Jaarboek maken, programma's?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Jaarboek maken, programma's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 14:18

Ik hoop dat het hier goed staat, anders graag verplaatsen mods :)

Ik maak voor mijn school een jaarboek, althans, ik heb het samen met een vriendin op me genomen. Nu is het zo dat onze school nooit iets aan een jaarboek doet, het moet uit initiatief komen van de leerlingen, je moet het zelf regelen en betalen. Kortom, dit gaat allemaal buiten school om.

We hebben inmiddels een enquete opgesteld met allemaal leuke vragen en een gedeelte waarin men een quote of een stukje over zichzelf moet vertellen, en daarna een stukje over iemand anders. We hebben de lay-out qua indeling al een beetje op papier staan, alleen nu de hamvraag: met welk programma doen we dit? :')

Indesign werken veel drukkers mee, alleen is de proef (gratis) versie maar 30 dagen beschikbaar en dat is nogal kort om een heel jaarboek in te maken + überhaupt het hele programma uit te vinden want ik heb er 0 ervaring mee. Het/een programma kopen is geen optie want de jaarboeken moeten de leerlingen zelf betalen en die komen waarschijnlijk uit op de maximum prijs die ze hebben aangegeven te betalen, en zelf hebben we al geld ingelegd voor een professionele enquete met upgrade zodat ie onbeperkt beschikbaar was en dergelijke. Dus we zijn eigenlijk op zoek naar een gebruiksvriendelijk en gratis programma. We hebben uiteraard veel gegoogled maar zijn nog niet echt op iets uitgekomen... Tot nu toe zijn we een beetje bezig in Pages, maar echt ideaal is dat niet want je bent toch vrij beperkt in je mogelijkheden.

Als jullie een programma weten en toevallig dan ook nog een (goedkope) drukker weet die bestanden met dat programma accepteert zou dat helemaal perfect zijn! *\o/*

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Jaarboek maken, programma's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:40

Toch indesign gebruiken denk ik. Toen ik met een groepje het jaarboek maakte werkten ze inderdaad met dit programma en moest het hier ook in aangeleverd worden.
Geeft jullie school informatica? Grote kans dat de leraar of enkele leerlingen die goed met computwrs zijn het programma al hebben. Miaschien dat ze jullie ook willen helpen want met zn tweetjes nu nog een heel jaarboek maken kost echt veel tijd en moeite.

Voor de drukkers zou ik gewoon bij enkele een offerte aanvragen zodra jullie een idee hebben hoeveel paginas het gaan worden en wat de layout een beetje word. Die kunnen je ook helpen met het vinden van de goede cover bv (daar is heel veel keuze in en de prijs verschilt enorm.)

Hoe gaan jullie dit allemaal bekostigen als ik vragen mag?
Zonder sponsors is het wel heel erg duur per leerling.
Uiteindelijk wisten wij door sponsors te vergaren waar we dan reclame voor maakten in het jaarboek het op een prijs van 15 euro per leerling te krijgen. Zonder was dit echt veel duurder geweest en had niemand het jaarboek gekocht.

Is het voor jullie mogelijk om in contact te komen met de leerlingen die het afgelopen jaar (of eerder) geregeld hebben? Misschien dat zij nog tips hebben en hun layout nog in een bestand hebben staan en kunnen jullie daavanaf werken.


Dit beantwoord niet helemaal je vraag, maar hopelijk heb je er wel wat aan. Veel succes!

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Jaarboek maken, programma's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:44

LZP -> HTT

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:45

Wij hebben toen een programma van Microsoft gebruikt die bij je pakket ziet als je ook Word, Excel en Powerpoint hebt. Alleen nou weet ik de naam van het programma niet meer. Is toen erg leuk geworden.

Mawo97

Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-12
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:47

Wij hebben dit jaar een jaarboek gemaakt bij http://apprenticexm.nl
Onze schoolkrant wordt hier ook altijd bij gedrukt, daarom hadden wij voor 9,95 per leerling een jaarboek (zonder sponsor). Ik weet verder niet wat de prijs anders zou zijn, maar misschien kan je er even naar kijken!

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Jaarboek maken, programma's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 16:18

LaClega: Op onze school wordt geen informatica gegeven, sowieso is onze school niet echt heel erg up to date qua computers en de docenten al helemaal niet, we zijn een categoriaal gymnasium dus relatief een kleine school. Met zijn tweeën is veel werk, dat weten we, maar iemand moet het doen en onze medeleerlingen staan niet echt in de rij om te helpen..
Offertes hebben we al aangevraagd, zijn nu in contact met een drukker die het waarschijnlijk voor rond de 17 euro kan doen. Hij neemt in principe alles aan als het maar omgezet kan worden in PDF. Van vorig jaar weet ik dat het ook zoiets heeft gekost, dus dat lijkt me prima. Ik vrees dat men liever meer betaalt dan iets minder maar met sponsoren in het boek... Ik heb het bestand van vorig jaar, deze is in Indesign gemaakt ook en die kunnen we alleen daarin weer veranderen dus dat is helaas geen optie..

Moonlight17: We hebben beiden alleen macs, dus iets van word etc vermijden we het liefst als het even kan, toch bedankt voor je reactie. We kunnen het altijd in ons achterhoofd houden.

Mawo: Dankje, ik ga even kijken, klinkt erg goedkoop ook! Hadden jullie veel bladzijdes? En hoeveel boeken uiteindelijk besteld ongeveer?

Mawo97

Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-12
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:20

Ik geloof dat we ongeveer 60-70 pagina's hadden en zo rond de 85 boeken hebben besteld. (Ook op een klein categoriaal gymnasium toevallig ;) )
Ze zijn ook erg leuk geworden!

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Jaarboek maken, programma's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 16:22

Ah super! Wij verwachten zo rond de 70-90 en 100 boeken, dus enigszins vergelijkbaar denk ik. Ga nu het programma eens bekijken. :)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Jaarboek maken, programma's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:27

Vraag de drukker anders om advies?
Ik zou niet anders weten dan InDesign eigenlijk.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 16:30

chimello schreef:
Vraag de drukker anders om advies?
Ik zou niet anders weten dan InDesign eigenlijk.


Gedaan al, hij had zelf alleen niet echt ervaring met het ontwerpen zelf.. Hij zei dat hij inderdaad veel indesign voorbij zag komen maar hij vond elk bestand aangeleverd in PDF prima en kon zelf zo niet echt zeggen welke programma's fijn zijn behalve dus indesign (daar werken ze zelf ook mee)...

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:32

En als eerst een van jullie de trial van 30 dagen installeert en daarna de ander? Zorg dan dat je van tevoren alles al klaar hebt liggen en het er zo in kunt zetten.
Dat gaat erg makkelijk als jullie de layout van vorig jaar hebben.

17 euro is een prima prijs! :) dan hoef je inderdaad ook geen sponsors te zoeken.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:38

http://deboekdrukker.nl/
Je kan contact met hen opnemen.
Ze hebben ook mijn boek gedrukt van Boek van Janouk.
prima kwalteit en heel goede prijs kwaliteit verhouding.
en nu 10% korting.
verder hebben ze eigen programma om in asn te leveren en heel goede service.
kortom ik ben heel tevreden.