opvoeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loraine1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-07-15

opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:25

Hallo,
Een vriendin en ik hebben laatst 2 verzorgpony's gekregen. 2Shetlanders, een moeder van 11 en een veulen van bijna 3. De moeder is zadelmak geweest maar is dat nu niet meer omdat er heel lang al niks meer is mee gebeurd. Wij zijn er laatst de hele dag geweest om ze een beetje te laten wennen. Maar we moeten ze eerst vangen om ze in hun stal te krijgen, dat duurt meestal eventjes, en als we ze eenmaal hebben en ze zitten in hun stal zijn ze erg schrikkerig de veulen laat meer toe dan de moeder. We hebben als ze goed stil hebben gestaan zodat we ze konden borstelen ook beloont. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat we niet elke ochtend achter ze aan moeten rennen om ze in hun stal te krijgen? En hoe kan ik zorgen dat ze gewoon rustig aan een touwtje meelopen? En dat we ze normaal kunnen borstelen?

Loraine

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Re: opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:30

Niet achter ze aanrennen gewoon lekker in de wei gaan zitten en wachten totdat ze komen en daarna vooral belonen! En met lopen moet je gewoon oefenen alles in kleine stapjes zodat ze het goed kunnen begrijpen ;)

esther_ed
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-15
Woonplaats: vianen(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:39

met veel gedult een band opbouwen. vooral rustig blijven en neem de tijd. als jij ontspannen bent word je pony dat ook sneller. gebruik eten als beloning of om ze te lokken :)
succes en ik denk dat het wel lukt. jullie zullen er vast veel plezier van hebben. :j

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:01

Rust. Je kan op de grond gaan zitten, en ze zelf laten komen. Dit zal wel lang duren, maar door er achter na te gaan lopen zullen ze nooit makkelijk te vangen zijn. Je kunt ze dus eerst aan je laten wennen. Je knuffelt ze eerst, en daarna pak je pas rustig het halster. Het beste is eerst rustig een touw om hun nek te doen, en dan pas het halster. Om de aandacht te trekken zou je eten mee kunnen nemen. Het liefst in een emmer dat valt meer op. En een grote kans dat ze weten dat een emmer eten betekent.