dikke buik en witte wormpjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:54

MaricoGraphy schreef:
Dan moet er wel palen en draad beschikbaar zijn wat er dus niet is.
En nee ze poepen over het hele land. Ze verplaatsen zich veel. En zijn helaas niet zindelijk dat ze op 1 plaats mesten. Hoewel dat in 1 wei (de kleinste) wel gebeurt (meeste mest ligt dan in het midden van de wei) maar in de andere weides niet.


Dit is onzin, want paarden poepen niet van het deel waar ze eten, dus er zijn echt bepaalde plaatsen waar ze mesten. Ook om te voorkomen, dat waar ze eten, ze geen last van vliegen hebben.
Heeft niets met zindelijk zijn te maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:55

Ze staan ook niet altijd zij aan zij. Soms staan ze echt verspreid over de wei te grazen. En vooral Harley en de haflinger zijn zwervers in de wei. In een half uur leggen zij meer meters af dan de merrie en de fjord.

Hm zal ma niet vertellen hoe vaak die man ruzie krijgt met zijn zussen en andere broer over de klusjes die hij niet doet? Wat hij niet moet doen doet hij en andersom.

Qoso

Berichten: 59
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:56

MaricoGraphy schreef:
Dan moet er wel palen en draad beschikbaar zijn wat er dus niet is.
En nee ze poepen over het hele land. Ze verplaatsen zich veel. En zijn helaas niet zindelijk dat ze op 1 plaats mesten. Hoewel dat in 1 wei (de kleinste) wel gebeurt (meeste mest ligt dan in het midden van de wei) maar in de andere weides niet.


Paarden zijn duur, dat weet je toch hopelijk ook wel? Alsjeblieft, help je paard ipv uren achter je computerschermpje zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:57

Rocamor schreef:
Joh ts. Als je toch op bijna alle opmerkingen een weerwoord hebt, waarom stel je ons dan nog vragen.

In antwoord op je eerste vraag: morgen ochtend direct een dierenarts bellen. Voor een goede wormen kuur hoef je toch geen drie kwartier te rijden? Die kun je toch ook in het dorp waar je woont halen? Evt dierenarts verwijzen naar je arts van januari.

En op de rest. Als jij bij mij gratis stond een ik zou merken dat je mijn broer dom zou noemen, dan was je heel snel vertrokken. Gij zult niet slaan naar de hand die u voedt (geloof ik). Accepteer dat je pony er niet zo bijstaat als je zou willen of onderneem actie. Maar blijf er niet alleen over zeuren zonder actie te ondernemen. Take a choice, accept the consequences. ..

Hier sluit ik me bij aan. Als het daar zo slecht is kan je beter vertrekken of het accepteren en niet meer over alles en iedereen daar klagen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:59

Dan nog mest een paard niet zomaar ergens. Dat gaat volgens een bepaalde structuur. Maar goed. Doe maar wat je zelf denkt dat goed is.

Tip:
Als je van tevoren weet, dat je toch niets met tips van mensen gaat doen en al lang besloten hebt wat jouw oplossing wordt..... maak er dan geen topic over aan.
Je verwerpt nu 9 van de 10 tips.
Alles is onmogelijk en ga je niet doen en iedereen praat maar wat en heeft er geen verstand van ook al hebben sommigen al jaren de paarden bij huis.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:00

Toen de mijne in een land van 2ha liep lag de mest ook wel overal hoor, dus ik geloof best dat ze verspreid poepen. Niet alle paarden doen dit netjes op bepaalde plekken. En ja, dan is het veel werk.

Maar hoe je het ook bekijkt, welke redenen je ook geeft, het verandert niks aan de feiten. Je hebt een 2 jarig paard waar je verantwoordelijk voor bent, komt er max 2x per week en degene die hem moet verzorgen doet dit dus zeer matig. Daarbij heeft je paard al te maken gehad met een forse bloedwormbesmetting en door het niet uitmesten zal hij zichzelf steeds opnieuw besmetten. Wat je daar aan doet, of juist niet aan doet, is helemaal jouw keuze. Maar hou op met het afschuiven op anderen, dit is echt jouw keus. Harvey zn gezondheid is puur jouw verantwoordelijkheid, van niemand anders!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 22:03

Ik heb 5 weides ter beschikking. Ze staan max 2 maanden in 1 wei en dan worden ze verplaatst. Dus de eerste wei waar ze stonden blijft dan 8 maanden ongebruikt. Voldoende toch?

Er zijn plannen om de grootste wei, een L vormige, in 3 te splitsen. Maar we zijn er nog niet uit of we vaste palen gaan nemen of prikpalen die makkelijk op te ruimen zijn. Ik kan niet alles alleen bepalen gezien het niet mijn grond is.

Ik zie ook wat ik zie. De paarden mesten gewoon waar ze op dat moment grazen en stappen dan 3 passen vooruit om verderop te grazen. Heb ze vaak genoeg staan toekijken hoe ze zich in de wei gedragen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:05

Tendance schreef:
Waarom heb je in vredesnaam een paard gekocht als je er maar 2 keer per week echt iets voor kunt doen?

Sorry heb ik ook eigenlijk niets mee te maken, maar snap het gewoon echt niet.


Nee dat je het niet snapt is duidelijk. Het is ook niet aan jou er over te oordelen geloof ik dus je hoeft het niet te snappen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:07

Voor bloedworm is dat dus jammergenoeg niet voldoende. De weide waar de mijne stond (en dus steeds opnieuw besmet werd) werd zelfs elk jaar geploegd en opnieuw ingezaaid. Werd namelijk een autocross op gehouden. Elk jaar dus mooie verse wei, strookbegrazing en verweiding. Toch bleef de bloedworm een probleem, jaren nadat ik er weg was had ze nog steeds problemen ermee. Puur door het niet of weinig uitmesten. Bloedwormeitjes kunnen namelijk 3 jaar overleven op de weide.... Dus die 8 maand is zeker niet genoeg. Wel voor veel andere soorten trouwens, beleid is echt niet slecht. Maar je moet dus wel bewust zijn dat dit voor bloedworm NIET genoeg is en dat je daar dus tegen moet blijven ontwormen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:07

Ik vind het allemaal wel prima. Ik trek me uit dit topic terug.
Stoor me zwaar aan de verantwoordelijkheid die jij wel van een ander denkt te moeten kunnen eisen, maar zelf absoluut niet op wilt brengen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:08

mrie schreef:
Tendance schreef:
Waarom heb je in vredesnaam een paard gekocht als je er maar 2 keer per week echt iets voor kunt doen?

Sorry heb ik ook eigenlijk niets mee te maken, maar snap het gewoon echt niet.


Nee dat je het niet snapt is duidelijk. Het is ook niet aan jou er over te oordelen geloof ik dus je hoeft het niet te snappen.


Volgens mij zeg ik dit zelf al, maar mijn verbazing uitspreken mag nog altijd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 22:09

Toen Harley die besmetting had heb ik niks anders gedaan dan de wei uitmesten als ik op de wei was.

@zwerte, dat wist ik dus niet. Heb nu weer iets bij geleerd. Thnx

Tevens is de betrouwbare kennis wel terug en gaat zij dagelijks naar de paarden. Uitmesten kan ze helaas niet ivm slecht kunnen lopen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:10

MaricoGraphy schreef:
Mag ik er even op wijzen dat het gaat om weides van minstens 0,5ha zelfs 1 van 0,8ha? Die heb je niet zomaar op een kwartier per wei uitgemest hoor. Tenminste als je het goed wil doen toch zeker niet.
Totaal grond is +-3ha.
En met 4 paarden zou je eigenlijk kunnen bezig blijven met uitmesten. Zou voor een goed resultaat dagelijks moeten wat dus niet wordt gedaan.
Kan ik ook niet over beslissen gezien het niet mijn grond is. En soms wil ik dat wel beginnen maar dan houd mijn kennis me tegen en zegt ze dat haar broer da maar moet doen.

Harley wordt niet geslagen, en moest dat wel zo zijn sla ik die man bont en blauw m t een riek want ik kan hem makkelijk aan op dat vlak. Het is vooral de haflinger die hij slaat omdat deze opdringerig kan zijn en die man ook geen geduld heeft om dat paard aan D kant te laten gaan. Het gaat voor hem niet snel genoeg dus slaat hij ze. De paarden hebben voor hem ook geen respect (wat ergens ook logisch is) maar ik heb Harley geleerd om op een handgebaar opzij te gaan en dat werkt prima.


je paard staat toch niet in alle weides tegelijk?

ik zou mij mooi niet lenen om al die weides bij te houden.. alleen diegene waar je paard staat, als de eigenaar te beroerd is om het zelf goed bij te houden.. En voor je verweid, de andere weide laten slepen.. zorgen dat die een week leegstaat voor je paard erin zet en die weide gaat bijhouden.

en als er een besmetting is van de grond dan zou ik toch wat anders zoeken helaas.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 22:16

Hoe zit dat dan eigenlijk met grond vorst en die eitjes/larven? Want Harley had dat in januari en kort erna sneeuwde het hier.

Ik doe in ieder geval wat ik kan op de wei. En ik probeer er zo vaak als mogelijk heen te gaan maar dat gaat niet altijd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:19

Dat is nou net het rottige aan bloedwormeitjes. Die overleven vorst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:26

MaricoGraphy schreef:
Ik doe in ieder geval wat ik kan op de wei. En ik probeer er zo vaak als mogelijk heen te gaan maar dat gaat niet altijd.


Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat.

Doe gewoon zoveel als je kunt doen. Een halve wei mestvrij maken als al meer dan helemaal niks doen. En als het uiteindelijk meer op orde is hou je het ook makkelijker bij. En dan sla je het rijden gewoon over, dan heb je wat extra tijd. En laat je man een keer koken, strijken en stofzuigen. Kunnen ze heel goed. :D

Een grote, goede kruiwagen maakt het ook veel gemakkelijker. Net als een fijne mestvork. Goed gereedschap is het halve werk en kan je heel veel tijd schelen.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:31

MaricoGraphy schreef:
Hoe zit dat dan eigenlijk met grond vorst en die eitjes/larven? Want Harley had dat in januari en kort erna sneeuwde het hier.

Ik doe in ieder geval wat ik kan op de wei. En ik probeer er zo vaak als mogelijk heen te gaan maar dat gaat niet altijd.


Beste remedie lijkt te zijn je weide te laten begrazen door schapen. De wormeitjes/larfjes overleven niet in het schaap en dus zijn ze echt opgeruimd.
Groot gevaar van schapen is dan weer leverbot, wat je ook niet wil hebben.

Preventie is echt uitmesten, liefst tijdig verweiden en goed ontwormen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:38

MaricoGraphy schreef:
Hoe zit dat dan eigenlijk met grond vorst en die eitjes/larven? Want Harley had dat in januari en kort erna sneeuwde het hier.

Ik doe in ieder geval wat ik kan op de wei. En ik probeer er zo vaak als mogelijk heen te gaan maar dat gaat niet altijd.



indien het niet altijd gaat gewoon op z'n minst 4x per jaar goed ontwormen,met de juiste werkzame stoffen en de juiste dosering.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 22:59

En geiten? Die vind mijn kennis ook erg leuk haha.
Schapen heb je wel weer dat ze geschoren moeten worden in de lente.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:03

Ho, niet te hard van stapel lopen hoor. Ik zou eerst zorgen dat je alles op stal op de rit hebt voordat je een stel andere dieren erbij gaat aanschaffen.

Technisch gesproken zouden geiten ook oke moeten zijn. Maar ik denk dat zij ook besmet kunnen zijn met leverbot. Naast andere wormen die diersoortspecifiek zijn voor die dieren natuurlijk. Het is niet iets om zomaar aan te beginnen. Plus, je bent goedkoper uit met een goed ontwormingsbeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:15

MaricoGraphy schreef:
En geiten? Die vind mijn kennis ook erg leuk haha.
Schapen heb je wel weer dat ze geschoren moeten worden in de lente.


Asjeblieft zeg! Je kennis is slecht ter been, haar broer doet niks en jij hebt nergens tijd voor. Lijkt me eerder een reden om dieren weg te doen. Niet om er nog meer bij te nemen. 8)7

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 09:17

We zijn nu bijna bij de DA.
Safina, normaal hebben ze elke zomer kalveren die ze een jaar lang vetmesten. De laatste van vorig jaar zijn in mei verkocht. En er is beslist geen koeien meer te houden omdat die broer er toch niet goed voor zorgde. Koeien waren ook van hem en is dus eigenlijk een straf voor hem dat die er geen meer krijgt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:21

Even heel serieus: wanneer ga je een keer kijken naar: wat kan ík doen om de situatie te veranderen? Het is altijd maar zij, hun, jullie....
Kijk nu eens zonder, ja maar, en zonder zij.... Serieus naar wat jíj kunt doen....
Je bent 22... Je kan niet je hele leven naar anderen blijven wijzen. Wordt je niet gelukkig van :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:07

MaricoGraphy schreef:
We zijn nu bijna bij de DA.
Safina, normaal hebben ze elke zomer kalveren die ze een jaar lang vetmesten. De laatste van vorig jaar zijn in mei verkocht. En er is beslist geen koeien meer te houden omdat die broer er toch niet goed voor zorgde. Koeien waren ook van hem en is dus eigenlijk een straf voor hem dat die er geen meer krijgt.


MaricoGraphy, wat wil je me daarmee vertellen? Want dat begrijp ik niet helemaal...

Hoe was het bij de dierenarts? :)

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:15

je wijst wel heel erg veel naar ander.als het daar zo slecht is pak je je paard op en verhuis je naar een andere stalling. je kan wel met heel veel smoesjes komen maar kijk eens goed naar jezelf.
harley gezondheid is jouw verandwoordelijkheid niet van iemand anders.