Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:14

Ik ben misschien een enorme schijtluis... maar in augustus ga ik op een vierdaagse training.
Helaas begint de training op donderdag, en ken ik weinig mensen die vrij willen nemen om mij met paard naar de trainingslocatie willen begeleiden.

Dus heb ik vorige week een trailer gehuurd, achter mijn auto gehangen en ben ik voor het vertrouwen uren gaan rijden. Ging erg prettig en goed... maar is natuurlijk niet met gewicht van mijn paard....

Nu willen mijn ouders meerijden die dag, achter mijn auto aan als begeleiding... maar ik vind het zo spannend. Ben ik nu een enorme muts of wat?

Hoe hebben jullie dat de eerste keer ervaren?

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:24

Wat goed dat je bent gaan oefenen met de trailer voor het vertrouwen. Heel slim van je.
Het gewicht van het paard komt er idd bij. Persoonlijk vind ik dat fijner rijden dan een lege trailer.
Het ligt ook aan de auto die je ervoor hebt lopen. Het trekt iets minder snel op als hij beladen is.

Zelf vond ik de eerste keer ook best nog wel spannend. Dus een schijtluis zou ik je niet noemen. Eerder gewoon een mens die tenminste nadenkt bij wat ze doet.
Maar kan je de trailer ook niet beter een keer huren en dan gewoon een klein blokje rond rijden, met paard op de trailer?
Succes! gaat vast goedkomen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:26

Ik snap wel dat je het spannend vindt, het is natuurlijk wel anders qua gewicht als er een paard op staat. Wat je eens kan proberen is, voordat je gaat, toch even te rijden met je paard zodat je minder stress hebt op de dag zelf.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:27

Nee hoor geen muts, snap precies wat je bedoelt. Eerste keer was spannend maar met geestelijke ondersteuning van 3 vriendinnen in de auto heb ik het overleefd. Paard was 2,5 wel gewend aan mijn trailer met raampje voorin maar niet gewend aan de trailer die ik moest lenen voor de verhuizing zonder raampje voorin. Ze wilde dus uit alle macht achterom kijken en dat heeft ze laten weten. Onderweg een keer gestopt toen ze heel de trailer in elkaar stampte en toen keek ze vrolijk naar ons om. Ze had een touw compleet gesloopt (haak nooit meer terug gevonden) maar toen wist ik wel dat het gewoon protest was. Ik ben gaan rijden en heb nog een keer rijdend uit het raam een brul gegeven dat ze moest stoppen. Eenmaal op de snelweg ging het gelukkig goed. Inmiddels is ze al wat vaker op de trailer geweest, meestal met raampje en dat scheelt enorm. Ik ben ook meer gewend aan het rijden maar de eerste keer vond ik net als jij heul! spannend!! Succes!

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:28

Spannend, maar het is ook ZO fijn als je lekker alleen op pad kan! :) Wat ik heb gedaan is inderdaad beginnen met het rijden met een lege trailer, en dan met een van mijn ouders naast mij om tips te geven over bijvoorbeeld de bochten, remmen, optrekken etc. Wat ik je mee wil geven, rijd gewoon heel erg rustig, dus heel vroeg remmen, langzaam optrekken, gewoon langzaam door de bochten, dan komt het helemaal goed! En laat je niet opjutten door opgefokte medeweggebruikers, denk aan je paard en houd de rust erin. Ik rijd nu al een paar jaar zelf met trailer, en ik vind het heerlijk! Zo lekker zelfstandig en makkelijk..

Leuk dat je op training gaat, waar ga je heen?? :)

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:30

Ik heb de eerste keer een shet geleend....en rondje om mee gereden daarna mijn eigen paardje een blokje om voordat ik verder ging.En zeker heel spannend maar vooral rustig aan doen...langzaam bochtjes en rotonde nemen en kilometers maken daar groeit je vertrouwen van!! Gaat vast goed komen! Stil staan en veel bochtjes/remmen worden ze meestal onrustig van...wil altijd zo snel mogelijk rijden en meestal op de snelweg wordt een druk paard op de trailer ook rustiger...hoe is je paardje met vervoeren? Rustig of druk?

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:37

Zó herkenbaar! :') _/-\o_ In 2008 mn E gehaald door omstandigheden nooit echt kunnen rijden. 1x met lege trailer en 1x heel kort stukje met paard. Nu moét ik er toch een keer aan geloven want ik wil het wel graag. Volgende week ga ik dus ook met een lege trailer oefenen, en dan snel daarna met pony.

Heb nu al spagetti-benen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:37

Gewoon doen en dan liefst eerste keer kort ritje waar van je zelf de route kent en dan bij voorkeur naar locatie waar hulp kunt krijgen indien nodiG.
Bijv 1 keer met de trailer naar de les of ander stal en daar ritje met paard maken en weer terug of normaalste zaak is.
Voor rest er voor zorgen dat je een goede geschikte auto voor de trailer heb staan.

Anoniem

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:41

Ook belangrijk is. Als de trailer breder is dan de auto dan moet je officieel met van díe caravan spiegels rijden. Het grote voordeel is dat je dan ook veel beter kunt zien wat er achter je rijdt wat ook zo fijn is.

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:41

Ik heb begin dit jaar mijn E achter B rijbewijs gehaald. Maar om nu vol vertrouwen op pad te gaan met paard en trailer? Absoluut niet. Ik vind het dood eng om dat dadelijk te moeten gaan doen. Alle beren op de weg die je maar kunt verzinnen heb ik al voor ogen gehad.
Denk dat iedereen dat gevoel wel heeft. Het is nieuw, het is spannend en dan gaat het ook nog om je eigen paard die je moet gaan vervoeren. Iets waar je heel erg zuinig op bent neem ik aan :P

Dus ik snap heel erg goed hoe je je voelt. Denk dat je al heel goed op weg bent door gewoon te gaan oefenen om met een lege trailer te gaan rijden. En ik zou voordat je op trainingsweekend gaan ook gewoon een paar keer zo met je paard op pad gaan. Zodat je al een aantal korte ritjes samen hebt gemaakt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:43

Herkenbaar inderdaad :j

Ik vond het maar wat spannend := Eerst de eerste keren dat we uberhaubt met paard op pad gingen zelfs nog de dag ervoor erheen gereden met de auto zodat we de route al wisten en niet zouden verdwalen met trailer en paard.
Later toen ik zelf mn E-rijbewijs had was het de eerste keren ook goed spannend. Eerst alleen naar bekende locaties. Na verloop van tijd gaat het eigenlijk als vanzelf :-)

Als je maar gewoon rijdt als een natte krant bij rotondes, bochtjes en drempels dan komt alles goed :-) . Kijk of je zo kunt parkeren dat je altijd weer weg kunt (en anders is er vast wel iemand die even in je spiegels wil gaan staan om je er weer uit te halen).
Komt goed :-)

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:43

Serieus? Nog nooit iemand mee gezien.
Ts: met of zonder paard maakt niet uit. Met paard gaat t beter. Ik hoop nog steeds,dat ik nooit n giga stuk achteruit de bocht om moet of m echt strak moet inparkeren. Dat kan ik dus nog niet zo goed *schaam*

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:44

De eerste keer vond ik ook spannend, nu ga ik fluitend met ze op weg. Ik zou de druk voor jezelf minder groot maken door binnenkort een paar keer met paard in de trailer te gaan rijden met als doel een bosrit. Zo heb je geen stress van ergens op tijd moeten zijn en hoeft het zoeken naar de juiste route ook geen obstakel te zijn. Breid dat eens uit naar een les op locatie en dan denk ik dat je in augustus ook redelijk ontspannen op pad kunt.

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:55

Oeh ja wat herkenbaar!
Ik was zooo bang dat mijn paard door mijn beroerde rijstijl nooit meer op de trailer zou durven.. Ik kan wel met een aanhanger rijden, had ik toendertijd vaak zat gedaan (nee geen rijbewijs E achter B, maar boerin he...) De eerste keer samen met m'n man een klein stukje gereden met paard in de trailer. Ik denk dat ik max 50 km/uur heb durven rijden op een 80 km weg. Nu gaat het gelukkig stukken beter.
Mijn tips voor jou: kijk vooral NIET naar de sliert met auto's die achter je rijdt. Die komen maar 5 minuten later op hun bestemming, jammer dan, jij rijdt met een levend dier achter je!
Remmen zoveel mogelijk door terugschakelen ipv rempedaal. Bochten: zorg dat je je snelheid vóór de bocht al voor elkaar hebt, en in de bocht licht trekkend rijden, dan blijft je trailer stabieler. Tegenliggers op smalle weggetjes: die gaan 9 vd 10 keer wel aan de kant als jij "kruipt" met je combinatie zoveel mogelijk op de rechter helft vd weg. Is de weg echt smal: kruip in slow motion met je rechter wielen in de berm en blijf daar stilstaan. Dan weet je tegenligger genoeg.
HEEL veel succes, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. En vergeet niet te ademen... :D

Bimiap

Berichten: 64
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:57

Gewoon een paar keer gaan rijden met paard erin. Als is het maar een kort rondje voor het gevoel. In het weekend samen met iemand die al vaker gereden heeft met trailer en paard er in, voor de tips en tricks.
Vooral rustig rijden en ver vooruit kijken en anticiperen.
Oefening baart kunst!
Ik was net zo'n "schijtluis" als jij hoor! En ben ook gewoon gaan oefenen met manlief naast me. Eerst zonder paard en later met paard voor het gevoel. Nu rij ik overal naar toe met de trailer met paard, vrijheid blijheid! Van niemand meer afhankelijk!
Stoer hoor! Ennuh.... succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:40

Parkeren, bochtjes achteruit. Dit kan beste eventjes eerst oefenen op een weiland met wat pionnen of op een parkeerplaats. Bocht achteruit moetje echt wel beheersen voor geval dat je keer per ongeluk dood lopend weggetje inrijd.
Al moet ik zeggen dat ik de eerste keren juist bewust zo parkeerde dat ik altijd bochtje achteruit moet rijden. Want hoe vaker je doet hoe makkelijker het wordt.

Carvanspiegel
Zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/spiegel.php

Afbeelding
Hier mooi voorbeeld foto. Je ziet dat je bij de auto spiegel niet recht langs de caravan heen kunt kijken waardoor je maar klein deel ziet van de linker strook. Terwijl je met die extra spiegel wel de hele strook naast je kan bekijken. Wel zo fijn wanneer je op de snelweg wilt invoegen :) .

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:50

dubbel post
Laatst bijgewerkt door Sharonaa_ op 06-07-15 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:52

Ik snap je volkomen.

Ik had van mezelf ook nooit gedacht dat ik achter het stuur zal stappen met trailer en paard erachter.
Maar op een gegeven moment was ik met mijn ouders op wedstrijd. Toen heb ik de knop omgezet en heb gezegd, ik rijd terug ( een rit van een half uur á 3 kwartier ). Papa zat ernaast offcourse en niks aan t handje. De eerste paar keer is ie nog naast me meegeweest maar je raakt er zo snel aan gewend. Ik reed al snel zelf. En nu, een jaar / anderhalf jaar later kachel ik overal heen met men trailertje een paard. Heeeerlijk, vooral op wedstrijd, waar je altijd nog moet wachten e.d. waar mijn ouders nooit zin in hadden _O-
Niks geen moeite meer met bochtje achteruit keren of wat dan ook. Je leert dan zo snel en je wordt er snel handig in.
Ik zal gewoon lekker rustig aan beginnen ermee, paard erin en rijden maar. Je bent zo over je "angst" heen. Ik ga soms wel echt in mijn uppie op pad.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:57

Ik ga ook alleen met de trailer op stap.Moet eerlijk zeggen dat het mijn hobby niet is.Je hebt er een levend wezen in ,dat afhankelijk van jou is en je hebt geen controlle op het gedrag van andere weg idioten.
Ik werd eens ingehaald door iemand die vervolgens vlak voor mijn neus boven op zijn rem ging om dan een weg in te draaien.
Maar goed rustig blijven ,diep adem halen dan komt het allemaal goed.
En een geladen trailer rijd lekkerder als een volle vind ik persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:09

Ook niet geheel onbelangrijk. Geef mensen ruimte om je te passeren, daarmee ve rkom je hoop ergernis en mogelijk gevaarlijk gedrag. En op snelweg met vrachtwagens mee rijden en niet langzamer dan de vrachtauto's. En wanneer je met trailer rijdt kan je beste altijd met verlichting rijden want je bent dan veel beter zichtbaar.

Ik moet zeggen dat ik nooit last hebt van idioten op weg. Ik rij vrij defensief en zo sociaal mogelijk en merkt dat ik op die manier alleen maat fijne mensen tegen kom die ook weer prima rekening met mij houden.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:18

Tobbes schreef:
Ik moet zeggen dat ik nooit last hebt van idioten op weg. Ik rij vrij defensief en zo sociaal mogelijk en merkt dat ik op die manier alleen maat fijne mensen tegen kom die ook weer prima rekening met mij houden.


Nou echt niet helaas. Ik rij best grote afstanden met de trailer en de idioten die even vlak voor mij invoegen zijn niet te tellen. Ik hou heel veel rekening met anderen omdat ik weet hoe idioot ze kunnen doen maar dan nog moet ik soms alle zeilen bijzetten.

Heel veel mensen snappen gewoon niet dat je niet vol in de remmen kan met een paard/paarden achter je.
Ze begrijpen gewoon niet dat een levend wezen in onbalans kan komen.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:25

Van sommige mensen op de weg snap je zowiezo niets. Kwam laatst een vrouw de snelweg op met 2 kleine kinderen in het kinderzitje en rijdt zo de snelweg op. Moesten er toch een paar flink op de rem.

Maar met wat voor combinatie ga je rijden? En heb je je aanhanger rijbewijs?
Ik ga er maar vanuit dat je weet dat je niet zomaar met alle combinaties de weg op mag?

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:34

Ik zou het denk ik ook super spannend vinden! Beter zo dan dat je maar heel simpel denkt het allemaal wel aan te kunnen :j Komt vast goed! Zeker als je nu al geoefend hebt :D

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 08:50

Dank voor alle lieve reacties. Ik voel mij nu in ieder geval gesteund haha.

Ik rijd een Volvoer S 80 van 1700 en huur een 1,5 p Atec. Paard is 1,76 circa 650kilo.
ik heb rijlessen BE gehad. In hartje Amsterdam centrum met zo'n bouwbuw. Vreselijk. Moest ook schakelen terwijl ik zelf automaat rij. Dus na 15 lessen hield ik het voor gezien want bijzondere verrichtingen in Amsterdam waren moeilijk
...

Rijden zelf vind k dus niet eng. Maar ben bang voor horror met paard...
Ik ga volgende week wel even rondje polder doen met haar.... doodeng!
Ze heeft drie keer op trailer gestaan. Daarvoor op vrachtwagens.
Vrachtwagen gaf ze niets om. In trailer hinnikt ze veel.

Ik ga naar Beemster. DressuurNatuurlijk. Cursus Natural Horsemanship doen haha.
.. band en vertrouwen vergroten

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:08

Ja, je bent een schijtert. Hoe denk je dat al die ervaren chauffeurs het hebben geleerd......

Maar dat je dan gaat oefenen is wel weer helemaal top. De enige manier om ervaring op te doen is vlieguren maken, veeeeeel vlieguren. Gewoon doen dus; oefen als je de kans hebt en vooral: concentreer je op wat je aan het doen bent: autorijden met een paard aan de haak. Let op je combi, let op het verkeer en laat de rest van de wereld in de **** zakken. Klotsende oksels zijn heel normaal en als je er koppijn van krijgt is dat ook niet helemaal raar.

Langzaam rijden is voor schijtbroeken. Het is geen enkel probleem om 130km/h te rijden. De problemen ontstaan pas als je van die 130 af moet. Zorg dus dat je weet wat er gebeurt zodat je niet verrast wordt op een noodstop. Rijdt gelijkmatig, remmen is een beetje voor sukkels (een automaat komt minder goed terug op de compressie) dus bijremmen is vaker nodig. Doe dat beheerst. Optrekken doe je rustig aan en vooral bochtenwerk doe je langzaam maar wel met een constante snelheid.
Goede test: zet een beker echte warme chocolademelk-met-slagroom los op het dashboard. Als ie omvalt, heb je te lomp gereden........ }:)