[VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melisje9

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-05-14

[VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 14:53

De titel zegt het eigenlijk al :D
Hebben jullie tips hoe ik de achterhand er meer onder kan zetten bij de spagaat? Als ik mijn paard nu in spagaat vraag stapt ze keurig met haar voorvoetjes naar voren en laat de achterbenen staan, maar haar hele gewicht leunt dan op de voorbenen. Ik wil graag verder met de buiging en het compliment en dat kan niet als ze haar gewicht niet op de achterhand zet. Als ik druk op de singelplek geef stapt ze weer uit de spagaat, en als ik haar met wat lekkers in een buiging lok knakt ze haar voorbenen in in plaats van ze te stretchen.

Wie weet raad? *\o/*

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:55

Ik vind haar op zich best goed staat, eigenlijk ietsje te ver zelfs.
Wat gebeurd er als je haar iets minder ver naar voren laat lopen?

Afbeelding

melisje9

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-05-14

Re: [VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 15:33

Hetzelfde eigenlijk! Als ik haar ver of niet ver vraag, ze blijft haar gewicht volledig op de voorhand houden. Ze heeft soms zelfs een achtervoet op rust staan terwijl ze in spagaat staat.
Vanuit die positie kan ik natuurlijk nooit verantwoord een buiging inzetten haha :D

melisje9

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-05-14

Re: [VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 15:34

Geweldige foto trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:56

Wat voor buiging wil je precies inzetten dan?
De klassieke buiging of het compliment?
Klassieke buiging kan sowieso gewoon hoor. :j

Ik doe die juist in een wat wijde spagaat, voor het paard makkelijker.
Afbeelding

Juist door die buiging te vragen, leer je haar om haar gewicht naar achteren te verplaatsen. :j

melisje9

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-05-14

Re: [VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 16:01

Ik wil ze uiteindelijk allebei leren maar probeer nu de klassieke buiging. Maar omdat ze geen gewicht op haar achterhand zet, kan ze haar voorbenen niet strekken. Zoals jouw paard dat wel heel mooi doet op de foto. Als ik haar omlaag vraag is het enige wat ze doet haar hals omlaag brengen of inknikken met de voorbenen. Ze strekt ze niet. Maar dat kan fysiologisch gezien ook niet want om de benen te strekken moet het gewicht naar de achterhand. En dat doet ze dus niet, ik vraag me daarom af hoe ik haar daarbij kan stimuleren.

Anoniem

Re: [VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:03

Ik zie niet veel verschil tussen de spagaat van jouw merrie en die van mij, die van jou is iets wijder.
Probeer eens een wortel van onder haar buik tussen haar voorbenen door te geven en haar die steeds iets verder te laten pakken.
Wel belonen zodra ze reactie geeft die in de richting komt van wat je vraagt.

melisje9

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-05-14

Re: [VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 16:06

Dat heb ik dus al vaak geprobeerd :) alleen dan knikt ze in met haar voorbenen of ze stapt gewoon uit de spagaat. Het komt totaal nog niet in de buurt van buigen.

Anoniem

Re: [VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:10

Hm apart, als het echt niet wil zou ik het niet forceren. :) Dat kan schadelijk zijn.
Er zijn genoeg andere leuke oefeningen, gelukkig!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:16

Vanuit een gestrekt achterbeen is het onmogenlijk om niet volledig op de voorhand te staan.
Ze staat in feite gewoon te veel overstrekt.
Kleiner beginnen of gewoon uit het 4-kant staan.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:52

Je probleem zit hem niet in je spagaat, je probleem zit hem eigenlijk in het feit dat zodra ze correct moet buigen ze dat omzeilt door uit de spagaat te stappen. Ze vind het waarschijnlijk spannend om te zakken in de schoft, dat is ook best heel spannend voor een paard! Begin eerst eens met haar links en rechts in te laten buigen zonder daarbij te verstappen, dat hoeft niet vanuit de spagaat. Het gaat er gewoon om dat ze leert om te targetten zonder daarbij voeten te verplaatsen. Dus je vraagt haar om je target links op haar lijf aan te raken, mocht ze in beweging komen dan beweeg je met haar mee zodat de target op exact dezelfde (onbereikbare) plek blijft. Pas als ze blijft staan en inbuigt kan ze bij de target. Dit is een voorbereidende oefening op je buiging, omdat ze dan al geleerd heeft geen voeten te verplaatsen bij het buigen.

Als je daarna weer met de buiging aan de gang gaat dan vraag je haar om de target of wortel zo laag mogelijk bij de grond aan te raken. Stapt ze uit de spagaat dan stop je direct, zet haar eerst terug in de spagaat en dan opnieuw vragen. Benen knikken is in eerste instantie niet zo erg, dan zakt ze alleen nog niet in de schoft, dat heeft ofwel te maken met weinig druk op de plek van de singel, ofwel het te hoog aanbieden van de target, deze moet echt laag, ze mag met haar neus het zand aanraken.

melisje9

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-05-14

Re: [VD] Achterhand er meer onder bij spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 11:03

Bedankt amable! Zoals je het beschrijft denk ik, ja dat is het! Hier kan ik mee verder oefenen :)

melisje9

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 14:16

Het is vandaag gelukt! Ik moest gewoon wat meer geduld hebben. Ze vond het inderdaad spannend om te zakken. Door haar iedere training heel ietsje verder te vragen en uitgebreid te belonen als ze dat deed heeft ze meer vertrouwen gekregen. Vandaag zakte ze echt mooi op haar voorbenen en liet de achterhand staan. Het was nog geen echte klassieke buiging maar wel een heel stuk in de richting *\o/*

Ben er wel achter gekomen dat het ook werkt om eerst een pasje achterwaarts te doen voor ik de spagaat doe, dan staat de achterhand wat stabieler lijkt het. Hoe dan ook, we oefenen vrolijk verder en met de tijd komt die buiging er wel!