Armen kunnen niet recht omhoog

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:04

Voordat ik naar de fysio stap en dus geld kwijt ben ga ik het toch eens hier vragen, ik kan op internet als ik google het niet goed vinden.

Na jarenlang met rugklachten gelopen te hebben gaat het nu al heel lang goed, mits ik genoeg sport om de boel los te houden. Nu ben ik naast bootcamp gestart met Crossfit en loop ik ineens ergens tegenaan, namelijk het feit dat mijn armen niet omhoog kunnen :+

Ik kan mijn armen recht naar voren steken, en dan omhoog, en verder dan schuin omhoog komen ze niet, ik kan ze dus niet boven mijn hoofd krijgen. Als ik ze opzij doe en omhoog is het hetzelfde verhaal, halverwege komen ze gewoon niet verder. Het voelt niet pijnlijk of alsof het vast zit ergens, het lijkt wel alsof dat gewoon niet kan bij mij -O-
Nu trainen we leuk met gewichten boven ons hoofd, en dat lukt mij dus niet waardoor het voor mij veel zwaarder valt en mijn rug belast.

Nu vraag ik mij af of dit gewoon mijn bouw is, of dat er nog ergens iets vast zit waardoor ik niet meer bewegingsvrijheid heb. Ik wil ermee naar de fysio, maar stel nou blijkt dat dat veel vaker voorkomt en nou eenmaal per persoon verschilt vind ik het niet nodig, dan zal ik gewoon andere oefeningen moeten zoeken ter vervanging... Iemand enig idee?

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:11

Herkenbaar! Bij mij is de oplossing kraken/ strech oefeningen. Heel wonderlijk kan ik na een behandeling echt veel beter mn armen bewegen. Helaas heb ik jaaaaaaaaren met klachten doorgelopen en heb ik een chronische 'spierverkramping' wat dus wel beter wordt, maar niet meer over gaat. Overigens zit mijn nek ook altijd vast, maar wordt dit veroorzaakt vanuit 't bekken.

Denk even met je HA overleggen waar je goed aan doet en of dat een Fysio is, een manuele therapeut of een chiropractor

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:19

Ik zou naar een goede fysio gaan als ik jou was. Ik heb jaren ernstige rugklachten gehad (van iets wat eigenlijk geen drol voorstelde, maar wel heel erg zeer deed). Dat is nu een heel stuk minder geworden. Maar paar maanden geleden kwam ik tijdens het sporten dus ook tot de ontdekking dat mijn rechterarm niet meer omhoog kan en mijn linker ook erg stram en stijf was. Zelfs kopjes uit de kast pakken werd moeilijk. Gelukkig heb ik een goede fysio die mij erdoorheen aan het slepen is, liever op tijd fysio erbij roepen dan te lang mee doorlopen!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:28

Oei, ik loop er al zeker 10 jaar mee, ik dacht dat het gewoon mijn bouw was en heb er in het dagelijks leven tot nu toe ook geen last van, loop er eigenlijk nu pas tegenaan... -O-

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:30

Dat is best een stevige bewegingsbeperking. Ik zou er zeker even naar laten kijken. Je hebt er nu geen last van, maar het zou zo kunnen zijn dat je er wel andere delen zwaarder door belast.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:35

Als je op maximaal zit, wat voel jij dan?
Voelt het alsof het ligt aan de lengte van je spieren (voorwaarst omhoog voel je dit goed aan je borstspieren) of voelt het alsof bot-bot tegenhoudt. Kan je dit omschrijven?

In principe gok ik dat je hier in dagelijks leven weinig last van zult hebben :n

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:49

Zolang je niet hoeft te turnen zal je er weinig last van hebben denk ik. :D

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 17:04

Het voelt alsof het bot ophoudt om zo maar te zeggen, zeker niet als spieren!

In principe is het ook geen probleem, maar als het beter zou kunnen op 1 of andere manier zou ik daar wel iets mee willen doen, als het niet kan, is het ook geen drama gelukkig.

Turn-ambities heb ik zeker niet :') sterker worden met crossfit wel, daar merk ik dus wel mijn beperkingen.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:08

Als je er iets aan wilt doen kan je voor een intake naar fysio/oefentherapeut. Maar wanneer het aan het bot ligt (vergroeiing etc. ) zullen zij ook niet veel kunnen veranderen.

Is er nog verandering wanneer je goed rechtop zit met je schouders op zijn plek?
Merk je verschil wanneer je dit vanuit ruglig doet (wanneer de stand dus net anders is)?
Is er links/ rechts verschil?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:09

Ik zou niet naar een fysio gaan maar direct naar een osteopaat. Dan kan het zijn dat je met 4 of 5 behandelingen er vanaf bent.
Deze bewegingsbeperking kan nl in verband staan met andere lichamelijke problemen die zich nu misschien nog niet direct uiten maar die in de toekomst wel voor problemen kunnen gaan zorgen,

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:23

anne_bento schreef:
Als ik ze opzij doe en omhoog is het hetzelfde verhaal, halverwege komen ze gewoon niet verder. Het voelt niet pijnlijk of alsof het vast zit ergens, het lijkt wel alsof dat gewoon niet kan bij mij -O-


Als je je armen zijwaarts omhoog doet, moet je op het punt dat het vast lijkt te zitten, je handen naar buiten draaien. (dus je handpalmen naar voren). Anders kom je nooit hoger. (heeft met anatomie van de schoudergewricht te maken).

Maar dat je voorwaarts je armen niet zo hoog krijgt is wel iets waar ik een fysio naar zou laten kijken als ik jou was.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:46

Bedankt voor jullie reacties!

Ik merk geen verschil als ik anders zit of lig, als ik plat op de grond lig kan ik dus ook mijn armen niet op de grond omhoog leggen.
Armen zijwaarts omhoog en dan mijn handen naar buiten draaien geeft geen verschil.

Ik zal eens wat foto's maken om te laten zien hoe ver ik kom. Maar zo te horen kan een bezoekje aan een arts dus geen kwaad, al vind ik het dan lastig waar ik het beste heen kan gaan.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:56

Ik zou een osteopaat kiezen. Dat is een fysio met nog een extra opleiding. Als die een beperking ziet in je botten dan zal hij je doorsturen naar de huisarts om een foto te laten maken

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 21:37

Hier een aantal foto's, die van opzij is wat minder duidelijk zie ik maar om te laten zien hoe ver ik kom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:45

Hmm, ik zou hier zeker wat mee doen! Vooral de eerste foto vind ik best heftig. Ik heb het zelf ook geprobeerd (net als alle andere bokkers in dit topic waarschijnlijk :') ) en ik kom helemaal omhoog, misschien zelfs wat verder.
Krijg je wel je schoudergewricht helemaal omhoog als je je arm buigt? Dus als je over je hoofd het oor aan de andere kant aanraakt, bijvoorbeeld.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:48

Herkenbaar! Alleen bij mij is t niet zo ernstig. Ik ga hiervoor naar een manueel therapeut. Hij kraakt me inderdaad en af en toe masseert die knopen uit mn spieren.
Hij begint altijd met kijken hoe ver ik kan komen, meestal is dit net voor mijn oor. Dan kraakt hij me en vervolgens test hij het weer: ruim voorbij mn oor!

Ik ben benieuwd of het bij jou hetzelfde doet als je naar zo'n therapeut gaat! Zou hier zeker niet mee rond blijven lopen, voor mij is soms 1 of 2 behandelingen per half jaar genoeg. Ik volg even!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 21:49

Als ik probeer over mijn hoofd heen mijn oor aan te raken steekt m'n elleboog naar voren zeg maar, ik krijg m'n arm niet gewoon omhoog zo, zonder te draaien. Hmm ik vond het allemaal niet zo ernstig maar nu ik het zo zie geloof ik toch dat het niet helemaal normaal is :+

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:51

Dit ziet eruit als bij mijn vader. Bij hem is het aangeboren, zijn acromions zijn te lang, waardoor de armen als het ware 'blokkeren' als hij ze omhoog doet. Ze kunnen gewoon niet hoger. Geeft niets, het is een bouwfoutje. Ik heb het in lichte mate, mijn dochters ook allebei. Je kunt er 100 mee worden :D maar ik zou het wel even navragen.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:00

Jup exact hetzelfde hier. Via de voorkant kunnen ze (enigszins stijf) omhoog, maar via de zijkant kom ik net over de 45 graden. Ik loop bij een chiropractor en sindsdien kan ik mijn rechterarm omhoog krijgen, links lukt alleen tijdens en na de behandeling maar na verloop van tijd niet meer. Ik heb er geen last van omdat ik niks boven m'n hoofd doe, maar het is wel een leuk en verbazingwekkend trucje om mensen de werken (en de effecten voor mij) van een chiropractor uit te leggen :)
Tip voor jou dus, ga naar een chiropractor. Mogelijk blokkeert het ergens, een fysiotherapeute zal zich daarbij beperken tot je rug/nek/schouders maar een chiropractor bekijkt je hele lichaam. Bij mij komt het met name vanuit m'n buik en bekken. Ik spreek iig uit jaren ervaring haha!

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:04

Niet vals spelen! Rug mooi recht houden wanneer je ze voorlangs omhoog doet, nu speel je vals door iets naar achter te leunen. Zijwaarts lijk je dit ook iets te doen.

Voorlangs vind ik persoonlijk niet voldoende beperkt om actie op te ondernemen, zijwaarts zou ik toch even naar laten kijken.

Als jij zit en iemand beweegt voor jou je arm (jij passief) wat gebeurt er dan?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:09

Ik heb echt mijn best gedaan om mijn rug recht te houden :D ik heb van mezelf nogal een holle rug en moet erop letten m'n bekken iets meer te kantelen en buikspieren aan te spannen in plaats van in mijn rug gaan "hangen". Maar inderdaad, zodra ik mijn armen probeer omhoog te doen ga ik vanzelf wat naar achteren hangen, anders lijkt het helemaal nergens op :+

"probleem" is, dat we met sporten dus met gewichten werken die we boven ons hoofd moeten houden. Armen helemaal omhoog en ellebogen op slot. Wat ik nu doe is mijn armen te ver naar voren, en in een poging ze toch hoger te krijgen ga ik weer achterover in mijn rug hangen, kortom, beiden niet fijn. Natuurlijk kan ik de oefening overslaan, maar wie weet kan een osteopaat het toch nog iets verbeteren.. Ik ga eens informeren morgen!

Ik zal eens vragen of mijn vriend hem omhoog wil bewegen en ik passief blijf.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:13

Bekijk hem postief! Hij is nu zwaarder voor je armen + schouderspieren :j
Maar let op je rug, zeker met gewichten, voor een holle rug corrigeer je hem prima, maar die kan heel veel pijn geven.

Wanneer je vriend (of iemand dat doet). Goed op 2 billen zitten, voeten op de grond naast elkaar. Rug goed opgebouwd (zoals jij hierboven beschrijft), schouders ontspannen.

Hoe zit jij met spanning rondom je nek-schoudergordel?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:20

Ik heb ontzettend veel spanning in mijn nek en schouders, ik heb hiervoor jaren bij fysio's gelopen en daar werd de pijn erger van, uiteindelijk daarmee gestopt en gestart met sporten, nu heb ik er in het dagelijks leven geen last van, maar iemand moet niet even voor de grap mijn schouder willen masseren of erin knijpen, auw! :x Dus ergens zit daar ook iets niet goed denk ik.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:31

Dat zou namelijke een mogelijke (ik stel niets vast natuurlijk via scherm) oorzaak kunnen zijn.
Ik zou kiezen of voor de oefentherapeut of voor een chiro :j
oefentherapeut puur voor de (bewegingsgerelateerde)spanning rondom de schouders..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Armen kunnen niet recht omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:50

Bedankt voor het meekijken en de tips!