hittetraining met Wainonia

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 18:29

Vanmorgen heb ik met Wainonia aan hittetraining gedaan. Het was al vroeg erg heet en we hebben het bij stap en drafwerk gehouden om die reden. Na het werken hebben we beide van een heerlijke douche genoten :D .

We zijn weer aan het opbouwen na Wainonia's dracht en omdat het nogal wat van haar heeft gevergd (qua vetjes en bespiering) doen we het rustig aan.

Wainonia is een 12-jarige KWPN merrie van Oliver (v. Voltaire) x Wolfgang en voor haar drachtigheidsverlof afgelopen oktober waren we net over naar het M1. Het doel is om dat niveau rond de wintertijd weer terug te hebben.

Waar we vooral aan werken is het opbouwen van (spier)conditie en daarbij ook de kracht in haar achterhand. Dat was een punt waar we voor de stop ook mee bezig waren.

Wij ontvangen graag tips :j maar graag wel opbouwende kritiek.

*cap is eigen keuze uiteraard*

losstappen:
Afbeelding

Afbeelding


drafwerk losrijden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


pasje schouderbinnenwaarts meepakken (wat kijkt ze lief :+ )
Afbeelding


wijken links en rechts:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Middendraf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben zelf best blij met hoe ze het weer oppakt! Op dit moment is het veulen bijna 3 maanden en ik laat het veulen altijd los meelopen als ik ga rijden. Wanneer ze straks is afgespeend rond oktober, wil ik het lessen weer gaan oppakken.

Smoothie02

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-15
Woonplaats: Overijssel

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:09

Leuke foto's. :) Ziet er goed uit, denk alleen wel aan je handen. Probeer ze rechtop en iets lager te houden. Je steekt je armen op sommige foto's een beetje weg, dit kan uiteraard ook een momentopname zijn. Ga zo door ! +:)+

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:10

Bedankt voor jullie reacties. Het wegsteken van mijn armen herken ik op de foto's wel inderdaad, zal ik op letten!

Mijn handen te hoog? Dat zie ik niet helemaal terug, de lijn van bit naar elleboog loopt op de meeste foto's wel netjes recht dacht ik zelf. Of bedoelen jullie iets anders?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:16

Knap paard, ik vind ook dat je er erg netjes opzit, mooie houding.
Een tip voor bespiering: https://www.youtube.com/watch?v=37VP0CGemBM

Dit is de sideways game van parelli, mijn ostheo raad deze beweging aan om buikspieren te trainen. Ook kantelt het paard op deze manier zijn bekken, wat bij het nageven en galopperen goed van pas komt. Mijn merrie is er iig wel sterker van geworden.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:20

Wat een leuk dier en wat fijn dat je haar weer lekker kan op gaan pakken na de dracht.
Volgens mij is het nog vrij lastig om gelijke druk te hebben op 2 teugels, klopt dat? Op de foto's lijkt het erop dat je linker teugel er meer aan hebt (iets strenger is), dan rechts.

Ook ik zie op sommige foto's dat je handen te hoog zijn, waardoor dus niet 1 lijn is met je ellenboog en het bit (En dan bedoel ik de foto's onder het stukje "wijken links en rechts").

Terwijl op de laatste 3 foto's met middendraf je weer teveel je armen strekt. kijk uit dat je tijdens de middendraf niet achter de beweging komt, nu gaat je bovenlijf te ver naar achter en je onderbenen te ver naar voren.

Lekker doortrainen en genieten van je knappe paard :D .

edit: Wat hierboven gezegd wordt over de "sideways game" is zeker een fijne oefening (wel opbouwen, is best zwaar!). Ik doe het onder het zadel en dan veel op de volte in stap en draf. Schouderbinnenwaarts en zorgen dat ze goed ondertreedt met binnenachter been.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 06-07-15 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:22

Ik zou zelf tijdens het opbouwen iets meer voorwaarts neerwaards rijden ipv het wat hoger instellen maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Op foto 4,5 en 6 heb je je linker been wat ver achter de singel geplaatst probeer die wat rechter te laten afhangen (afhankelijk van welke oefening je aan het doen bent natuurlijk maar dat kan ik niet zo goed beoordelen vanaf de foto)
Ook lijkt het alsof je zadel veel te ver naar voren ligt.

* wat cap betreft is inderdaad eigen verantwoording..... Maar vind het jammer dat vaak de volwassenen hier niet bijdragen aan de voorbeeldfunctie die ze wellicht hebben op de jongere bokkers maar dat is uiteraard weer hoe ik het zie :) *

Verder lijkt het me weer een super fijn gevoel dat je het rijden weer kunt oppakken :j

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:56

Ik vond dat het zadel iets te veel naar voren ligt. Lijkt nu op de schouders te vallen.
Tevens de armen, wat je zelf ook al in een reactie hebt bevestigd. ;)

En verder komen die spieren vanzelf wel als je goed traint. Maar volgens mij komt dat wel goed.

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:32

Gypsy dank je wel voor de tip! Interessant, ik ga er eens goed naar kijken, wellicht kan ik daar iets mee :j

Cardy ze was de eerste paar keren wat stijf in de buiging maar dat wordt eigenlijk al stukken beter. Zou goed kunnen dat de druk nog niet 100% gelijk is, daar was ik me niet van bewust. Ik zal er eens op letten! Ik zie inderdaad ook wat er wordt bedoeld met mijn handen. Puntje om op te letten inderdaad :). Ik ga dat filmpje eens goed bestuderen. Met mijn vorige paard gebruikte ik schouderbinnenwaarts/travers ook op de volte, maar die liep in het ZZ-L dus ik ben een beetje bang dat zulke oefeningen te zwaar zijn voor dit paard in deze conditie.

srsW voorwaarts neerwaarts gebruik ik af en toe tussendoor, maar dit paardje is qua bouw meer gebaat bij opgericht werken, vooral in het trainen van bespiering. Ik heb even teruggekeken welke foto's je bedoelt met mijn onderbeen te ver naar achteren, maar hij hangt op die foto's toch echt gewoon zo naar beneden eigenlijk. Bij de wijk-foto's heb ik hem wel echt een stukje terugliggen. Ik denk dat je dit beter zou zien wanneer de foto vanaf de zijkant zou zijn gemaakt. Als ik mijn been verder naar voren zou steken, zou de lijn heup-hak niet kloppen en zou ik in stoelzit komen. Je opmerking over de cap kan ik wel begrijpen. Ik heb daar niet bij stilgestaan (ik rij meestal wel met cap, maar het was warm en soms maak ik dan de keuze om zonder te rijden). Ik ben inderdaad heel blij dat we weer kunnen werken. Het meemaken om een veulentje te hebben is geweldig maar ik miste het rijden wel heel erg :o



Madje1992 dank je voor je reactie. Het zadel ligt een heel klein beetje te ver naar voren, klopt. Dit paard heeft sowieso al een hele moeilijke rug voor een goed passend zadel (weinig schoft, rondgeribd, singelgroeve heel ver naar voren), maar na een lange zoektocht dan eindelijk toch een passend zadel gevonden. Nu is haar bespiering niet te vergelijken met voor de dracht. Het zadel is nog geen jaar geleden helemaal goed opgevuld, maar helaas schuift het nu iets naar voren. Ik ga er nu geen zadelmaker bij halen want als het goed is, is de bespiering over een paar maanden weer heel anders dan nu, dus zou het dan weer niet goed liggen. Ik heb er nu een bontje onder gedaan en een banaansingel eraan en het blijft daarmee aardig stabiel liggen. Ik kreeg al de tip om eens te gaan kijken naar aan anatomische singel. Dat wil ik nog wel proberen.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:45

Denk inderdaad dat het voor nu waarschijnlijk nog te pittig zal zijn. Als je een volte maakt en met je binnen been haar binnenachterbeen activeert en met je buitenhand begrenst (dus je rijdt met je binnenbeen naar je buitenhand), dan zal ze als het goed is meer gaan ondertreden met het binnenachterbeen. Dat zou in deze fase al voldoende moeten zijn om haar sterker te maken.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:25

Dank je Cardy, dat zijn dingen die ik zeker mee kan nemen :j

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 20:26

Vanavond bezig geweest met de tips, pakt ze heel fijn op!! Bedankt allemaal. Binnenkort maar weer een update.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 07:01

Murosch schreef:
Vanavond bezig geweest met de tips, pakt ze heel fijn op!! Bedankt allemaal. Binnenkort maar weer een update.


Fijn, blij dat je er iets aan had! Ben uiteraard benieuwd naar een (foto/video) update.

Kenia04
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-07-15

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:46

Mooie foto's, mooi paardje! Als ik naar de foto's kijk vind ik dat het erg heel mooi uit ziet! Ik rij dan zelf op een manege, dus echt goede ervaring met privé paarden heb ik niet. Maar ik heb niets op te merken ;) (Lijkt me ook wel fijn om te horen, of niet?)

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 19:33

Nou dat vind ik wel een hele lieve opmerking, dank je wel! :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: hittetraining met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:12

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.