Mijn kat poept en plast in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LEKKERGEK

Berichten: 998
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Mijn kat poept en plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:06

Gisterenavond kwam ik thuis en merkte ik een urine lucht op. Gezocht maar niks kunnen vinden.
Vanmorgen gelijk de kattenbak gedaan (poep en plas eruit, doe ik iedere dag en eens per week helemaal leeg, sopje er door en nieuw grind erin). Maar mijn huis bleef stinken naar urine.
Vlak voordat ik naar mijn werk ging betrapte ik mijn kat erop dat ze op de deurmat aan het plassen was. Deur mat gelijk weg gegooid, en de stralen urine liepen er uit. Plekje achoon gemaakt, en naar mijn werk gegaan.
Toen ik thuis kwam lagen er een paar flinke drollen op de andere deurmat die bij de tuindeur ligt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het de zelfde kat was. Maar mijn andere kat had poep aan haar achter poten.

Kleine situatie schets; 2 poezen van 1.5 en 2 jaar. De 2jarige heb ik betrapt met plassen en de 1.5 jarige had poep aan haar poten.
Ik heb ze allebei vanaf kittens af aan. Zijn beide geholpen. Geen veranderingen geweest in huis. Het zijn binnenkatten, komen aan een tuigje in de tuin. Worden wel uigedaagd door middel van spelen en voer spellen.

De 2 jarige moet geënt worden en dan laat ik gelijk naar haar blaas kijken / eventueel een bloed onderzoek.

Wie heeft er tips hoe ik kan voorkomen dat mijn katten in huis poepen en plassen?

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Re: Mijn kat poept en plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:13

Staan er genoeg bakken?
Normaal is aantal katten + 1 bak extra

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Mijn kat poept en plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:19

Is het mogelijk dat een andere kat aan de buitenkant tegen de deur geplast/gesproeid heeft? Het klinkt een beetje alsof je katten aan het markeren zijn.

LEKKERGEK

Berichten: 998
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:59

Dat zou best kunnen. Er lopen hier heel veel katten buiten.
Ik heb 1 kattenbak staan voor 2 katten, haal wel elke dag de poep en plas er uit.

Edit: het zag er niet uit als sproeien. Dan strekken ze de achterbenen, kont en staart omhoog. Maar echt als gewoon plassen.
Laatst bijgewerkt door LEKKERGEK op 30-06-15 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:03

Wat zonnebloem zegt dacht ik ook aan.
Zet voor de zekerheid een bak even bij die deur waar je wat grind in doet.
desnoods een afwasteiltje,maakt niet uit.
kan best zijn dat het probleem dan mindrr is.
blaasprobleem kan,maar dat zal onderzoek dan verder uitwijzen :j

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:05

poep aan de pootjes wil niet zeggen dat dat de poeperd is.. alleen dat hij/zij er doorheen gewalst is..

1.5 en 2.. kittentijd is dus net om, betekent dat rechten sterker moeten worden doorgedrukt om een soort van definitieve rangorde (tot het volgende issue) te bepalen..

grote kans dus dat de plasser, niet meer wenst op dezelfde bak te zitten als de ander..

of een paar keer enorm op haar lazer heeft gehad toen ze van de bak af kwam door de ander.. dan durft ze niet meer op de bak..

vandaar minimaal 2 bakken neerzetten.



dit filmpje lijkt 'spelen' maar kan tot een serieus probleem leiden..
de zwart witte kat is de rode eigenlijk aan het domineren (al lijkt de rode ook 'mee te spelen')..
De kattenbak is geen plek waar een kat hoort te spelen, en eigenlijk willen ze daar ook niet spelen.. een kat is enorm schoon.. het plaatje is dus eigenlijk niet wat het hoort te zijn..

de zwart witte kat laat eigenlijk de rode kat niet rustig zijn behoefte te doen.. ook niet als hij daarna weggaat, want hij heeft de rode kat al eigenlijk 'opgefokt' dus die zit echt niet meer rustig ontspannen..

als dat voortzet, wil de rode kat niet meer op de bak om te plassen, maar zoekt een plekje op waar dat wel in alle rust kan

als het echt om rangorde gaat, dan krijg je dit


die andere kat wil echt niet meer op de bak straks (ook al is het zo grappig)..

ik zou om te beginnen een cam aan zetten om te filmen wat er nu gebeurd rond de kattenbak als je weggaat, om uit te sluiten dat er issues zijn (die er niet zijn als jij er bent en de hoogste in rangorde dus thuis)

LEKKERGEK

Berichten: 998
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mijn kat poept en plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 09:57

Ik ga eens kijken wat ik kan regelen betreft de camera. Is wel een goede tip. De kat die plast en poept staat boven de andere kat in rangorde. Ik heb ze dit gedrag van de filmpjes nog niet zien doen bij de kattenbak. Wel op de krabpaal of bij de mandjes. De 2 jarige (de plasser dus) jaagt dan de 1.5 jarige kat weg van de krabpaal of mandje omdat ze daar dan zelf graag wil liggen. Eigenlijk vertoont de 1.5 jarige dit gedrag niet naar de 2 jarige. De 1.5 jarige is heel onderdanig.

Bedankt voor jullie reacties.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Mijn kat poept en plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:44

Klinkt inderdaad als een territoriaal probleem als er geen medische oorzaak is. Zeker omdat je aangeeft dat er misschien wel issues zijn onderling.
Er loopt momenteel een leuk programma op de NL televisie over katten, daar leer je best wat over het non-verbale gedrag van katten onderling en naar jou toe. Ben de precieze naam ff kwijt…maar staat wel op uitzending gemist…was op zaterdag.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Mijn kat poept en plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:28


Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn kat poept en plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:32

Dus zeker nog een extra kattenbak nemen, en als het even kan twee extra.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Mijn kat poept en plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:47

Ja! Dankje Zonnebloem!

Athena1982

Berichten: 757
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 01:06

(De regel is: 1 kattenbak per sociale groep+ 1).
Heb je er een klepje voor zitten? Misschien is er een bang dat de ander er voor gaat zitten als hij er op zit. Zonder klepje kan hij het in de gaten houden. (Evt. Een open kattenbak, zonder deksel)
Goed dat je het aankaart bij de dierenarts! Dat is eigenlijk stap 1 maar ik snap dat je ook even tips wil die je meteen zou kunnen uitvoeren.
Verder kan je op deze site veel vinden: http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... kattenbak/