisch kunt blijven en inziet dat je het niet beter had kunnen doen :) Nogmaals, heel erg veel sterkte voor jou en je kids

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:07

Thanks :)

Nu alleen nog uitvinden in welk natuurgebied Rendac de paarden begraaft -:)
(ik had het hart niet om te vertellen wat er echt mee ging gebeuren Y;( )