meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:48

Dat uitproberen met poetsen herken ik bij mijn pony ook wel. Daar waarschuw ik nieuwe mensen altijd voor (niet aan de kant gaan). Hij heeft 1x op mijn voet gestaan, vol... "Auw!!" en mn andere knie omhoog in zijn buik (was mn reflex, niet echt over na gedacht). Nu is "auw!" als hij maar aan mijn voet denkt voldoende ;-)

Wat betreft stilstaan. Ik voel het altijd aankomen en van mij mag hij alles, behalve gaan stilstaan. Ik doe mijn hand naar voren (dus meer vrijheid van voren, wat hij vaak wel neemt, dus dan is dat nekkie niet meer zo gespannen, of niet en dan is er weinig contact), ik moedig hem aan met mn stem, benen en desnoods zweep (eerst zachtjes). Als hij namelijk stilstaat kom ik nergens meer, dan is het omdraaien en achteruit, uiteindelijk afstappen en ernaast erlangs.

Soms gaan we er dravend langs, ook geen probleem. Kijken mag ook, maar in beweging blijven. Ditzelfde doe ik in de bak, maar dan negeer ik de "enge" plek.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:46

Ik heb helaas geen gebruiksaanwijzing gekregen :list:

In de bak gaat het inderdaad veel makkelijker!
Mar als hij iets denkt te zien dan moet hij kijken!! En als er plots iets engs is moet hij echt 90 graden om springen O:)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:14

:D Paarden met een mening.....pffff... _-:( <<) |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:58

Zit mij even iets af te vragen of dat typisch LBI is/kan zijn of dat het gewoon aan mijn pony ligt :+ Ik begin hem steeds beter & beter te doorgronden en hij is doodbraaf en betrouwbaar, behalve op sommige momenten. Dan kan hij "ineens uit het niets" lijken te ontploffen. Met wat geluk staat hij gewoon stil en voel je een rilling door zijn lichaam gaan, maar met wat pech sta je 180° de andere kant uit, of vlieg je een veld/het bos in .. Nooit heel extreem, maar soms net genoeg om toch de grond van dichtbij te zien..

Nu ben ik erachter gekomen dat eerdere ervaringen waarschijnlijk pijn/ongemak gerelateerd waren. Ik ben een hele resem medische problemen aan de weet gekomen en nu ik die zo goed mogelijk aanpak & rekening mee hou gaat het eigenlijk allemaal best goed. Die momenten die toen voorkwamen was doordat hij waarschijnlijk door pijn/ongemak héél erg introvert werd en dan de wereld vergat, waardoor hij zich een ongeluk kon schrikken als er bv. een fietser voorbij kwam, of iets in het bos wegsprong of ...

Maar nu zijn er laatst een paar momenten geweest die ik "niet" kan verklaren, die volgens mij niet uit dat afsluiten voorkomen maar daarbij lijkt het alsof hij zich maar op 1 ding tegelijk kan concentreren. Zo ben ik bv. een paar weken geleden in een maisveld belandt omdat er een hond blaffend naar het hek kwam & tegelijk een horde fietsers. Hij heeft totaal geen schrik van zowel honden als fietsers, maar het leek wel alsof hij die fietsers totaal niet hoorde komen (al leek mij dat moeilijk met dat kabaal van hun :P ) omdat hij naar de hond aan het kijken was (gewoon kijken, niet uit schrik ofzo). Een tijd daarvoor had ik hetzelfde met 2 honden in een tuin, hij was zo naar hond 1 aan het kijken dat hij hond 2 niet zag/hoorde komen en zich daarvan een ongeluk schrok. Dit terwijl hond 1 een pincher was en hond 2 een Deense Dog, dus om die niet te zien komen... :') Ook kan ik een voorbeeld geven van een tractor met grote aanhanger. Tractors zijn geen probleem, maar het is precies alsof hij iets heeft "tractor is voorbij, nu is het gedaan" en als daar dan nog wat achter blijkt te hangen weet hij niet wat hij daarmee moet..

Is dit gedrag wat iemand herkent? Ik vind het zo raar & zo typisch, van die dingen afzonderlijk heeft hij allemaal geen schrik, maar sommige combinaties krijgt hij precies niet goed verwerkt. Ik weet ook niet zo goed wat ik daaraan kan doen, buiten dingen zeggen als "opletten, er komt nog wat", maar dat blijkt niet zo succesvol aangezien we nog steeds in het veld belanden :+

Tips? Ervaringen? Of zit ik er weer mee? :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:25

Ik heb dat bij mijn RBE-er. Volgens mij gebrek aan concentratie. Of eigenlijk een hyperfocus op 1 ding, zodat de rest uit beeld verdwijnt. Als dat dan ineens in beeld verschijnt, schrikt hij zich dood. Ik dwing hem dan altijd om ook naar de andere dingen te kijken. Ook al vindt hij dat niet eng. Zodra de hyperfocus er is, weet je nooit wat er gebeurt. Dus laat hem dan naar alles kijken wat er in de omgeving gebeurt. Heeft 2 voordelen:

- geen tijd meer voor hyperfocus
-ziet ook de rest.

Wil trouwens niet zeggen dat het altijd lukt. Ik verbind er wel een commando aan (let op!) en vertel hem wat er nog meer aan komt. Dat kalmeert hem enigszins. Maar het gebeurt nog steeds wel dat hij toch dingen mist (en ik ook) en hij (en ik dan ook) zich een ongeluk schrikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:31

Klinkt wel zo :j Alleen dan hier geen hyperfocus uit angst (of toch niet altijd), maar gewoon omdat hij zich maar op 1 ding tegelijk kan concentreren volgens mij :+ Alhoewel hij wel momenten heeft dat hij onwijs gaat staren op bv. wandelaars in de verte, totdat hij door heeft dat het wandelaars zijn .. dan maakt het hem niet meer uit. Maar zolang het schimmen zijn is het van "hey baas, daar is wat!"

Is ook wel iets van de laatste tijd, ik merk nu pas hoe extreem introvert/afgesloten hij al die tijd is geweest door zijn ongemak. Lijkt alsof hij nu pas de wereld begint te ontdekken :(:) en echt alles gaat zien wat er in de omgeving is. Alleen is meer dan 1 ding tegelijk dan nog een beetje problematisch, mijn "let op's" maken daarin ook maar weinig uit..

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:16

Hier de hyperfocus ook niet altijd uit angst. Kunnen ook de paarden van de buren zijn, die gedag komen zeggen. Daar is hij dan zo mee bezig, dat hij alles om zich heen vergeet. Dan kan hij schrikken van iets heel normaals.

Vorig jaar was ik het contact met hem echt helemaal kwijt, als hij dan schrok van iets. Nu gaat dat beter. Kwestie van lange adem, ben ik bang. Mijn 'let ops' komen nu beger door. Maar ook nog niet altijd. Veel oefenen op hoofd laag. Maar mijn ervaring is, dat dit niet zomaar is opgelost.

Misschien heb je stiekem, onder de introverte laag, wel een extrovert paard, nu hij uit zijn schulp kruipt. Wie zal het zeggen.

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:54

Denk dat laatste sowieso :j Dat introvert zijn is echt een manier om met dingen om te gaan, hij is zo geworden zeg maar. Maar stiekem heeft hij ook heel veel LBE-kantjes die nu steeds meer & vaker naar boven komen :j En de wereld ontdekken & alles willen zien zal daar ook bij horen (en dan uit nieuwsgierigheid, niet uit angst) ;)

Hoofd laag is hier niet zo'n probleem, hij loopt van zichzelf al mooi laag en ontspannen (we stappen trouwens ook alleen maar buiten, vanwege zijn problemen, soms eens een drafje of klein galopje maar dan moeten alle omstandigheden goed zijn). Alleen als hij bv. in de verte wandelaars ofzo ziet en het is nog niet duidelijk dat het wandelaars zijn dan gaat hij wel echt kijken (totdat hij door heeft wat het is en dan zakt hij meteen weer) maar op zo'n momenten moet ik juist niks gaan vragen want dan komt er pas spanning, dat heb ik ook al geleerd :Y) :))

Maar dan zit het wel in de lijn van wat ik denk, en zal het een werk van lange adem worden :j als het al ooit opgelost geraakt .. want denk dat het altijd wel erin zal blijven zitten en dat het afhangt van de omstandigheden..

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:24

Denk ik ook hoor. Zaken worden wel minder, maar verdwijnen volgens mij noiit helemaal.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:58

Ik herken dat hyperfocussen ook wel bij mijn pony en ik waarschuw dan inderdaad even. Wat ook werkt is hem gewoon even "omstellen", dus letterlijk laten zien/kijken dat er nog meer aankomt/gebeurd.

Mijn pony heeft het ook bij mensen die hij niet herkend als mensen (zittend op een bankje, geknield in de tuin), dan werkt "hallo" zeggen ;-) hij blijft dan echt focussen, tot ze wat terug gezegd hebben.

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:22

Volgende keer ga ik inderdaad eens proberen wat van hem te vragen/omstellen als hij ergens naar gaat kijken en ik nog weet heb van meer .. misschien dat dat beter helpt :j

Zo'n mensen is op zich niet zo'n probleem, hij kan dan vanop afstand eens kijken maar zodra hij door heeft dat het een mens is maakt het hem niet meer uit :)

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:21

Zodra mijn pony het als mensen herkend is er ook geen probleem meer, maar bij mensen in een andere positie duurt het wat langer :P (hebben andere lbi dit ook?).

Ik ben benieuwd of het werkt! Laat je het even weten?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:13

Volgens mij is dit gedrag, het kijken naar bijvoorbeeld mensen die rare dingen doen, niet horsenality bepaald. Paarden blijven vluchtdieren en bij hyperfocussen is de horsenality in het moment geen LBi. Adjust to fit the situation.

M'n LBi was laatst erg onder de indruk van een mevrouw die zichzelf en haar paraplu verstopte tussen de bosjes en toen ook nog in elkaar hurkte. Dat was echt zo bizar, daar moest met ogen op steeltjes naar gekeken worden. Terwijl ik best kan grondwerken met een paraplu in m'n hand, maar zo verstopt en laag bij de grond kon niet.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:21

Haha! Bij mij is het de RBE die dat doet. Dus niet LBI.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:34

M'n RBE wordt dan RBI; dan lijkt het allemaal ok maar ondertussen.....

LBi wordt RBe, voor mijn gevoel in het zadel een tamelijk heftige overgang. Waarbij ik dan al snel kies voor de grond, ipv oplossen vanaf het zadel.

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:27

Snap dat het kan dat ze dan van horsenality veranderen, en denk dat in sommige gevallen mijn LBI dan ook RBI wordt :j Vandaar dat het bv. niet helpt als hij echt gaat staren om vanalles van hem te willen (want RBI en dus kans op ontploffingen). Maar er zijn ook situaties dat hij gewoon aan het rondkijken is en dan gewoon volledig ontspannen naar iets kijkt, maar dan niet door heeft dat er nog wat anders komt en dan verschiet .. Denk ook niet dat dit echt horsenality-gebonden is, maar gewoon [***]-gebonden ;)

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:00

@ wicky volgens mij bepaald de horsenality dit ook wel een beetje hoor, want t paard van mn zus (rbe) heeft dit totaal niet (in de situatie die ik noemde), maar zij reageert juist heftig op groot verkeer en mijn pony niet. Lawaai en groot is geen probleem, stil/onverwacht en apart (ook wat betreft bodem, of dus "rare" mensen) des te enger.

Wat "bodemvrees" betreft dat is hier al eens ter sprake gekomen en herkenbaar bij veel lbi eigenaren, dus vandaar dat ik me afvroeg of dit voor "rare" mensen ook zo is.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:16

@vlaflip; Volgens mij bepaalt de situatie de horsenality en dus de strategie die je erop los laat. Niet andersom, dat de horsenality zo reageert in die situatie.

Lucky_23
Berichten: 60
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:20

Ja hier ook! :j

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:56

Mijn ruin is ook een LBI, ik heb hem nu twee jaar, gekocht als een hengst en zijn dominantie begon een probleem te worden, een gevaar voor zichzelf en anderen om hem heen. Nu gaat het gelukkig wel goed.
Motiveren in de bak is bij ons ook een probleem, we hebben een hele tijd ruzie gehad, meerdere trainers gehad die zeiden dat hij maar 'lui' is en strengere aanpak nodig is. Nu ben ik andere manieren aan het zoeken om hem wat meer voorwaarts te krijgen. (Het sloom draven is bij ons ook echt typisch). Buiten is hij wel lekker relaxed, echt in zijn element, daar is hij wel voorwaarts en vrolijk in zijn bewegen.

Ik begin me er nu pas echt in te verdiepen, maar nu het kwartje is gevallen is het wel heel grappig hoeveel dingen er herkenbaar zijn, en hoe jullie met deze type paarden omgaan. Een gevoel van humor is inderdaad een must voor dit paard, haha.

Ikzelf ben ook een introvert persoon, dus we worden een beetje als 'het rare stel' gezien op stal. :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:26

Geeft niks. Iedere stal heeft zijn 'stalgek' nodig, nietwaar :D .

Ze verklaren ons ook wel eens voor gek. Prima hoor. We gaan gewoon verder op ons eigen padje.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:34

Wat voor ons helpt is met minimale hulpen rijden en beginnen met heel veel kort op elkaar volgende overgangen

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:34

Leuk dat dit er is! Mijn verzorgpony is ook typisch lbi. Ik herken zoveel dingen van hem hierin :) Zoals: hij is voor (bijna) niks bang, maar als er dan een paar dingen tegelijk gebeuren :+ tractor geen probleem, motors, honden geeft hij niks om maar als er dan een hond bij op het erf rent en er komt een tractor voorbij schrikt hij :') net zoals een dansend paard in de wei waar hij naar kijkt en dan een trein, springt hij ook zo een meter naar voren :Y)
Hoe doen jullie dan met voorwaarts rijden? Ik weet niet of dit bij alle/meeste lbi's zo is, maar bij mijn verzorgpony is het na hard aandrijven 3 passen sneller en dan weer in langzame tempo...
Hij is bang voor de zweep dus daar gaat hij ineens HEEL snel van en dan na 1 lange zijde is hij het weer vergeten ofzo :') dit is alleen in de bak met 'dressuur' zo, niet met springen of buitenrit haha

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:18

Bennie_Maudd: ik heb precies het zelfde probleem met voorwaards rijden! Als ik een tik geef met de zweep krijg ik (ligt eraan hoe lang ik er op dat moment op zit) of helemaal géen reactie of een geirriteerde knor. Maar als hij een keer zijn best doet, oh dan kan hij knallen!

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:39

Mijn LBi in actie!

(gefilmd door m'n dochter dus en beetje wiebelig)